AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Vi har en tiåring og en treåring. Eldstemann er forferdelig sjau. Det er så vanskelig. Han har jo vært vant med å ha oss for seg selv i mange år. Han blir nå høylydt, oftere sint og lei seg. Det er helt tydelig at det lillebror som er "problemet". Han irriterer seg over lillebror, og viser liten interesse for han. Han vil helst ikke at lillebror skal være med på ting, og kan furte en hel dag, fordi lillebror for eks fikk middagstallerken før han, eller fordi han valgte is først. Bare vi viser kjærlighet til lillebror, blir dette mottatt med kommentarer og sinne/ han blir såret. Det virker som om storebror finner unnskyldinger for å bli sint på oss pga lillebror. Det er utmattende, og storebror har det heller ikke noe bra. Her kommer et dilemma til. Jeg er gravid i andre mnd, og vi planlegger å fortelle størsten det snart. Hva skal vi si? Hvordan håndterer vi denne situasjonen? Evt er det noen gode bøker om søsken sjalusi dere kan anbefale? Prøver å snakke med han, men virker ikke som om jeg har de rette ordene. (Til informasjon får storebror mye oppmerksomhet han også. For eksempel så leser vi for han hver kveld, bare han og en av oss voksne er med på turer med hunden hver dag, og han har treninger tre ganger i uka der vi alltid er tilstede og heier på han. Dette er bare et utdrag av noe vi gjør med han uten lillebror. Føler det aldri blir nok, og vår oppmerksom strekker bare ikke til. Nå blir vi tre, og de andre trenger også sitt etterhvert.) Desperat mamma- Anonymkode: 90cce...c0c
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Det går over. Snart er han tenåring å da er deres oppmerksomhet lite interessant. Bare fortsett å være gode foreldre så vil han modnes. Anonymkode: 1bc16...33e 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Bare å fortsette å gi kjærlighet og oppmerksomhet. Og å være bevisst på å gjøre ting sammen med bare ham. Veldig viktig med litt alenetid med mamma og pappa og med dere hver for seg også. Jeg har selv vært det eldste søskenet som fikk to små søsken da jeg var 9 og 11 år. Anonymkode: 7456b...130 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Prøv å forklar han at kjærlighet fungerer ikke sånn at selv om det er fler som får det fra samme person så blir det mindre på de andre. Det er ikke kake. Anonymkode: ee8a8...182 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Det er lov å si at dere ikke tolererer en drittungeoppførsel. Selv om han er sjalu, så kan han oppføre seg. Tror og jeg ville prøvd å få han litt mer på lag med treåringen, og at det er de to mot baby. Samtidig forklart at treåringen er en uspiselig unge nå, men det blir bedre. Bygget opp forholdet deres litt. Anonymkode: fc6de...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Mulig det ligger noe annet bak - er det stesøsken det er snakk om? Anonymkode: e9271...579
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 Det er helt vanlig at eldste blir sjalu når det plutselig kommer en ny. Jeg er eldst i min flokk, broren min ble født når jeg var 4. Det var et helvete, jeg tålte absolutt ingenting av han. Etter hvert går det over. Anonymkode: 540e0...294
megda Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 Hva med å la den eldste være litt mer ansvarlig for begge søsknene? Det vil på en måte gjøre at han blir inkludert som en litt mer voksen person og dermed vil jo han få litt ekstra respekt,privilegier og mulig frihet. Mulig han da får føler på et ansvar for søsknene på samme måte som dere foreldre har og at han da blir en del av den eldste garden i familien. Det gjør jo at han blir en mer selvstendig person også kan jeg tenke meg uten at jeg har en fasit. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå