Gå til innhold

Tale for en større forsamling

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Fant ikke noe forum som passet helt, så jeg prøver her.

Jeg har problemer med å holde en tale, et innlegg, eller f.eks. være den som skal "åpne og ønske velkommen" i en større forsamling.

Det kan gjerne være en forsamling jeg er helt trygg på og vanligvis "skravler i vei" med, men når jeg vet at jeg SKAL si noe, får jeg store problemer. Blir helt tørr i munnen og får hjertebank og pustevansker og blir så andpusten at jeg nesten ikke får ut det jeg skal si.

Nå har jeg, etter mye om å men, valgt å ta imot en ledende stilling, der dette før eller siden vil bli forventet av meg. Jeg sliter med dette og prøver å finne på alle andre måter å få dette unnagjort på, og synes det er veldig slitsomt at dette skal hemme meg i jobben min som jeg ellers er dyktig i.

Noen som har hatt samme problemet og kommet seg "over" det, eller andre som vet om kurs, bøker, teknikker eller et eller annet som kan hjelpe??

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg sliter med dette selv.

Det hjelper å være godt forberedt, så du er absolutt trygg på det du skal si. Gjerne øve foran speilet, enda så lite smart man føler seg da...

Når du framfører, prøv å få øyenkontakt med noen som ser sympatisk ut. Vær personlig, smil.

Hvis du skjelver på hendene, hold rundt noe eller hold dem skjult.

Vet at det ikke er lett. Enda jeg har gjort dette en del ganger, gruer jeg alltid. En liten trøst er det at jeg alltid får god tilbakemelding etterpå, som regel kan ingen se at jeg er nervøs.

Skrevet

Spander på deg en time hos en sangpedagog! Da lærer du hvordan du skal puste og bruke halsmuskulaturen når du skal holde tale.

Dernest må du få tankene over på selve budskapet du fremfører istedet for å tenke på hvordan du tar deg ut. Ikke lett det der, men kanskje det hjelper hvis du vet at du er engasjert i det du skal holde foredrag/tale om?

Dernest: øving, øving og atter øving. Foran speil og foran venner. Og foran kollegaene dine! Tenk på hvert foredrag som en øvelse. Du blir bare bedre og bedre for hver gang!

Og hva er det verste som kan skje hvis du ikke holder det perfekte foredraget? Dine kollegaer vet at du er dyktg som leder, og det å ikke være 100% perfekt gjør deg bare mer menneskelig og lettere å like.

Slik er det!

:-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har veldig lett for å bli stående å fikle med hendene, derfor plasserer jeg dem alltid bak ryggen - holder hendene sammen bak ryggen - dette gir en åpen fremtoning. Det er ikke bra å holde hendene i kryss foran brystet eller annet i den retning for da ser du avvisende ut (kroppsspråk er kjempeviktig!)

Jeg syns huskelapp ser nervøst ut, da er det bedre med noe stort. Jeg foretrekker å ha projector eller overhead selv om jeg bare skal ønske velkommen/åpne møtet. Da blir oppmerksomheten trukket fra meg og til lerretet i tillegg til at jeg har huskelapp i form av teksten på lerretet (men ikke les av teksten - si det) og ikke bli stående å se kun på lerretet

Syns også det er greit å stå bak noe hvis det er mulig (pult/talerstol eller annet) da kan hendene ligge STILLE på bordet og det føles av en eller annen grunn tryggere bakom der.

Og ta deg TID på møtet - hvis du forter deg er det lettere at noe blir feil eller uteglemt + at det tar seg ikke helt godt ut.

Om du skal prate lengel, ha et glass vann innen rekkevidde - kjempefin lovlig "pause" hvis du trenger det og nødvendig hvis halsen blir tørr

Det kan også være greit å øve litt på forhånd. Si det du skal si høyt foran speilet eller ut i været.

Hvis du har videokamera kan du få noen til å filme deg mens du øver - da ser du lett etterpå om du fikler eller gjør noe annet rart.

Veldig greit om man har anledning til å lede interne møter før man skal ut i den store eksterne verden - da får man øvd seg på kolleger man kjenner.

Oppsummert:

- hold hendene samlet og ikke foran deg

- forbered deg godt

- prat, ikke les, og ta deg tid til å snakke skikkelig

- la blikket vandre - trenger ikke ha øyekontakt med noen, men la tilhørerne tro at du har det - la blikket gli over veggen bak dem hvis det føles mer bekvemt enn å ha blikk-kontakt

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke se på veggen eller ut vinduet. Det merkes med en gang. La blikket gli, ha blikkontakt(om du synes det er ubehagelig, så kan du se på neseryggen til vedkommende, da er det ingen som merker at du ikke ser dem i øynene). Prat rolig, ikke skynd deg. Ikke fikle med papirer, vannglass og lign.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ikke se på veggen eller ut vinduet. Det merkes med en gang. La blikket gli' date=' ha blikkontakt(om du synes det er ubehagelig, så kan du se på neseryggen til vedkommende, da er det ingen som merker at du ikke ser dem i øynene). Prat rolig, ikke skynd deg. Ikke fikle med papirer, vannglass og lign.[/quote']

Hvis det er klasserom-oppsett går det helt fint, folk tror da du ser på noen bak dem.

Gjest Anonymous
Skrevet

Snakk rolig. Ikke vær bekymra for om det blir pauser - de kan kjennes lange ut for deg, men for tilhørerne er det bare behagelig. En vanlig "feil" er å være så forberedt at man raser gjennom stoffet slik at tilhørerne ikke får med seg noe.

Du har fullt fokus på det du skal si, de er sannsynligvis opptatt med andre ting - de trenger å loses inn i din tankegang. Gjør det pent og rolig, ha en innledning som bygger bro fra den situasjonen dere fvar i - til den situasjonen du skal snakke om.

Ha klær du trives med, hvor du ikke bekymrer deg for glipper, valker og stramninger.

Ikke for mye stæsj av smykker osv - det trekker oppmerksomheten bort.

Jeg var på et foredrag hvor jeg bare klarte å konsentrere meg om den kvinnelige foredragsholderens alt for trange bukse.....

Skrevet

Jeg hadde samme problem, men har overvunnet mye av skrekken. (Kan selvsagt fremdeles bli nervøs, men ikke stum av skrekk...) Benyttet følgende teknikker:

• * Lærte meg presentasjonen godt i forkant.

* Sørget for ha en pekestokk å holde i, slik at jeg ikke skulle begynne å "fikle

* Plukket meg ut 2-3 vennligsinnede ansikter på forskjellige steder i rommet, slik at jeg hadde noen å feste blikket på (ingen ser nøyaktig hvor du fester blikket hvis det er litt størrelse på lokalet).

* Konsentrerte meg om å snakke langsomt (når man blir nervøs er det lett å legge stemmeleiet et hakk opp og rase i vei, så ingen får med seg det en sier.)

* Prøvde å innprente meg selv (gang på gang på gang...) at det jeg snakket om var det faktisk jeg som kunne mest om, og at det ville bli moro å dele dette med andre.

Gjest Anonymous
Skrevet

Trådstarter her

Takker for mange gode forslag.

Vil si at jeg alltid er godt forberedt og trygg på det jeg skal si, så det er ikke problemet. Men selv om jeg har DET gode foredraget, eller DE gode argumentene, så blir jeg så nervøs at jeg bare haster avgårde for å bli ferdig fortest mulig, og all den gode forberedelsen er bortkastet...

Ellers har jeg også litt problemer med blikkontakt, føler at det blir samme person jeg fester blikket til hele tiden liksom, vet ikke hvorfor.

Noen foreslår å bruke overhead o.l. Dette er min store skrekk. For det første pleier folk alltid å klusse med dette, eller teknikken svikter. For det andre vil alle da se hvor mye jeg skjelver..

Vannglass eller kaffekopp er bra for å fukte munnen når det trengs, men så var det den skjelvingen da :oops:

Av og til blir jeg faktisk så nervøs at jeg er redd for å besvime og lage et skikkelig show

Jeg er ikke redd for motargumenter og spørsmål, det hadde egentlig løsnet stemningen litt.

Skikkelig problem dette, så kom gjerne med flere forslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...