Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med lånekalkulator og leker meg litt. Vi har rammelån så fleksibel nedbetaling. Når jeg leker med kalkulator ser jeg at vi bør greie å være gjeldfri om 15 år. Tidligere om vi ikke gjør noe stor oppussing og er litt forsiktig. Det betyr at vi kommer til å bruke 17-18 år på boliglån. Hvor lang tid bruker dere tror dere? 

Tror dere det er noe vits, nok å spare ved å prøve å betale ned raskt (raskere)?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 25 år.

Anonymkode: dba0f...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde 20 år, men har betalt ned ekstra hele veien. Har nå 15 år igjen, og boligen hadde vært nedbetalt om 2 år dersom vi ikke hadde refinansiert og kjøpt oss hytte. På bolig-/hyttelånet hadde vi 25 års nedbetaling, men planlegger å bruke 11-12 år. 

Det er absolutt renteutgifter å spare ved å betale ned raskere. Hver krone ekstra betalt betyr litt mindre i renter. Vi liker å ikke binde oss til å måtte betale ekstra i tilfelle det er en del ekstra utgifter en måned. 

Et alternativ til å betale ekstra er å sette det i indeksfond. Det er mest sannsynlig mer lønnsomt mtp. historisk avkastning. Mannen er veldig interessert i å gjøre det, mens jeg vil heller at vi betaler ned lånet til et par eller noen hundre tusen før vi gjør det.

Anonymkode: 09d77...d1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 30 år (25 år igjen nå), tok maksimalt antall år, da jeg hadde veldig dårlig inntekt den tiden. 

Jeg kunne nok fint betalt mer nå, å blitt fortere ferdig. :) men akkurat her og nå, koser jeg meg mer med at månedsutgiften for bo er litt lavere, også har jeg heller til oppussing og kos i måneden. Men godt mulig jeg girer opp betalingen litt når jeg er ferdig med å pusse opp, å "herja" litt fra meg. :)

Anonymkode: 244b6...31f

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde 20 år, men har betalt ned ekstra hele veien. Har nå 15 år igjen, og boligen hadde vært nedbetalt om 2 år dersom vi ikke hadde refinansiert og kjøpt oss hytte. På bolig-/hyttelånet hadde vi 25 års nedbetaling, men planlegger å bruke 11-12 år. 

Det er absolutt renteutgifter å spare ved å betale ned raskere. Hver krone ekstra betalt betyr litt mindre i renter. Vi liker å ikke binde oss til å måtte betale ekstra i tilfelle det er en del ekstra utgifter en måned. 

Et alternativ til å betale ekstra er å sette det i indeksfond. Det er mest sannsynlig mer lønnsomt mtp. historisk avkastning. Mannen er veldig interessert i å gjøre det, mens jeg vil heller at vi betaler ned lånet til et par eller noen hundre tusen før vi gjør det.

Anonymkode: 09d77...d1f

Takk for svar. Jeg har sett at noen sier det er lurt å investere istedenfor å betale ned lån. Jeg synes det høres så skummelt ut. Vi sparer jo en del og har en sunn biffer, men føler det er feil når man har, si 50000,- , å sette på fond i stedet for lånet. Man vet aldri hva som skjer med fond, det er estimert, men renten den skal opp. Den har jo vært 17% når jeg var barn. Det var mange som måtte selge med tap og mange tapte alle sparepengene. 

Anonymkode: f31c3...06f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...