Gå til innhold

Sette i stand naus - må man søke kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier et forfalt naust. Naustet mangler tak og to vegger. 

Må jeg søke om å sette det i stand? Altså sette opp de veggene som er ødelagt slik at det ser orginalt ut. Jeg vet at man må søke når det er snakk om fasadeendringer, men det er ikke det jeg tenker å gjøre.

Ser også at man må søke når det er snakk om større reparasjoner, men er usikkker på om dette vil falle under den kategorien. Det er et veldig enkelt naust. Det tar ikke neppe mange timer å få opp veggene. 

Kommunen klarer ikke å gi et tydelig svar på dette på tlf., og de er altså veldig sene med å svare på mail. Håper noen vet. 

Anonymkode: 52651...389

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De generelle reglene sier at fasadeendring, nybygg, og lignende skal meldes, og reparasjon av nåværende fasade ikke er meldepliktig. 
Men hva som gjelder i din kommune og med ditt naust er det kun kommunen som kan svare på. Det er ulike regler i de ulike kommunene, og noen er strengere enn andre. 

Sjansene er store for at ditt prosjekt ikke er søknadspliktig. Men du kan prøve sjekke med huseiernes landsforbund om kommunen er vanskelig få svar fra! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, _popcorn_ skrev:

De generelle reglene sier at fasadeendring, nybygg, og lignende skal meldes, og reparasjon av nåværende fasade ikke er meldepliktig. 
Men hva som gjelder i din kommune og med ditt naust er det kun kommunen som kan svare på. Det er ulike regler i de ulike kommunene, og noen er strengere enn andre. 

Sjansene er store for at ditt prosjekt ikke er søknadspliktig. Men du kan prøve sjekke med huseiernes landsforbund om kommunen er vanskelig få svar fra! 

Takk for svar! Det er et helt prosjekt i seg selv å navigere og tolke seg gjennom lovverket. De jeg har snakket med mener også at dette ikke er søknadspliktig, men hva slags kompetanse de evt. har for å uttale seg er jeg usikker på. 

Er dessverre ikke medlem i huseiernes landsforbund, ellers skulle jeg tatt kontakt. 

Anonymkode: 52651...389

AnonymBruker
Skrevet

Siden kommunen selv ikke klarer å svare bekreftende må du hvertfall ha all korrespondanse skriftlig hvis det i etterkant skulle dukke opp noen uenighet.

Anonymkode: 2b185...97c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...