AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 (endret) Justisministerens rot med papirene er en bagatell, men hva med selve au pair-ordningen, er det en utnyttelse av fattige jenter? Det kreves at de jobber fulltid med husarbeid og barnepass, til luselønn, lære seg språk og nye kulturer blir det da lite av. De bor gratis, men gjerne i kjeller eller i bittelite mørkt rom. Blir de syke blir de trukket i lønn, eller må jobbe inn det tapte senere. Vestkant-slaveri kaller LO det. Er nok noe i det ja. Her er noen skrekkeksempler: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xrqym/her-er-norske-familiers-krav-til-sine-au-pairer Otnes har etter å ha gått gjennom flere arbeidsbeskrivelser i konfliktsaker funnet eksempler på vertsfamiliers krav: Anonymkode: 990bb...469 Ryddet for innhold med opphavsrett. Perelandra, mod. Endret 31. mai 2019 av Perelandra 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Hvordan hadde folk reagert om Petter Stordalen sluttet å ansette nordmenn og i stedet flydde inn filipinere som ryddet hotellet til en lønn på 6000 i måneden? Det hadde blitt regnet som sosial dumping. Anonymkode: aa0a3...e75 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Ja, sånn som samfunnet har utviklet seg så blir dessverre slike ordninger ofte utnyttet. Ikke dermed sagt at alle au-pairer opplever dette, men risikoen for å bli utnyttet har blitt stadig større i tråd med kravmentaliteten. Familier som utnytter folk på denne måten bør rett og slett skamme seg, ikke bare har de utnyttet et menneske i en sårbar posisjon og som egentlig skulle hatt mulighet til kulturutveksling i tillegg til bidraget til husstanden, men bidrar også til å sette Norge i et veldig dårlig lys. Ordningen bør avvikles, eller i det minste begrenses kraftig. I praksis blir dette bare arbeidsinnvandring med stor risiko for å bli utnyttet, og ikke det som egentlig var formålet, nemlig noe bistand til familien og kulturutveksling. Tidene har forandret seg, au-pair ordningen fungerer tydeligvis ikke lenger når risikoen er stor for at det bare brukes som et smutthull for billig arbeidsinnvandring. Anonymkode: 5fb20...1ad 3
Fiskegrateng Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 Blir forbanna når jeg ser dette. " Vaskemaskinen skal tømmes i samme øyeblikk som den stopper ". Hva slags psyko lager sånne lister? Og ofte er det familier som har ræva full av penger, at de ikke skammer seg å utnytte sårbare mennesker på den måten 9
Olaug Olsen Skrevet 31. mai 2019 #5 Skrevet 31. mai 2019 Au Pair ordningen bør avvikles. Det er slaveri og svindel satt i system, og har lite med kulturutveksling å gjøre. De som er au pairer jobber gjerne ut perioden sin i tre forskjellige nordiske land, før de drar til hjemlandet, eller til andre land i europa. Da har de brukt opp sine beste år på et liv med lav status og hardt arbeidspress. De har ingen pensjonsrettigheter, og ingen rettigheter dersom de skulle bli skadet eller ufør av arbeidsbelastningen. Ofte utsettes de også fra et press fra familien i hjemlandet, som pålegger dem å sende hele sin lønn til familien, som ikke har annet arbeid der de bor. Den filippinske økonomien baserer seg på at folk flytter ut og sender penger hjem. Noen av disse dør under uverdige forhold i vertslandene, og returnerer først når de har kommet i kisten. Les mer her: https://www.nationalgeographic.com/magazine/2018/12/filipino-workers-return-from-overseas-philippines-celebrates/ Avvikles. Avvikles! 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #6 Skrevet 31. mai 2019 På slutten av 90-tallet var jeg Au-pair i 2 år i et middelhavsland, jeg hadde ansvar for to barn som jeg delte rom med og fikk 500 kr per uke og en fridag i uken. Hovedoppgaven min var å lære barna norsk siden en av foreldrene var norsk. Når jeg ser denne arbeidsbeskrivelsen ovenfor her så skjønner jeg at jeg var heldig. Jeg gjorde mye, men det var aldri "nazi-regime". Jeg hadde faste oppgaver, men de brydde seg aldri om hvordan eller når jeg gjorde de, bare de ble gjort. Jeg ble veldig inkludert i familien og følte aldri at de så på meg som en ansatt. Det virker som systemet er veldig annerledes for Au-pairer som jobber i Norge. Anonymkode: 2c0bc...10d 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #7 Skrevet 31. mai 2019 Ja, Det har blitt sånn at det er rikinger som utnytter billig arbeidskraft fra fattige land. Skrot hele ordningen! Anonymkode: 72fc9...9e9 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #8 Skrevet 31. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, Det har blitt sånn at det er rikinger som utnytter billig arbeidskraft fra fattige land. Skrot hele ordningen! Anonymkode: 72fc9...9e9 Fattige har alltid blitt utnyttet av rike, det kommer aldri til å forandre seg. Anonymkode: a91d6...f49 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan hadde folk reagert om Petter Stordalen sluttet å ansette nordmenn og i stedet flydde inn filipinere som ryddet hotellet til en lønn på 6000 i måneden? Det hadde blitt regnet som sosial dumping. Anonymkode: aa0a3...e75 Jeg hadde syntes det var helt konge. De trenger pengene mer enn oss. Anonymkode: 9cdec...ae1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 I teorien er au pair-ordningen flott, men i praksis er den en ren utnyttelse av fattige unge kvinner. Anonymkode: dd4ef...171 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde syntes det var helt konge. De trenger pengene mer enn oss. Anonymkode: 9cdec...ae1 Poenget er at det ikke er lov å betale en nordmann så lite, hvorfor er det da greit å utnytte en fra et annet land? Anonymkode: d3538...d6c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #12 Skrevet 31. mai 2019 Har flere venner som har au-pair. Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva som skjer bak kulissene, men mitt inntrykk er som følger; - de har egen hybeldel, med vinduer, kjøkkenkrok, med mer - de brukes i minst mulig grad til barnepass. Men for at to yrkesaktive foreldrene skal ha mer tid med barna. Det er kun ved krisetilfeller disse henter i barnehage, eller passer mens barna er våkne. - de gangene de er barnevakt er det som regel mens barna uansett sover, dette er inkludert i arbeidstiden, de sitter da på egen hybel og ser på TV, med babycall. - de er dels en integrert del av familien, spiser mat sammen med dem, er velkommen i huset når de vil, med mer. - på meg fremstår de som lykkelige og positive personer, som gjerne småsnakker litt når jeg er innom - de får dekket mye mer utover minimum. Dette er familier med god råd, som gjerne spanderer og gir litt ekstra. Idioter som utnytter andre ved første mulighet vil man finne over alt. Men i bunn og grunn er de fleste mennesker (også rikingene) snille og omsorgsfulle mennesker, som bryr seg om andre. Det er synd at de få idiotene skal ødelegge for en ordning som egentlig er vinn-vinn. Anonymkode: 10222...a41 4
Gjest theTitanic Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde syntes det var helt konge. De trenger pengene mer enn oss. Anonymkode: 9cdec...ae1 Tenk deg om før du snakker. Om alle arbeidsplasser, inkludert din, ble erstattet av noen fra Asia som gjør jobben til luselønn så vil det ikke gå bra her særlig lenge. Du er kanskje akademiker og tenker at dette ikke vil ramme deg, kun serviceyrkene, men der tar du feil. Verden er full av kinesere med dobbelt så mye hjernekapasitet OG arbeidskapasitet enn det du har...
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 Mange vertsfamilier bruker antakelig ordningen slik den er ment og er gode familier å være hos, men samtidig så har mange saker i media vist at unge fra andre land blir grovt utnyttet. Jeg tror det hadde vært fornuftig å avvikle hele ordningen eller ihvertfall gjort endringer som hindrer utnytting. Mener også at der hvor det blir oppdaget grov utnytting så bør barnevernet kobles inn for å se på hvilke forhold barna som hører hjemme der lever under for de som bruker andre nærmest som slaver er ikke skikket til å være foreldere og bør fratas barna. Anonymkode: 807dc...408 1
Gjest theTitanic Skrevet 31. mai 2019 #15 Skrevet 31. mai 2019 Nå er det ikke alle som har det ille. Mange nordmenn velger også muligheten til å jobbe som au pair i et annet land selv om det er lite betalt. Det velges likevel og er en erfaring. Eksemplene over er fra noen som ikke følger reglene. Sånne vil alltid finnes desverre. Da må et bedre system på plass for å sørge for at reglene blir fulgt. Og nei, ingen hadde hatt au pair til 250 kr/t. Da er det ikke lenger mulig å ha noen ansatt til dette formålet.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #16 Skrevet 31. mai 2019 Jeg ser dette med lønn blir kraftig misforstått. En ansatt har ikke rett på fri kost (3-4 000) i måneden) og losji (ofte 10 000 i måneden), strøm internett, og så videre. Au pairen får dette og reise gratis. De 6 000 er rene lommepenger, og under skattegrenser. Det er mer enn de fleste av oss sitter igjen med etter skatt og alle faste utgifter per måned. Anonymkode: 10222...a41 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #17 Skrevet 31. mai 2019 Husker når jeg leide hybel hos en rik familie for endel år tilbake. De hadde au-pair. Når kjerringa til familiefaren var ute av huset så hørte jeg ofte stønnelyder fra nabohybelen (au-pairen sin). Den familiefaren fikk mer enn bare huslig hjelp fra au-pairen. 😆 Anonymkode: b5064...ebe 3
Perelandra Skrevet 31. mai 2019 #18 Skrevet 31. mai 2019 Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett. Perelandra, mod.
Olaug Olsen Skrevet 31. mai 2019 #19 Skrevet 31. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Husker når jeg leide hybel hos en rik familie for endel år tilbake. De hadde au-pair. Når kjerringa til familiefaren var ute av huset så hørte jeg ofte stønnelyder fra nabohybelen (au-pairen sin). Den familiefaren fikk mer enn bare huslig hjelp fra au-pairen. 😆 Anonymkode: b5064...ebe Ja. Au pairen kan sitt fag!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #20 Skrevet 31. mai 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Poenget er at det ikke er lov å betale en nordmann så lite, hvorfor er det da greit å utnytte en fra et annet land? Anonymkode: d3538...d6c Disse som du mener blir utnyttet lærer seg norsk og får dermed et grunnlag for å kunne få en ordentlig jobb i Norge. Hadde de søkt om jobb hjemmefra og uten norskkunnskaper så ville de aldri fått jobb. Realiteten er at mange av disse aldri vil fått sjansen til å få en ordentlig jobb i Norge hvis de ikke hadde kommet hit som Aupair. Jeg oppfatter dette som en vinn-vinn situasjon. Anonymkode: c07af...350
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå