Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

heii jeg er 20 år å bor med foreldre å har uføretrygd, å får ver måned, å min far vill gå til nansman så han kan få pengene istedet for meg, kan han det?

Anonymkode: c808b...ec0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er han vergen din?

Anonymkode: b963e...fc8

Skrevet

Hvorfor i all verden gjør din far dette mot deg? 

Historien bør være mye lenger og mer omfattende enn hva du nettopp skrev. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Juks skrev:

Hvorfor i all verden gjør din far dette mot deg? 

Historien bør være mye lenger og mer omfattende enn hva du nettopp skrev. 

han påstår at jeg ikke har nokk god økonomi bruker penger på mye mat.. e veldi kresen men har penger i min sparekonto , men han vil lage ein sparekonto til meg så han vil ha pengene jeg får fra skatt i juli

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han vergen din?

pleide å være før jeg fikk uføre

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke kjekt å få uføfetrygd vis jeg må gi pengene til han.. jeg betaler da 9000 i månenden for jeg bor hjemme til mat å regninger som jeg gir til mor, men far vil ha resten å, å da sier han jeg får bare når jeg skal ut men litt

• Liker 1
Skrevet

Har du vurdert å flytte ut heller? 

AnonymBruker
Skrevet

Klarer du å ta vare på deg selv? Både fysisk, psykisk og økonomisk?

Synes det virker ekstremt at foreldrene dine krever 9.000 kr i mnd av deg!

Min nesteldste datter er flyttet ut. Eldste på 25 bor fortsatt hjemme. Akkurat ferdig med utdanningen, men litt vanskelig å få jobb. Men hun har to andre jobber, inntil hun finner den hun ønsker 😊 Vi har ikke god råd, men jeg forlanger ingen penger fra henne! Hun betaler bensin, sminke og klær selv. Av og til handler hun mat. Vi har også to yngre hjemmeboende barn, som eldste er flink til å hjelpe med.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

han påstår at jeg ikke har nokk god økonomi bruker penger på mye mat.. e veldi kresen men har penger i min sparekonto , men han vil lage ein sparekonto til meg så han vil ha pengene jeg får fra skatt i juli

Når du går på uføretrygd, så tror jeg det er en maks-sum som er den høyeste mulige du har rett på å få som skattepenger. Sjekk at det du får ikke er høyere enn det, siden det vil da bli dumt for deg senere.

Flott at du har sparekonto!

Hvis din far ikke er verge for deg, så er jeg ganske sikker på at han ikke kan kreve å få dine penger satt over på sin konto.

Forutsatt at du ikke har noen verge: Ta en tur innom ditt lokale NAV-kontor alene. Spør dem om disse spørsmålene, da vil du få helt sikre svar. Kontakt også Kemneren i din kommune på egenhånd og gi de skriftlig brev med din underskrift om at pengene dine kun skal utbetales til din konto, og skriv da det kontonummeret.

Jeg synes det høres ut som om at din far er misunnelig på deg, økonomisk sett. Er han pensjonist? Jeg tenker også at det kan være mer bak denne historien enn det vi får høre, men lykke til uansett. 🙂

Anonymkode: 81f1a...df1

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Men er ikke kjekt å få uføfetrygd vis jeg må gi pengene til han.. jeg betaler da 9000 i månenden for jeg bor hjemme til mat å regninger som jeg gir til mor, men far vil ha resten å, å da sier han jeg får bare når jeg skal ut men litt

9000 kr er heftig mye å betale når man bor hjemme. Det er rimelig at de skal få en symbolsk sum, men ikke så mye om du går på uføretrygd.

Anonymkode: 81f1a...df1

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hvorfor var han vergen din før og ikke nå? Hva er grunnen til at du er ufør?

AnonymBruker
Skrevet

20 år og med uføretrygd, da ligger det vel alvorlig sykdom i bunn? Om du er regnet som tilregnelig nok av NAV til å motta penger inn på egen konto uten å måtte ha formynder, skal faren din ha tunge bevis for at du skal bli umyndiggjort. Dessuten spørs det om du da ikke heller får egen verge, ikke faren din.

Du burde heller få kjøpt egen bolig. Med uføretrygd kan du få Husbanklån.

Anonymkode: 124bb...450

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at det er en grunn både til din uførestatus, og at du bor hjemme. Du gir alt for lite informasjon til at vi kan si noe om det er riktig at faren din vil styre økonomien din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen andre du kan prate med? Er det en mulighet for deg å flytte hjemmefra. Synes det høres ut som de tar alt for mye penger fra deg. 

Jeg har selv dårlig råd, og min 19 år gamle datter bor hjemme, og jobber fulltid. Så hun betaler 3000 kr i måneden for å bo hjemme. Men jeg kjøper inn mat hun liker.

Anonymkode: d17cb...f46

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med kommunen din og si at du ønsker å leie bolig via dem. Du kan også gå til boligetaten og søke om startlån, uføretrygd regnes som fast inntekt. For all del ikke signer noen papirer som sier at din far skal være din økonomiske verge. Mener fylkesmannen at du trenger verge så ber du om å få en som du ikke er i slekt med.

Anonymkode: 705a9...041

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...