AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Jeg jobber på lager og i disse dager driver vi med opplæring av sommervikarer. Sommeren er høysesong hos oss, tempoet er høyt og det er tidvis ganske stressende. Jobben i seg selv er ganske enkel og ukomplisert, men av en eller annen grunn virker det som den er uoverkommelig vanskelig for mange. Normalt får vikarene en dags opplæring før de må jobbe selvstendig (personen som lærte opp er selvsagt tilgjengelig om de lurer på noe). Så langt i år har kun tre av åtte nye vikarer fikset jobben, til tross for ekstra opplæring og oppfølging har det ikke fungert med flertallet, og vikarbyrået vi bruker hevder de har få søkere og at de sliter med å finne folk til oss. Jeg synes det er merkelig at det er så vanskelig å finne folk som duger til noe. Andre som erfarer det samme? Anonymkode: ab0e2...502 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Dersom dette er så vanskelig, er det kanskje dere som kjører for dårlig opplæring? Anonymkode: b4e14...ea2 28
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Da har dere en fantastisk dårlig opplæring om kun 3 av 8 klarer det. Da MÅ denne opplæringen revideres og gjøres ordentlig Anonymkode: 18bf3...ac8 17
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Opplæringsopplegget har vært likt i en årrekke og erfaringen er at det fungerer bra. Vi har som sagt kjørt ekstra opplæring på flere, men det har ikke hjulpet. Når folk ikke forstår grunnleggende prinsipper etter tre dager med opplæring føler jeg at det ikke er så mye håp om bedring. At tempoet ikke er på plass fra dag en, det er forståelig, for det kommer med øvelse over litt tid, men det det burde da ikke kreve dagevis opplæring å forstå at man f.eks. må scanne varene man pakker og registrere det til ordren? Når en person på dag tre fortsatt glemmer det og ser overrasket ut når den som lærer opp minner på det er det jo ganske håpløst. ts Anonymkode: ab0e2...502
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Eventuelt har dere alt for høy forventninger til hvordan en som aldri har utført jobben før skal klare det etter et par dager. Anonymkode: a3488...871 16
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 I min jobb er jeg stadig i kontakt med vikarer, og jeg er imponert over det lave nivået de holder. Når man knapt greier å bære et bord og snakke samtidig, de ikke greier å se hva som skal gjøres selv om de har fått det forklart og alle rundt dem gjør det samme... De løsningsorienterte og selvgående blir nok raskt snappet opp og ansatt der de blir innleid. Anonymkode: edcd0...c8d 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 Da må dere se på måten dere gir opplæring på. Om jobben er enkel og straightforward, og så få vikarer klarer med jobben, så er det ikke vikarene det er noe galt med. Og måten du ordlegger deg her; jeg håper du ikke snakker til vikarene på samme måte? For da skjønner jeg godt at de ikke gidder å jobbe der. Jeg jobber i omsorgsbolig, og har lært opp noen jeg ikke en gang kunne kommunisere med via annet en håndgester, til å utføre komplekse arbeidsoppgaver. Folk er ikke dumme, late eller treige, opplæringen og lærerene er for dårlig. Anonymkode: a3c6c...117 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eventuelt har dere alt for høy forventninger til hvordan en som aldri har utført jobben før skal klare det etter et par dager. Anonymkode: a3488...871 Er det for mye å forvente at folk forstår enkle, grunnleggende rutiner relativt raskt? Vi har som sagt full forståelse for at de ikke jobber like raskt som de erfarne fra dag en, det kommer med tiden, men når selv ikke det grunnleggende går inn da er det ganske håpløst. ts Anonymkode: ab0e2...502
Gjest MyzTeri Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 Det er en grunn til at de går via vikarbyråer som regel. Finner man gode sommervikarer bør man strengt tatt holde på de gjennom resten av året som tilkallingsvakt, eller i allefall sørge for å leie forholdet til de. Jeg er så drita lei av å ansette folk som ikke har den minste interesse for å kunne jobbe - her er det bare snakk om å komme for å heve lønn hos mange. Derfor begynte jeg for ett par år siden med å vedlikeholde folk gjennom året. Fant folk som fungerte og fant penger i budsjettene til å holde på de - da slapp jeg sommervikarer ett par år på rad til de som fungerte var ferdig på skole. Hos oss har vi ett ganske omfattende opplæringsprogram både som e-skole og som kompetansedeling, så det står ikke i mangel på opplæring. Det står i mangel på interesse for å ta til seg kunnskap og gjøre jobben. Sånn virker det for meg at holdningen er hos mange unge mennesker i dag. Mye viktigere å snappe og sitte på telefonen, og helst rope høyt om det mangler ett ettermiddagstillegg på 15 kr.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 Er det unge mennesker det er snakk om? Anonymkode: 918ea...a26
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 Dårlig lønn og kort opplæring. Dere får hva dere betaler for, dessverre. Når jeg losset fiskebåter, så jobbet vi på akkord. Gjennomsnittlig timelønn lå ofte på 250-350 kr, regnet om. Vi hadde aldri noen problemer med folk som ikke kunne jobben, tvert i mot - folk jobbet ofte så hardt at de ble sykemeldte, og det var alltid en kø med folk som ville jobbe der. Men når du jobber på lager og får 160 kr timen, så skjønner jeg at folk ikke legger for mye hjerte i det. Anonymkode: 85f0f...779 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, MyzTeri skrev: Det er en grunn til at de går via vikarbyråer som regel. Finner man gode sommervikarer bør man strengt tatt holde på de gjennom resten av året som tilkallingsvakt, eller i allefall sørge for å leie forholdet til de. Jeg er så drita lei av å ansette folk som ikke har den minste interesse for å kunne jobbe - her er det bare snakk om å komme for å heve lønn hos mange. Derfor begynte jeg for ett par år siden med å vedlikeholde folk gjennom året. Fant folk som fungerte og fant penger i budsjettene til å holde på de - da slapp jeg sommervikarer ett par år på rad til de som fungerte var ferdig på skole. Hos oss har vi ett ganske omfattende opplæringsprogram både som e-skole og som kompetansedeling, så det står ikke i mangel på opplæring. Det står i mangel på interesse for å ta til seg kunnskap og gjøre jobben. Sånn virker det for meg at holdningen er hos mange unge mennesker i dag. Mye viktigere å snappe og sitte på telefonen, og helst rope høyt om det mangler ett ettermiddagstillegg på 15 kr. Vi erfarer det samme. De er lite interessert i å jobbe, men står å trykker på mobilen og gjør generelt sett minst mulig. Null initiativ og interesse og det virker ikke som de har lyst til å være der i det hele tatt. Men lønna vil de nok gjerne ha... Vi har en del vikarer som jobber gjennom vinteren, men i år har flere av dem sluttet og vi må bygge opp en ny gruppe vikarer, men det er utrolig frustrerende som det er nå. ts Anonymkode: ab0e2...502
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det unge mennesker det er snakk om? Anonymkode: 918ea...a26 De fleste er rundt 20 år, men det har vært noen mer voksne også uten at det har fungert noe bedre. ts Anonymkode: ab0e2...502
Gjest MyzTeri Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dårlig lønn og kort opplæring. Dere får hva dere betaler for, dessverre. Når jeg losset fiskebåter, så jobbet vi på akkord. Gjennomsnittlig timelønn lå ofte på 250-350 kr, regnet om. Vi hadde aldri noen problemer med folk som ikke kunne jobben, tvert i mot - folk jobbet ofte så hardt at de ble sykemeldte, og det var alltid en kø med folk som ville jobbe der. Men når du jobber på lager og får 160 kr timen, så skjønner jeg at folk ikke legger for mye hjerte i det. Anonymkode: 85f0f...779 Man må jo starte ett sted da? Jeg begynte i en butikk da jeg var 16 år, for 102,- pr time + tillegg. De fleste av oss er bundet opp til tariffavtaler og lønnsbudsjetter iht til disse. Tariffen hensyntar normallønn for arbeidet i gitt bransje.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #15 Skrevet 30. mai 2019 Sommervikarer er ofte unge folk som kanskje har fått sin første jobb. De skal lærer seg rollen samtidig som de skal lære jobben. I tillegg tror jeg mange er redd for å feile og skuffe. De må rett og slett ha tid på seg, og jeg tror nok de er mye mer rustet til neste jobb de blir tatt inn på. Anonymkode: 0760a...610 2
Gjest ti10 Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 Nå vet jeg ikke om søkernes bakgrunn, men det kommer jo litt an på hva slags folk som har søkt og så blitt ansatt. Jeg sier ikke at det gjelder alle, men det er mange norske ungdommer som er vant til at foreldrene fikser alt, og når disse får sin første jobb, skjønner jeg at det ikke er så lett å drive opplæring. De framstår ofte som fulle av selvtillit og som lite mottakelige for å innrømme at de ikke kan ting og at de må anstrenge seg for å lære noe, selv om det "bare" er en lager-/butikk-/servitørjobb. Tror kanskje norsk ungdom var mer selvstendig, og ikke minst mer ydmyk før. Ikke uten grunn at mange foretrekker utlendinger når de ansetter. Eller som en jeg kjenner, som sier at hvis han skal ansette norsk ungdom, går han for de som kommer fra gård (ikke alltid så lett å oppdrive) eller i det minste de som er vant til å hjelpe til hjemme.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 Dere skal være glad dere får sommervikarer- for hvem har lyst å jobbe på et lager? Ingen er superengasjert i en slik jobb. Anonymkode: 43662...e42 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 Ansett dem selv så får du kvalifiserte søkere. Ingen som kan få annen jobb vil velge å jobbe hos et vikarbyrå med den usikre og lave inntekten det gir. Vikarer som duger får fort jobb der de er utplassert. Anonymkode: b3c41...c69 1
NewInTown Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 Høres ut som at det er arbeidsplassen som er feil her. Åpenbart hvis kun 3 av 8 fikser jobben ETTER grundig opplæring - da er det noe som skurrer. Du sier at arbeidsoppgavene er enkle, men at jobben er stressende. De fleste normale mennesker tåler litt stress, så her må dere se nærmere på strukturen og organiseringen på arbeidsplassen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #20 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ansett dem selv så får du kvalifiserte søkere. Ingen som kan få annen jobb vil velge å jobbe hos et vikarbyrå med den usikre og lave inntekten det gir. Vikarer som duger får fort jobb der de er utplassert. Anonymkode: b3c41...c69 Det er åpenbart ikke sant. Anonymkode: 4cff7...07b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå