Gå til innhold

Denne går til dere nyutdannede som har fått jobb til høsten i skolesektoren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selv i denne situasjonen nå. Er nyutdannet spesialpedagog, og har fått tilbud om å jobbe som det nå til høsten på en relativt ny skole (bor i hovedstaden). Det er et kjempetilbud! Men...

Grunn til at jeg skriver dette innlegget er fordi jeg trenger å dele noen tanker angående dette. Jeg føler ikke at jeg egentlig kan nok eller har nok kompetanse til å ta jobben. På papiret har jeg det, men det er noe helt annet å gjøre det i praksis. Har til nå hatt ganske greie jobber (blant annet på bolig med mennesker med PU og vikar i barnehage), men nå skal jeg altså sitte med ansvaret. Kjenner jeg er veldig nervøs og gruer meg, vet ikke hva andre forventer av meg og redd for å ikke klare det.

Er det flere som er i samme situasjon? Hadde vært fint å dele noen tanker rundt det da jeg ikke har så mange rundt meg jeg kan snakke med det om som jobber i skolen. Mulig jeg er over gjennomsnittet nervøs og overtenker, men det er altså sånn jeg tenker...

Anonymkode: 79723...3e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hopp i det!

Jeg begynte som lærer på spesialskole rett før jeg leverte masteroppgaven min. Jeg hadde bare praksis fra praksisukene i utdanningen. Jeg syns det var dritskummelt, spesielt ansvaret og om i jeg hele tatt kunne nok.

Jeg elsket jobben min. Å skrive IOPer, lage opplegg for enkeltelever og klasser, samarbeide med andre fagfolk, samarbeid med foreldre og ikke minst det direkte arbeidet med elevene er noe du kommer inn i. Ingen kan alle arbeidsoppgavene før de begynner i en jobb, heller ikke du. Men du kommer til å lære det! Learning by doing! Gi deg selv tid til å sette deg inn i tingene, spør om det er noe du lurer på, spør om det er noe du burde lure på (for det er en hel haug ting man ikke aner at man burde vite, men så vet "alle andre" det, og ingen tenker på å informere deg fordi "det er bare noe man vet"). Gjør gjerne jobben din fabelaktig, men finn ut av hva som er bra nok (for det er faktisk bra nok). 

Aldri, aldri glem at du er der for å gi elevene en god framtid.

Anonymkode: 2feeb...e5f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...