Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer. og vi har som regel en del kveldsarbeid som foreldresamtaler, felles kursing etc. Ofte må alle være igjen på jobben til feks. klokka sju et par dager mot at vi får fri en av planleggingsdagene. 

Snart skal jeg tilbake på jobb etter permisjon, og med ammefri midt på dagen går det akkurat. Men hva med disse kveldene? Jeg kan jo ikke være borte fra babyen min i så mange timer når hun er så liten? Allerede i oktober kommer alle foreldresamtalene etter jobb, og det tar gjerne over en uke å komme igjennom alle. 

Noen med erfaring her?

Anonymkode: ce361...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke faren passe ungen noen timer? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer. og vi har som regel en del kveldsarbeid som foreldresamtaler, felles kursing etc. Ofte må alle være igjen på jobben til feks. klokka sju et par dager mot at vi får fri en av planleggingsdagene. 

Snart skal jeg tilbake på jobb etter permisjon, og med ammefri midt på dagen går det akkurat. Men hva med disse kveldene? Jeg kan jo ikke være borte fra babyen min i så mange timer når hun er så liten? Allerede i oktober kommer alle foreldresamtalene etter jobb, og det tar gjerne over en uke å komme igjennom alle. 

Noen med erfaring her?

Anonymkode: ce361...0a4

På min arbeidsplass har vi organisert det slik at det er mulig å ikke ha kontaktlæreransvar, og dermed har man ikke foreldresamtaler. 

Ut over det er det jo ikke mengder med kveldsarbeid? Jeg har ikke foreldresamtaler, og for meg er det snakk om 1-2 kvelder med foreldremøte (og fordi jeg ikke er kontaktlærer er det snakk om maks 1 time hver gang), og et par kvelder i forbindelse med jule- og sommeravslutning. I år har vi ikke hatt noen kveldsmøter, men vi får et par neste år mot at vi får en plandag fri. 

Faren til babyen er vel hjemme? I verste fall får du pumpe, eller så får du amme før eller mellom foreldresamtaler. 

Anonymkode: c0b45...0f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man skaffer barnevakt slik som alle andre gjør det. Det er ikke noe i veien med å ha foreldresamtaler etter undervisning mens barnet er i barnehagen, evt ha en til to dager med barnevakt så du tar alle i en gang. Evt ha det i vinterferie/høstferie mens ungen er i barnehagen. Men her kan du ikke regne med alle foreldre kan. Noen ganger kan du ikke, da blir du vel trekt i lønn for det er jo ferdig regnet inn i lønnspotten din. 

Anonymkode: 2ff3b...cfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trenger da ikke ha foreldresamtaler etter arbeidstid? Her er alle foreldresamtalene i arbeidstiden. På kvelden får du ta litt ammefri, og så tilbake igjen. Det går fint. Barnet har vel en far som kan stille opp og ta vare på barnet sitt?

Anonymkode: 043f0...77c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke være vekke fra babyen? Funker ikke pumping for deg? 

Har dere ikke begynt med fast føde? 

Hvorfor kan ikke babyen være med sin far? 

Anonymkode: e09c7...a9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da min var så liten var faren hjemme i permisjon. Han kom med barnet slik at jeg fikk ammet mellom undervisning og foreldresamtaler/foreldremøte. Da barnet begynte i barnehage, pumpet jeg ekstra melk i forveien. Foreldremøtet satt jeg opp kl 18, slik at jeg kunne komme hjem 1,5 timer. Det var tøft å være så mange timer vekke. Så jo nesten ikke barnet hele dagen! 

(Til deg som skrev at man kunne sette det opp på dagtid: ikke alle skoler har fasiliteter til dette. På min skole får vi ikke starte samtalene før etter klokken 15 pga dette) 

Anonymkode: 7793e...421

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke noe Børre for deg enn for andre. Det er vel heller du og barnet ditt som har fordeler siden du som lærer har mer fri/ferier enn andre. Det er vel heller ikke så mange ganger i løpet av 1 år at du må jobbe litt på kvelden, så skjerp deg. 

Anonymkode: a1566...021

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke noe Børre for deg enn for andre. Det er vel heller du og barnet ditt som har fordeler siden du som lærer har mer fri/ferier enn andre. Det er vel heller ikke så mange ganger i løpet av 1 år at du må jobbe litt på kvelden, så skjerp deg. 

Man har ikke mer fri enn andre som lærer, man har komprimert år, og må derfor jobbe mer kveld. Jeg er bundet til min arbeidsplass 37,5 timer i uken, som de fleste andre, men må også jobbe hjemme minimum 6 timer pr uke. 

Anonymkode: 7793e...421

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på så mye ammefri du trenger, ubetalt. Så hva om du tar ut foreldresamtalene fra feks. 18 om kvelden? Så får du først et par timer hjemme med baby. Mange av de som svarer her har nok ikke småbarn selv. Jeg kan ikke dra noe sted etter klokken 17 da babyen henger i puppen (9 måneder gammel) frem til leggetid. Vi har prøvd og det var bare gråt hele tiden. Gjør hverken godt for meg, babyen eller pappaen. Og vi som familie er faktisk viktigere enn jobben. 

Du kan også bruke lenger tid på foreldresamtalene, feks. si at du må ta de over tre uker. Slik at du bare får 1-2 hver dag etter arbeidstid. Det er tilrettelegging som umulig kan være vanskelig å løse. 

Anonymkode: a24ea...10f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

siden du som lærer har mer fri/ferier enn andre

LOL! En lærer jobber (minst) like mange timer i et årsverk som andre i samme prosent stilling. Vi har ikke mer ferie, det er avspasering for å sitte med stilbunken på kvelder, helger og helligdager uten tillegg i lønna. Om man føder rett før sommeren og skal i permisjon, er det bare 4 uker og 1 dag man får tatt igjen av de syv ukene elevenes sommerferie varer, for å si det sånn. De tre ukene med avspasering er per definisjon ikke ferie, og man har ikke rett på å få tiden tilbake som med vanlig ferie.

Anonymkode: aabcb...d3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungen nå? Jeg tenker at oktober er 4-5 mnd til så det vil skje ganske mye på hjemmebane frem til da, fast føde ville være en større del av kosten etc. Så da vil jeg tro at den lille kan være hjemme med far eller barnevakt, du kan prøve og tilrettelegge så du rekker en tur hjemom den dagen mellom undervisning og samtaler.

Anonymkode: 12110...79f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å ha foreldresamtalene fordelt utover 2,5 uker, og færrest mulig seint på kvelden. Hadde samtaler mellom 14.00 og 17.30, ca. 25 min pr. møte, og også i alle hull i timeplanen. Jeg hadde også 2 møter mellom 7.30 og 8.00 da noen foreldre hadde mulighet til det. Hadde ingen samtaler etter 17.30. Noen av kollegene mine har til og med klart å skvise inn alle før 16.30, fordelt på 2 uker. 

Noen år har også pedagogmøtene utgått de ukene som man har foreldresamtale, så da hadde vi jo noen timer ekstra. 

Anonymkode: de30d...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss tar vi foreldresamtaler i arbeidstiden. Dette fungerer veldig bra (liten skole og få foreldre). Kanskje du kan få gjort unna en del samtaler i planleggingstimer og/eller rett etter skoletid? 

Anonymkode: fce6f...115

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke ta foreldresamtalene etter arbeidstid

Anonymkode: 36c56...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på så mye ammefri du trenger, ubetalt. Så hva om du tar ut foreldresamtalene fra feks. 18 om kvelden? Så får du først et par timer hjemme med baby. Mange av de som svarer her har nok ikke småbarn selv. Jeg kan ikke dra noe sted etter klokken 17 da babyen henger i puppen (9 måneder gammel) frem til leggetid. Vi har prøvd og det var bare gråt hele tiden. Gjør hverken godt for meg, babyen eller pappaen. Og vi som familie er faktisk viktigere enn jobben. 

Du kan også bruke lenger tid på foreldresamtalene, feks. si at du må ta de over tre uker. Slik at du bare får 1-2 hver dag etter arbeidstid. Det er tilrettelegging som umulig kan være vanskelig å løse. 

I tariffavtalen står at man har rett på ammefri inntil 2 timer om dagen...

Anonymkode: 48fcd...2f4

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tariffavtalen står at man har rett på ammefri inntil 2 timer om dagen...

Anonymkode: 48fcd...2f4

Det gjelder betalt ammefri. Alle har rett på så mye UBETALT ammefri de trenger :) Ikke tidsbegrenset. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

LOL! En lærer jobber (minst) like mange timer i et årsverk som andre i samme prosent stilling. Vi har ikke mer ferie, det er avspasering for å sitte med stilbunken på kvelder, helger og helligdager uten tillegg i lønna. Om man føder rett før sommeren og skal i permisjon, er det bare 4 uker og 1 dag man får tatt igjen av de syv ukene elevenes sommerferie varer, for å si det sånn. De tre ukene med avspasering er per definisjon ikke ferie, og man har ikke rett på å få tiden tilbake som med vanlig ferie.

Likevel blir alle lærere ferdig kjempetidlig... Kjenner flere lærere, og har per nå aldri sett noen av de jobbe på kveldstid. 

Kun fordi Utdanningsforbundet er så sterkt får dere så mye ferie. Dere jobber IKKE så mye overtid at det tilsvarer en ekstra måned sommerferie, juleferie, vinterferie og høstferie...... største løgnen som blir fortalt. 

Anonymkode: e7317...3d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men til gjengjeld får du avspasering neste sommer, selv om du har vært i permisjon og dermed ikke opparbeidet deg (nok) avspasering. Så akkurat det går nok opp i opp. 

Anonymkode: 043f0...77c

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Likevel blir alle lærere ferdig kjempetidlig... Kjenner flere lærere, og har per nå aldri sett noen av de jobbe på kveldstid. 

Kun fordi Utdanningsforbundet er så sterkt får dere så mye ferie. Dere jobber IKKE så mye overtid at det tilsvarer en ekstra måned sommerferie, juleferie, vinterferie og høstferie...... største løgnen som blir fortalt. 

Anonymkode: e7317...3d3

Så du har kontroll på hva alle lærerne du kjenner driver med alle kvelder og helger? 

Jeg registrerer alle timene jeg jobber for å ha oversikt, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg jobber ca. 41-45 timer hver eneste uke hele skoleåret. I tillegg sitter jeg ofte en dag eller to i høstferie, påskeferie osv. med store rettebunker. Denne arbeidstiden er en del av jobben, men jeg vil ha meg frabedt at bedrevitere som deg skal hevde at jeg ikke fortjener avspaseringen min. 

Jeg går forøvrig hjem fra jobb tidlig 2 dager i uka for å hente i barnehagen. Men de som treffer meg på kiwi 14.30 vet ikke hvordan helgen min ser ut. Jeg har flere kollegaer som begynner å jobbe 06.30 for å få unnagjort den ekstra arbeidstiden før skolen starter også. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...