Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål. Ja, jeg vet at jeg kan ta opp dette med en megler, men gidder ikke å ta kontakt kun for det ene spørsmålet. Jeg og broren min satt og diskuterte , og han mener at det er krav til at leiligheten man selger har et klesskap på soverommet, jeg mener at jeg har sette mange leiligheter som ikke har hatt det.

For jeg har revet mitt gamle innbygde klesskap som er ca 50-60 år gammelt, har forsåvidt også revet resten av rommet og skal kun sette opp smartpanel, og vurderer å droppe klesskap. For å gjøre det billigere, og ikke har det så mye å si heller mtp. salg, tror jeg da.

Vet noen om det faktisk er som min bror sier, at man pliktig til å ha et klesskap på soverommet når man skal selge? Eller kan jeg bare droppe det?

Anonymkode: 48658...bf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den var ny! 

Selvfølgelig er du ikke pliktig til å ha et klesskap eller noe som helst skap/garderobe på soverommet eller noen rom. :fnise:

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke pliktig å ha det, men hvis det står et der allerede (på prospekt/visning) så må det følge med i salget, du kan ikke ta det med deg. 

Anonymkode: 61b39...5d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte nettopp en leilighet uten klesskap på soverommet. Så eeeeh, nei.

Anonymkode: 7c0b9...5a8

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Lillemorbare skrev:

Den var ny! 

Selvfølgelig er du ikke pliktig til å ha et klesskap eller noe som helst skap/garderobe på soverommet eller noen rom. :fnise:

Det er vel kanskje mer slik at om du har klesskap på soverommet når du har visning, forventer dette å følge med leiligheten. Du kan ikke ta det med deg når du flytter. Det samme gjelder bl.a taklamper. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Det er vel kanskje mer slik at om du har klesskap på soverommet når du har visning, forventer dette å følge med leiligheten. Du kan ikke ta det med deg når du flytter. Det samme gjelder bl.a taklamper. 

Nå er jeg litt usikker her, men om det er ett frittstående skap kan du vel ta det med deg? Om det er fastmontert er det en annen sak. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tror det gjelder frittstående også. Skal ikke banne på det, men. 

Anonymkode: 61b39...5d1

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål. Ja, jeg vet at jeg kan ta opp dette med en megler, men gidder ikke å ta kontakt kun for det ene spørsmålet. Jeg og broren min satt og diskuterte , og han mener at det er krav til at leiligheten man selger har et klesskap på soverommet, jeg mener at jeg har sette mange leiligheter som ikke har hatt det.

For jeg har revet mitt gamle innbygde klesskap som er ca 50-60 år gammelt, har forsåvidt også revet resten av rommet og skal kun sette opp smartpanel, og vurderer å droppe klesskap. For å gjøre det billigere, og ikke har det så mye å si heller mtp. salg, tror jeg da.

Vet noen om det faktisk er som min bror sier, at man pliktig til å ha et klesskap på soverommet når man skal selge? Eller kan jeg bare droppe det?

Det er vel diverse krav i nybygg/bygg som selges av en profesjonell part. Men som privatperson kan du ha det akkurat som du vil.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et krav om brannvarsler og brannslukker, ikke garderobeskap :) Men står det der, og du ønsker å kunne ta det med deg, må det komme tydelig frem i salgsoppgaven. Det gjelder alt som ikke følger hovedregelen, f eks hvitevarer, fastmonterte lamper osv. Når du en gang i tiden skal selge, tenk derfor nøye igjennom om det er noe du ønsker å ta med deg. 

På den annen side, så er jeg selv ganske opptatt av hvor klærne skal være når jeg er på visning, så kanskje i det minste et pent klesstativ med noen fine klær og et par fine sko på, ville nok hjelpe på visualiseringen av "hvor er det plass til klær" på en visning.

Anonymkode: d5f34...38d

Skrevet
8 timer siden, Lillemorbare skrev:

Nå er jeg litt usikker her, men om det er ett frittstående skap kan du vel ta det med deg? Om det er fastmontert er det en annen sak. 

Nei. Garderobeløsningen som er vist på visning, skal følge leiligheten ved salg. Du kan ikke ta med deg løse garderobeskap. I så fall skal det stå tydelig og klart i prospektet om det ikke gjør det, ellers kan kjøper klage og forlange å få et garderobeskap.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan man ta med seg det man ønsker, så lenge det er presisert til potensielle kjøpere. Hvis ikke, kunne man jo aldri tatt bilder eller hatt visning møblert.

jeg holder på å selge huset mitt nå og har vært igjennom den runden med megler om hva som følger/ikke følger med.

Anonymkode: 6a0ad...1af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tidligere tekniske forskrifter var det krav om at alle soverom skulle, for hver sengeplass, ha minimum 1 løpemeter skap med høyde 210 cm og dybde 60 cm.

Anonymkode: 5d07e...09d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tidligere tekniske forskrifter var det krav om at alle soverom skulle, for hver sengeplass, ha minimum 1 løpemeter skap med høyde 210 cm og dybde 60 cm.

Ved salg av bolig var dette et krav altså? Godt det ikke er det i dag da.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved salg av bolig var dette et krav altså? Godt det ikke er det i dag da.

Det var kravene ved bygging. Og å selge noe som ikke var i henhold til kravene på byggetidspunktet ville bare blitt for dumt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var kravene ved bygging. Og å selge noe som ikke var i henhold til kravene på byggetidspunktet ville bare blitt for dumt.

Det var vel på den tiden det var vanlig med innebygget skap da antagelig. Det er det vel ikke i dag, og derfor er det litt meningsløst å dra inn i diskusjonen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er verken pliktig til å ha skap på kjøkken, bad, soverom eller andre rom. Men skal du selge, så er det klart en fordel å ha en leilighet der kjøper slipper mye styr med innkjøp og montering av skap før eller like etter innflytting. 

Bare smartpanel kan også bidra til at potensielle kjøpere skygger unna nettopp din leilighet. Så her bør du tenke smart før du tenker smartpanel. 

Anonymkode: 84c7b...08b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke pliktig til å ha skap noe sted, men dersom du har skap skal dette følge med leiligheten. 

Det gjorde det forøvrig ikke da vi kjøpte boligen vår, men der var selger også såpass spesiell at han mente han kunne ta med seg hvitevarene selv om det ikke sto i prospektet at det ikke fulgte med. 🤔 Vi tok dessverre ikke bilder under visningen og skapet som mangler var heller ikke avbildet i annonsen, og overtakelsen gikk såpass raskt at vi ikke fikk med oss at det manglet et skap...

Anonymkode: 841bb...292

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke pliktig til å ha skap noe sted, men dersom du har skap skal dette følge med leiligheten. 

Det gjorde det forøvrig ikke da vi kjøpte boligen vår, men der var selger også såpass spesiell at han mente han kunne ta med seg hvitevarene selv om det ikke sto i prospektet at det ikke fulgte med. 🤔 Vi tok dessverre ikke bilder under visningen og skapet som mangler var heller ikke avbildet i annonsen, og overtakelsen gikk såpass raskt at vi ikke fikk med oss at det manglet et skap...

Anonymkode: 841bb...292

Seriøst? Jeg har flere klesskap som ikke er innebygget eller festet til vegg. Et par av de har jeg faktisk arvet. Du mener at dersom skapene står der når megler er innom så må de selges med huset? Til tross for at man sier de ikke skal det?

Skrevet

Nei, du kan vel ha som forbehold at skapet ikke følger med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...