Gå til innhold

Hvor høyt skal man legge lista for vennegrupper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en førsteklassing som har hatt vennegruppe for første gang. Jeg som mor satt igjen med en følelse av at barna ikke hadde hatt det så gøy som jeg håpet, at vi ikke hadde aktivisert de nok. Satt igjen med en følelse av at denne ettermiddagen ikke ble «bra nok» for barna. Vi planla en organisert aktivitet, men det var kun et av barna som var interessert. Dermed ble det frilek isteden. Helt greit det, men føler litt på at kvelden ikke var helt optimal. Vi har også mindre plass en de fleste andre folk her vi bor, så mye mindre boltreplass, stue og barnerom. 

Hva synes dere det er innafor å servere til middag f.eks.? Hverdagsmiddag eller mer «helgemiddag»? Er det innafor å f.eks. servere boller og saft som en liten «pause» hvis leken blir litt heftig?, dette selvsagt en god stund etter middag. 

Anonymkode: 750a4...3ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boller og saft og frilek er helt innafor. Også må dere jo ikke være inne. 😊

Anonymkode: bd627...5dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boller og saft og frilek er helt innafor. Også må dere jo ikke være inne. 😊

Anonymkode: bd627...5dc

Så bra. Helt enig, man MÅ ikke ha vennegruppa hjemme heller. Til neste gruppe skal jeg vurdere å ta de med til en park/ et fint sted ute der det er mange muligheter for variert lek/ aktiviteter. Jeg må bli litt mer kreativ :) 

Ts

Skrevet

Jeg synes det er rart hvis ikke frilek er ok nok egentlig og jeg. Kanskje vi bare er veldig heldig med ungene i barnehagen (siste året) til poden? For når vi har bursdager eller besøk, så er det bare innmari gøy å være hjemme hos hverandre, leke med hverandres leker og sånt. De har ikke noe behov for noe fancy stress. Hvis det skal være sånn at normalt samvær ikke er nok, så tror jeg faktisk ikke jeg hadde giddet å styre med det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jadzia skrev:

Jeg synes det er rart hvis ikke frilek er ok nok egentlig og jeg. Kanskje vi bare er veldig heldig med ungene i barnehagen (siste året) til poden? For når vi har bursdager eller besøk, så er det bare innmari gøy å være hjemme hos hverandre, leke med hverandres leker og sånt. De har ikke noe behov for noe fancy stress. Hvis det skal være sånn at normalt samvær ikke er nok, så tror jeg faktisk ikke jeg hadde giddet å styre med det. 

Du sier noe.. Har det blitt sånn at vi ofte stiller for høye krav til sosialt samvær for barna våre? Kanskje det ligger litt i tiden at alt skal være så «perfekt» og gjennomført. Jeg personlig må jobbe med meg selv når det gjelder å tenke at det jeg gjør i sosiale sammenhenger for barna faktisk er godt nok. 

• Liker 3
Skrevet

Syns det er kjempefint med frilek og enkel middag. Lista bør legges lavt, og fokus bør være på barnas relasjoner til hverandre. De har godt av at ikke alt er planlagt, og bør øve seg på å skape sin egen moro. Samtidig tenker jeg at du som voksen kan passe på at alle er med, og at det blir en pause/lede de bort fra leker som ikke inkluderer alle. Kanskje også veilede når det oppstår tilløp til konflikt. Hjelpe dem med kompromisser osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier noe.. Har det blitt sånn at vi ofte stiller for høye krav til sosialt samvær for barna våre? Kanskje det ligger litt i tiden at alt skal være så «perfekt» og gjennomført. Jeg personlig må jobbe med meg selv når det gjelder å tenke at det jeg gjør i sosiale sammenhenger for barna faktisk er godt nok. 

Jeg kan ikke se at dette skal fungere på noen annen måte enn vanlig vennebesøk? Dvs, helt vanlig middag, og så får de styre selv etterpå. Hvorfor skal man organisere noe eller aktivisere? Man gjør da ikke det med egne barn til vanlig heller. 

Anonymkode: ce0c7...2ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se at dette skal fungere på noen annen måte enn vanlig vennebesøk? Dvs, helt vanlig middag, og så får de styre selv etterpå. Hvorfor skal man organisere noe eller aktivisere? Man gjør da ikke det med egne barn til vanlig heller. 

Anonymkode: ce0c7...2ed

Tenkte det samme. Vennegrupper skal være litt hverdag, ikke fest og fyrverkeri. Men så er det alltids en eller annen turbomamma som kliner til med Build-A-Bear og sushi takeaway og legger lista høyt for de som kommer etter :plystre:

Men jeg holder på mitt, vennegrupper skal være et enkelt og praktisk tiltak for at barna skal bli bedre kjent med hverandre, ikke noe man skal måtte ordne og styre og organisere veldig.

Anonymkode: a9eb4...b69

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vennegruppe er jo ikke før at barna skal ha fest, men for at de skal bli kjennt med barn de ikke normalt sett leker så mye med. Så det er leken barna i mellom som er viktig, ikke masse organiserte aktiviteter. Frilek hjemme er jo supert, får se bsrnet sitt rom om de kan prate sammen og gjøre det de vil. 

Boller og saft er helt innafor sammen med en lett middag

Anonymkode: 421d4...e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn liker jo oftest enkel middag så det er helt innafor. Vi har ikke plass til vennegruppe hjemme så vi har hatt det ute i en park. Kun frilek, enkel mat, ikke middag. Gikk kjempefint. Men vi bryr oss ikke om hva andre mener og gjør, vi gjør det som passer oss. Tror nok det er vi foreldre som legger lista høyt.

Anonymkode: 7a7e1...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes lista skal legges veldig lavt. Barnevennlig middag, frilek, uten skjerm. Gjerne ute. Hovedsaken er at barna møtes og er sammen. Får fnatt av det voldsomme aktiviseringskjøret 🤯

Anonymkode: 07e2d...6a8

• Liker 1
Skrevet

Hos oss har vennegrupper blitt gjennomført hjemme hos folk, om de har mye eller lite plass. Og med helt enkel middag. Og så kaffe og kjeks/frukt til de voksne ved henting. 

Jeg syns også noe av poenget er å få et innblikk i hverdagen, og at det bør kreve lite forberedelser. Frilek er fint, hvertfall hos 1. klassinger, som jeg har erfaring med. 

AnonymBruker
Skrevet

Lista på vennegrupper er veldig lav. Hos oss kom de på ettermiddagen. Jeg serverte vafler og saft. Så lekte de og dro hjem.

Anonymkode: ee081...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...