Gå til innhold

Jeg bruker fort 13 000 kr i mnd til mat og fornøyelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til meg å ett barn på 11 år selv om jeg prøver å ikke sløse. Er dette mye.? Burde jeg klart meg på mindre?

Anonymkode: 10df7...628

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å bruke så mye på meg selv, hvis jeg kunne vel å merke. Personlig setter jeg pris på høy kvalitet på mat og opplevelser. 

Synes du høres privilegert ut :) 

Anonymkode: 610f8...52c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har råd, så er det vel greit? Men man bør alltid sette litt til side tilfelle trangere tider. Klarer du det i tillegg, eller bruker du opp hver krone? 

Anonymkode: ef982...20a

AnonymBruker
Skrevet

Bruker opp alt. Jeg prøver å leve billigere men klarer ikke. Alt er så dyrt i dag.

Anonymkode: 10df7...628

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker rundt det samme på mat og alt etter faste utgifter. Mistrives sterkt med det, og er igang (for hundredeogørtiende gang) med å spare inn. Sparer også 5000-14000kr pr mnd. For å kunne hjelpe barnet når hn blir eldre.

Anonymkode: 9d124...235

Skrevet

Har du pengene så ser jeg ikke problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker en del mer. 

Men det går ikke ut over noe annet. Har alt jeg trenger. Dels nedbetalt bolig. Nedbetalt bil. Har nok til aksjefondsparing og pensjonssparing på toppen. 

Anonymkode: 07e5f...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke være noe problem å bruke mindre om du ønsker det. Mine totalt levekostnader totalt ligger under det du og ungen bruker på mat og morro.

Anonymkode: 67f97...837

AnonymBruker
Skrevet

Bruker ca 9000,- på mat/fornøyelser, og er enslig. 
Når jeg hadde dårligere økonomi så brukte jeg 3000,- 

Ser ingen problem med å bruke mye penger på mat og fornøyelser, så lenge man har penger til det, og det er heller ingen problem bruke mye mindre dersom det er trangt økonomisk. 

Anonymkode: 547c4...069

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel omtrent det samme som vi bruker og vi er en familie på 4. Legger vi på ferie bruker vi mer. Så jeg synes det var mye for to. Hvis du har råd til det er det jo ikke noe problem, men vi velger å investere pengene. Vi har det kjekt og spiser godt uansett.

Anonymkode: e9f20...060

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Familie på fire her, bruker nok 25 000 på det samme. Men vi har også buffer klart til dårligere tider, dersom du ikke har det bør det prioriteres!

Anonymkode: 11191...66a

• Liker 1
Skrevet

Det er mye, ja. Veldig mye.

Skrevet

Hva går under fornøyelser? 

Skrevet

Hvis 13 000 inkluderer fornøyelser, er det lett som en plett å bruke den summen. Fornøyelser kan være svindyrt, så det er null problem å svi av noen tusenlapper i måneden på det.

Jeg forsørger en voksen sønn i slutten av tenårene, og bruker minst 6000 mnd på mat og alt som handles på dagligvarebutikken (såpe, dopapir, vaskemidler, alt sånt inkl) Jeg tipper 6500 er mer riktig sum for oss. Jeg bruker veldig mye på drikke som brus, juice, saft, melk, biola, iste, iskaffe....masse sånt. Null problem å bruke penger da.

Hvilke fornøyelser er det dere bruker penger på en typisk måned? Hvis du bruker omtrent det samme som meg på matposten, er det altså 6000-7000 på fornøyelser for deg. Hvis du regner en flaske vin eller to som "fornøyelser" hver helg til deg, så går det jo fort noen kroner der også.

AnonymBruker
Skrevet

11.000 er helt greit å bruke for seg selv!

Anonymkode: d0790...4cf

• Liker 1
Gjest Made4u
Skrevet

29.000 til det samme her denne mnd,. det som er igjen av lønn etter at alle utgifter unntatt reise til og fra jobb er betalt. Om jeg bruker opp alt denne mnd., det aner jeg ikke enda, men har for vane å leve fra hånd til munn. Ikke alle mnd jeg bruker opp hele lønnen, da samler det seg litt opp men jeg finner alltid noe å bli kvitt det også på. Har dog en buffer-konto på ca 30.000 i skrivende stund, trenger strengt tatt ikke så mye i bakhånd så der trenger jeg ikke å ha mer. Så når feriepengene kommer, da skal jeg virkelig handle noe jeg absolutt ikke har brukt for men som jeg har veldig lyst på.

Aldri bekymret meg for økonomi, og min største frykt i verden er at jeg skal bli en fornuftig sparer som blir besatt av å spare meg til fant. Lev livet og gjør det ufornuftige er mitt livsmotto, realisere drømmer fornuftige mennesker rister på hodet av. er slik man føler seg levende. Kunne glatt spart 20.000 denne mnd, men ville jo blitt en tragisk måned det og da kunne jeg blitt besatt av å se en saldo vokse - alt for mange forblir slik inntil de dør med en stor formue de aldri fikk glede av, annet enn ved å sjekke saldoen... Aldri bli slik!!

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd så hvorfor ikke? Her er vi to voksne og et barn på 9. Lever litt stramt og har et mat og dagligvarebudsjett på 7000,- pr mnd. Hadde vi hatt råd skulle vi gjerne brukt mye mer.

Anonymkode: eec22...743

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Made4u said:

29.000 til det samme her denne mnd,. det som er igjen av lønn etter at alle utgifter unntatt reise til og fra jobb er betalt. Om jeg bruker opp alt denne mnd., det aner jeg ikke enda, men har for vane å leve fra hånd til munn. Ikke alle mnd jeg bruker opp hele lønnen, da samler det seg litt opp men jeg finner alltid noe å bli kvitt det også på. Har dog en buffer-konto på ca 30.000 i skrivende stund, trenger strengt tatt ikke så mye i bakhånd så der trenger jeg ikke å ha mer. Så når feriepengene kommer, da skal jeg virkelig handle noe jeg absolutt ikke har brukt for men som jeg har veldig lyst på.

Aldri bekymret meg for økonomi, og min største frykt i verden er at jeg skal bli en fornuftig sparer som blir besatt av å spare meg til fant. Lev livet og gjør det ufornuftige er mitt livsmotto, realisere drømmer fornuftige mennesker rister på hodet av. er slik man føler seg levende. Kunne glatt spart 20.000 denne mnd, men ville jo blitt en tragisk måned det og da kunne jeg blitt besatt av å se en saldo vokse - alt for mange forblir slik inntil de dør med en stor formue de aldri fikk glede av, annet enn ved å sjekke saldoen... Aldri bli slik!!

Uenig! Jeg har vært sånn som bruker penger som om det ikke var noen dag imorgen, og jeg er på grensa til å spare meg til fant pr idag. Og pr idag trives jeg godt med det! De eneste jeg vet som har råd til å leve uten å være litt nøkterne og sparsomme, har allerede nedbetalt bolig og bil pga arv, de andre har store mat-og fornøyelsesutgifter og stress når økonomien ikke går rundt. Føler meg FERDIG med masse opplevelser og ufornuftig pengebruk. Nå vil jeg ha økonomisk trygghet - selvom det betyr at jeg sparer meg til fant, og kanskje dør uten å ha hatt de store opplevelsene siste årene. Men, da etterlater jeg masse penger til ungen, ihvertfall.

• Liker 1
Gjest MyzTeri
Skrevet

13tusen er mye ja, hvis det er kun mat og "fornøyelser".

Til sammenligning er det samme summen som jeg betaler for; huslån, bil, forsikringer, tlf/nett og andre lån hver mnd.

Bruker under 2000,- på mat etter at jeg sluttet å kjøpe lunsj hver dag (100 til 150 kr hver dag i lunsj blir mye penger). Jeg trenger ikke å bruke verken mer eller mindre. Ser for meg at det nok hadde vært høyere med flere enn meg selv og ett par hunder i husholdningen, men allikevel ikke så veldig mye mer.

Jeg er _svært_ opptatt av pensjonssparing, så det er dit mine penger går på sparing :)

Gjest Made4u
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig! Jeg har vært sånn som bruker penger som om det ikke var noen dag imorgen, og jeg er på grensa til å spare meg til fant pr idag. Og pr idag trives jeg godt med det! De eneste jeg vet som har råd til å leve uten å være litt nøkterne og sparsomme, har allerede nedbetalt bolig og bil pga arv, de andre har store mat-og fornøyelsesutgifter og stress når økonomien ikke går rundt. Føler meg FERDIG med masse opplevelser og ufornuftig pengebruk. Nå vil jeg ha økonomisk trygghet - selvom det betyr at jeg sparer meg til fant, og kanskje dør uten å ha hatt de store opplevelsene siste årene. Men, da etterlater jeg masse penger til ungen, ihvertfall.

Jeg synes synd på deg som ser det slik, oppriktig også, for du kommer ikke til å makte å unne deg de gleder livet kan by på.

Nå er jeg hannkjønn, så å frese rundt i en Ford Mustang eller en annen artig bil er noe jeg skal og bare må... Har andre prosjekter før det, også dem er helt sprø for mennesker som ikke unner seg å leve livet og som sparer seg til fant...

Selv er det kjipeste syltetøyene jeg handler Nora eller Lærum sine glass, fortrinnsvis handler jeg rørte bær fordi det smaker så mye bedre. Du derimot unner deg kanskje ikke annet enn First Prize syltetøy som ikke en gang finnes bær i, og som også ser ut og smaker som høgg... Finnes bare ett brød jeg synes at er spisende på Kiwi, det til nød, selv foretrekker jeg å handle brød fra et konditori og du går glipp av hvor mye bedre det smaker...

Hvorfor gå på kompromiss på livskvalitet når du kan ha det så mye bedre, jeg tenker at å bruke pengene man har er mye artigere enn å se en saldo vokse og vokse, og det er det den pleier å gjøre for dem som blir besatt på å leve nøkternt og ser livskvalitet som noe som er unødig å benytte penger på. Får jeg lyst på salt så frister fenalår veldig mye mer enn chips, fornuftig pengebruk er det ikke men ikke fader om jeg ønsker et liv på kompromiss for å ha en tilfredstillelse i å sjekke saldoen og penger som aldri vil benyttes fordi man blir besatt...

Tenker at du nok aldri har vært noen som virkelig slår deg løs ved å være ufornuftig, for det er en egen type mennesker som er nøkterne i utgangspunktet, det ligger altså i noens DNA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...