AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #41 Skrevet 30. mai 2019 Hvis de også feirer jødiske, hinduistiske og buddhistiske høytider synes jeg det er greit. Men om det bare er islamske høytider så synes jeg det ikke er greit. Anonymkode: 4bdb0...d63 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #42 Skrevet 30. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er problemet? Måten det blir gjort på? Hvorfor er det så himla mye verre å delta i en feiring, enn å bare bli fortalt at det finnes en feiring? Hva lærer folk mest av, teori eller praksis? Anonymkode: 1a72d...a27 Ja, måten det blir gjort på. At en kommunal barnehage arransjerer en religiøs feiring som ikke er knyttet til kristendommen. Man kan fint lære om dette uten å selv være en skriv deltaker i andres religiøse ritualer. ts Anonymkode: 4f314...81e 3
Jobbermedbarn Skrevet 30. mai 2019 #43 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at de lærer/feirer så mange kulturer. Det er nok bare islam. Og da blir det mer forkynnelse enn lærdom. Akkurat som den barnehagen i Oslo som skulle lære barna å bruke hijab. Bare for å lære om andre kulturer altså. Ikke andre kulturer generelt, egentlig bare islam. Er det rart foreldre begynner å lure? Anonymkode: 446ca...f5b Har du troverdig dokumentasjon på barnehagen som lærer barna å bruke hijab? Har jeg ikke fått med meg... 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #44 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Men kan du fortelle hva de skal gjøre i barnehagen for å feire/markere? Jeg synes det har alt å si for hva jeg mener om det! Dette! Hva er det snakk om? Anonymkode: 704a2...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #45 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Men kan du fortelle hva de skal gjøre i barnehagen for å feire/markere? Jeg synes det har alt å si for hva jeg mener om det! Jeg vet ikke, dette er som sagt hentet fra en fb gruppe, det er ikke min barnehage. Men for min del er det det samme hva de gjør, om det så bare er litt kake, det handler om prinsippet. Jeg tror selvsagt ikke at noen barn konverteres av en Id feiring, men det at en kommunal barnehage deltar i en religiøs markering som ikke er knyttet til kristendommen. Ts Anonymkode: 4f314...81e
Zoey Skrevet 30. mai 2019 #46 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis de også feirer jødiske, hinduistiske og buddhistiske høytider synes jeg det er greit. Men om det bare er islamske høytider så synes jeg det ikke er greit. Anonymkode: 4bdb0...d63 Dette markeres i avdelinger/barnehager med jødiske, buddhistiske eller hinduistiske barn. Vi har to samiske barn i barnehagen og her lagde de flagg og så samiske filmer, ble lest eventyr på og fikk besøk av det ene barnets tante i full kofte og med ting av reinsdyrbein og en tromme. Men de er fortsatt ikke sjaminister. 😅 Endret 30. mai 2019 av Zoey Edit: De lærte også grunnkurs 101 i joiking. Det gav meg litt hodepine et par uker, men greit likevel. :p 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #47 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det skal de helt sikkert ikke, men det handler om prinsippet. Man kan søte det til med at «herre Gud de skal sikkert bare spise kaker», men det er ikke det det handler om. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det en arransjering av og deltakelse i et religiøst rituale. Ts Anonymkode: 4f314...81e Der tar du feil.. for det første så deltar de ikke i noe religiøst rituale. For det andre handler det om fremmedfrykt hos deg eller du har rett og slett på forhånd dømt dette uten at du vet hva som skal foregå engang. For det vet du tydligvis ikke... Si meg en ting. Når barna mine tegner juletre i barnehagen eller har juleverksted... baker pepperkaker eller lignende... deltar de i noen kristent religiøst rituale? Skjerp deg.. Greit.nok at du tenker slik, men jeg synnes synd på barnet ditt som det går ut over... Anonymkode: 2681c...6f1 5
absinthia Skrevet 30. mai 2019 #48 Skrevet 30. mai 2019 For å ha det på det rene: Barnehagen skal gjøre barne kjent med slikt, de som har noe i mot det, må nesten bare ta kontakt med regjeringen, for å få forandret rammeplanen. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan/fagomrader/etikk-religion-filosofi/ 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #49 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, absinthia skrev: Barnehagen skal markere høytider som tilhører religionene til de som er medlem av barnegruppa. Man markerer den, man feirer den ikke - akkurat som man ikke feirer jul i barnehagen, men markerer jul. Det er ingen forkynning, bare informasjon om hvorfor de feirer dette. Vi har også nissefest i barnehagen, uten at dette betyr at vi tror på de underjordiske. Vi setter ut nissegrøt, uten at det er vanlig at vi driver med offer til de underjordiske og de gamle gudene. Forskjell på å markere og arrangere. Det er jo nettopp det de gjør når de sier at «i morgen skal vi feire eid i barnehagen» nei ikke informasjon om hvorfor, det blir noe annet, men vi feirer ( aktivt deltagerne). Det er noe helt annet enn at de skal snakke om/informere om Id. Det spiller ingen rolle at de ikke forkynner, så lenge de kaller det en Id-feiring. Ts Anonymkode: 4f314...81e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #50 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, dette er som sagt hentet fra en fb gruppe, det er ikke min barnehage. Men for min del er det det samme hva de gjør, om det så bare er litt kake, det handler om prinsippet. Jeg tror selvsagt ikke at noen barn konverteres av en Id feiring, men det at en kommunal barnehage deltar i en religiøs markering som ikke er knyttet til kristendommen. Ts Anonymkode: 4f314...81e Vel du om det... Anonymkode: 2681c...6f1
absinthia Skrevet 30. mai 2019 #51 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på å markere og arrangere. Det er jo nettopp det de gjør når de sier at «i morgen skal vi feire eid i barnehagen» nei ikke informasjon om hvorfor, det blir noe annet, men vi feirer ( aktivt deltagerne). Det er noe helt annet enn at de skal snakke om/informere om Id. Det spiller ingen rolle at de ikke forkynner, så lenge de kaller det en Id-feiring. Ts Anonymkode: 4f314...81e Ingenting skal feires, dette er nok en begrepsforvirring blant de ansatte. Det er lov til å arrangere en markering og ha med tradisjoner, men ikke religiøs forkynning. Forkynning er forøvrig ikke det samme som å la barna vite hvorfor muslimene feirer dette, ellers ville vi bli nødt til å avskaffe juleforberedelsene, med tenning av lys og julekrybbe også. Endret 30. mai 2019 av absinthia
Jobbermedbarn Skrevet 30. mai 2019 #52 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, dette er som sagt hentet fra en fb gruppe, det er ikke min barnehage. Men for min del er det det samme hva de gjør, om det så bare er litt kake, det handler om prinsippet. Jeg tror selvsagt ikke at noen barn konverteres av en Id feiring, men det at en kommunal barnehage deltar i en religiøs markering som ikke er knyttet til kristendommen. Ts Anonymkode: 4f314...81e Oj, da er vi veldig uenige! En kake og det er galt pga prinsipp? Forkynning hadde jeg ikke syntes var greit uansett om det var kristendom eller en annen religion. Men å være med å markere en feiring som noen av barna er en del av ser jeg ikke problemet med! For meg er er de viktigste verdiene i kristendommen toleranse og at alle mennesker er like mye verdt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #53 Skrevet 30. mai 2019 I vår barnehage er det 5 muslimske barn av.ca 100... hvert år markerer de eid.. det er bare noe informativt og barna lærer hva det er. Altså at det er noe som jul for muslimer. Ingen av foreldrene har klafer på dette i de årene mine barn er i barnehagen. De synnes enten at det er kjekt eller så er de likegyldige..det har altså ikke.noe å si.. Anonymkode: 2681c...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #54 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Der tar du feil.. for det første så deltar de ikke i noe religiøst rituale. For det andre handler det om fremmedfrykt hos deg eller du har rett og slett på forhånd dømt dette uten at du vet hva som skal foregå engang. For det vet du tydligvis ikke... Si meg en ting. Når barna mine tegner juletre i barnehagen eller har juleverksted... baker pepperkaker eller lignende... deltar de i noen kristent religiøst rituale? Skjerp deg.. Greit.nok at du tenker slik, men jeg synnes synd på barnet ditt som det går ut over... Anonymkode: 2681c...6f1 Nei, det handler absolutt ikke om fremmedfrykt. Ja til mangfold og respekt for andres religioner, men det kan gjøres uten å aktivt delta i andres religioner. Det hadde ikke spilt noen rolle for meg hvordan det ble arrangert, bare AT det ble det i regi av en norsk kommunal barnehage. Barnehagen har en kristen formålsparagraf, og markeringer av kristne høytider kan ikke da sidestilles med andre religioners høytider. Jeg hadde, som sagt, nok ikke tatt barnet ut av barnehagen om det hadde gjeldt meg, men jeg ville reagert og sagt i fra hva jeg mente om det. Jeg skal nok likevel greie å oppdra tolerante og respektfullt barn uten at de deltar på Eid-feiring. ts Anonymkode: 4f314...81e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #55 Skrevet 30. mai 2019 3 minutter siden, absinthia skrev: Ingenting skal feires, dette er nok en begrepsforvirring blant de ansatte. Det er lov til å arrangere en markering og ha med tradisjoner, men ikke religiøs forkynning. Forkynning er forøvrig ikke det samme som å la barna vite hvorfor muslimene feirer dette, ellers ville vi bli nødt til å avskaffe juleforberedelsene, med tenning av lys og julekrybbe også. Eh, jo det skal det, barnehagen skal feire Eid. Det er nok umulig være forkynning, men en feiring av avslutningen på fastemåneden er det uansett hvordan man vrir og venner på det, når barnehagen inviterer til Eid feiring. Ts Anonymkode: 4f314...81e 2
absinthia Skrevet 30. mai 2019 #56 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, jo det skal det, barnehagen skal feire Eid. Det er nok umulig være forkynning, men en feiring av avslutningen på fastemåneden er det uansett hvordan man vrir og venner på det, når barnehagen inviterer til Eid feiring. Ts Anonymkode: 4f314...81e Skal noen lese bønn? Slik foregår en feiring: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Id_al-fitr Endret 30. mai 2019 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #57 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det handler absolutt ikke om fremmedfrykt. Ja til mangfold og respekt for andres religioner, men det kan gjøres uten å aktivt delta i andres religioner. Det hadde ikke spilt noen rolle for meg hvordan det ble arrangert, bare AT det ble det i regi av en norsk kommunal barnehage. Barnehagen har en kristen formålsparagraf, og markeringer av kristne høytider kan ikke da sidestilles med andre religioners høytider. Jeg hadde, som sagt, nok ikke tatt barnet ut av barnehagen om det hadde gjeldt meg, men jeg ville reagert og sagt i fra hva jeg mente om det. Jeg skal nok likevel greie å oppdra tolerante og respektfullt barn uten at de deltar på Eid-feiring. ts Anonymkode: 4f314...81e Igjen tar du feil... men jeg gidder ikke å prøve engang. Du er allerede på forhånd bestemt, og missforstår det hele. Du sier ja til mangfold og gjensidig respekt, men du er imot bare ordet Eid nevnes i barnehagen... vi snakker om en dag i året. Anonymkode: 2681c...6f1 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #58 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Oj, da er vi veldig uenige! En kake og det er galt pga prinsipp? Forkynning hadde jeg ikke syntes var greit uansett om det var kristendom eller en annen religion. Men å være med å markere en feiring som noen av barna er en del av ser jeg ikke problemet med! For meg er er de viktigste verdiene i kristendommen toleranse og at alle mennesker er like mye verdt. Ikke markere, arrangere! Barnehagen arrangerer en Eid feiring. Hva den består av er mindre viktig for meg, enn at en kommunal barnehage arrangerer en religiøs feiring. Selvsagt skal man tolerere andre og alle er like mye verd, det er jo ikke det det handler om i det hele tatt. Ts Anonymkode: 4f314...81e
Zoey Skrevet 30. mai 2019 #59 Skrevet 30. mai 2019 Jeg trenger en whiskey for å fortsette her, så kommer tilbake i morgen kveld. 11
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #60 Skrevet 30. mai 2019 I følge din logikk så må vi.som har andre religioner ta barna ut av barnehagen hele desember... denne måneden er det mye juleaktuviteter i barnehagen.. og sikker en uke rundt påske også. Er du seriøs? Anonymkode: 2681c...6f1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå