Dumi Skrevet 30. mai 2019 #161 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I og med at tråden ble opprettet i forbindelse med feiring av eid i en barnehage så er det vel islam som er hovedfokus her ja. Grunnen til at islam og tilpasninger i forhold til det vekker så mye "sinne" er nok fordi det alltid bare går en vei. Og jeg, og mange med meg, forstår faktisk ikke hvorfor vi og vårt velfungerende samfunn skal tilpasse oss folk fra en religion og kultur som overhodet ikke er kompatibel med vår egen, når de helt frivillig velger å bosette seg og leve her. Ingen tvinger dem å leve i et samfunn som ikke er tilpasset det de er vant til fra før. Vi skal alltid respektere deres kultur og religion, men det er lite respekt å hente andre veien, spesielt når det kommer til kultur og tradisjoner. (Jeg driter egentlig i religion og skulle ønske vi ikke hadde religion i det hele tatt) Anonymkode: c3ca6...7e5 Hvor mye må dere virkelig tilpasse dere islam?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #162 Skrevet 30. mai 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så når de muslimske, hinduistiske, buddhistiske osv barna er med på påske, fastelavn og julefeiring i barnehagen så lærer de ingenting om norsk kultur, da eller? Det er ikke integrering, altså? Anonymkode: 2080f...720 Det er jo hele poenget, barn av innvandrere må og skal lære om den Norske kulturen. Hvis de skal bli integrert som voksne så må de lære om den Norske kulturen fra de er små. Men jeg mener at religion har ingenting å gjøre verken i barnehagen eller skolen, men å lære om de forskjellige religionene er noe alle må igjennom. Men det er ikke dermed sagt at barnehage eller skole skal feire de forskjellige religionene, hvis barnehagen eller skolen skal feire så må foreldrene stå fritt til å ta barna ut av undervisningen den dagen. Religion har egentlig ingenting å gjøre verken i barnehage eller skole, det å oppfordre unger til å tro på dette er hinsides all fornuft. Hva er det neste?, skal ungene læres opp til å tro på healere og sjamaner, sette sin lit til tullinger som tror de kan spå?. Anonymkode: 091f6...1a1 1
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #163 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I og med at tråden ble opprettet i forbindelse med feiring av eid i en barnehage så er det vel islam som er hovedfokus her ja. Grunnen til at islam og tilpasninger i forhold til det vekker så mye "sinne" er nok fordi det alltid bare går en vei. Og jeg, og mange med meg, forstår faktisk ikke hvorfor vi og vårt velfungerende samfunn skal tilpasse oss folk fra en religion og kultur som overhodet ikke er kompatibel med vår egen, når de helt frivillig velger å bosette seg og leve her. Ingen tvinger dem å leve i et samfunn som ikke er tilpasset det de er vant til fra før. Vi skal alltid respektere deres kultur og religion, men det er lite respekt å hente andre veien, spesielt når det kommer til kultur og tradisjoner. (Jeg driter egentlig i religion og skulle ønske vi ikke hadde religion i det hele tatt) Anonymkode: c3ca6...7e5 Du skriver i så generaliserende stil at jeg ikke helt vet om mine argumenter vil bli vurdert. Men igjen, det er en god del (og mer enn det) innvandrere som er godt kjente med norsk kultur og tradisjon. Jul, påske osv. er ikke så ukjent for folk utenfor Norge selv om mange nordmenn skulle tro det. En ting som jeg er enig i er at det er tatt imot litt for mange innvandrere uten at det har vært noen klar plan for dem. Men jeg vil påstå at av de som kom på 80-tallet er langt mer integrerte enn det statistikken viser. Disse menneskene har fått tid til å bli kjent med Norge og er blitt en del av Norge. Derimot har det kommet en del flyktninger og asylsøkere som har det vanskeligere med å tilpasse seg. Hvis du ikke hadde generalisert så mye kunne jeg hatt en langt mer fruktbart kommentar. Nå ble også kommentaren min generell.
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #164 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo hele poenget, barn av innvandrere må og skal lære om den Norske kulturen. Hvis de skal bli integrert som voksne så må de lære om den Norske kulturen fra de er små. Men jeg mener at religion har ingenting å gjøre verken i barnehagen eller skolen, men å lære om de forskjellige religionene er noe alle må igjennom. Men det er ikke dermed sagt at barnehage eller skole skal feire de forskjellige religionene, hvis barnehagen eller skolen skal feire så må foreldrene stå fritt til å ta barna ut av undervisningen den dagen. Religion har egentlig ingenting å gjøre verken i barnehage eller skole, det å oppfordre unger til å tro på dette er hinsides all fornuft. Hva er det neste?, skal ungene læres opp til å tro på healere og sjamaner, sette sin lit til tullinger som tror de kan spå?. Anonymkode: 091f6...1a1 Ikke "Norske kulturen", men "norske kulturen". Skal man komme med en formanende pekefinger er det greit å beherske skriftsspråket sitt i første omgang Endret 30. mai 2019 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #165 Skrevet 30. mai 2019 43 minutter siden, 007_008_007 said: Der tar du feil. Det viser bare at nordmenn er lite villige til å utvide horisonten sin. Det er snakk om 1 dag i året. Halloween, er det et ekstremt utviklet kulturinnslag? Hvor har det blitt av julebukken? Tja- sier dette til de stakkars kristne som ble brent levende i midt-østen fordi de ba i kirken. Jeg har vært i midtøsten selv og egentlig har jeg begynt å få samme følelser når jeg gå ned gaten i Grorudistan - at jeg gjør noe feil fordi jeg går uten hodeplagg, er hvit og har ikke en mann ved siden av meg som skal gi meg samtykke å handle. Når moskéne tilbyr sine medlemmer markering av jul på julaften blir jeg åpen for å feire EID i barnehager. Anonymkode: 74e4f...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #166 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, Dumi skrev: Hvor mye må dere virkelig tilpasse dere islam? Det påvirker ikke meg personlig så mye i hverdagen min, det bor ikke så mange muslimer her. Likevel må det gjøres tilpasninger i forhold til mat ved alle anledninger. Jeg liker ikke hvordan byene våres endres ved at det bygges moskeer, det fysisk endrer bybildet for "alltid". Religionsundervisningen på skolen fokuserer mer på islam enn den gjør på buddhisme, hinduisme og jødedom. Det må gjøres tilpasninger på uniformer slik at hijab er tillatt, andre religioner påtvinger ikke andre sin tro i en slik grad som muslimer gjør. Arbeidslivet må tilpasses bønn fem ganger om dagen. Altså mange småting som i sum ikke har vært noe tema tidligere. Også det at så mange private aktører slenger seg på bølgen og skal feire muslimske høytider, siste eksempel er Coca-Cola nå under ramadan. Det gjøres ikke engang i muslimske land, hvorfor skal det gjøres her? Og det gjøres ikke for de andre religionene. Anonymkode: c3ca6...7e5 2
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #167 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det påvirker ikke meg personlig så mye i hverdagen min, det bor ikke så mange muslimer her. Likevel må det gjøres tilpasninger i forhold til mat ved alle anledninger. Jeg liker ikke hvordan byene våres endres ved at det bygges moskeer, det fysisk endrer bybildet for "alltid". Religionsundervisningen på skolen fokuserer mer på islam enn den gjør på buddhisme, hinduisme og jødedom. Det må gjøres tilpasninger på uniformer slik at hijab er tillatt, andre religioner påtvinger ikke andre sin tro i en slik grad som muslimer gjør. Arbeidslivet må tilpasses bønn fem ganger om dagen. Altså mange småting som i sum ikke har vært noe tema tidligere. Også det at så mange private aktører slenger seg på bølgen og skal feire muslimske høytider, siste eksempel er Coca-Cola nå under ramadan. Det gjøres ikke engang i muslimske land, hvorfor skal det gjøres her? Og det gjøres ikke for de andre religionene. Anonymkode: c3ca6...7e5 Men er det ikke slik kapitalismen funker? Har du pengene så får kjøpe tomta.
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #168 Skrevet 30. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja- sier dette til de stakkars kristne som ble brent levende i midt-østen fordi de ba i kirken. Jeg har vært i midtøsten selv og egentlig har jeg begynt å få samme følelser når jeg gå ned gaten i Grorudistan - at jeg gjør noe feil fordi jeg går uten hodeplagg, er hvit og har ikke en mann ved siden av meg som skal gi meg samtykke å handle. Når moskéne tilbyr sine medlemmer markering av jul på julaften blir jeg åpen for å feire EID i barnehager. Anonymkode: 74e4f...6ff Overdrivelser hentet rett fra Resett og Document.no.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #169 Skrevet 30. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: runnen til at islam og tilpasninger i forhold til det vekker så mye "sinne" er nok fordi det alltid bare går en vei. Og jeg, og mange med meg, forstår faktisk ikke hvorfor vi og vårt velfungerende samfunn skal tilpasse oss folk fra en religion og kultur som overhodet ikke er kompatibel med vår egen, når de helt frivillig velger å bosette seg og leve her. Ingen tvinger dem å leve i et samfunn som ikke er tilpasset det de er vant til fra før. Men det er jo bare tull at det bare går én vei. Barnehagene er fulle av norske og delvis kristne tradisjoner, gjerne hele desember og store deler av våren. Her er det snakk om å bruke én dag i barnehageåret til å markere en feiring mange i landet vårt feirer, og det blir rent for mye for deg. Enveiskjøringen her er det jo bare du som står for. Anonymkode: 6e2da...d44 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #170 Skrevet 30. mai 2019 6 minutter siden, 007_008_007 skrev: Du skriver i så generaliserende stil at jeg ikke helt vet om mine argumenter vil bli vurdert. Men igjen, det er en god del (og mer enn det) innvandrere som er godt kjente med norsk kultur og tradisjon. Jul, påske osv. er ikke så ukjent for folk utenfor Norge selv om mange nordmenn skulle tro det. En ting som jeg er enig i er at det er tatt imot litt for mange innvandrere uten at det har vært noen klar plan for dem. Men jeg vil påstå at av de som kom på 80-tallet er langt mer integrerte enn det statistikken viser. Disse menneskene har fått tid til å bli kjent med Norge og er blitt en del av Norge. Derimot har det kommet en del flyktninger og asylsøkere som har det vanskeligere med å tilpasse seg. Hvis du ikke hadde generalisert så mye kunne jeg hatt en langt mer fruktbart kommentar. Nå ble også kommentaren min generell. De som kom på 70- og 80-tallet var så få at de hadde ikke noe annet valg enn å integrere/assimilere seg. De hadde ikke muligheten til å lage sine egne parallellsamfunn slik som de som kommer i dag har. Det var også sånn at det ble ikke gjort noen tilpasninger for de som kom. Vertsnasjonen skal ikke måtte tilpasse seg de som kommer, etter min mening. Det er selvutslettende og jeg ser faktisk ikke hva det er godt for. Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige. Innvandring i liten skala er for seg ikke problematisk. Innvandring på det nivået vi ser i dag, over hele Europa, er problematisk på veldig mange områder. Anonymkode: c3ca6...7e5 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #171 Skrevet 30. mai 2019 Just now, AnonymBruker said: Men det er jo bare tull at det bare går én vei. Barnehagene er fulle av norske og delvis kristne tradisjoner, gjerne hele desember og store deler av våren. Her er det snakk om å bruke én dag i barnehageåret til å markere en feiring mange i landet vårt feirer, og det blir rent for mye for deg. Enveiskjøringen her er det jo bare du som står for. Anonymkode: 6e2da...d44 Da kan de feire dette i moskéen sin. Ser du mange jøder som skriker om å feire høytider i barnehagene? Neppe. De gjør det privat i eget hjem eller synagogene. Anonymkode: 74e4f...6ff 4
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #172 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som kom på 70- og 80-tallet var så få at de hadde ikke noe annet valg enn å integrere/assimilere seg. De hadde ikke muligheten til å lage sine egne parallellsamfunn slik som de som kommer i dag har. Det var også sånn at det ble ikke gjort noen tilpasninger for de som kom. Vertsnasjonen skal ikke måtte tilpasse seg de som kommer, etter min mening. Det er selvutslettende og jeg ser faktisk ikke hva det er godt for. Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige. Innvandring i liten skala er for seg ikke problematisk. Innvandring på det nivået vi ser i dag, over hele Europa, er problematisk på veldig mange områder. Anonymkode: c3ca6...7e5 Men burde man da ikke kritisere politikerne som går til kriger som skaper slike tilstander? Den innvandringen du sikter til er jo et resultat av noe. Enig?
Gjest 007_008_007 Skrevet 30. mai 2019 #173 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da kan de feire dette i moskéen sin. Ser du mange jøder som skriker om å feire høytider i barnehagene? Neppe. De gjør det privat i eget hjem eller synagogene. Anonymkode: 74e4f...6ff Redde nordmenn kan man ikke gjøre noe med. Max Hermansen så spøkelser på dagtid da han skulle gå gjennom Grønland sammen med et tv-team.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #174 Skrevet 30. mai 2019 Just now, 007_008_007 said: Redde nordmenn kan man ikke gjøre noe med. Max Hermansen så spøkelser på dagtid da han skulle gå gjennom Grønland sammen med et tv-team. Jeg er ikke norsk så spar deg. Anonymkode: 74e4f...6ff 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #175 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som kom på 70- og 80-tallet var så få at de hadde ikke noe annet valg enn å integrere/assimilere seg. De hadde ikke muligheten til å lage sine egne parallellsamfunn slik som de som kommer i dag har. Det var også sånn at det ble ikke gjort noen tilpasninger for de som kom. Vertsnasjonen skal ikke måtte tilpasse seg de som kommer, etter min mening. Det er selvutslettende og jeg ser faktisk ikke hva det er godt for. Jeg tror ikke vi egentlig er så uenige. Innvandring i liten skala er for seg ikke problematisk. Innvandring på det nivået vi ser i dag, over hele Europa, er problematisk på veldig mange områder. Anonymkode: c3ca6...7e5 Snakk om parallell samfunn, har du problem med "Little Norway" i New York? Den norske enklaven i Brooklyn? Anonymkode: 78d9e...563 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #176 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, 007_008_007 skrev: Men er det ikke slik kapitalismen funker? Har du pengene så får kjøpe tomta. Ja, det er klart, men det betyr ikke at kommunen trenger å tillate at hva som helst kan bygges der. Det betyr heller ikke at jeg må like det. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo bare tull at det bare går én vei. Barnehagene er fulle av norske og delvis kristne tradisjoner, gjerne hele desember og store deler av våren. Her er det snakk om å bruke én dag i barnehageåret til å markere en feiring mange i landet vårt feirer, og det blir rent for mye for deg. Enveiskjøringen her er det jo bare du som står for. Anonymkode: 6e2da...d44 Du er klar over at vi er i Norge og at det er helt opplagt at vi feirer norske høytider og følger våre egne tradisjoner? Dersom man ønsker å feire noe annet enn det vi tradisjonelt sett feirer i Norge så kan man gjøre dette i privat regi, akkurat som tilhengerne av de andre religionene gjør. Anonymkode: c3ca6...7e5 5
TøydukkeAnna Skrevet 30. mai 2019 #177 Skrevet 30. mai 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: barnehagen har faktisk en kristen formålsparagraf Nei det har den ikke. Som barnehagelærerstudent, som har hatt om dette i det semesteret som har vært, så kan jeg informere deg om at det ikke er noen kristen formålsparagraf. "Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene." Bygge på VERDIER i kristen OG humanistisk arv og tradisjon. I 1984 derimot så kan man si at det var en kristen formålsparagraf "Barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier" En markering av Eid er helt i samsvar med lovverk og Rammeplanen (som barnehager må forholde seg til). Rammeplanen sier at "Personalet skal gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen" https://www.udir.no/globalassets/filer/barnehage/rammeplan/rammeplan-for-barnehagen-bokmal2017.pdf 3
Dumi Skrevet 30. mai 2019 #178 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det er klart, men det betyr ikke at kommunen trenger å tillate at hva som helst kan bygges der. Det betyr heller ikke at jeg må like det. Du er klar over at vi er i Norge og at det er helt opplagt at vi feirer norske høytider og følger våre egne tradisjoner? Dersom man ønsker å feire noe annet enn det vi tradisjonelt sett feirer i Norge så kan man gjøre dette i privat regi, akkurat som tilhengerne av de andre religionene gjør. Anonymkode: c3ca6...7e5 Norge er ett sekulært samfunn. Norge har religiøsfrihet. Alle kan utøve sin tro. Dessuten så synes jeg at mange moskeer er veldig fine bygninger. Normenn drar jo til Spania og Italia og beundrer katolske kirker selv om de ikke er katolske.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #179 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da kan de feire dette i moskéen sin. Ser du mange jøder som skriker om å feire høytider i barnehagene? Neppe. De gjør det privat i eget hjem eller synagogene. Anonymkode: 74e4f...6ff Jeg har ikke sett noen religiøse grupper som roper om å få feire høytidene sine i barnehagen, utenom muligens deg. Det jeg har sett er et lovverk som sier barnehagene skal markere høytider fra kulturer representert i barnegruppen. Et eksempel i denne tråden har vært holi. Det finnes nok jødiske eksempler også. Igjen anklager du muslimer for enveiskjøring og intoleranse, når det er du selv som står for dette i denne tråden. Anonymkode: 6e2da...d44 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #180 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, 007_008_007 skrev: Men burde man da ikke kritisere politikerne som går til kriger som skaper slike tilstander? Den innvandringen du sikter til er jo et resultat av noe. Enig? Noe av den er det, mye av den problematiske innvandringen kommer av lykkejegere. Det er ikke de som trenger det mest som klarer å komme seg helt til Norge. Det er de rikeste og mest ressurssterke som klarer å komme seg hit. Jeg er helt for å kritisere politikere, ikke bare i Norge, men i andre land også. De som kommer hit gjør det av helt forståelige grunner, og det er ikke hver enkeltperson jeg misliker. Jeg kan anbefale denne dokumentaren: https://www.youtube.com/watch?v=ZQ_fz9EW5Iw&t=3s Det er en veldig ålreit dokumentar og ikke alt-right propaganda, selv om den ligger på YouTube. Anonymkode: c3ca6...7e5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå