Gjest Formosiss Skrevet 28. april 2005 #1 Skrevet 28. april 2005 Kjøpte det nye soft-smøret her en dagen, men reagerer veldig på at det er så mykt? Skal det virkelig være slik? Det står jo i kjøleskapet, men virker mer som om det har stått ute hele dagen.. Får litt assosiasjoner til rent fett, jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 28. april 2005 #2 Skrevet 28. april 2005 Den inneholder jo masse vann og bindestoffer, og blir derfor ikke hardere i kjøleskap, nesten.
Arkana Skrevet 28. april 2005 #3 Skrevet 28. april 2005 Det er mykt fordi det er sunt. En god huskeregel er at jo mykere fett, jo sunnere. Olje, som er det sunneste, er helt flytende. Smør, som er minst sunt, er veldig hardt. Så har du diverse margariner i midten.
Gjest piaf Skrevet 28. april 2005 #4 Skrevet 28. april 2005 Hmmm, dette med margarin vs. olje og smør er komplisert, syns jeg, jf. hele debatten om transfett/herdet fett. Selv om myke margariner påstås å være uten transfett, har planteoljen de er laget av gjennomgått en prosess som endrer strukturen i fettsyrene i oljen, og som enkelte er skeptiske til. Se feks her. Sånn sett er det også forskjell på hardt smør, som er hardt "naturlig", og hardt margarin, som er hardt som resultat av en kunstig herdeprosess.
Nilma Skrevet 28. april 2005 #5 Skrevet 28. april 2005 Sånn sett er det også forskjell på hardt smør' date=' som er hardt "naturlig", og hardt margarin, som er hardt som resultat av en kunstig herdeprosess.[/quote'] Enig, det blir litt feil å gå ut fra at margarin automatisk er sunnere enn smør. Smør er mer naturlig og smaker mye bedre, derfor bruker jeg smør de gangene det ikke er et alternativ å bruke olje (og lettmargarin på brødskiva). Tilbake til trådens tema, så synes jeg den nye Soft Mini var god - når jeg bare ble vant til den underlige konsistensen.
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #6 Skrevet 28. april 2005 Det er mykt fordi det er sunt. En god huskeregel er at jo mykere fett' date= jo sunnere. Olje, som er det sunneste, er helt flytende. Smør, som er minst sunt, er veldig hardt. Så har du diverse margariner i midten. Vel Arkana, jeg er ikke helt enig med deg i definisjonen. Endel lettsmør/margarin er kombinert med emulgatorer som binder sammen fett og vann, slik at produktet"virker" som fett, men også inneholder vann (som tynner ut fettet). Og det er delte meninger om smør er usunt...
Arkana Skrevet 28. april 2005 #7 Skrevet 28. april 2005 Jeg trodde de fleste var klar over at animalsk fett inneholder mye mettet fett, og at det bl.a. derfor ikke er like bra som plantemargarin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå