Gå til innhold

Spisetips, jobben.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av noen andre tråder her..

Jeg trener ganske mye. Går og sykler ute hver dag. Spinning, pump, step, total etc etc fra fire til seks dager i uka.

Problemet er hva jeg skal gjøre med lunsjen på jobb. Når jeg trener såpass mye er det vitig å spise riktig.

Kantina har en bra salatbar bortsett fra en vesentlig ting. Det er et nesten totalt fravær av proteiner. Noen linser hist og pist og kanskje litt skinke.

På avdelinga hos oss er det ikke kjøleskap på tekjøkkenet slik at det er lett å oppbevare ting fram til lunsj (salat er jo greit da, men lunken tunfisk :kvalm: )

Jeg må bare understreke at jeg har ikke noen angst for karbohydrater, jeg ønsker bare en litt større andel protein.

Målsetningen er å holde vekta, kanskje gå ned et par kilo. Ikke noe stress. Men det siste jeg ønsker er å miste de musklene jeg har jobbet så hardt for.

Men er det noen der ute med noen geniale tips? Er en proteinshake en grei løsning en gang i blant, og hva bør jeg i såfall velge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Proteinpulver eller en proteinbar kan være gode løsninger når det ikke er lett å få i seg andre proteinkilder.

På proimport.no er det ihvertfall noen artikler om proteiner og de har vel ikke så aller verst priser heller, men det billigste er jo å kjøpe i sverige om du er der uansett engang.

Hva som er best er jo det som inneholder mest protein pr 100 g og minst fett/karbo. Det er reinest og også dyrest.

Ellers en bra artikkelom proteiner.

Eller hva med å ta en liten spleis på et lite kjøleskap å ha stående. De koster jo fra ca 1500,- for et sånt 85 cm skap .

Noen ganger er de enda rimligere også. Du kan jo friste de andre med hvor deilig det hadde vært å ha sin kalde brus liggende der nå som det går mot varmere tider eller noe sånt.

Skrevet

Du kan jo ta med deg kokt egg selv kanskje? Det er et bra proteintilskudd, og tåler fint oppbevaring utenfor kjøleskap noen timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det mulig å påvike kantina, komme med ønsker? Be om litt mer sinke, tunfisk eller hva nå enn du ønsker i salat-tilbudet deres? Noen er jo mer påvirkelige enn andre da.

Eller finnes det en butikk i nærheten, som selger salat? Jeg vet noen mennesker her jeg jobber går ut, til en butikk sånn ca 50 meter unna da, som har salatbar.

Men vi er så heldig å ha kjøleskap, så for oss er det fullstendig mulig å ha med det vi vil ha.

Men du... om du ikke får alle med på å kjøpe et kjøleskap, hva med rett og slett en kjølebag, sånn med fryseelementer som du fryser inn i fryseren hver kveld, så holder de til lunsj, (og lenger)

Om du ikke har en sånn som "alle" har/hadde i bilen, som jo kan bli litt stor å dra på uansett, så finnes det små, myke, "sammenleggbare" saker som holder fint på kulden med et lite fryseelement inni. Som fint har plass til en lunsj/salatutvalg/priteinholdte varer i seg. Den kan jo stå på kontoret ditt, så bare tar du med kjøleelementet i veska (i en plastpose da) hjem, og hver i fryseren, og tar med tilbake neste dag. Risikerer jo at mat som ligger rett på elementet får det FOR kaldt da, men det kan sikkert orndes på et vis (med en avis?)

Gjest Gjesta
Skrevet

Et konkret forslag, og faktisk best i romtemperert tilstand:

Couscoussalat med kikerter, enten tunfisk eller kylling, og litt grønnsaker etter valg. Krydres med urtekrydder, litt olivenolje, balsamico og salt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med røkt tofu? Kjempegodt i salat :)

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Må nok begynne å planlegge bedre rett og slett. Har butikk ikke langt fra jobben, men det er en smule hektisk til tider, så rekker ikke å komme meg dit.

Og fordi:

-Kantinedamene er like fleksible som Ludvik Nessa i abortspørsmålet.

-Og det stedet jeg jobber er litt spesielt. Så dersom vi ansatte hadde satt inn et kjøleskap uten å klarere dette med en rekke instanser først, gjennom skriftlige søknader og bestikkelser, samt en vurdering av sikkerhetsmessige konsekvenser av kjøleskapets plassering og utforming.. Ja dere skjønner...

Gjest Anonymous
Skrevet

Et spørsmål sånn litt på kanten av diskusjonen: jeg bruker fetaost i salaten. Går det under proteiner? Har liten peil på sånt... :oops:

Skrevet

Snakk med de i kantina, de er sikkert kjempeglade for forslag

Gjest Gjesta
Skrevet

Ta med eg egenlaget matpakke. Du akn jo lage en salat hjemme også ta med? det blir sikert billigere og bedre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...