Gå til innhold

Eid feiring i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

På nåværende tidspunkt har jeg ikke det nei, men dersom jeg skulle blitt det ville jeg valgt assimilering som min tilnærming. For egen del hadde det vært det eneste alternativet. Man kan fint bevare egen religion og kultur uten å påtvinge dette til andre.

Jeg er oppvokst blant ikke-troende, protestanter, katolske, ortotokse, jøder, muslimer, hinduister og buddhister. Aldri har jeg blitt «påtvunget» noen religion av hverken vennene mine eller familien deres.

Det er et lite fåtall som forsøker å gjøre Norge til en islamsk stat, men dessverre får disse vokse frem pga den latterlige fremmedfrykten vi har i Norge.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke blitt AKTUELT å la barna mine delta på dette tullet. Hadde tatt de ut av barnehagen denne dagen

Anonymkode: 19173...58b

JA HUFF, KRISTEN HVIT MAKT FTW!

Anonymkode: 7a97a...48b

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor diskusjon i en fb gruppe jeg er med i. En kommunal barnehage skal feire Id/Eid. De har begge reagert på dette og faren ønsker å ta ungen ut av barnehagen den dagen. 

I kommentarfeltet er det neste utelukkende kommentarer om hvor positivt det er at barn lærer om andre kulturer, at man må omfavne mangfoldet, at muslimske barn i barnehagen jo er med på julefeiring etc. 

Jeg må si jeg er ganske enig med denne moren ( og faren) det er forskjell på å lære om andre religioner og å delta i religiøse høytider. Ja, man må/skal/bør omfavne et flerkulturelt samfunn, men barnehagen har faktisk en kristen formålsparagraf, og man kan derfor ikke sidestille at muslimske barn deltar på julefeiring. 

Ungen tar sikkert ikke skade av det, men jeg skjønner godt at de reagerer. Det er ikke helt min greie å kommentere med eget navn på fb, men jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som syntes dette er helt uproblematisk og eller positivt. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 4f314...81e

Huff så skummelt!

AnonymBruker
Skrevet

All religion- UT av barnehagen og skolen!!

Anonymkode: 19173...58b

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage går det noen barn med indisk bakgrunn, så vi markerte holi i vår. Pussig nok finner jeg ingen hissige tråder om det på internett. 🤔

Anonymkode: 6e2da...d44

Nordmenn flest lite om hinduismen og hvordan den praktiseres i India. Hadde folk visst mer om hvordan ting er i India så hadde mange fått hakeslepp. Hadde man visst hva en dalit er og hvordan de behandles hadde man ropt etter menneskerettigheter. Hadde man visst hvorfor guttebabyer foretrekkes fremfor jenter, hadde man ropt etter likestilling. I hinduistisk tradisjon er det kun gutten som kan delta i ritualen om å brenne foreldrene sine. Ikke en jente. Hadde man visst om medgift kan feministene protestert heftig. Men jeg forventer ikke at nordmenn flest vet om slikt.

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere ikke vil ta del i den kristne kulturarven vi har her i Norge så er det jo bare å starte sin egen private barnehage eller velge å ikke ha barna i barnehage eller flytte til et land som har deres religion som en del av sin kultur.
Jeg for min del er ikke kristen og mener verden hadde vært et bedre sted uten religion, men nå er det nå en gang slik at de høytidene vi feirer ble tatt over av kristendommen for lenge siden og kristendommen er i dag en del av vår kultur.

Skade? Nei, mest sannsynlig ikke, men det blir dyrt og et helvetes logistikkmareritt. Hvem er interessert i å betale 1000kr+ i matpenger kun fordi det skal serveres kosher, halal, vegansk, vegetarisk, kjøtt, svin, soyamelk osv osv? Ikke jeg i hvert fall! Mitt barn måtte ha med egen melk i bhg fordi det ble for dyrt ifht matpengene. Kan tenke meg dette er økonomisk forsvarlig, NOT!

Kommer an på om man er allergisk eller ikke. Spøk til side, det argumentet der kan brukes andre veien også. Hvorfor skal vi som har et normalt, norsk kosthold måtte betale for alle andres spesialtilpasninger? Hvorfor kan ikke jøder og muslimer spise den samme maten vi spiser?

Anonymkode: c3ca6...7e5

Hvorfor kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellige? Jeg har ingen problemer med at folk ikke spiser det ene eller det andre.

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet
1 time siden, Jolene skrev:

Ser ingen grunn til å feire en muslimsk høytid i Norge. Her i Norge har vi egne tradisjoner, som ikke har noenting med islam å gjøre.

Kristen er jeg nok ikke, men har en viss respekt for den kristne kulturarven.

Stikkordet er islam, ikke sant? Du er så blendet av frykt at du kun ser det som bekrefter det du tror at du vet. Tydeligvis vet du ikke nok. Men det går det an å gjøre noe med, ikke sant? Lese bøker, bli kjent med det man frykter osv?

Gjest 007_008_007
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt barn trenger ikke å kjenne et kultur som er så kvinnefientlig som islam.  Nei til EID og nei til at den feires i barnehager/skoler/offentlig jobb osv.  

Anonymkode: 74e4f...6ff

Regner med at du også har snakket med barnet ditt om de problematiske sidene ved konservativ kristendom?

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så ville du ha syntes det var helt greit å feire Sabbat, Rosh Hashanah, Yom Kippur eller en dag for å feire de jødiske barn som går i barnehagen? TVILER STERK!  Dere muslimer er superflink å skrike at vi skal godta deres religion men når det gjelder andre religioner er dere hyklerer.  Jeg kan love deg at dere og alle andre muslimske foreldre ville ha tatt barna ut av barnehagen om de skulle feire Rosh Hashanah! 

Anonymkode: 74e4f...6ff

Du gjør en kardinalfeil. Ser du hva det er? Jeg kan si det: du generaliserer.

Endret av 007_008_007
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hvorfor kan man ikke bare akseptere at folk er forskjellige? Jeg har ingen problemer med at folk ikke spiser det ene eller det andre.

Hvorfor kan ikke de som kommer hit akseptere at vi ikke lever slik som de gjør, i stedet for å kreve tilrettelegging overalt? Og dersom de på død og liv skal beholde den livsstilen de er vant til så er det mange land hvor det er normen.
Jeg har ikke noe problem med at folk spiser det ene eller det andre jeg heller, men når mitt barn ikke kan spise det det er vant med fordi andre "ikke kan" spise det pga sin religion, og jeg i tillegg må betale ekstra for det, er det ikke greit.

• Liker 2
Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke de som kommer hit akseptere at vi ikke lever slik som de gjør, i stedet for å kreve tilrettelegging overalt? Og dersom de på død og liv skal beholde den livsstilen de er vant til så er det mange land hvor det er normen.
Jeg har ikke noe problem med at folk spiser det ene eller det andre jeg heller, men når mitt barn ikke kan spise det det er vant med fordi andre "ikke kan" spise det pga sin religion, og jeg i tillegg må betale ekstra for det, er det ikke greit.

Hva med vegetarianere? Skal de tvinge seg til å spise kjøtt selv om ikke liker det? Slike mennesker som deg er trangsynte og uvitende. Da hjelper ingenting.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Hva med vegetarianere? Skal de tvinge seg til å spise kjøtt selv om ikke liker det? Slike mennesker som deg er trangsynte og uvitende. Da hjelper ingenting.

Nei, de kan la være å spise kjøtt og eventuelt kan de ta med egen mat.

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet
8 timer siden, absinthia skrev:

Ingenting skal feires, dette er nok en begrepsforvirring blant de ansatte. Det er lov til å arrangere en markering og ha med tradisjoner, men ikke religiøs forkynning. Forkynning er forøvrig ikke det samme som å la barna vite hvorfor muslimene feirer dette, ellers ville vi bli nødt til å avskaffe juleforberedelsene, med tenning av lys og julekrybbe også. 

Nettopp slike kommentarer gjør at utlendinger ler av nordmenn som tror de vet alt om verden. Vet du hvor mange kristne det bor i Midtøsten? Vet du hvor mange kirker som finnes der? Sorry, men du virker som prototypen på en Frp-velger med et snevert verdenssyn. 

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de kan la være å spise kjøtt og eventuelt kan de ta med egen mat.

Men det er ikke du som lager reglene, gjør du vel? Hvor mye koster det arbeidsgiveren å sende en mail til kantina på jobben og be dem tilberede noen vegetarretter? Ikke så mye. Det er snakk om raushet. Men det forstår ikke de som kun ser nesetippen sin og ikke noe mer. 

Endret av 007_008_007
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Men det er ikke du som lager reglene, gjør du vel? Hvor mye koster det arbeidsgiveren å sende en mail til kantina på jobben og be dem tilberede noen vegetarretter? Ikke så mye. Det er snakk om raushet. Men det forstår ikke de som kun ser nesetippen sin.

Og i tillegg til vegetarretten så må det lages kosher, halal, ingen animalske produkter, ingen nøtter, ingen skalldyr og lista fortsetter. Hvor skal man sette grensa? "Mitt barn liker ikke gulrøtter, jeg vil ikke at det serveres retter hvor gulrot er en av ingrediensene."
Dersom man må ha tilpasset kosthold så får man stå for dette selv. Dersom noen er dødelig allergiske mot noe så kan forbud være aktuelt, feks ved nøtter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som er for Eid i bhg og skoler nevner at det er sunt for barna å lære om andre kulturer og religioner. Men problemet er jo at det går jo bare en vei! Vi skal være så inkluderende og lærevillige...men samtidig skal vi gå mer og mer bort fra de norske tradisjonene og verdiene. Kan ikke hete juleball. Vi skriver om julesanger. Juleverksted heter vinterverksted. Hvorfor skal det være sånn? Blir litt forbanna faktisk....

Anonymkode: f163a...dd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Feiring av eid i barnehagen er et veldig godt eksempel på at dagens integrering ikke fungerer, det virker som at det er nordmenn som skal tilpasse seg kulturen til innvandrerne og ikke motsatt.

De aller fleste som kommer til Norge som innvandrere eller flyktninger kommer fra et land som er ødelagt nettopp på grunn av religion eller en primitiv kultur, men de skal fremdeles beholde og videreføre dette tullet i det nye høyst og oppegående landet de kommer til.

Anonymkode: 091f6...1a1

• Liker 3
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
På 30.5.2019 den 21.12, AnonymBruker skrev:

Og i tillegg til vegetarretten så må det lages kosher, halal, ingen animalske produkter, ingen nøtter, ingen skalldyr og lista fortsetter. Hvor skal man sette grensa? "Mitt barn liker ikke gulrøtter, jeg vil ikke at det serveres retter hvor gulrot er en av ingrediensene."
Dersom man må ha tilpasset kosthold så får man stå for dette selv. Dersom noen er dødelig allergiske mot noe så kan forbud være aktuelt, feks ved nøtter.

Hvorfor må man sette en grense? Det er egentlig ganske enkelt. De som ikke spiser kjøtt spiser stort sett grønnsaker. At folk er allergiske mot nøtter, skalldyr etc. er noe de ikke kan noe for. Visste du at en del folk sliter med podagra og må holde en streng diett der nettopp skalldyr, reker, rødvin og øl må inntas i begrenset omfang? (tro meg, du vil virkelig ikke oppleve et anfall av podagra). Hva med diabetikere? Eller folk med hjerte-og kar sykdommer? Skal de risikere å få sykdomsutbrudd fordi de må "tilpasse" seg? Hvorfor skal de ta med seg mat hjemmefra når det jobben som ordner med mat? Skal de dermed få tilbake på skatten fordi de måtte ta med mat hjemmefra?

Denne problemstillingen er ingen problem i det hele tatt. Det er snakk om raushet, medfølelse og forståelse for at folk er ulike. Jeg forstår ikke vegetarianere og er heller ikke det selv, men jeg respekterer at de har en annen livsstil enn meg. Livsstilen deres plager meg ikke og jeg får plutselig ikke mer å gjøre dersom par av gjestene mine ikke spiser kjøtt og jeg må lage noen vegetarretter.

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feiring av eid i barnehagen er et veldig godt eksempel på at dagens integrering ikke fungerer, det virker som at det er nordmenn som skal tilpasse seg kulturen til innvandrerne og ikke motsatt.

De aller fleste som kommer til Norge som innvandrere eller flyktninger kommer fra et land som er ødelagt nettopp på grunn av religion eller en primitiv kultur, men de skal fremdeles beholde og videreføre dette tullet i det nye høyst og oppegående landet de kommer til.

Der tar du feil. Det viser bare at nordmenn er lite villige til å utvide horisonten sin. Det er snakk om 1 dag i året. 

Halloween, er det et ekstremt utviklet kulturinnslag? Hvor har det blitt av julebukken?

Endret av 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barn får informasjon om Eid. Hvordan er det å tilpasse seg kulturen til innvandrere? Og du vet at ikke alle innvandrere er muslimske? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...