Gå til innhold

Eid feiring i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Hvorfor må man sette en grense? Det er egentlig ganske enkelt. De som ikke spiser kjøtt spiser stort sett grønnsaker. At folk er allergiske mot nøtter, skalldyr etc. er noe de ikke kan noe for. Skal de risikere å få sykdomsutbrudd fordi de må "tilpasse" seg? Hvorfor skal de ta med seg mat hjemmefra når det jobben som ordner med mat? Skal de dermed få tilbake på skatten fordi de måtte ta med mat hjemmefra?

Denne problemstillingen er ingen problem i det hele tatt. Det er snakk om raushet og forståelse for at folk er ulike. Jeg forstår ikke vegetarianere og er heller ikke det selv, men jeg respekterer at de har en livsstil enn meg. Livsstilen deres plager meg ikke.

Jeg skrev jo at forbud mot enkelte allergener er helt innafor. Når det kommer til kantiner på jobb så er det noe helt annet enn servering i barnehager, som jeg snakker om. I en bedrift som lever av å selge mat så tilbyr de det som selger og de kan tjene penger på.

I de fleste barnehager serveres det mat og det betales matpenger. Dersom man ikke kan spise maten som blir servert av kulturelle og religiøse hensyn så bør man måtte ta med seg egen mat og ikke forvente at resten av foreldrene skal måtte betale ekstra for ditt barns særheter. Med mitt barn måtte jeg ta med egen melk fordi laktosefri var så dyrt så det var urimelig å få det innenfor eksisterende matpengebudsjett og det var også urimelig å be de andre foreldrene betale mer fordi mitt barn drakk, si to liter laktosefri melk i uka. Den laktosefrie melka koster kanskje 5-10 kroner mer enn vanlig melk.

Hvorfor er det rettferdig å øke alles matpenger fordi noen få barn krever ingen animalske produkter, halal og kosher?

Anonymkode: c3ca6...7e5

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Feiring av eid i barnehagen er et veldig godt eksempel på at dagens integrering ikke fungerer, det virker som at det er nordmenn som skal tilpasse seg kulturen til innvandrerne og ikke motsatt.

Anonymkode: 091f6...1a1

Så når de muslimske, hinduistiske, buddhistiske osv barna er med på påske, fastelavn og julefeiring i barnehagen så lærer de ingenting om norsk kultur, da eller? Det er ikke integrering, altså?

Anonymkode: 2080f...720

• Liker 4
Gjest 007_008_007
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er for Eid i bhg og skoler nevner at det er sunt for barna å lære om andre kulturer og religioner. Men problemet er jo at det går jo bare en vei! Vi skal være så inkluderende og lærevillige...men samtidig skal vi gå mer og mer bort fra de norske tradisjonene og verdiene. Kan ikke hete juleball. Vi skriver om julesanger. Juleverksted heter vinterverksted. Hvorfor skal det være sånn? Blir litt forbanna faktisk....

Anonymkode: f163a...dd2

Kan du ikke rette skytset mot Humanetisk forbund og diverse kristne sekter i Norge? Påstander om islamsk påvirkning på norske høytider er blitt dementert gang på gang. Nisseluesaken hadde ingenting med islam å gjøre. Det var et stunt fra en utydelig rektor. 

Lucia-tog saken var et annet stunt igangsatt av Jehovas Vitner. Hvem rettet man skytsen mot? Muslimer. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/J8AOb/Det-er-ikke-muslimske-foreldre-som-star-bak-julebraket--Andreas-Slettholm

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev jo at forbud mot enkelte allergener er helt innafor. Når det kommer til kantiner på jobb så er det noe helt annet enn servering i barnehager, som jeg snakker om. I en bedrift som lever av å selge mat så tilbyr de det som selger og de kan tjene penger på.

I de fleste barnehager serveres det mat og det betales matpenger. Dersom man ikke kan spise maten som blir servert av kulturelle og religiøse hensyn så bør man måtte ta med seg egen mat og ikke forvente at resten av foreldrene skal måtte betale ekstra for ditt barns særheter. Med mitt barn måtte jeg ta med egen melk fordi laktosefri var så dyrt så det var urimelig å få det innenfor eksisterende matpengebudsjett og det var også urimelig å be de andre foreldrene betale mer fordi mitt barn drakk, si to liter laktosefri melk i uka. Den laktosefrie melka koster kanskje 5-10 kroner mer enn vanlig melk.

Hvorfor er det rettferdig å øke alles matpenger fordi noen få barn krever ingen animalske produkter, halal og kosher?

Okei. Jeg mener at skolen skulle ha ordnet laktosefri melk for barnet ditt. Jeg mener at det er snakk om å dra lasset sammen og jeg har ingen problemer med å betale litt mer så alle får blitt med.

AnonymBruker

Okei. Jeg mener at skolen skulle ha ordnet laktosefri melk for barnet ditt. Jeg mener at det er snakk om å dra lasset sammen og jeg har ingen problemer med å betale litt mer så alle får blitt med.

Jeg mener også bhg burde ordnet med laktosefri melk fordi det er noe man ikke kan noe for, og det gjelder for andre allergier og lignende også. Vi får være enige om å være uenige, for jeg mener fortsatt at dersom man krever tilpasninger på grunn av livsvalg bør man betale ekstrakostnaden selv, eller ta med egen mat.

Gjest 007_008_007
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener også bhg burde ordnet med laktosefri melk fordi det er noe man ikke kan noe for, og det gjelder for andre allergier og lignende også. Vi får være enige om å være uenige, for jeg mener fortsatt at dersom man krever tilpasninger på grunn av livsvalg bør man betale ekstrakostnaden selv, eller ta med egen mat.

Jeg kan være enig med deg om at vi er enige om å være uenige. Vi ser på saken fra to sider og det er helt greit det. For min del handler det om å dra lasset sammen fordi jeg mener at da blir fellesskapet sterkt og motstandsdyktig. For meg er det langt viktigere å ivareta alle enn kun å kjøre mitt eget løp. Det innebærer at jeg jobber med å få en fleksibilitet slik at jeg vokser som person heller enn at jeg blir begrenset. Vi som samfunn er ikke sterkere enn det svakeste leddet og alle skal med (om de vil være med). Om jeg trenger å justere meg litt for at alle får blitt med så er det helt okei for meg. Jeg mister ikke meg selv, men får enda en dimensjon å leve på. Hadde jeg hatt et selskap der par stykker ikke spiste kjøtt så vill jeg lagd vegetarrett for dem. Det koster meg ikke noe mer. Det viktigste for meg er at vi har en stund sammen. Det hadde vært helt utenkelig for meg at gjesten skulle tatt med seg egen mat til et selskap jeg var arrangør for. Slikt gjør man ikke i asiatiske land. Gjesten tilbys det beste av mat og drikke og behandles med stor respekt.

Endret av 007_008_007

Annonse

32 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hva med vegetarianere? Skal de tvinge seg til å spise kjøtt selv om ikke liker det? Slike mennesker som deg er trangsynte og uvitende. Da hjelper ingenting.

For min del må folk få spise hva de vil. Men synes det blir tåpelig å ikke spise ting kun fordi det står i en bok. Liker folk som er selvstendig og kan ta sine egne valg.

• Liker 2
Gjest 007_008_007
2 minutter siden, abc123detvardet skrev:

For min del må folk få spise hva de vil. Men synes det blir tåpelig å ikke spise ting kun fordi det står i en bok. Liker folk som er selvstendig og kan ta sine egne valg.

Du må gjerne mene at noe er tåpelig, men for andre kan det være ramme alvor. 

Endret av 007_008_007
AnonymBruker

Tenk om våre barn kunne fått et innblikk i andres tro/religion/tradisjoner og ikke behøvd å sitte på andre siden og være redd for det ukjente.

Hva er det du er redd for? At de skal bli muslimer.... Med stor sannsynlighet så er de heller ikke kristne, selv om de absolutt feirer jul/påske og lærer om kristendommen i barnehage/skole.

Men igjen.. Med frykt kommer fordommer og når det finnes frykt vil aldri fordommene forsvinne, da ingen tør å tilegne seg kunnskap. Og sånn går det i generasjoner...

Anonymkode: 20963...893

• Liker 5
AnonymBruker
Akkurat nå, abc123detvardet skrev:

Og jeg synes at det er tåpelig at noen er veganere... 

Anonymkode: 78d9e...563

AnonymBruker
8 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hadde jeg hatt et selskap der par stykker ikke spiste kjøtt så vill jeg lagd vegetarrett for dem. Det koster meg ikke noe mer. Det viktigste for meg er at vi har en stund sammen. Det hadde vært helt utenkelig for meg at gjesten skulle tatt med seg egen mat til et selskap jeg var arrangør for. Slikt gjør man ikke i asiatiske land.

Selskap blir igjen noe annet.
Dersom man ikke ønsker å gjøre tilpasninger for gud og hvermann kan man enkelt la være å invitere folk også. Her blir det hva du gjør det til og utifra hvem man inviterer. Det er ikke noe tvang forbundet med å invitere til et selskap. Det blir det i en barnehage dersom man skal tilpasse til alle ulike religioner og kostholdsregimer.

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at man øker matpengene for å kjøpe halal og koshermat i barnehagen? 

Anonymkode: d2126...419

• Liker 1

Annonse

Gjest 007_008_007
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selskap blir igjen noe annet.
Dersom man ikke ønsker å gjøre tilpasninger for gud og hvermann kan man enkelt la være å invitere folk også. Her blir det hva du gjør det til og utifra hvem man inviterer. Det er ikke noe tvang forbundet med å invitere til et selskap. Det blir det i en barnehage dersom man skal tilpasse til alle ulike religioner og kostholdsregimer.

Tror du virkelig at man i 2019 skal leve ensformig med en forventning om å være vaksinert mot stimuli fra omverdenen? Når ble Halloween vanlig i barnehager? Hva er skummelt med at barna får oppleve mangfoldet?

Endret av 007_008_007
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at man øker matpengene for å kjøpe halal og koshermat i barnehagen? 

Anonymkode: d2126...419

Det sier seg jo selv. Ved å kjøpe inn en "standardpakke" med mat og ingredienser så kjøper man det til en viss pris. Dersom man også må kjøpe halal og kosher i tillegg blir det jo økte kostnader. Og ikke bare økte direkte kostnader knyttet til råvarene, men også indirekte kostnader i ressurser som skal til for å tilberede ekstra retter.

AnonymBruker

Tror du virkelig at man i 2019 skal leve ensformig? Når ble Halloween noe vanlig i barnehager?

Aner ikke jeg, ikke enda i hvert fall. Ingen barnehager her i området feirer Halloween. Skolen har Halloweendisko, men de har temadisko hver måned, så akkurat den reagerer jeg ikke sånn på.

Annonse
Gjest 007_008_007
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aner ikke jeg, ikke enda i hvert fall. Ingen barnehager her i området feirer Halloween. Skolen har Halloweendisko, men de har temadisko hver måned, så akkurat den reagerer jeg ikke sånn på.

Du reagerer ikke fordi det er en amerikansk greie?

AnonymBruker
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Du reagerer ikke fordi det er en amerikansk greie?

Det er en Irsk tradisjon opprinnelig. Europeiske tradisjoner har ofte utviklet seg over landegrenser i alle tider, så nei det reagerer jeg ikke på. Mange europeiske skikker og tradisjoner er svært like, om ikke helt like, og ofte inspirert av hverandre.

Allehelgensaften har vi da hatt i Norge "alltid. Selv om det nå feires på en helt annen måte.

• Liker 1
Gjest 007_008_007
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en Irsk tradisjon opprinnelig. Europeiske tradisjoner har ofte utviklet seg over landegrenser i alle tider, så nei det reagerer jeg ikke på. Mange europeiske skikker og tradisjoner er svært like, om ikke helt like, og ofte inspirert av hverandre.

Allehelgensaften har vi da hatt i Norge "alltid. Selv om det nå feires på en helt annen måte.

Så da står man igjen med at ordet islam er det som lager slike reaksjoner som en del har i denne tråden? Dessverre er det ikke blitt oppfunnet noen vaksine mot islamofobi enda.

AnonymBruker
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Så da står man igjen med at ordet islam er det som lager slike reaksjoner som en del har i denne tråden? Dessverre er det ikke blitt oppfunnet noen vaksine mot islamofobi enda.

I og med at tråden ble opprettet i forbindelse med feiring av eid i en barnehage så er det vel islam som er hovedfokus her ja.
Grunnen til at islam og tilpasninger i forhold til det vekker så mye "sinne" er nok fordi det alltid bare går en vei. Og jeg, og mange med meg, forstår faktisk ikke hvorfor vi og vårt velfungerende samfunn skal tilpasse oss folk fra en religion og kultur som overhodet ikke er kompatibel med vår egen, når de helt frivillig velger å bosette seg og leve her. Ingen tvinger dem å leve i et samfunn som ikke er tilpasset det de er vant til fra før. 

Vi skal alltid respektere deres kultur og religion, men det er lite respekt å hente andre veien, spesielt når det kommer til kultur og tradisjoner. (Jeg driter egentlig i religion og skulle ønske vi ikke hadde religion i det hele tatt)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...