Fasadefrue Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Huff jeg må bare lufte en frustrasjon.... min sønn kommer ofte hjem og sier at han ikkje får bli med i lek med noen av de andre guttene han går i avdeling med. Jeg har luftet dette for barnehagen samt de foreldrene til disse barna. Men foreldrene tar det ikke til seg. Det er 2 gutter som holder på slik, og jeg har sett å hørt selv at min sønn blir utestengt. Den ene av foreldrene har veldig fokus på at de 2 andre er bestevenner osv. Jeg prøvde å ta dette opp igjen da min sønn nå syns dette er veldig vannskelig. Og spurte om vi kunne samarbeid litt og veilede guttene. Fikk da kjeft tilbake og at de 2 var bestevenner og sånn var det og at jeg var urimelig?! Endret 30. mai 2019 av Fasadefrue
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Er det andre barn på avdelingen som du kan koble din gutt sammen med? Utestenging er fælt! Og bhg burde virkelig gjøre noe med det, samtidig er det ikke enkelt når foreldrene er idioter. Og da ville jeg heller jobbet med å styrke vennskap med andre barn på avd. Er det en av de som han skal gå i klasse med? Bor i nærheten? Styrk de vennskapene. Anonymkode: f3f22...bcf 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det andre barn på avdelingen som du kan koble din gutt sammen med? Utestenging er fælt! Og bhg burde virkelig gjøre noe med det, samtidig er det ikke enkelt når foreldrene er idioter. Og da ville jeg heller jobbet med å styrke vennskap med andre barn på avd. Er det en av de som han skal gå i klasse med? Bor i nærheten? Styrk de vennskapene. Anonymkode: f3f22...bcf Takk for svar. Ja, det er planen min nå. De 2 skal han i klasse med. Er bare så fortvilende når eneste jeg prøver er samarbeid også blir man skjelt ut tilbake. Er dette vanlig oppførsel? Anonymkode: 7256a...e64 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, det er planen min nå. De 2 skal han i klasse med. Er bare så fortvilende når eneste jeg prøver er samarbeid også blir man skjelt ut tilbake. Er dette vanlig oppførsel? Anonymkode: 7256a...e64 Nei, det er ikke normalt oppførsel - men jeg tror du gjør klokt i å holde deg unna og forsøke å få etablert andre relasjoner. Hun høres ut som en forelder som man ikke kan regne med til noe. I barnehagen vår er de tydelige på at vi foreldre ikke får bruke «bestevenn» begrepet - og det synes jeg er veldig fint. Jeg synes du skal snakke med barnehagen - ikke foreldrene. Anonymkode: 14bc0...09c 16
atropos Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Prøv å få en relasjon med noen andre. Hvem leker barnet ditt med? Styrk det vennskapet. Ikke dvel ved de som skal i samme klasse. Vennskap blir skapt på ny når de begynner på skolen uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Det vil neppe komme noe godt ut av å tvinge ditt barn inn i lek med disse barna. Finn noen andre barn og foreldre. Anonymkode: 70e69...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 Snakk med barnehagen og krev at de sørger for at ditt barn har en god hverdag i barnehagen. Det er dessverre lite du kan gjøre med foreldrene til de barna, men barnehagen derimot skal sørge for at alle barn har en god hverdag i barnehagen. Anonymkode: e2d1c...632 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 Slik er det med datteren min Hun vil så gjerne henge med to andre jenter som fra fødselen av ble spleiset sammen av sine mødre. Den ene av dem er et skikkelig troll, akkurat sånn som sin mor. Men dette skjønner ikke datteren min, som tillater seg å bli herset med, rakket ned på og stukket i. Hun gjør ALT i håp om at hun skal like henne, men der blir hun lurt. Jeg har etter en nylig episode bare bedt mitt barn om å bruke tid på andre barn som er glade i henne, for det er ikke dette andre trollet. Gjør det samme som meg, så blir ikke sønnen din ødelagt! Anonymkode: da30f...a5a 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #9 Skrevet 31. mai 2019 En kan ikke tvinge barn til å leke med noen de ikke vil, og det finnes vel andre barn i barnehagen som han kan leke med? Din sønn får helt sikkert noen andre og bedre lekekamerater enn disse 2. Anonymkode: 0b379...806 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #10 Skrevet 31. mai 2019 Noen foreldre gir blaffen så lenge egne barn har «bestevenner». Tror heller ikke de ser at dette kan slå tilbake på deres egne barn dersom «vinden snur». Voksne bør heller fokusere på at man bør ha flere venner enn en «bestevenn» da dette er så sårbart, og selvfølgelig ekskluderende for alle andre. Har vært mye fokus på dette på vår skole. Vet ikke hvordan det var i barnehagen. Jeg er uenig i at vi ikke kan påvirke mindre barn til å leke sammen med andre enn bare «bestevenn» når de er små. Det er da vi kan legge grunnlaget og har mulighet til å lære dem hensiktsmessig fungering, når de blir eldre må de ta egne valg. Anonymkode: 9a4da...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #11 Skrevet 31. mai 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: En kan ikke tvinge barn til å leke med noen de ikke vil, og det finnes vel andre barn i barnehagen som han kan leke med? Din sønn får helt sikkert noen andre og bedre lekekamerater enn disse 2. Anonymkode: 0b379...806 Man trenger ikke tvinge, men man kan snakke med førskolebarn om inkludering. Om viktigheten av at ingen står utenfor. Det ser jeg som en VIKTIG foreldreoppgave. Hva om det var ditt barn? Anonymkode: 9a4da...5f0 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #13 Skrevet 31. mai 2019 17 timer siden, Fasadefrue skrev: Huff jeg må bare lufte en frustrasjon.... min sønn kommer ofte hjem og sier at han ikkje får bli med i lek med noen av de andre guttene han går i avdeling med. Jeg har luftet dette for barnehagen samt de foreldrene til disse barna. Men foreldrene tar det ikke til seg. Det er 2 gutter som holder på slik, og jeg har sett å hørt selv at min sønn blir utestengt. Den ene av foreldrene har veldig fokus på at de 2 andre er bestevenner osv. Jeg prøvde å ta dette opp igjen da min sønn nå syns dette er veldig vannskelig. Og spurte om vi kunne samarbeid litt og veilede guttene. Fikk da kjeft tilbake og at de 2 var bestevenner og sånn var det og at jeg var urimelig?! Det går vel flere andre barn i samme avdeling? Sønnen din kan vel forsøke å henge sammen med noen av de andre barna, i steden for akkurat disse to som tydeligvis er bestevenner... Anonymkode: 4620c...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #14 Skrevet 31. mai 2019 Vi har vært borti lignende. Jenta vår ble eksludert fra venninna si, de har kjent hverandre hele sitt liv i bhg. Etterhvert lekte denne venninnen mest med datteren til et vennepar av foreldrene. Så disse jentene var sosiale sammen også på fritiden. Forsåvidt ikke noe galt i det, men når et barn, i dette tilfelle vårt datter, spør om å leke sammen så får hun nei, ufine kommentarer, nesa i sky etc. Og fra andre settinger visste vi at holdningen til foreldrene var gjerne sånn at når dems barn hadde bestevennen å leke med da eksisterte lissom ikke de andre, ikke dems problem. En vond tid, men som vi faktisk klarte å snu, ved at vi fikk vår datteren til å ta avstand til disse to, få henne til å forstå at det var enten å ha det dårlig på siden av dem eller finne noen som man kunne ha det fint sammen med. En lang prosess, men pga dette så har vi nå ei jente som har knekt koden med å være åpen og spørre andre barn om å leke, nå finner hun alltid en lekevenn uansett hvor vi er, det gjorde hun ikke før. Så mitt råd, ta avstand fra disse menneskene, inkluder andre barn, lær barnet opp til å inkludere seg selv hos andre, være en god venn andre vil være i lag med. Anonymkode: 57110...017 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 På 30.5.2019 den 21.57, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke normalt oppførsel - men jeg tror du gjør klokt i å holde deg unna og forsøke å få etablert andre relasjoner. Hun høres ut som en forelder som man ikke kan regne med til noe. I barnehagen vår er de tydelige på at vi foreldre ikke får bruke «bestevenn» begrepet - og det synes jeg er veldig fint. Jeg synes du skal snakke med barnehagen - ikke foreldrene. Anonymkode: 14bc0...09c Jeg prøver å snakke med barnehagen men de sier bare at de har ikke sett noe osv. Prøver å spør om de kan følge ekstra meg siden min sønn tydelig føler at de er slemme med han. Fikk telefon fra andre foreldre der deres barn har kommet hjem og fortalt at disse 2 er slem med min sønn.. men barnehagen ser ingenting? Anonymkode: 7256a...e64 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #16 Skrevet 20. juni 2019 På 31.5.2019 den 13.00, AnonymBruker skrev: Vi har vært borti lignende. Jenta vår ble eksludert fra venninna si, de har kjent hverandre hele sitt liv i bhg. Etterhvert lekte denne venninnen mest med datteren til et vennepar av foreldrene. Så disse jentene var sosiale sammen også på fritiden. Forsåvidt ikke noe galt i det, men når et barn, i dette tilfelle vårt datter, spør om å leke sammen så får hun nei, ufine kommentarer, nesa i sky etc. Og fra andre settinger visste vi at holdningen til foreldrene var gjerne sånn at når dems barn hadde bestevennen å leke med da eksisterte lissom ikke de andre, ikke dems problem. En vond tid, men som vi faktisk klarte å snu, ved at vi fikk vår datteren til å ta avstand til disse to, få henne til å forstå at det var enten å ha det dårlig på siden av dem eller finne noen som man kunne ha det fint sammen med. En lang prosess, men pga dette så har vi nå ei jente som har knekt koden med å være åpen og spørre andre barn om å leke, nå finner hun alltid en lekevenn uansett hvor vi er, det gjorde hun ikke før. Så mitt råd, ta avstand fra disse menneskene, inkluder andre barn, lær barnet opp til å inkludere seg selv hos andre, være en god venn andre vil være i lag med. Anonymkode: 57110...017 Tusen takk for at du delte din historie og dette skal jeg prøve. Har invitert en som min sønn ønsker å leke med på besøk, så skal jeg heller dyrke positive relasjoner. Er bare så synd foreldre ødelegger for sine barn ved å oppføre seg slik disse 2 gjør. Anonymkode: 7256a...e64 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #17 Skrevet 20. juni 2019 Kjenner jeg blir sint med voksne som presser ordet "bestevenner" på barna! Var i en praksisbarnehage der dette ordet var forbudt, det var ingen som skulle være bestevenner. ALLE skulle vær venner. Anonymkode: 9e0c8...6da 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2019 #18 Skrevet 20. juni 2019 Så fantastisk!! Kunne ønske det var slik her også . Dessverre gjør bhg ingenting... Anonymkode: 7256a...e64
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juni 2019 #19 Skrevet 21. juni 2019 Det er ikke så lett for foreldre å følge opp småbarn og utestenging som skjer i barnehagen. Her er det faktisk personalet sin jobb å ta tak i det. Når det er samlingsstund burde de ta opp temaet og prate med barna om det å være inkluderende og hvordan det føles å ikke få lov å være med på lek. Barna kan stille spørsmål og få mer innsikt i hva utestenging faktisk er og hva de gjør mot andre. Om du hadde sagt til meg at min sønn utestenger din sønn så ville jeg pratet med sønnen min om din gutt. Om de pleide å leke sammen eller hvorfor de ikke lekte sammen. Er det snakk om en stor gjeng eller bare min gutt og en annen? Ofte har en bestevenner og det er ikke alltid de er åpen for å leke med en tredje. Og man kan ikke akkurat tvinge dem til å være venner eller leke sammen. Men er de flere så ville jeg snakket om hvordan det ikke er kjekt for noen å å bli utestengt og prøvd å få han til å se det fra en annen innfallsvinkel om det var han selv som ble utestengt.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2019 #20 Skrevet 21. juni 2019 Er det bare disse 3 som skal begynne på skolen sammen? I såfall synes jeg det er veldig dårlig av foreldrene. Det er fullt mulig å legge til rette for nye vennskap når de er så små. Min sønn hadde også en bestevenn i barnehagen, men da jeg fikk vite at det kun var disse to og en tredje gutt som skulle begynne på samme skole, så begynte jeg å invitere den tredje gutten hjem. Både alene og sammen med bestevennen til min sønn. Barnehagen la også til rette ved å ta med bare disse tre på aktiviteter innimellom. Etter kort tid var alle tre bestevenner. Men om foreldrene er helt uinteressert, så er det vel ikke så mye å gjøre dessverre. Når det er sagt så fant alle disse tre nye bestevenner noen uker etter at de begynte på skolen, så det går sannsynligvis bra når den tid kommer uansett. Anonymkode: 5e876...393
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå