AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Hvordan kan jeg på en fin måte omtale en avdød forelder i en tale i et bryllup? Døde som følge av sykdom før fylte 55, om det har noen betydning for svaret deres. Det er brudgommens forelder som er død. Også min forelder. Anonymkode: c8e4a...c22
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Kanskje si noe om at den avdøde hadde ønsket å være tilstede i bryllupet? Anonymkode: 777c4...b33 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Min bror holdt en tale hvor han nevnte at min avdøde mamma hadde vært så glad i mannen min om hun hadde fått møtt han, og min bror sa han var helt sikker på at hun var med oss på bryllupsdagen og hadde vært så stolt ❤️ Utrolig rørende og fint sagt, men hold det litt kort så det ikke blir bare trist og leit - ikke press frem sorgen og savnet som helt sikkert er der allerede på en så stor dag Anonymkode: 33a68...285 14
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Du er brudgommens søsken? "Jeg skulle ønske mor/far hadde vært her i dag og fått oppleve deres lykke/fått dele denne dagen med dere". Det avhenger litt både av hvor lenge det er siden dødsfallet og hvor stort bryllupet er - hvis det er mange å siden og flertallet av gjestene ikke kjente vedkommende blir det fort litt unaturlig å snakke mye om det. Anonymkode: 3fa33...869 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Hvordan var avdødes verdier i livet, sammenlignet med den som nå skal bli inngift i deres slekt sine verdier? Kan du gå god for å si noe a la: "Jeg er sikker på at *avdøde* hadde vært stolt over å se dere i dag, hvis det hadde vært mulig." Eller noe lignende? Anonymkode: ab897...878
Alvario Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Synes det er veldig fint å nevne avdøde i talen ❤️ Har derimot opplevd at det ble vel mye fokus på dette, og søsken hadde sågar en bildeserie av avdøde mor og bruden etter en tårevåt tale om hvor mye denne dagen hadde betydd for henne. Hele den slekta satt å gråt, og vi andre som aldri hadde vært i nærheten av å kjenne avdøde følte vi satt i en begravelse. 2
Kattugla Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 (endret) At avdøde hadde blitt glad av å se sin sønn/datter i trygg havn med en så flott livsledsager. Og kanskje nevne hvis sønnen/datteren ligner på eller har noen av de samme egenskapene/verdiene som vedkommende. Ja og kanskje trekke frem et koselig minne om barn og foreldre som får folk til å smile. Endret 30. mai 2019 av Kattugla 4
Sliten&kjørt52 Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan jeg på en fin måte omtale en avdød forelder i en tale i et bryllup? Døde som følge av sykdom før fylte 55, om det har noen betydning for svaret deres. Det er brudgommens forelder som er død. Også min forelder. Anonymkode: c8e4a...c22 Sikkert jeg som er ¨dust¨, men. ... Spørsmål... Dette... Det er brudgommens forelder som er død. Også min forelder. Jeg forstår ikke. -Sier seff mer om min sK. IQ. \ Fatte-evne... a.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 14 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev: Sikkert jeg som er ¨dust¨, men. ... Spørsmål... Dette... Det er brudgommens forelder som er død. Også min forelder. Jeg forstår ikke. -Sier seff mer om min sK. IQ. \ Fatte-evne... a. Vi er søsken, beklager om jeg var uklar. Anonymkode: c8e4a...c22
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 Jeg har til og med opplevd en avdød som holdt tale i bryllupet, dvs fikk den opplest. Anonymkode: 792f7...b3a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 Max 2-3 setninger. Ikke dvel ved det. Anonymkode: 1f2b7...86f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 Jeg var i et bryllup det brudgommens mor var død, og søsteren hans holdt en tale der hun sa at hun skulle ønske at moren kunne vært med å oppleve denne dagen sammen med dem, og at hun sikkert ville hatt mye glede av å bli kjent med bruden og hennes familie. Hun bygget bro fra det avsnittet til å snakke om at hun var glad for at brudgommens familie fikk bli kjent med brudens familie og at det var flott når man kunne forene to familier i bryllup. Anonymkode: 7f951...8ef 3
Sliten&kjørt52 Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bror holdt en tale hvor han nevnte at min avdøde mamma hadde vært så glad i mannen min om hun hadde fått møtt han, og min bror sa han var helt sikker på at hun var med oss på bryllupsdagen og hadde vært så stolt ❤️ Bra ord ... -Sannhet varer lengst. ... Tullingen meg ønsker dere VEL . a.
Fjollefyr Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 Spør din bror, prat med han om dette. Min mor døde lenge før jeg ble gift, da mitt søsken holdt tale i til meg var det verdens mest naturlige ting å ta vår mor med i talen. Dette handler om vår felles barndom, som moren vår var en del av. Savnet av min mor var der, så hun forjente å få bli en del av vårt bryllup. Samtidig kan en død person prates om uten at døden nevnes. Du kan for eksempel fortelle en fin historie om den avdøde og din bror du har gode minner fra, eller noe den avdøde gjorde som dere som søsken hadde glede av. Håper Dere sammen får en fin dag.
Luckiness Skrevet 3. juni 2019 #15 Skrevet 3. juni 2019 Hvordan tar brudgommen og evt. andre nære det når det snakkes om avdøde? Det er veldig fint å få nevnt forelderen på et vis. Men vær litt forsiktig og ikke bruk mange setninger på det dersom det fører til masse tårer og nedstemthet. Det er lov å sørge selvfølgelig. Men det er mange følelser på en slik dag fra før, så det kan være greit å ikke rippe for masse opp i det. Prøv å snakk positivt om det...Kanskje et eller to minner. Ikke si ting som "det er trist at hun ikke er her i dag". 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #16 Skrevet 5. juni 2019 Ville ikke brukt mye tid på det. Kanskje bare si noe enkelt som at både de som er til stede og de som ikke er til stede ville vært glade for å oppleve lykken denne dagen bringer. Anonymkode: 46345...c3b
Ymra Skrevet 5. juni 2019 #17 Skrevet 5. juni 2019 Jeg synes det er utrolig flott og naturlig når dette blir gjort. Det kan fort bli en elefant i rommet om det ikke blir gjort, spesielt i sånne tilfeller som her når det er noe dramatisk og "unaturlig" over dødsfallet. Det kan til og med tyngre for andre pårørende, dersom det legges opp til at man "later som ingenting". Som gjest har jeg sett på setninger om en avdød forelder - selv om jeg ikke kjent vedkommende - som en måte å få bli litt kjent med den forelderen, som noe veldig rørende og som en fin måte å hedre minnet på. Det er fint med et par setninger - du kan for eksempel si noe om hvilke egenskaper ved bruden forelderen hadde satt pris, hvordan vedkommende hadde oppført seg i bryllupet - "hadde hen levd ville hen holdt en flott, lang tale/spist mest kake/frydet seg over alle de hyggelige menneskene som har kommet inn i brudgommens liv" og hvordan forelderen ville vært veldig stolt over brudgommen akkurat denne dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå