Gå til innhold

Hva er en god erstatning for barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruppen "Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet" har over 20k medlemmer på Facebook. Gruppen "Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet vil vi ha fullstendig fjernet" er åpenbart opprettet som et stikk til førstnevnte, men er likevel fylt til randen av hatsk oppgulp blant enkelte forsøk på humoristiske innslag. "Satiren" går åpenbart over hodet til de fleste medlemmene.  

Rent hypotetisk: dersom barnevernet hadde blitt avskaffet - hvem skulle da tilbudt den hjelpen barnevernet yter i så mange saker? I følge SSB ligger gjennomsnittet på hjelpetiltak(omsorgstiltak ikke medregnet) iverksatt av barnevernet på rundt 44000 i perioden 2015 - 2017.  

Det jeg ikke greier å se er hvordan det ville være til gunst for noen andre enn uegnede foreldre. Lovverket endres ikke, pensum i relevant utdanning endres ikke, antallet uegnede foreldre endres iallfall ikke i positiv retning.

Dersom noen av de 20k+ er inne her, vennligst opplys meg.

Anonymkode: 70dbd...3de

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si. Jeg tror barnevernet har en viktig funksjon, men at de kanskje trenger å kontrolleres av et annet organ. At de skulle pålegges å redegjøre for mye mer, og kunne holdes ansvarlig i mye større grad enn de gjør i dag.

Når feil mennesker jobber i barnevernet, blir det problemer. Tror det er mange maktmennesker som aldri skulle hatt den jobben.

Anonymkode: 258ed...165

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si. Jeg tror barnevernet har en viktig funksjon, men at de kanskje trenger å kontrolleres av et annet organ. At de skulle pålegges å redegjøre for mye mer, og kunne holdes ansvarlig i mye større grad enn de gjør i dag.

Når feil mennesker jobber i barnevernet, blir det problemer. Tror det er mange maktmennesker som aldri skulle hatt den jobben.

Altså et annet organ enn fylkesmannen? Nå er det jo slik at alle saker som er behandlet i fylkesnemda eventuelt kan ankes til domstolene. Nå har jeg aldri hatt personlig befatning med barnevern, fylkesnemd eller domstolene, men man må anta at disse instansene er kompetente til å tilstrekkelig belyse og avgjøre slike saker.

Personlig egnethet er viktig i arbeid med mennesker i sårbare situasjoner, men likevel kan ingen ansatte heve seg over loven. Ulik skjønn vil man uansett få når loven tillater det, men igjen, det kan påklages.

Jeg har sett lister som har vært publisert, hvor barnevernsansatte er navngitt og uthengt. Flere av de kjenner jeg til personlig og profesjonelt. Anklagene har vært grove, og etter mitt syn helt fjerne.      

Anonymkode: 70dbd...3de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En god begynnelse hadde vært at den sakskyndige ikke fikk lønn av BV. Flere sakskyndige har stått frem anonymt å fortalt at de velger å si seg enige med det bv sier om foreldre,hvis ikke får de ikke nye oppdrag fra bv. Som de selv sa så var det mange de egentlig ikke var enige med det bv hadde kommet frem til,men for å få nye oppdrag så støtter rapporten de skriver det som bv har sagt om foreldrene.

Anonymkode: 84483...d2e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt befatning med bv. Jeg opplevde at ting jeg sa kom ut helt feil i rapporten deres, feil som lett kunne oppklares hvis de hadde fulgt opp spørsmålet. «Hva mente du, mener du.... « fex.

Hovedsakelig pga denne misforståelsen sluttet bv at vi sviktet som foreldre og påla oss unødvendige hjelpetiltak. At en etat som har myndighet til å gripe sånn inn i folks liv er så uprofesjonelle opplever jeg som skremmende.

Sammenlign fex med politiet, som spør hvis noe er uklart, tar opp avhøret på bånd og gir deg mulighet til å lese gjennom etterpå.

Klart vi må ha et barnevern, men etaten er overmoden for en reform.

Anonymkode: 95416...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...