Gjest RoNo Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Jeg sitter med lånekalkulator og leker meg litt. Vi har rammelån så fleksibel nedbetaling. Når jeg leker med kalkulator ser jeg at vi bør greie å være gjeldfri om 15 år. Tidligere om vi ikke gjør noe stor oppussing og er litt forsiktig. Det betyr at vi kommer til å bruke 17-18 år på boliglån. Hvor lang tid bruker dere tror dere? Tror dere det er noe vits, nok å spare ved å prøve å betale ned raskt (raskere)?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Vi hadde 20 år, men har betalt ned ekstra hele veien. Har nå 15 år igjen, og boligen hadde vært nedbetalt om 2 år dersom vi ikke hadde refinansiert og kjøpt oss hytte. På bolig-/hyttelånet hadde vi 25 års nedbetaling, men planlegger å bruke 11-12 år. Det er absolutt renteutgifter å spare ved å betale ned raskere. Hver krone ekstra betalt betyr litt mindre i renter. Vi liker å ikke binde oss til å måtte betale ekstra i tilfelle det er en del ekstra utgifter en måned. Et alternativ til å betale ekstra er å sette det i indeksfond. Det er mest sannsynlig mer lønnsomt mtp. historisk avkastning. Mannen er veldig interessert i å gjøre det, mens jeg vil heller at vi betaler ned lånet til et par eller noen hundre tusen før vi gjør det. Anonymkode: 09d77...d1f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Jeg hadde 30 år (25 år igjen nå), tok maksimalt antall år, da jeg hadde veldig dårlig inntekt den tiden. Jeg kunne nok fint betalt mer nå, å blitt fortere ferdig. men akkurat her og nå, koser jeg meg mer med at månedsutgiften for bo er litt lavere, også har jeg heller til oppussing og kos i måneden. Men godt mulig jeg girer opp betalingen litt når jeg er ferdig med å pusse opp, å "herja" litt fra meg. Anonymkode: 244b6...31f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 20 år, men har betalt ned ekstra hele veien. Har nå 15 år igjen, og boligen hadde vært nedbetalt om 2 år dersom vi ikke hadde refinansiert og kjøpt oss hytte. På bolig-/hyttelånet hadde vi 25 års nedbetaling, men planlegger å bruke 11-12 år. Det er absolutt renteutgifter å spare ved å betale ned raskere. Hver krone ekstra betalt betyr litt mindre i renter. Vi liker å ikke binde oss til å måtte betale ekstra i tilfelle det er en del ekstra utgifter en måned. Et alternativ til å betale ekstra er å sette det i indeksfond. Det er mest sannsynlig mer lønnsomt mtp. historisk avkastning. Mannen er veldig interessert i å gjøre det, mens jeg vil heller at vi betaler ned lånet til et par eller noen hundre tusen før vi gjør det. Anonymkode: 09d77...d1f Takk for svar. Jeg har sett at noen sier det er lurt å investere istedenfor å betale ned lån. Jeg synes det høres så skummelt ut. Vi sparer jo en del og har en sunn biffer, men føler det er feil når man har, si 50000,- , å sette på fond i stedet for lånet. Man vet aldri hva som skjer med fond, det er estimert, men renten den skal opp. Den har jo vært 17% når jeg var barn. Det var mange som måtte selge med tap og mange tapte alle sparepengene. Anonymkode: f31c3...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå