AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #1 Skrevet 31. mai 2019 For noen år siden gikk jeg på nybegynnerfeilen - begynte å jogge, kondisen kom fort, og fortsatte med kun jogging. Etterhvert utviklet jeg løperkne og måtte gi meg helt med jogging. For ca ett år siden gjenopptok jeg joggingen, men begrenset meg til tre ganger i uken. I de siste ukene har jeg merket at kneet har blitt vondere, og symptomene på løperkne er fremtredende. Jeg trener null styrke, og vet at jeg absolutt bør gjøre det. Problemet er at jeg har ikke peiling på hva slags styrketrening jeg bør trene. Det må være noe jeg kan gjøre hjemme da jeg ikke er medlem av noe treningssenter. Det eneste utstyret jeg har er en kettlebell. Noen tips til meg? Og bør jeg trene på andre dager enn joggedagene? Anonymkode: 71f41...f82
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #2 Skrevet 31. mai 2019 Google er din venn. Det ligger ørten artikler om styrketrening for løpere på nettet, til og med rettet spesielt for å hjelpe/forebygge løperkne. Også ting som kan gjøres uten utstyr. Anonymkode: 8eebf...299 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #3 Skrevet 31. mai 2019 Beundrer dere som klarer å trene styrke, jeg synes det er så kjedelig. Anonymkode: 11016...d30 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #4 Skrevet 31. mai 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: For noen år siden gikk jeg på nybegynnerfeilen - begynte å jogge, kondisen kom fort, og fortsatte med kun jogging. Etterhvert utviklet jeg løperkne og måtte gi meg helt med jogging. For ca ett år siden gjenopptok jeg joggingen, men begrenset meg til tre ganger i uken. I de siste ukene har jeg merket at kneet har blitt vondere, og symptomene på løperkne er fremtredende. Jeg trener null styrke, og vet at jeg absolutt bør gjøre det. Problemet er at jeg har ikke peiling på hva slags styrketrening jeg bør trene. Det må være noe jeg kan gjøre hjemme da jeg ikke er medlem av noe treningssenter. Det eneste utstyret jeg har er en kettlebell. Noen tips til meg? Og bør jeg trene på andre dager enn joggedagene? Anonymkode: 71f41...f82 Klassisk tabbe. Du må stanse all løping om du har vondt. Det er utrolig hardt for kne og ledd å løpe, du lander med det meste av kroppsvekten for hvert steg du tar. Nå bør du sykkle rolig, eller elipsemaskin. Gåturer i skogsterreng er fint. Lett styrketrening, knebøy/beinpress er jo perfekt. Du skulle nok hatt tilgang til et senter med utstyr. Anonymkode: c0d81...0de
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #5 Skrevet 1. juni 2019 Har slitt med samme som deg. For meg funker det med lette styrkeøvelser som får igang hofte og rumpemusklene før jeg løper. Og litt tyngre knebøy, evt ettbens, evt med vekter etterhvert, samt hop thrusts. Det er ikke så mye som skal til for å forbedre løpingen! Anonymkode: f8a81...c2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå