Gå til innhold

Selge leilighet uten megler privat? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet for noen få år siden. Jeg og min samboer har nå tenkt å kjøpe hus. Det er dårlig marked for salg av leiligheter, men jeg tror ikke vi kan ta oss råd til å beholde min leilighet. Kan evt. leie ut, men tror muligens det vil bli ekstra utgifter av dette (får muligens ikke nok i inntekt til å betjene utgiftene jeg har med leiligheten/lån osv). 

Jeg har derfor tenkt litt på muligheten for å selge privat, uten megler. Dette er jo dyrt. Dersom jeg gjør dette vil jeg selvsagt ta kontakt med takstmann, advokat osv. slik at prosessen blir ryddig og riktig. Jeg har fulgt med på markedet i området der jeg bor og de fleste får ikke så veldig mye for leilighetene sine. Jeg tviler sterkt på at jeg får mer enn jeg kjøpte den for, og prisene her har lagt ganske jevnt siste årene. Derfor har jeg tenkt det er muligens bedre å selge for litt mindre enn jeg kjøpte leiligheten for privat (denne utgiften ville jeg i stedet brukt på megler, og "tapt" selv ved bruk av megler). Hvis dere forstår? Det er mulig dette ikke fungerer da og mulig jeg ikke tjener noe særlig på det, men jeg må jo heller ikke selge til første og beste. 

Anonymkode: 32252...2f4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat kjøpt oss leilighet privat - damen som solgte la den bare ut på egen facebook og andre kjøp/salg-sider. Og så tror jeg hun hadde annonse i avisa. Gikk veldig fint det, hun brukte borettslagets megler til oppgjøret, men man kan jo fint bruke advokat også. Men anbefaler på det aller, aller sterkeste å bruke fagfolk til oppgjøret og å ordne papirene. Hadde aldri i verden kjøpt bolig med privat oppgjør :) Det er for risikabelt syns jeg. 

Anonymkode: be53f...7e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De gangene jeg har vært på utkikk etter bolig styrer jeg glatt unna annonser der eieren selger selv. Vet mange andre også gjør det, så du risikerer mindre kjøpergruppe. 

Anonymkode: d4418...834

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på hva jeg ville foretrukket som kjøper. I et etablert område uten fare for utbygging osv, ville jeg kanskje tenke det var ok så lenge det var utarbeidet en grundig tilstandsrapport. Var det i et område der det kunne tenkes at det forelå reguleringsplaner for ulike byggeaktivitet, ville det krevd mer av meg som kjøper, for da måtte jeg ha undersøkt med kommunen om planer som kunne berøre boligen. Dette er jo informasjon som en megler er pliktig til å innhente og presentere i en salgsoppgave. Jeg måtte jo også nødvendigvis føle meg komfortabel med å stole på at selger ga meg all relevant informasjon og var ærlig om evnt mangler og feil. Det følger ingen egenerklæring med et privatsalg regner jeg med, ettersom selger ikke kan tegne boligselgerforsikring. 

På den annen side så var jo privat boligsalg helt vanlig før. Kjøpte tre ganger privat på 1990-tallet. Men fra 2000-tallet ble det vel mer vanlig med megler. Vet ikke helt hvorfor. Nye lover og regler kanskje ? For så vidt ingen veldig dårlig erfaring med å kjøpe privat, men som sagt, med mange boligkjøpererfaringer, så vet jeg etterhvert at det er mye informasjon det er absolutt behov for å ta stilling til, og som meglerne presenterer i salgsoppgaven. 

Uansett - privatsalg krever mer av både kjøper og selger. Så det spørs om du ønsker å bruk tid på det, og om du treffer tilstrekkelig mange interessenter som er villige til å bruke ekstra tid på å sikre seg all informasjon.

Anonymkode: 96fc8...801

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe imot å kjøpe av en som selger privat - får ikke akkurat noe mer sikkerhet i at det at leiligheten er solgt av en megler.

Anonymkode: 05e91...7ed

AnonymBruker
Skrevet

Her ble to omtrent identiske boliger solgt omtrent samtidig. Den ene brukte megler, den andre solgte privat (via en sånn side som hjelper deg med å selge privat. Husker ikke hva den heter) De som solgte privat fikk 800 000,- mindre enn de som brukte megler rett etterpå...

Anonymkode: e8f0b...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...