Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i litt mindre enn 1 år, pga dyrevelferd og miljø. Jeg mener folk skal spise hva de vil, og jeg bryr meg fint lite om de rundt meg spiser kjøtt. Jeg går aldri rundt å snakker om at jeg er vegetarianer, fordi jeg tenker at det kan bli veldig slitsomt for de rundt meg. Jeg vil heller ikke at noen rundt meg skal føle seg angrepet, så derfor lar jeg være å snakke om det

Jeg har vært i mange ubehagelige situasjoner rundt familie middager fordi alle skal være så opphengt i at jeg er vegetarianer, som om det er en slags krise.

Lurer bare på om noen har ideer til hvordan jeg kan si at jeg er vegetarianer? Og evt hva jeg kan svare om jeg får en nedlatende/ubehageligige kommentar?

(Nå mener jeg mest rundt familie. Er ikke så mange andre som kommenterer så veldig på det)

Anonymkode: 6ab61...399

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg prøvde vegansk kosthold i 1.5 år, så sa jeg alltid at det var helsebasert, fordi jeg til slutt ble lei å idiotiske spørsmål og nedlatende holdninger fra navlebeskuende mennesker som ikke vet mer enn nesen rekker.
Det fungerte, og var heller ikke helt løgn, selv om det var diettrelaterte helseproblemer som til slutt gjorde at jeg måtte gi meg og gå tilbake til "vanlig" kosthold.

Kanskje prøve det?

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg er vegetarianer og har aldri opplevd noe negativt rundt det. 

Si det som det er. Jeg velger å ikke spise kjøtt pga dyrevelferd og miljø, men jeg henger meg ikke opp i hva andre tenker om emnet. Det føles rett for meg. Jeg respekterer at du spiser det du ønsker og har ingen problemer eller fordommer mot det.

Her spiser både mannen og ungen kjøtt. 

Jeg tror mange blir defensive fordi de føler at mange vegetarianer er litt som Jehovas vitner og prøver å konvertere dem og har en veldig negativ holdning til kjøttspisere. Så lenge man er åpen om det, men opplyser at man skjønner at folk er forskjellig og det er helt ok, så tror jeg få bryr seg om du spiser kjøtt eller tofu.

Skrevet

Jeg sier bare at det ikke er noe å diskutere, mitt liv, mitt valg. Om noen prøver igjen så bare gjentar du setningen.  Du skylder ingen noen forklaring. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier bare at det ikke er noe å diskutere, mitt liv, mitt valg. Om noen prøver igjen så bare gjentar du setningen.  Du skylder ingen noen forklaring. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært i mange ubehagelige situasjoner rundt familie middager fordi alle skal være så opphengt i at jeg er vegetarianer, som om det er en slags krise.

Lurer bare på om noen har ideer til hvordan jeg kan si at jeg er vegetarianer? Og evt hva jeg kan svare om jeg får en nedlatende/ubehageligige kommentar?

Hva er det du svarer da? om du har et godt gjennomtenkt svar for hvorfor du har tatt det valget så er det vel greit for de fleste. De nærmeste lurer nok på hvorfor du har tatt et slikt valg 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, megda skrev:

Hva er det du svarer da? om du har et godt gjennomtenkt svar for hvorfor du har tatt det valget så er det vel greit for de fleste. De nærmeste lurer nok på hvorfor du har tatt et slikt valg 

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg svarer... I familie middager er det ofte en eller annen som skal komme med en eller annen nedlatende kommentar og da får jeg panikk og vet ikke helt hva jeg skal svare tilbake. Jeg sier vell at jeg er det pga dyrevelferd og miljø. Da har de feks svart tilbake at det ikke er dyreplageri osv... og at feks fly er er mye verre osv... Så prøver jeg å si at jeg ikke opphenger meg i det de spiser og at alle burde spise det de selv vil. 

Er 17 år om noen lurer... Ikke at det har så mye å si, men det er vell sikkert lettere å "tråkke" på meg ferdig jeg er yngre og tydeligvis uvitende i deres øyne.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg svarer... I familie middager er det ofte en eller annen som skal komme med en eller annen nedlatende kommentar og da får jeg panikk og vet ikke helt hva jeg skal svare tilbake. Jeg sier vell at jeg er det pga dyrevelferd og miljø. Da har de feks svart tilbake at det ikke er dyreplageri osv... og at feks fly er er mye verre osv... Så prøver jeg å si at jeg ikke opphenger meg i det de spiser og at alle burde spise det de selv vil. 

Er 17 år om noen lurer... Ikke at det har så mye å si, men det er vell sikkert lettere å "tråkke" på meg ferdig jeg er yngre og tydeligvis uvitende i deres øyne.

ts

Les deg opp på det. Jeg ble vegetarianer da jeg var 12 og veganer da jeg var 14. Når man er så ung blir man ikke tatt seriøst. Men skaff deg kunnskap fra vegetarforeningen el og diskuter dem i senk. De gir seg til slutt :)

Anonymkode: 8c231...363

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Får du seriøst "panikk" i middager med din egen familie??? Kunne skjønt det om det var en bande vilt fremmede motorsykkel-mannfolk fra Hells Angels, men egen familie? 

Du får rett og slett si til dem at "Mitt liv, mitt valg, og jeg velger å ikke spise kjøtt". Spør de hvorfor, så sier du bare "Livssyn". Da slipper du forhåpentligvis diskusjoner på at du har oppgitt konkrete grunner.

"Mann deg opp" og ikke la folk herse med deg for ikke noe. Det er ingenting å få panikk over. Stå på krava! :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

ts

ja, at du er 17 år virker helt klart inn på hvordan du blir møtt. jeg anbefaler deg å tenke godt i gjennom konkret hvorfor du har tatt det valget. finn frem de beste grunnene og ha de klar enhver tid. Det at du er yngre gjør faktisk at du må ha tenkt nøye gjennom hvorfor fordi du vil bli utfordret på det. Du kan egentlig se på det som en god greie, fordi du da får muligheten til å formulere valget ditt og bygge opp argumentene dine. Dette vil egentlig bare hjelpe deg og mulig andre kommer med argumenter på motsatt side som du ikke hadde tenkt over. 

Det er viktig å ikke ta dette personlig. prøv å trekk deg selv ut fra diskusjonen og tenk at det bare er en saklig samtale. Om Noen angriper deg som person, så blir det jo noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

9 timer siden, Million skrev:

Får du seriøst "panikk" i middager med din egen familie??? Kunne skjønt det om det var en bande vilt fremmede motorsykkel-mannfolk fra Hells Angels, men egen familie? 

Du får rett og slett si til dem at "Mitt liv, mitt valg, og jeg velger å ikke spise kjøtt". Spør de hvorfor, så sier du bare "Livssyn". Da slipper du forhåpentligvis diskusjoner på at du har oppgitt konkrete grunner.

"Mann deg opp" og ikke la folk herse med deg for ikke noe. Det er ingenting å få panikk over. Stå på krava! :)

Nå snakker jeg ikke om familien jeg bor med, jeg snakker om slekta. Er faktisk ikke alle som har like godt forhold til hele familien/slekten sin, og jeg er sjenert av meg i tillegg.

Jeg er faktisk helt enig med deg i at jeg må manne meg opp, men det er faktisk ikke så enkelt heller... Dyrevelferd er noe som betyr så ufattelig mye for meg, og jeg blir faktisk veldig sensitiv rundt temaet. Jeg er en person som står opp for hva jeg mener, men meningene mine er ofte veldig forskjellige fra hva meningene til de rundt meg er. Av en eller annen irriterende grunn så har jeg bare lyst å grine innvendig når jeg står opp for meg selv. Dette er noe jeg prøver å jobbe med. Vet dette hørtes utrolig teit ut, men sånn er det bare. 

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, megda skrev:

ja, at du er 17 år virker helt klart inn på hvordan du blir møtt. jeg anbefaler deg å tenke godt i gjennom konkret hvorfor du har tatt det valget. finn frem de beste grunnene og ha de klar enhver tid. Det at du er yngre gjør faktisk at du må ha tenkt nøye gjennom hvorfor fordi du vil bli utfordret på det. Du kan egentlig se på det som en god greie, fordi du da får muligheten til å formulere valget ditt og bygge opp argumentene dine. Dette vil egentlig bare hjelpe deg og mulig andre kommer med argumenter på motsatt side som du ikke hadde tenkt over. 

Det er viktig å ikke ta dette personlig. prøv å trekk deg selv ut fra diskusjonen og tenk at det bare er en saklig samtale. Om Noen angriper deg som person, så blir det jo noe annet.

Tusen takk for svar:) Veldig mange gode råd her!

ts

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du sier at "det er mitt valg, det føles riktig ut, om du ikke liker det så ikke bry deg, ikke ditt problem uansett"

Anonymkode: 44a6a...4f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Million skrev:

Hun er 17 år. Give her a break. Man kan gjerne føle seg litt liten og stresset i familieselskaper med perifere voksne, familiemedlemmer med skarpe og bastante holdninger. Synes hun har et helt normalt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: d0fb5...ed0

• Liker 7
Skrevet

Det er jo naturlig at noen stiller spørsmål når man nettopp har blitt vegetarianer.

Å ikke akseptere svaret er jo noe annet. Det er jo ikke spesielt høflig. Årsaken bunner nok i at mange ser på dine grunner for å bli vegetarianer som kritikk for dems eget kosthold og føler for å forsvare seg. Sånn har du kanskje følt på selv noen ganger? 

Uansett så bør dem respektere ditt syn og dine grunner til å være vegetarianer. Dette har null og niks påvirkning på dem så det burde være relativt lett å akseptere. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Just now, Villa2000 said:

Endret av Villa2000
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg i at folk må få gjøre som de selv vil. Når du har vært i ubehagelige situasjoner med familie, på hvilken måte da? 

Som at de er redd for helsa di og genuint brur seg om deg, eller som bedrevitere som mener og synser, og bare bryr seg med deg?

Anonymkode: c044d...9d9

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er 17 år. Give her a break. Man kan gjerne føle seg litt liten og stresset i familieselskaper med perifere voksne, familiemedlemmer med skarpe og bastante holdninger. Synes hun har et helt normalt reaksjonsmønster. 

Anonymkode: d0fb5...ed0

Enig. Sånt kan være ubehagelig for enhver. Blir selv mobbet for at jeg ikke spiser svin. Der hjemme spiser de så og si bare svin. Jeg synes ikke det er noe godt.

Hender ofte at jeg ikke får middag når jeg er på besøk der. Men det er helt greit

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg i at folk må få gjøre som de selv vil. Når du har vært i ubehagelige situasjoner med familie, på hvilken måte da? 

Som at de er redd for helsa di og genuint brur seg om deg, eller som bedrevitere som mener og synser, og bare bryr seg med deg?

De snakker som om de vet alt, uten å i det hele tatt har lest seg opp... De mener jeg ikke får i meg alle næringsstoffer og vitaminer osv... "Du MÅÅÅ jo spise kjøtt"... "Det forurenser ikke så mye" osv... kommer ikke på alt, men samtalene varer en god stund sånn som dette.

De bare tror de vet ALT, men de gjør jo ikke det...

Før jeg ble ble vegetarianer leste jeg meg nøye opp på hva jeg må spise, og hvilke kosttilskudd jeg burde ta. Jeg spiser sunt og trener ganske så ofte så det kan nokk ikke være at de er redd for helsa mi. Uansett så har de ingenting med hva jeg spiser.

Gjest Parkeringsvakt
Skrevet
21 hours ago, Million said:

Hvilken naiv verden har du vokst opp i? Det finnes mange foreldre som kjefter og skriker, mobber og slår barna sine. Ikke alle barn vokser opp der det er rom for å si imot foreldre eller si egne meninger høyt. Det er ikke alle foreldre som oppdrar selvsikre og trygge barn. 

Helt utrolig at man kan være en voksen person og ikke vite at det finnes mennesker som ikke vokste opp like priviligert som dem selv, selv i Norge

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...