Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er invitert i et selskap der vi alle skal vippse en sum til vertskapet (for mat og diverse) på forhånd, og vi skal dessuten ha med egen drikke.

Nå har jeg en diskusjon med en venninne som også skal i selskapet. Vi er uenige om hvorvidt vi da likevel skal ha med vertinnegave, eller om det ikke er nødvendig siden vi betaler for mat og drikke selv. (Det er irrelevant hvem som mener hva av meg og min venninne).

Hva hadde dere gjort? Tatt med vertinnegave (vertskapet stiller jo sin bolig til disposisjon), og i såfall hva? 

Anonymkode: b712a...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns dette er en situasjon hvor det er greit å ikke gi vertinnegave.

• Liker 12
Skrevet

Dere kvinnfolk og disse vertinnegavene ass. Nok en ting dere greier å overtenke🙄

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig med vertinnegaver,men i denne settingen ville jeg ikke tatt med.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vertinnegave er en slags "betaling" for maten, så hadde ikke tatt med i dette tilfellet. 

Anonymkode: 3c190...9d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi pleier å spleise på en liten blomst i slike tilfeller. Selv om man spleiser på mat og sørger for egen drikke. Det blir under 50 kroner per hode om dere kan gå 4-6 sammen, og er ment som en "takk for at du arrangerer" gave. Er tross alt litt jobb og styr å ha folk i hus, matlaging, med mer. 

Anonymkode: 59ad5...c87

• Liker 6
Skrevet

Ville helt klart tatt med!

Du kan gi en after eight til 40kr, det er kun en hyggelig gest. Og vertinnegave er selvsagt ikke betaling for maten.

• Liker 1
Skrevet

Nei synes det er greit å ikke ta med i ditt tilfelle 👍🏻

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke tatt med denne gangen.

AnonymBruker
Skrevet

Vertinnen her lager maten vel? Selv om dere spleiser så står hun for tilberedning, dekking av bord og en del forberedelser. Ville tatt med en liten blomst eller som noen sa, after eight/twist osv, ikke over 100kr. Bare litt for at dere får komme til dekket bord. 

Anonymkode: 0b137...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke en gang at det var vanlig, før jeg leste om det inne her og på diverse blogger.. Så stress! Vi bytter jo på å arrangere sånne kvelder uansett, og det er vanlig for oss å spleise på maten.

Anonymkode: ca7d4...fe4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vertinnegaver er reinspikka tull. Nei, dere trenger ikke ta med.

Anonymkode: 79f99...342

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er dere så opptatt av vertinnegaver? Menn bryr seg ikke om slikt. Dette er handelsstanden som har trykka ting inn i hodet deres, akkurat som blomster og smykker i hytt og vær.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vertinnen her lager maten vel? Selv om dere spleiser så står hun for tilberedning, dekking av bord og en del forberedelser. Ville tatt med en liten blomst eller som noen sa, after eight/twist osv, ikke over 100kr. Bare litt for at dere får komme til dekket bord. 

Anonymkode: 0b137...d3e

Nei, det bestilles catering som vi alle spleiser på, men de har jo absolutt litt jobb med forberedelser til selve festen, ja.

Takk for alle svar her, jeg lander nok på å ta med meg en liten ting 😊👍

ts

Anonymkode: b712a...724

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er vertinnegave ikke nødvendig.

Anonymkode: 41de0...809

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vertinnegave er jo når den som holder selskapet har laget en liten gave til hver enkelt. Ikke omvendt.....

Anonymkode: 7529b...fcc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Vertinnegave er jo når den som holder selskapet har laget en liten gave til hver enkelt. Ikke omvendt.....

Hø? Og hvorfor skulle den som holder selskapet gidde i tillegg lage en gave til hver enkelt? 

Anonymkode: a38da...4b1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hø? Og hvorfor skulle den som holder selskapet gidde i tillegg lage en gave til hver enkelt? 

Anonymkode: a38da...4b1

Vertinnegave er opprinnelig fra USA. Og da er det slik det funker. Skal man herme etter et land, så gjør det på samme måten....

Skrevet

Jeg liker å ta med en liten oppmerksomhet uansett om vi spleiser på ferdiglaget mat. Trenger ikke være noe dyrt. Eks en bukett roser / tulipaner, en pakke servietter + kubbelys i farge og mønster passende til årstiden, eller en ansiktsmaske+ Freia melkehjerter. En knapp hundrelapp der altså. Noen ganger er vi flere som går sammen og spleiser på gave, men da er det oftest hvis maten ikke er spleiselag. Dessuten liker jeg best å bare ordne noe enkelt selv så det ikke blir så mye styr med diskusjoner og vippsing. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Å ta med en gave til vertskapet når disse står for mat og drikke er nok ikke noe som kommer fra USA. Dette er jeg vokst opp med.

Jeg velger selv når jeg tar med en liten oppmerksomhet og når jeg ikke gjør det. Dersom dette er et spleiselag på middag synes jeg ikke det er naturlig at det blir med gave til vertskapet. Men når det diskes opp med middag synes jeg det er på sin plass å bidra på et eller annet vis. Noen ganger er det noe som kan serveres til gjestene og andre ganger en blomsterkvast.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...