AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #81 Skrevet 30. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva er egentlig poenget med å ha noe som helst religiøst opplegg i en barnehage?? Anonymkode: 71ff6...201 Vel rammeplanen pålegger oss det. Anonymkode: 3aac6...51e
NBA Skrevet 30. mai 2019 #82 Skrevet 30. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det skal feires alle religionenes høytider? Skal det serveres både kosher, halal, vegetar og veganmat, i tillegg til vanlig mat, svin og kjøtt? Hvor setter du grensa liksom? Anonymkode: c3ca6...7e5 Hva er galt med at alt dette serveres? Tar man skade av det?😂 6
Frostrose Skrevet 30. mai 2019 #83 Skrevet 30. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men dere må forholde dere til at dere har barnet deres i en barnehage med en kristen formålsparagraf. Det er da påregnelig at kristne høytider markeres, og at andre religioners høytider ikke blir det. ts Anonymkode: 4f314...81e Det er stor forskjell på den kristene formålsparagrafen, som ble fjernet i 2008, og det som står nå. Du kan lese mer om det her https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2008/desember/slutt-pa-kristen-formalsparagraf/ Kristendommen nevnes særlig pga. at barna skal lære om den kristne kulturarven, ettersom store deler av norsk historie omhandler dette. I skolen omfavner kristendommen ca 50%av KRLE-faget av samme grunn. 1 time siden, Ananas. skrev: Følger man ikke rammeplanen, så bryter man loven, og man gir ikke barna det de skal ha i en barnehage. Er man uenig i planen, så er det politikerne man må prate med, ikke den enkelte barnehagen. Dette sier rammeplanen om dette: gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen» Dette! 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #84 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det skal feires alle religionenes høytider? Skal det serveres både kosher, halal, vegetar og veganmat, i tillegg til vanlig mat, svin og kjøtt? Hvor setter du grensa liksom? Anonymkode: c3ca6...7e5 Har noen dødd av å smake på fremmed mat??? Anonymkode: 8aad4...082 6
Absol Skrevet 30. mai 2019 #85 Skrevet 30. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kall det hva du vil, kristendom er spesifikt nevnt, i motsetning til alle andre religioner. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64#KAPITTEL_1 ts Anonymkode: 4f314...81e Jeg kaller den det den heter. At du prøver å presse kristendommen inn i endrer ingenting. Å få kristendommen ut av læreplanen og barnehagen var en kamp der det ble et kompromiss at alle religioner skulle markeres, ikke bare kristendommen, at barnehagen og skolen sin oppgave ikke er å forkynne en religion men å undervise barna i hvilke religioner vi har og hvordan de praktiseres og hva de står for slik at barna kan foreta egne, utdannede valg når de blir eldre 😊 Formålsparagrafen handler om kultur, ikke religion. Den sier spesifikt at andre religioner som er representert skal gis kjennskap til og markeres. Barnehagene må følge lovverket samme hva du velger å kalle det. 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #86 Skrevet 30. mai 2019 Har ikke noe i mot markering av Eid eller andre religiøse høytider i barnehagen, guttungen har vært med på kirkevandring til både jul og påske, enda vi foreldre ikke er det spor religiøse. Jeg tror man her må skille mellom seriøs forkynning og hva som faktisk foregår i barnehagen, denne uroen for at barnet deltar på noe vi ikke er vant med her på berget synes jeg er sterkt overdrevet. Fordelen med at forskjellige kulturer og religioner vises frem i barnehagen, er at ikke en religion er i førersetet. Jeg ville feks vært mer betenkelig til å ha barnet i en kristen/muslimsk/jødisk barnehage om det bare var fokus på en religion og denne hadde et større preg på barnehagehverdagen. Anonymkode: d2126...419 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #87 Skrevet 30. mai 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde blitt skuffet over en barnehage som ikke anerkjente at barna kommer fra ulike religioner og sørget for å markere de ulike. Jo mer vi kjenner hverandres kultur, jo mindre fremmedfrykt blir det. Anonymkode: 2080f...720 Mitt barn trenger ikke å kjenne et kultur som er så kvinnefientlig som islam. Nei til EID og nei til at den feires i barnehager/skoler/offentlig jobb osv. Anonymkode: 74e4f...6ff 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #88 Skrevet 30. mai 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Tror du kan slappe av TS... vi er muslimer med to barn i barnehagen. De er jo med på alt f.eks ved jul eller påske. Det er mye aktiviteter i barnehagene i forbindelse med disse krustne høytider. Men hva er problemet? Når det gjelder feiring av Eid i barnehagen så tror jeg vurkelig ikke at det skal feires slik det gjøres hjemme. De skal vel ha en markering tenker jeg. Det er jo bare positivt at barna får lære om andre religioner og får litt innsyn i det. Blir sikkert litt god mat her.. Men kan jeg spørre deg? Hva er du så redd for? Hva er det eksakt du er kritisk til? Kan du fortelle eksakt hva de skal gjøre denne dagen i barnehagen? Husk at dette er en barnehage... ikke moske.. Anonymkode: 2681c...6f1 Så ville du ha syntes det var helt greit å feire Sabbat, Rosh Hashanah, Yom Kippur eller en dag for å feire de jødiske barn som går i barnehagen? TVILER STERK! Dere muslimer er superflink å skrike at vi skal godta deres religion men når det gjelder andre religioner er dere hyklerer. Jeg kan love deg at dere og alle andre muslimske foreldre ville ha tatt barna ut av barnehagen om de skulle feire Rosh Hashanah! Anonymkode: 74e4f...6ff 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #89 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ville du ha syntes det var helt greit å feire Sabbat, Rosh Hashanah, Yom Kippur eller en dag for å feire de jødiske barn som går i barnehagen? TVILER STERK! Dere muslimer er superflink å skrike at vi skal godta deres religion men når det gjelder andre religioner er dere hyklerer. Jeg kan love deg at dere og alle andre muslimske foreldre ville ha tatt barna ut av barnehagen om de skulle feire Rosh Hashanah! Anonymkode: 74e4f...6ff Man fremstår veldig enkel når man drar alle over en kam på den måten der. Kjenner flere muslimer som godtar andre religioner uten å nykke, man er ikke bare sin religion, man er også sin kultur, sitt miljø, sin oppvekst og sine egne erfaringer og refleksjoner. Anonymkode: d2126...419 7
NBA Skrevet 30. mai 2019 #90 Skrevet 30. mai 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn trenger ikke å kjenne et kultur som er så kvinnefientlig som islam. Nei til EID og nei til at den feires i barnehager/skoler/offentlig jobb osv. Anonymkode: 74e4f...6ff Kristendommen er da kvinnefiendtlig så det holder, så dette argumenter faller på sin egen urimelighet. 10
Zoey Skrevet 30. mai 2019 #91 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ville du ha syntes det var helt greit å feire Sabbat, Rosh Hashanah, Yom Kippur eller en dag for å feire de jødiske barn som går i barnehagen? TVILER STERK! Dere muslimer er superflink å skrike at vi skal godta deres religion men når det gjelder andre religioner er dere hyklerer. Jeg kan love deg at dere og alle andre muslimske foreldre ville ha tatt barna ut av barnehagen om de skulle feire Rosh Hashanah! Anonymkode: 74e4f...6ff Leste du innlegget hennes? Hvor leste du at hun godtar den ene men ikke det andre? Jeg må tydeligvis enten til optiker eller noen lesetimer hos Fanden. Endret 30. mai 2019 av Zoey Legge til et PS: Islam er en religion i svært mange andre steder enn Midt-Østen. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #92 Skrevet 30. mai 2019 5 hours ago, AnonymBruker said: Så kjekt for barna, tenker jeg Utrolig morsomt å få være med og feire en annen religions høytid. Hadde det blitt like stort spetakkel om det var Holi i hinduismen som ble feiret? Anonymkode: a0405...bfe Hva med de som ikke har noen religion? Skal de bli påtvunget religiøse sermonier og riter? Anonymkode: 56d76...443 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #93 Skrevet 30. mai 2019 Er jo bare gøy for barn med en spesiell dag de kan ta del i. Barn synes det er spennende med nye ting. Ny type mat, ny type lærdom. Det er gøy...men er typisk nordmenn å ha sånn holdning, kalde og dømmende. (nei, jeg er ikke muslim eller kristen, eller noe som helst religiøst) Anonymkode: dab81...e40 2
Dumi Skrevet 30. mai 2019 #94 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva med de som ikke har noen religion? Skal de bli påtvunget religiøse sermonier og riter? Anonymkode: 56d76...443 De markerer religiøse feiringer. Markerer. Det er ikke snakk om at det blir påtvunget religiøse sermonier eller riter! 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #95 Skrevet 30. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: I følge din logikk så må vi.som har andre religioner ta barna ut av barnehagen hele desember... denne måneden er det mye juleaktuviteter i barnehagen.. og sikker en uke rundt påske også. Er du seriøs? Anonymkode: 2681c...6f1 Dersom dere ikke vil ta del i den kristne kulturarven vi har her i Norge så er det jo bare å starte sin egen private barnehage eller velge å ikke ha barna i barnehage eller flytte til et land som har deres religion som en del av sin kultur. Jeg for min del er ikke kristen og mener verden hadde vært et bedre sted uten religion, men nå er det nå en gang slik at de høytidene vi feirer ble tatt over av kristendommen for lenge siden og kristendommen er i dag en del av vår kultur. 3 timer siden, NBA skrev: Hva er galt med at alt dette serveres? Tar man skade av det?😂 Skade? Nei, mest sannsynlig ikke, men det blir dyrt og et helvetes logistikkmareritt. Hvem er interessert i å betale 1000kr+ i matpenger kun fordi det skal serveres kosher, halal, vegansk, vegetarisk, kjøtt, svin, soyamelk osv osv? Ikke jeg i hvert fall! Mitt barn måtte ha med egen melk i bhg fordi det ble for dyrt ifht matpengene. Kan tenke meg dette er økonomisk forsvarlig, NOT! 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen dødd av å smake på fremmed mat??? Anonymkode: 8aad4...082 Kommer an på om man er allergisk eller ikke. Spøk til side, det argumentet der kan brukes andre veien også. Hvorfor skal vi som har et normalt, norsk kosthold måtte betale for alle andres spesialtilpasninger? Hvorfor kan ikke jøder og muslimer spise den samme maten vi spiser? Anonymkode: c3ca6...7e5 3
NBA Skrevet 30. mai 2019 #96 Skrevet 30. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal vi som har et normalt, norsk kosthold måtte betale for alle andres spesialtilpasninger? Hvorfor kan ikke jøder og muslimer spise den samme maten vi spiser? Hva er et normalt, norsk kosthold egentlig? Den vanligste retten i Norge er taco... Hvorfor må vi på død og liv spise det samme hele tiden? Hvordan tror du pizza, taco, kebab, sushi etc kom til Norge? Spis «norsk» mat du. La barna få oppdage litt mer spennende ting. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #97 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, NBA skrev: Hva er et normalt, norsk kosthold egentlig? Den vanligste retten i Norge er taco... Hvorfor må vi på død og liv spise det samme hele tiden? Hvordan tror du pizza, taco, kebab, sushi etc kom til Norge? Spis «norsk» mat du. La barna få oppdage litt mer spennende ting. Har ikke noe i mot spennende mat. Problemet er når alle skal få tilpasset maten sin. Allergier, ok, det kan jeg være med på. Null problem å ikke tillate nøtter og skalldyr i tilfelle noen dør liksom. Problemet kommer når 2 barn skal ha kosher, 3 barn skal ha halal, 4 barn kan ikke spise egg, 1 barn kan ikke ha melk med laktose, 1 barn må ha soyamelk, 2 barn kan ikke spise kjøtt osv osv. Kan du tenke deg logistikken som ligger bak dette og hva det kommer til å koste? Hvem skal betale for dette? Anonymkode: c3ca6...7e5 2
NBA Skrevet 30. mai 2019 #98 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke noe i mot spennende mat. Problemet er når alle skal få tilpasset maten sin. Allergier, ok, det kan jeg være med på. Null problem å ikke tillate nøtter og skalldyr i tilfelle noen dør liksom. Problemet kommer når 2 barn skal ha kosher, 3 barn skal ha halal, 4 barn kan ikke spise egg, 1 barn kan ikke ha melk med laktose, 1 barn må ha soyamelk, 2 barn kan ikke spise kjøtt osv osv. Kan du tenke deg logistikken som ligger bak dette og hva det kommer til å koste? Hvem skal betale for dette? Anonymkode: c3ca6...7e5 Vi får vel bare innføre kommunisme der alle får havregrøt kokt på vann til lunsj hver dag 👍 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #99 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke noe i mot spennende mat. Problemet er når alle skal få tilpasset maten sin. Allergier, ok, det kan jeg være med på. Null problem å ikke tillate nøtter og skalldyr i tilfelle noen dør liksom. Problemet kommer når 2 barn skal ha kosher, 3 barn skal ha halal, 4 barn kan ikke spise egg, 1 barn kan ikke ha melk med laktose, 1 barn må ha soyamelk, 2 barn kan ikke spise kjøtt osv osv. Kan du tenke deg logistikken som ligger bak dette og hva det kommer til å koste? Hvem skal betale for dette? Anonymkode: c3ca6...7e5 Dette er ikke en uvanlig barnehagehverdag, og ikke betaler man noen høyere sum for det heller, ihvertfall ikke i kommunal barnehage. Har jobbet i flere selv. Anonymkode: d2126...419
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #100 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke en uvanlig barnehagehverdag, og ikke betaler man noen høyere sum for det heller, ihvertfall ikke i kommunal barnehage. Har jobbet i flere selv. Anonymkode: d2126...419 Hva betaler du i matpenger da? Jeg måtte kjøpe egen melk til mitt barn fordi laktosefritt ble for dyrt og "ikke rettferdig for de andre at de skal måtte betale for det når deres barn drikker vanlig melk." Anonymkode: c3ca6...7e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå