Grigga Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 Hei, Vi har nettopp fått vår første hund, en Schæfer valp som nå er 10 uker. Kjempe snill og kosete valp, som også klør veldig i tenna og derfor veldig glad i å bite oss. Vi lærte han fort hvilken bitekraft vi tåler før vi får vondt ved å bruke teknikken med å gi et skarpt au og ignorere hunden litt etter den har bitt for hardt. Så han lærte veldig fort hvilken bitekraft han må holde seg på, så vond biting har ikke vært noen problem. Han har også lært seg kommandoen slipp, noe han er veldig flink på. Men jeg hadde en episode for to dager siden hvor vi lekte litt rolig drakamp med en leke. Etterhvert ville valpen ta hånden min istedenfor, og var rolig og flink med bitingen. Men så tror jeg den ble veldig ivrig og glemte litt at det var hånden min. Den tok skikkelig tak, og det gjorde dritvondt. Jeg hylte au uten respons fra valpen, jeg sa slipp og fortsatr ingen respons. Jeg prøvde å hyle au igjen før den begynte å skulle dra hånden som mot seg selv som en leke, og jeg fikk vondere og vondere og ble faktisk litt redd for om han skulle gnage opp handa mi. Så begynte han å riste rundt med handa mi og da fikk jeg helt sinnsykt vondt. Så av en instinktiv reaksjon og litt blanding av redsel og sinne tok jeg tak i munnen på hunden og fikk tatt ut hånda mi før jeg holdt den hardt rundt snuten og sa au og fy med grov stemme. Hunden ble nok redd og fikk litt vondt, for den skreik veldig. Jeg angret med en gang, men det gjorde så sinnsykt vondt, og hånda mi så ikke ut etterpå. Jeg tenkte det gikk fint med valpen, for den viste ingen tegn til redsel etter jeg slapp etter en 5 sekunder. Den kommer å skal kose og leke hele tiden fortsatt. Eneste jeg har lagt merke til er at jeg tror den er redd for å bite meg igjen. Den prøver ikke å bite meg lenger, men den gjør det på alle andre. Han er veldig forsiktig med bitingen når vi leker med leker, og den tørr nesten ikke spise ut av hånden min lenger. Spising av hånden er blitt et problem mtp treningen. Når jeg skal rose den under trening så vil den ikke komme bort og hente godbiten ut av hånden min lenger, den bare ser på meg, snuser litt på hånden og trekker seg unna. Jeg har prøvd å la den bite litt på hånden min igjen, for å vise at det går fint men han har ingen interesse for å bite meg lenger. Hvordan kan jeg overbevise valpen om at hånden min ikke er farlig, slik at den begynner å spise godbiter ut av hånden min igjen. Jeg er litt i villrede, og håper for alt i verden at dette ikke er permanent. Noen med peiling? Den viser ingen andre tegn på å være redd for meg, bare det med å ikke bite hånden min.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Du må bare ha tålmodighet. At den ikke ønsker å bite deg lenger er jo bare bra. Sett deg rolig ned på gulvet sammen med valpen, legg hånda på gulvet, og godbiter på gulvet mellom hånda og valpen. Så legger du noen godbiter på gulvet og noen i hånda, og så fortsetter du slik til den spiser fra hånda di. Bruk ekstra gode godbiter til å begynne med. Men jeg ville ikke oppmuntret den til å bite deg, bare fokusert på at den skal ta godbiter fra hånd. Anonymkode: 2652b...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Vi opplever alle å gjøre noe vi angrer på, det viktigste er at du forsøker å finne ut av det! Du kan prøve å positivt forsterke kontakt med hånda di. Siden han ikke har lyst til å spise ut av hånda, start med å legge godbit på bakken, klikk eller si "bra" når han tar den. Gjenta noen ganger. Så kan du forsøke å legge hånda di i nærheten av godbiten og klikke og si bra når han tar den. Gå lenger unna hvs det er skummelt. Forsøk å bygge det opp over tid, klikk/bra og godbit, og så etter hvert - nesa borti hånda - klikk/bra og godbit, holde nesa inntil hånda, få godbit av hånda, bli klappet i ansiktet etc etc. Nærmere og nærmere over tid - ikke samme gang, men over flere dager. Stoppe når det blir ubehagelig. Og som den over skriver, bruk supergode godbiter. Siden hunden reagerer på hånda og ikke på deg, så har han tydeligvis assosiert det som om hånda er en egen ting, så det du må jobbe med er å snu assosiasjonen fra ubehag til noe bra. Det du kan gjøre dersom noe sånt skulle skje igjen er å finne noe å bytte med. En leke eller noe, siden han kan slipp - så får han leka eller godbiten eller det andre vanvittig spennende du har om han slipper. Litt lettere om en "hjelper" gjør det enn når du sitter fast og har vondt, da, så klart. Anonymkode: 186cc...21e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå