Gå til innhold

Forlover for første gang. Høres denne planen ok ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være forlover og er i full gang med å planlegge utdrikningslaget. Har aldri vært forlover før, så har noen spørsmål til dere litt mer erfarne :) 

1. Pris? Hva er ok? Jeg har forsøkt å ymte frampå hva jeg tenker utdrikningslaget vil koste totalt (mat, spleising på brud, aktiviteter osv). Dette fordi jeg vet flere ikke har vært i utdrikningslag før og gjerne ikke vet hva som er normalt å dele på / utgifter. Jeg har fått respons av et par stk at prisen virker ok, men resten har ikke sagt noe. For jeg tenkte at dersom noen synes det koster for mye, så må jeg forsøke å finne noe billigere. Prisen vil være ca 1000kr per person. Drikke/alkohol må hver og en betale utenom selv da jeg tenker det er vanskelig å beregne pris for dette, samt ikke alle drikker like mye og noen kan ikke drikke. 

2. Jeg kjenner ikke alle deltakerne, men jeg vet at noen forventer at det skal være en del "gøye" leker og pinlige øyeblikk for bruden. Jeg tror neppe bruden ønsker dette, da hun er av den mer rolige typen og ønsker bare å ha vennene samlet. Er det noen muligheter jeg har for å påvirke at disse flaue tingene ikke skal skje? Kan jeg skrive dette som en påminnelse før arrangementet? Synes det er kjipt om bruden synes dagen blir ødelagt bare fordi noen absolutt vil drite henne ut. 

3. Er det vanlig å ha et tema for utdrikningslaget? Feks like klær? Farger? 

4. Utdrikningslaget skal starte med frokost hos meg. Plan: jeg skal invitere bruden med på en fjelltur hvor vi skal møtes hos meg, men der sitter alle vennene hennes klar for utdrikningslag og frokost. Første del blir en noe aktiv del, så treningsklær fungerer greit. Bruden bor ikke langt unna meg så jeg tenker hun skal få sjans til å pakke med seg det hun trenger mens vi andre feks rydder av etter frokosten osv. Deretter blir det enda en aktivitet for så middag. Det er mulig jeg må legge inn en liten spisepause mellom aktivitetene. Høres dette greit ut? 

5. Middagen skal være hos en annen venninne som har god plass. Men hva kan vi servere? Det bør være noe som er mulig å tilberede litt på forhånd og ikke for "styrete" da vi ikke kommer til å være hos henne før litt ut på kvelden. Og også noe de fleste liker :) Jeg har også tenkt å be gjestene (de som ønsker) å levere drikken sin til meg slik jeg kan levere den hos hun vi skal ha middag hos. Da slipper alle å drasse med seg drikkevarer tidligere på dagen. 

Anonymkode: 2d2aa...c21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syns 1000 kr er en ok pris hvis det inkluderer mat og aktiviteter som alle får være med på 😀 Pinlige øyeblikk styres stort sett av hva forlover planlegger, så det har du kontroll på. Har ikke selv vært med på tema eller like klær, men morsom ide med like farger. Og fine aktiviteter.

Hva gjelder mat, kommer litt an på hvor mange dere er, men husk - folk hjelper gjerne til, du må bare delegere 😀

Kan det være mulig med grillmat, evnt kylling og salat etc. Da delegerer du - «dere lager salat, dere dekker på osv». 

Håper dere får en fin dag 😀

Anonymkode: 6c4bb...d34

Skrevet

Jeg ville laget grillmat,laget alt annet på forhånd slik at de var var å grille det som skal grilles. 

Jeg syntes 1000 kr er litt dyrt men overkommelig hvis det er aktiviteter som gjestene også får være med på innlagt i prisen. I tillegg syntes jeg det skal være en velkomst drink. 

Må huske på at gjestene må noen ganger betale reise til stedet (hvis de bor et stykke unna må de i tillegg ha overnatting), så utdrikningslag, drikke til utdrikningslag, mulig ny kjole og sko til bryllup, gave til bryllup og ikke alle serverer alt av drikke i bryllupet så da må man kjøpe det også. Det kan være en kostbar affære å være invitert til bryllup.. 

AnonymBruker
Skrevet

Prisen må matche aktivitetene i alle fall, ellers blir det fort sur stemning, er min erfaring. Hvis frokosten er noen baguetter med skinke og ost, og middagen er tapas hvor alle tar med en rett hver, og aktivitetene er å drikke, og en gåtur i fjellet, tror jeg fort folk kommer til å stusse på hvorfor det kreves 1000 kr pr pers. 

Ellers er det du som forlover som styrer aktiviteter, med innspill fra de andre selvfølgelig :) men Hvis du tenker at bruden ikke vil ha noe utdritningslag, så dropper du det :) kan gjerne skrive det til de andre Om det blir noe mas om det :)

Anonymkode: cc6b7...d8d

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være forlover og er i full gang med å planlegge utdrikningslaget. Har aldri vært forlover før, så har noen spørsmål til dere litt mer erfarne :) 

1. Pris? Hva er ok? Jeg har forsøkt å ymte frampå hva jeg tenker utdrikningslaget vil koste totalt (mat, spleising på brud, aktiviteter osv). Dette fordi jeg vet flere ikke har vært i utdrikningslag før og gjerne ikke vet hva som er normalt å dele på / utgifter. Jeg har fått respons av et par stk at prisen virker ok, men resten har ikke sagt noe. For jeg tenkte at dersom noen synes det koster for mye, så må jeg forsøke å finne noe billigere. Prisen vil være ca 1000kr per person. Drikke/alkohol må hver og en betale utenom selv da jeg tenker det er vanskelig å beregne pris for dette, samt ikke alle drikker like mye og noen kan ikke drikke. 

2. Jeg kjenner ikke alle deltakerne, men jeg vet at noen forventer at det skal være en del "gøye" leker og pinlige øyeblikk for bruden. Jeg tror neppe bruden ønsker dette, da hun er av den mer rolige typen og ønsker bare å ha vennene samlet. Er det noen muligheter jeg har for å påvirke at disse flaue tingene ikke skal skje? Kan jeg skrive dette som en påminnelse før arrangementet? Synes det er kjipt om bruden synes dagen blir ødelagt bare fordi noen absolutt vil drite henne ut. 

3. Er det vanlig å ha et tema for utdrikningslaget? Feks like klær? Farger? 

4. Utdrikningslaget skal starte med frokost hos meg. Plan: jeg skal invitere bruden med på en fjelltur hvor vi skal møtes hos meg, men der sitter alle vennene hennes klar for utdrikningslag og frokost. Første del blir en noe aktiv del, så treningsklær fungerer greit. Bruden bor ikke langt unna meg så jeg tenker hun skal få sjans til å pakke med seg det hun trenger mens vi andre feks rydder av etter frokosten osv. Deretter blir det enda en aktivitet for så middag. Det er mulig jeg må legge inn en liten spisepause mellom aktivitetene. Høres dette greit ut? 

5. Middagen skal være hos en annen venninne som har god plass. Men hva kan vi servere? Det bør være noe som er mulig å tilberede litt på forhånd og ikke for "styrete" da vi ikke kommer til å være hos henne før litt ut på kvelden. Og også noe de fleste liker :) Jeg har også tenkt å be gjestene (de som ønsker) å levere drikken sin til meg slik jeg kan levere den hos hun vi skal ha middag hos. Da slipper alle å drasse med seg drikkevarer tidligere på dagen. 

Anonymkode: 2d2aa...c21

1. Høres ut som en grei pris så lenge det inkluderer alt av aktiviteter og mat. Drikke går helt fint å ta utenom da folk drikker ulike mengder/noen drikker ingenting. Husk at bruden spantes på da! Du har jo nå spurt hva folk tenker om pris. Joda, ikke alltid lett å si i fra dersom man synes det er dyrt. Men du har spurt og da får folk ta ansvar for egen økonomi og gi beskjed om de synes det er for dyrt. 

2. Når du inviterer/lager arrangement/sender plan så skriver du noe slikt " x dag, x dato samles vi for å ha en kjekk dag sammen med den kommende brud. Vi som kjenner bruden vet at hun foretrekker koselige og rolige sammenkomster. Vi holder oss derfor til dette for at dagen skal oppleves vellykket for henne. Kleine og pinlige leker o.l. får dere heller ta igjen i andre utdrikningslag hvor bruden vil like det :) " Når du skriver "vi som kjenner bruden..." så blir kanskje folk litt påminnet at de må tenke over om de faktisk kjenner bruden godt nok til å vite hva hun foretrekker og trives med. Blir da pinlig for dem om de går imot brudens "ønsker". Det er dessverre ofte et problem at enkelte elsker å "drite ut" andre. 

3. Det kommer helt an på. Har aktivitetene en rød tråd? Første delen skal dere jo tydeligvis være aktiv. Trening kan jo da være tema. Dere kan jo overdrive bekledningen. Grilldresser, div. treningskostymer o.l. Kanskje dere får tak i en hvit grilldress bruden kan ha på? Etter dette antar jeg folk har lyst å pynte seg siden dere skal spise middag og kose dere utover kvelden. Det er jo mulig å ha et nytt tema da, men som gjør det mulig å pynte seg også.

Tema dere kan ha:
Meksikansk aften (server da noe mexikansk)
Hollywood (alle kler seg ut som en kjendis)
Disco
Maskerade 
Husk å ordne kostyme/pynt til bruden. 

4. Det høres greit ut. Men sørg for at bruden får tid å pakke med klær og ta seg en dusj. Hvis ikke bruden vet om datoen så er det lite kjekt å bli dratt med på sitt eget utdrikkingslag udusjet, uten sminke, dårlig ånde pga rakk ikke å pusse tenner osv. 
En liten spisepause kan være lurt. Men tenker du å da spise ute, hjemme hos en eller ta med noe? Prisen vil jo gå mer opp om det blir ute. Kanskje du kan bake pizzasnurrer og ta med? Så kan dere ha det mellom de to aktivitetene. Er det slik dere får drukket litt mellom slagene/på aktivitetene? Ikke at man må bli full. Men greit å kunne ha litt jevnt med drikking...
1000kr er en del penger. Så selv om jeg selv mener det er en ok pris, så ville jeg forventet å være mett hele dagen, ha tid til å drikke litt, vite om jeg må ta med noe drikke selv underveis (om mulig for å slippe å kjøpe alt ute, noe som er dyrere), ha tid til å fikse meg før middagen, om den ene aktiviteten er såpass aktiv at man svetter bør det legges opp tid til dusj, frokosten bør være ordentlig (litt mer enn rundstykker, skinke, ost og "billig-juice"). Greit om du ordner 1-2 glass champagne/prosecco til hver også. Blir litt spesielt om alle skal ta frem egen musserende drikke til frokosten. Det vil oppleves mer stusselig. Helt ok å ta med til eget forbruk utover dette. 

5. Lasagne er enkelt og billig å lage. Kan lages dagen før, kjøles fort ned - inn i kjøleskapet og varmes opp dagen etter før servering. Lurt å frakte dette til der middagen skal være. Taco funker, gjerne litt mer eksotisk enn vanlig "norsk taco". Chili con carne kan fint lages dagen før, varmes opp og serveres med ris, guacamole og rømme til. Har dere tilgang på grill er jo det kjekt å gjøre om sommeren. Hold det enkelt isåfall. Hamburger m. tilbehør, grillspyd. 

Anonymkode: 96acf...dcb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en aktivitet skal være aktiv, må du legge inn tid til dusjing. Og hvor skal alle sammen dusje? Blir dere 10 stk som skal dele på en dusj, tar det fort lang tid. 

En aktivitet tar også fort lenger tid enn planlagt. Var i utdrikningslag for noen helger siden, var kun en aktivitet før middag, men vi brukte nesten en time mer enn planlagt. 

1000 kr synes jeg er en ok sum hvis alt av aktiviteter, mat, skyss og brudens del er medregnet. 

Anonymkode: 11405...dff

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...