Gå til innhold

Ferie og tilvenning barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt starter i barnehage i midten av august. Vi har lyst til å dra på sommerferie uken før, men det der ut som vi ikke finner ferie i riktig prisklasse. 

Så da tenker vi å reise senere i høst. Men hvor lenge etter tilvenning er det ok å reise? Vil jo ikke ødelegge tilvenningen og starte på nytt. 

Hvis vi reiser f.eks i midten av oktober, vil det være nok tid? 

Tenker å være borte en uke. 

Anonymkode: ed77f...8ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo litt på barnet, men jeg tror det går fint. Mange blir jo syke i starten av barnehagen, her måtte mini bli hjemme en uke for hun ble syk i starten, men det ødela ikke for tilvenningen. 

Anonymkode: 41510...823

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på barnet, kan gå helt fint, kan bli som en ny tilvenning. Vi slet feks etter juleferien selv om barnet begynte i august. Og for all del merk dere dette: første høst i barnehagen er gjerne preget av MYE sykdom 😅 sørg for en god avbestillingsforsikring. 

Anonymkode: 23304...f0b

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo litt på barnet, men jeg tror det går fint. Mange blir jo syke i starten av barnehagen, her måtte mini bli hjemme en uke for hun ble syk i starten, men det ødela ikke for tilvenningen. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på barnet, kan gå helt fint, kan bli som en ny tilvenning. Vi slet feks etter juleferien selv om barnet begynte i august. Og for all del merk dere dette: første høst i barnehagen er gjerne preget av MYE sykdom 😅 sørg for en god avbestillingsforsikring. 

Vi har allerede begynt med sykdom etter åpen bhg :rolleyes:  Er jo knapt friske her i hus nå! Så regner med det fortsetter sånn et år tid. "Gleder" meg. 

Er det noen tegn man kan se etter på barnet om det er trygt nok? Vi kan jo vente lenge med å bestille og ta en hoppe på tur. Jeg aner liksom ikke hva vi kan forvente oss av bhg og hvordan den nye tilværelsen der blir. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Første året var er helvete med sykdom. Omgangssyke, småfeber etc. Angående tilvenningen så er det veldig varierende. Noen barn bruker veldig lang tid og mulig dere på belage dere på en ny tilvenning etter ferien. Har dere nok feriedager til det?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har allerede begynt med sykdom etter åpen bhg :rolleyes:  Er jo knapt friske her i hus nå! Så regner med det fortsetter sånn et år tid. "Gleder" meg. 

Er det noen tegn man kan se etter på barnet om det er trygt nok? Vi kan jo vente lenge med å bestille og ta en hoppe på tur. Jeg aner liksom ikke hva vi kan forvente oss av bhg og hvordan den nye tilværelsen der blir. 

Det tror jeg ikke er så lett å vite, de kan reagere uansett. Vår elsket barnehagen, så trodde ikke vi skulle slite etter juleferie på en ukes tid. Skulle det bli sånn, så må man bare jobbe med å trygge barnet igjen, samarbeide med barnehagen. Det går som regel helt fint :)

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker barnet trygt i den åpne barnehagen? Går bort fra dere og leker og koser seg og oppsøker andre barn og voksne og er fortrolig med dem? I såfall vil jeg tro det er større sjanse for at barnet finner seg rask til rette i barnehagen, men noen garanti er det jo ikke. Om du er usikker så ville jeg ventet litt med å bestille. Kanskje barnet kan få noen korte dager i starten etter ferien slik at den nye hverdagen ikke kommer så brått på, om det e mulighet for det?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt startet august i fjor å hadde en uke høstferie, to uker juleferie, to uker påskeferie   og har ikke trengt noe ny tilvenning etter dette. Men det er nok individuelt.  En uke på høsten er sikkert ikke noe problem. 

Her har det heldigvis vært lite sykdom også så har stort sett vært i bh hver dag med unntak av noen dager med feber og hoste.  Omgangssyken har de ikke hatt tilfelle av på avdelingen de siste 5 årene og sønnen vår har ikke hatt dette etter at han startet der. 

Anonymkode: 450bb...f8c

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet vårt starter i barnehage i midten av august. Vi har lyst til å dra på sommerferie uken før, men det der ut som vi ikke finner ferie i riktig prisklasse. 

Så da tenker vi å reise senere i høst. Men hvor lenge etter tilvenning er det ok å reise? Vil jo ikke ødelegge tilvenningen og starte på nytt. 

Hvis vi reiser f.eks i midten av oktober, vil det være nok tid? 

Tenker å være borte en uke. 

Ville ikke ha reist i høst. Små barn trenger stabilitet og økt trygghet når de tilføres noe nytt i livet. Kan dere spare ferien til neste år tenker jeg?

når mine har begynt i bhg, setter jeg av hele høstsemesteret der vi ikke drar noen sted vi ikke må, der det er stort fokus på rutiner og der barna slipper å skifte til nytt miljø for så å komme tilbake til et (nesten )nytt.

la de etablere rollen sin i bhg før de får fri. Mye skjer på en uke eller to i tiden mange er nye, og da er det fint om alle er der. 

Mange foreldre opplever økte søvnproblemer, uro, seperasjonsangst osv hos barna sine i oppstart. Det imøtekommes best ved faste rutiner på kjent sted, å gjøre det samme hver dag, henting og levering til noenlunde samme tider og generelt økt fokus på stabilitet. 

Det er litt som å begynne i ny jobb. Det er ikke noe morro å være borte fra jobb i oppstart, og når du kommer tilbake , ser du at folk har funnet hverandre- uten deg. 

Vent. 

Anonymkode: 5ef8d...ee3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...