Gå til innhold

Eid feiring i barnehage

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke noe i mot spennende mat. Problemet er når alle skal få tilpasset maten sin. Allergier, ok, det kan jeg være med på. Null problem å ikke tillate nøtter og skalldyr i tilfelle noen dør liksom. Problemet kommer når 2 barn skal ha kosher, 3 barn skal ha halal, 4 barn kan ikke spise egg, 1 barn kan ikke ha melk med laktose, 1 barn må ha soyamelk, 2 barn kan ikke spise kjøtt osv osv. Kan du tenke deg logistikken som ligger bak dette og hva det kommer til å koste? Hvem skal betale for dette?

Anonymkode: c3ca6...7e5

Dette går helt fint, bortsett fra at vi aldri har hatt behov for å servere kosher, så var dette en normal hverdag for oss på min jobb, helt til i fjor.  I år trenger vi bare å lage meny til 3 dietter.   Vi lagde pizza uten gluten til glutenallergikerne, pizza uten ost til den som ikke skulle ha ost, muslimene delte pizza med vegatarianerne, dersom vi lagde pølsepizza og de andre fikk standard pizza og smakte på de andres.

Da vi lagde kjøttsuppe, lagde vi en kasserolle uten kjøtt til veggisene og brukte fårekjøtt, siden det var sesong for det og det passer da alle - også de med allergier mot melk og hvete. 

Grønnsaksuppe, passet for alle. 

Fisk, passet for alle utenom veggisene, som fikk vegetarprodukter til, glutenallergikerne og melkeallergikeren fikk ikke hvitsaus, men tomatsaus,som vi hadde frosset ned og tinte. 

Og sånn gikk nå dagene.... Selvfølgelig, hadde det vært enklere med en type diett, men det hadde vi ikke hatt, selv om folk fra andre religioner ikke gikk i barnehagen. 

Endret av absinthia
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt barn trenger ikke å kjenne et kultur som er så kvinnefientlig som islam.  Nei til EID og nei til at den feires i barnehager/skoler/offentlig jobb osv.  

Anonymkode: 74e4f...6ff

Du vet det er konservative kristne som daglig innskrenker kvinners selvbestemmelse over egen kropp i USA om dagen? Kristne kan være like bedritne og kvinnefiendtlige som andre.

Anonymkode: 2080f...720

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mange muslimer ber om fritak når det er juletrefester og tur til kirken. På lik linje kan man vel ta sine norske barn ut av barnehagen når det er Eid-feiring. Personlig er jeg veldig åpen som person, og hadde latt barnet mitt få delta. 

Anonymkode: 528a5...c4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det skal de helt sikkert ikke, men det handler om prinsippet. Man kan søte det til med at «herre Gud de skal sikkert bare spise kaker», men det er ikke det det handler om. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det en arransjering  av og deltakelse i et religiøst rituale. 

Ts

Anonymkode: 4f314...81e

Hvilke prinsipp? Du er jo totalt ute av stand til å svare på hva de faktisk skal gjøre i barnehagen for å feire Eid?

Anonymkode: ffd42...134

• Liker 3
Skrevet

Hadde jeg hatt barn, hadde mine barn hatt en fridag denne dagen. I tillegg hadde jeg byttet barnehage i etterkant.

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, Jolene skrev:

Hadde jeg hatt barn, hadde mine barn hatt en fridag denne dagen. I tillegg hadde jeg byttet barnehage i etterkant.

Ja, hvit makt og kristendom. Er jo så fantastisk det mener jeg👍

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, NBA skrev:

Ja, hvit makt og kristendom. Er jo så fantastisk det mener jeg👍

Ser ingen grunn til å feire en muslimsk høytid i Norge. Her i Norge har vi egne tradisjoner, som ikke har noenting med islam å gjøre.

Kristen er jeg nok ikke, men har en viss respekt for den kristne kulturarven.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Jolene skrev:

Ser ingen grunn til å feire en muslimsk høytid i Norge. Her i Norge har vi egne tradisjoner, som ikke har noenting med islam å gjøre.

Kristen er jeg nok ikke, men har en viss respekt for den kristne kulturarven.

Du evner ikke gjøre deg den tanken at økt forståelse for en stor dag for muslimer kan gi økt forståelse for hverandre og lette samspillet i hverdagen?🙄

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke prinsipp? Du er jo totalt ute av stand til å svare på hva de faktisk skal gjøre i barnehagen for å feire Eid?

Anonymkode: ffd42...134

Hvordan skal jeg kunne ha det? Det er ikke min barnehage, og jeg refererer til en fb. Post. Vi må jo bare ta henne på ordet. Barnehagen skal arrangere en Eid feiring. 

Ts

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om å ikke anerkjenne ulike religioner og kulturer, men at alle barna i barnehagen skal DELTA på Eid. Man kan fint respektere og anerkjenne uten å feire alle religiøse høytider som er representert i barnehagen. 

Ts

Hva mener dere med delta? Forstår forskjellen mellom å lære om kirken/moskeen og gudstjenester og å delta på gudstjeneste/bønn. Men en fest med spennende mat og info om hvordan de som tilhører feirer må vel være greit. Blir som nissefest og julegrøt og alt det der som hvertfall ikke mine eller meg selv har blitt religiøse av?

er det eid ritualer? Som barna skal utføre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Jolene skrev:

Der sa du faktisk veldig mye om deg selv....

Anonymkode: 2681c...6f1

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som ikke har noen religion? Skal de bli påtvunget religiøse sermonier og riter?

Anonymkode: 56d76...443

Nei absolutt ikke. Vi er humanister så ungene velger selv mellom alternativt opplegg og skolegudstjenester, men det er vel bare stas med litt mere fest i hverdagen. 

Hvis din muslimske nabo inviterte deg på Eid fest? Ville du reagert på samme måte og følt deg påtvunget seremonien og ruter? De er vel unnagjort før festen i form av ramadan?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes faktisk ikke dette er greit. Ja man skal akseptere andre kulturer og alt det der. Men vi bor faktisk i Norge, dette er ikke et muslimsk land. Muslimer som kommer til Norge «må» delta i ulike feiringer vi har her i Norge når de går i barnehage/skole, men det betyr ikke at vi skal måtte akseptere og delta i feiringer som ikke hører hjemme i Norge. Vi bor i Norge, her deirer vi jul, påske, 17 mai, som vi har gjort i mange år, men Eid hører ikke hjemme i Norge, og vi skal virkelig måtte slippe å bli tvunget med på noe slikt.

Beklaget til dem som blir fornærma av denne meningen. Feir Eid så mye dere vil hjemme, men ikke dra det inn i Norge og tving det norske folket til å delta. 

Aldri i verden om en barnehage i et muslimsk land hadde tillat at vi feiret en av våre kristne høytider der. 

Anonymkode: dfcbb...c8f

Godt mulig at de ikke ville det, men jeg går da virkelig ut fra at du vil være bedre enn de og gjøre det de ikke vil, være inkluderende og vise storsinn, eller vil du være like intolerant som de du anklager for å være intolerante? 

Anonymkode: c8924...931

• Liker 2
Skrevet

Her feirer de høytidene til alle religioner og nasjonaliteter som er representert i barnehagen og jeg synes det er flott. Det er inkluderende og ikke minst lærerikt for barna.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ateister og syns det er helt uproblematisk om barnehagen markerer jul, påske, eid eller andre høytider. Det er fint og inkluderende å markere høytider når det er noen i barnehagen med slik kulturell bakgrunn. 

Anonymkode: 18ab7...447

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage går det noen barn med indisk bakgrunn, så vi markerte holi i vår. Pussig nok finner jeg ingen hissige tråder om det på internett. 🤔

Anonymkode: 6e2da...d44

• Liker 9
Skrevet
44 minutter siden, NBA skrev:

Du evner ikke gjøre deg den tanken at økt forståelse for en stor dag for muslimer kan gi økt forståelse for hverandre og lette samspillet i hverdagen?🙄

Du kan ikke mye om islam forstår jeg. Hadde muslimer ønsket forståelse og samspill, hadde det ikke oppstått paralellsamfunn. Da hadde de integrert seg, eller enda bedre; assimilert seg.

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der sa du faktisk veldig mye om deg selv....

Anonymkode: 2681c...6f1

Det er helt greit. Står inne for det jeg skriver.

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Jolene skrev:

Du kan ikke mye om islam forstår jeg. Hadde muslimer ønsket forståelse og samspill, hadde det ikke oppstått paralellsamfunn. Da hadde de integrert seg, eller enda bedre; assimilert seg.

Det er ikke lett å integrere seg blant folk som ikke vil ha deg der🙄

Si meg, har du noen gang vært innvandrer i et annet land? Det har jeg nemlig, i helt annet land enn Norge.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, NBA skrev:

Det er ikke lett å integrere seg blant folk som ikke vil ha deg der🙄

Si meg, har du noen gang vært innvandrer i et annet land? Det har jeg nemlig, i helt annet land enn Norge.

På nåværende tidspunkt har jeg ikke det nei, men dersom jeg skulle blitt det ville jeg valgt assimilering som min tilnærming. For egen del hadde det vært det eneste alternativet. Man kan fint bevare egen religion og kultur uten å påtvinge dette til andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke blitt AKTUELT å la barna mine delta på dette tullet. Hadde tatt de ut av barnehagen denne dagen

Anonymkode: 19173...58b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...