Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier man? 

Jeg har forstått at det godt kan hende noen søknader bare rett og slett havner i "søppeldunken", uten å bli lest i det hele tatt. Jeg bor i en stor by og det er mange søkere på alle mulige slags jobber og stillinger. Forstår jo at man må skille seg ut, og kanskje må ringe i etterkant for å følge opp søknaden og vise interesse. Men hva sier man på telefonen? Kan jo ikke spørre om søknaden er mottatt - det får man jo bekreftelse på mail når man leverer søknaden elektronisk.

Andre tips til ting som er svært viktig når man søker jobber? Særlig tenker jeg ting som kommer på siden av å ha en god CV og bred arbeidserfaring...

Anonymkode: 02408...505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ringe etter å ha sendt søknad er et tveegget sverd. Det kan bety at du viser interesse og skiller deg positivt ut. Det kan også bety at du ringer å maser og dermed skille deg negativt ut. Det er tross alt mange som gjør dette, og ledere er ikke glad i mas. En ansettelsesprosess er en lang prosess hvor dem håndterer mye folk, både på papir og pr. tlf. Å ringe kan dermed virke negativt også, vær klar over det. 

Søknaden er mottatt. Du er tatt i betraktning allerede. At du ikke har hørt noe kan være fordi prosessen tar tid, eller fordi du ikke er aktuell. Nytter egentlig ikke å ringe i det hele tatt uansett utfall, du kommer garantert ikke til å få noe mer svar enn hva du allerede vet nå. 

Smør deg med tålmodighet og vent på telefon fra dem, og fortsett å let og søk videre. 

Ellers så har utforming av CV og søknader alt å si når man søker. Det er tross alt disse to tingene dine potensielle mottakere ser på. Dem ser ikke deg. Så bruk tid på å designe din CV der du plukker ut nøye hva som er viktig og fjern det som er unødvendig. Har du bilde i CV'en, sørg for at både du og bildet ser bra ut. 
Samt gjør nøye research for hvordan søknader bør skrives, hva som er gullkorn å ha med og hva som er totalt unødvendig. 

Du kommer langt med en CV og søknad som skiller seg ut. Arbeidsgivere blir automatisk nysgjerrig, og eventuelle tvil kommer deg tilgode. 

Samt bruk tid på å forberede deg til intervju. Kanskje du føler dette ikke er aktuelt nå, men hvis du søker og søker, kan det være en fordel å være godt forberedt på uansett hva! Du må tross alt igjennom intervju hvis du en dag kommer igjennom nåløyet. Og når det skjer, så har du rimelig kort tid på å forberede deg (rundt 1-2 uker). Dessuten, så vet man aldri når man plutselig står midt oppi et lite intervju, da spesielt hvis man kommer i kontakt med noen som ser på deg som en potensiell kandidat igjennom f.eks bekjentskap. Når jeg var yngre så opplevde jeg å bli tatt inn på bakrommet for samtale til en potensiell jobb, bare fordi jeg var innom denne arbeidsplassen, hvor dem tilfeldigvis så etter nye ansatte. Så, hvorfor ikke allerede være rustet til dette nå? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Juks said:

Å ringe etter å ha sendt søknad er et tveegget sverd. Det kan bety at du viser interesse og skiller deg positivt ut. Det kan også bety at du ringer å maser og dermed skille deg negativt ut. Det er tross alt mange som gjør dette, og ledere er ikke glad i mas. En ansettelsesprosess er en lang prosess hvor dem håndterer mye folk, både på papir og pr. tlf. Å ringe kan dermed virke negativt også, vær klar over det.

Det kommer helt an på hvorfor man ringer. Ringer man med dumme spørsmål man enkelt kan finne svaret på på google eller nettsiden til bedriften så kan man virke irriterende, stiller man derimot gode og relevante spørsmål så er det ikke noe problem å følge opp en søknad, det viser bare at en tar initiativ.

Anonymkode: b7849...fee

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hvorfor man ringer. Ringer man med dumme spørsmål man enkelt kan finne svaret på på google eller nettsiden til bedriften så kan man virke irriterende, stiller man derimot gode og relevante spørsmål så er det ikke noe problem å følge opp en søknad, det viser bare at en tar initiativ.

Anonymkode: b7849...fee

Ja, som sagt: et tveegget sverd. Problemet er at mange har ikke nok gode og relevante spørsmål. Hvor god og relevant er dem egentlig uansett, med tanke på at en arbeidsgiver kanskje mottar 100 telefoner på en uke om søknaden, prosessen og tidsbruken. 

Hvis jeg skulle ha tatt kontakt, så ville jeg gjort dette via mail. Ledere har en hektisk dag, men når man sender mail kan ledere velge å svare når dem har tid til dette, eller droppe å svare hvis dem ikke gidder. På telefon blir dem avbrutt med det dem holder på med. Men for å i det hele tatt ta kontakt, må man som du sier ha en inni hampen god grunn til det, og ikke fordi man er utålmodig eller nysgjerrig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...