Gå til innhold

Forskjellen på Gestalt terapaut og psykolog

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å gå i terapi pga tilknytning problemer og ser at det finnes Gestalt terapauter og psykologer, men ser at det nesten er dobbelt så dyrt å gå til psykolog. Hva er forskjellen på på det og vil man eventuelt få et dårligere tilbud hos en Gestalt terapaut? 

Anonymkode: f66f4...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går privat, så er psykologer dyrt. Ber du om henvisning fra fastlegen og har tid til å vente litt, så kan du få timer med refusjonsavtale. Når det er sagt, så har jeg vært hos begge deler. Og jeg synes gestaltterapi var mer som en life coach enn noe annet. Da han begynte å røre bort i en fobi jeg har, så ble den ti ganger verre enn før vi begynte å jobbe med den, og det ødela livet mitt totalt. Det var mange år med andre typer terapiformer for å rydde opp i kaoset han lagde. Så hvis det bare er lette ting du sliter med, for å snakke med noen og få innput, så er nok gestaltterapi bra. Men for dypere ting, bør du holde deg langt unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gestaltterapaut er ingen beskyttet tittel, så dette er noe hvem som helst egentlig kan kalle seg, selv om jeg tror de fleste som kaller seg dette har gjennomgått kursing. 

Slik jeg har forstått det handler gestaltterapi om å fokusere på livet framover, og i veldig liten grad se på ting som har vært. Men dette kan du lett google.

Jeg er veldig fan av kognetiv og metakognetiv terapi. Det ser mer på hvordan man tenker om det å tenke og føle, enn vanlig psykoterapi. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Jadzia said:

Hvis du går privat, så er psykologer dyrt. Ber du om henvisning fra fastlegen og har tid til å vente litt, så kan du få timer med refusjonsavtale. Når det er sagt, så har jeg vært hos begge deler. Og jeg synes gestaltterapi var mer som en life coach enn noe annet. Da han begynte å røre bort i en fobi jeg har, så ble den ti ganger verre enn før vi begynte å jobbe med den, og det ødela livet mitt totalt. Det var mange år med andre typer terapiformer for å rydde opp i kaoset han lagde. Så hvis det bare er lette ting du sliter med, for å snakke med noen og få innput, så er nok gestaltterapi bra. Men for dypere ting, bør du holde deg langt unna.

Usikker, det er jo om tilknytning i forhold, men på bakgrunn av oppvekst, så aner ikke hvor dypt det stikker. Jeg vil helst ikke vente i en evighet heller. 

Anonymkode: f66f4...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Jeg tror kanskje det er lurere for deg at du skriver et brev du tar med til fastlegen med det du strever med. Så kan du få henvisning til dps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en tett relasjon til en gestaltterapeut som jobber der jeg er i rusbehandling. 8 mnd så langt hvor hun jobber en uke av og en uke på. Siste fem måneder har jeg vært alene i behandling så jeg er ganske tett på henne. Hun er veldig flink, men om det er på grunn av bacheloren i gestaltterapi eller hun som person kan jeg jo ikke vite. Hun er nå flink både til å fokusere på det jeg har vært gjennom av barndom og traumer, men også hvordan se på tankemønster og framtiden. 

Har hatt en del psykologer og psykiatere også. Hvor det er én psykolog og én psykiater jeg har funnet hjelp i. 

Jeg har erfart at hvordan de er som person i tillegg til utdanning er svært viktig. Om ikke mer viktig. 

Så at noen her i tråden fraråder gestaltterapi basert på én relasjon med en, er ikke noe å ta en avgjørelse ut fra. For det trenger ikke ha sammenheng med utdanningen i det hele tatt. 

Anonymkode: 40d78...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Alle kan kalle seg gestaltterapeut. Gestalt er en teknikk. Jeg har selv tatt et kurs innen gestalt og psykoterapi. 

Psykolog er en beskyttet tittel og krever profesjonstudie. En psykolog kan også bruke teknikker innen gestalt. En psykolog kan også sette diagnoser, det kan ikke en gestaltterapeut. 

Anonymkode: 6e2a0...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan kalle seg gestaltterapeut. Gestalt er en teknikk. Jeg har selv tatt et kurs innen gestalt og psykoterapi. 

Psykolog er en beskyttet tittel og krever profesjonstudie. En psykolog kan også bruke teknikker innen gestalt. En psykolog kan også sette diagnoser, det kan ikke en gestaltterapeut. 

Anonymkode: 6e2a0...439

Men det finnes også en bachelor for gestalt. 

Anonymkode: 40d78...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Bare for å si ifra. Gestaltterapeut-utdanningen tar 4 år. Og er i aller høyeste grad fokusert på oppvekst og erfaring på godt og vondt. Finnes sikkert kurs i gestaltisk tenkning eller lignende, men ikke som gjør deg til en terapeut. En av de beste tingene med gestalt, er at utdanningen er erfaringsbasert læring. Du skal måtte kjenne på følelsene dine, og jobbe igjennom dem. Psykolog er et lese-fag. Og psykologen er ofte veldig distansert fra klienten sin. Kjenner personlig til flere innen begge retninger. Hadde jeg vært så syk at jeg trengte medisin ville jeg valgt en psykiater, hadde jeg hatt veldig store problemer (diagnoser) hadde jeg valgt psykolog. Hadde jeg hatt ting  som bør jobbes igjennom for å få et bedre liv, hadde jeg valgt gestalt terapi. Tap av noen nære, par-terapi, forberede seg på at noen som er syke, skal dø. Tilknyttningsproblemer.. Alt dette og mer hadde jeg ikke vært i tvil om å velge Gestalt. Innen alle retninger ville jeg gått til noen som virkelig blir anbefalt.

Anonymkode: e53fe...550

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde heller gått til en erfaren psykolog, enn en coach og den slags. Alle kan kalle seg coach. Hadde aldri latt en hobby psykolog begynt å tukle med hodet mitt. 

Anonymkode: 30061...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tilknytningsproblemer ville jeg gått til en psykolog. Det er et stort og sårt tema som du vil bære med deg hele livet. 

Anonymkode: 39295...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...