Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Brunette89
Skrevet

Jeg har i veldig mange år drømt om å utdanne meg på nytt(ser for meg 3årig bachelor)

Nå har endelig muligheten bydd seg økonomisk sett at dette kan gjennomføres, men så er jeg litt bekymret ang dette: jeg er 30 år og ønsker barn veldig snart, hva skjer om man blir gravid under studietiden? Burde man vente til etter barnet er her eller er det tilrettelagt at dette kan skje samtidig ? 

Ønsker gjerne gode råd fra dere som har vært igjennom dette , på forhånd takk<3 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du skal studere det. Lånekassen har noen ordninger du bør sjekke ut. Jeg har ikke vært gravid under studiene selv, men har hørt at mange er glad de hadde små barn i den perioden fordi de kunne styre tiden selv. De var også mer disiplinerte fordi de måtte prioritere barn foran fest og fanteri. I tillegg var de ferdig med barnehageinnkjøring ol før de startet i jobb. Jeg tror man er garantert barnehageplass i studentbarnehager om man har barn som student.

Anonymkode: 75f67...5f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn mens jeg tok master, og det gikk veldig fint. Fikk foreldrestipend av Lånekassen

Anonymkode: a7289...93a

Skrevet

Jeg var gravid da jeg begynte på masterstudiet. Fullførte ett semester før jeg tok et års permisjon. 

Om det er tilrettelagt....tja, de plikter å gi deg permisjon og tilrettelegge så du får komme i gang igjen når det passer for deg (Det står det i alle fall i forskriften knyttet til mitt studiested, og jeg tipper det er likt over alt). Jeg tok som sagt et helt år permisjon, og vet ikke helt hvordan det hadde blitt ellers. Jeg har opplevd det å være student som utrolig greit i forhold til barnehagestart, gi korte dager første året og ta mange av sykedagene. Men mitt studie har ikke obligatorisk oppmøte. 

Når det gjelder økonomi: Man får fødselsstipend fra lånekassen, i tillegg til det man har rett på fra NAV. Så permisjonstida hadde vi like mye inn som tidligere. Jeg har imidlertid ikke gått tilbake til deltidsjobben; gjør man det så forsvinner jo all den fleksibiliteten som er så grei å ha i barnehagestarten. Så etter permisjon har det vært litt strammere økonomisk. Det finnes et forsørgerstipend hos lånekassen, som gis på toppen av vanlig lån+stipend, men det er behovsprøvd og du får det bare hvis partneren din tjener under 400 000 ca.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...