AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #21 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg hadde blitt skuffet over en barnehage som ikke anerkjente at barna kommer fra ulike religioner og sørget for å markere de ulike. Jo mer vi kjenner hverandres kultur, jo mindre fremmedfrykt blir det. Anonymkode: 2080f...720 Det handler ikke om å ikke anerkjenne ulike religioner og kulturer, men at alle barna i barnehagen skal DELTA på Eid. Man kan fint respektere og anerkjenne uten å feire alle religiøse høytider som er representert i barnehagen. Ts Anonymkode: 4f314...81e 11
Zoey Skrevet 30. mai 2019 #22 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det tror ikke jeg heller, men jeg misliker at mitt barn skal DELTA på en religiøs feiring som vi ikke identifiserer oss med. Ts Anonymkode: 4f314...81e Du skal få lov til å mislike dette. Men i mitt hode tenker jeg at denne deltagelsen er en del av oppdragelse i et samfunn med mange varierte kulturer. En dag skal kanskje datteren min bli bedt om å være forlover for en jødisk bestevenninne eller blir invitert i en hinduistisk seremoni på backpacking. Da håper jeg hun har åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne det ekkelt eller uten å kjenne at hun på noen måte svikter egen kultur. At det er helt vanlig å dele andres feiring og glede. For ikke å snakke om ulike måter å begrave folk på. Man deltar jo i religiøse handlinger der også, men målet er ikke hvem som vinner av Allah og Gud, men å ta avskjed. Og vise respekt. Så heia Eid, sa mammaen med en haug kirkedøpte barn. Endret 30. mai 2019 av Zoey 32
Absol Skrevet 30. mai 2019 #23 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det blir jo ikke det. Barnehager har en kristen formålsparagraf «Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon», https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64#KAPITTEL_1 Derfor er det naturlig at kristne høytider markeres. Det er forskjell på å lære om og det å delta på andre religioners religiøse feiringer. Ts Anonymkode: 4f314...81e Du glemte slutten av lovteksten i sitatet ditt 😊 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barnehager uten utvidet kristen formålsparagraf er forpliktet av loven til å markere og presentere alle religioner 😊 Kjempebra at barnehagene jobber med å gjøre barna mere åpne for fet som er fremmed enn deres foreldre tydeligvis er. 20
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #24 Skrevet 30. mai 2019 Barna mine går i en kristen privat barnehage. Fikk plass der igjennom kommunalt opptak. Er veldig fornøyde. Nestne halvparten av ungene som går der er fra andre kulturer. Alle deltar på påske, julefeiring osv. de serverer ikke mat eller pålegg med svin der, slik alle er inkludert og kan spise alt. En veldig fin og inkluderende barnehage Anonymkode: 94e45...92d 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #25 Skrevet 30. mai 2019 Så utrolig gøy for barna, tenker jeg! Syns det er bare er bra at det skjer litt i barnehagen. Anonymkode: 50380...813 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #26 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, Zoey skrev: Du skal få lov til å mislike dette. Men i mitt hode tenker jeg at denne deltagelsen er en del av oppdragelse i et samfunn med mange varierte kulturer. En dag skal kanskje datteren min bli bedt om å være forlover for en jødisk bestevenninne eller blir invitert i en hinduistisk seremoni på backpacking. Da håper jeg hun har åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne det ekkelt eller uten å kjenne at hun på noen måte svikter egen kultur. At det er helt vanlig å dele andres feiring og glede. For ikke å snakke om ulike måter å begrave folk på. Man deltar jo i religiøse handlinger der også, men målet er ikke hvem som vinner av Allah og Gud, men å ta avskjed. Og vise respekt. Så heia Eid, sa mammaen med en haug kirkedøpte barn. Jeg tenker at man som voksen kan ha et helt annet og reflektert syn på dette enn som barn det er en vesensforskjell mellom at mitt barn skal være med å markere slutten på fastemåneden, og at en voksen person er forlover i et bryllup. Ts Anonymkode: 4f314...81e 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #27 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, Zoey skrev: En dag skal kanskje datteren min bli bedt om å være forlover for en jødisk bestevenninne eller blir invitert i en hinduistisk seremoni på backpacking. Da håper jeg hun har åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne det ekkelt eller uten å kjenne at hun på noen måte svikter egen kultur. At det er helt vanlig å dele andres feiring og glede. Det her er jo ikke noe problem for de aller fleste. De aller fleste har et åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne at det er ekkelt, dersom det er i deres rette element. Dersom man er i et jødisk bryllup i Israel, så ter man seg deretter. Er man i et hinduistisk bryllup i India, så ter man seg deretter. Er man i et muslimsk land, så ter man seg deretter. Er man i Norge så ter man seg deretter og følger de ritualer og skikker vi har her. Det er ikke vi, igjen, som skal måtte tilpasse oss de fremmede ritualene. Anonymkode: c3ca6...7e5 8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #28 Skrevet 30. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: helt uproblematisk! Blir det samme som julefeiring og påskefeiring. Har de virkelig en kristen formålsparagraf? Det hørtes ikke ut som en vanlig kommunal barnehage. Og hvis det er en kristen bhg sp vil jeg ikke tro at muslimske barn går i den? Anonymkode: ef38f...14a Selvfølgelig går det muslimske barn også i private kristne barnehager. Det går jo også muslimske elever på kristne skoler som f.eks. Kristelig Gymnasium i Oslo. Som personlig kristen har jeg ikke noe problem med at barna deltar på opplegg som dette for islam eller andre religioner. Jeg tror at for å unngå fordommer mot hverandre og bygge ned barrièrer så må vi omgås hverandre og kjenne hverandres skikker, verdier og tradisjoner. En viktig del av det er å kjenne hverandres høytider. Personlig er jeg mer redd for amerikansk påvirkning enn påvirkning fra islam. Anonymkode: 21980...62e 11
Zoey Skrevet 30. mai 2019 #29 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det her er jo ikke noe problem for de aller fleste. De aller fleste har et åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne at det er ekkelt, dersom det er i deres rette element. Dersom man er i et jødisk bryllup i Israel, så ter man seg deretter. Er man i et hinduistisk bryllup i India, så ter man seg deretter. Er man i et muslimsk land, så ter man seg deretter. Er man i Norge så ter man seg deretter og følger de ritualer og skikker vi har her. Det er ikke vi, igjen, som skal måtte tilpasse oss de fremmede ritualene. Anonymkode: c3ca6...7e5 Hva om man er i England i et muslimsk bryllup? Eller et jødisk bryllup i New York? Eller en samefestival I København? Verden blir mindre, og jeg synes det er helt greit at barnas opplevelse blir deretter og annerledes enn min egen barndom. Men, jeg skal også respektere at andre føler sterkere enn meg. Hadde barnehagen bedt oss om å stemme over dette så hadde jeg trolig avstått fra å stemme, av respekt for de som mener som deg. Men jeg hadde ikke gitt deg min stemme, om det gir mening.. At barna deltar (typ får delta i rituale, tenne lys eller hva som helst) betyr ikke noe for barna annet enn hva maten smaker, hvor gøy dansen er eller at de får bruke fyrstikk med en voksen ved siden av. Det åndelige reflekterer de ikke over, ei heller samfunnsproblematikk med segregering og immigrasjon. De går i barnehage. De har fest. Den manglende refleksjonen du peker på, er nettopp det som er med å beskytte dem. Det er du og barnas familie som har overtaket i hva barnet skal tro og føle. Endret 30. mai 2019 av Zoey Unnskyld, det var et annet innlegg som pekte på at man reflekterer mer som voksen, men samme person som jeg siterte. 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #30 Skrevet 30. mai 2019 Mest sannsynlig feirer de med litt god mat og forteller hvorfor man feirer eid. Om du ikke synes det er greit, så kan du jo bare ta ungen ut av bhg den dagen:) Men da må du også forstå at noen muslimer holder barna hjemme på deres feiringer også:) tenker jeg da.. Barnet mitt går ikke i bhg enda, så vet ikke helt hvordan jeg skal stille meg i en slik situasjon. Vi feirer KUN eid hjemme, og verken jul eller bursdag har noe markeringer. Så på Eid tar vi av med gaver, pynt, fine klær og annet moro. Skjønner godt at du ikke vil la ungen din bli med å spise god mat og pynte seg og se at folk har andre feiringer enn det du er vant til. (sarkasmealarm) Anonymkode: b9b93...810 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #31 Skrevet 30. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det tror ikke jeg heller, men jeg misliker at mitt barn skal DELTA på en religiøs feiring som vi ikke identifiserer oss med. Ts Anonymkode: 4f314...81e Tror du kan slappe av TS... vi er muslimer med to barn i barnehagen. De er jo med på alt f.eks ved jul eller påske. Det er mye aktiviteter i barnehagene i forbindelse med disse krustne høytider. Men hva er problemet? Når det gjelder feiring av Eid i barnehagen så tror jeg vurkelig ikke at det skal feires slik det gjøres hjemme. De skal vel ha en markering tenker jeg. Det er jo bare positivt at barna får lære om andre religioner og får litt innsyn i det. Blir sikkert litt god mat her.. Men kan jeg spørre deg? Hva er du så redd for? Hva er det eksakt du er kritisk til? Kan du fortelle eksakt hva de skal gjøre denne dagen i barnehagen? Husk at dette er en barnehage... ikke moske.. Anonymkode: 2681c...6f1 13
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #32 Skrevet 30. mai 2019 9 minutter siden, Absol skrev: Du glemte slutten av lovteksten i sitatet ditt 😊 Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Barnehager uten utvidet kristen formålsparagraf er forpliktet av loven til å markere og presentere alle religioner 😊 Kjempebra at barnehagene jobber med å gjøre barna mere åpne for fet som er fremmed enn deres foreldre tydeligvis er. De er ikke forpliktet til å «markere og representere» nei. Kan man tenke seg at man kan lære om verdier som kommer til utrykk i ulike religioner uten å selv delta i religiøse ritualer? Vi er helt enige om at det er kjempebra at barnehagen bidrar til mangfold og hindrer fremmedfrykt, men det er måten det her blir gjort på. Ts Anonymkode: 4f314...81e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #33 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De er ikke forpliktet til å «markere og representere» nei. Kan man tenke seg at man kan lære om verdier som kommer til utrykk i ulike religioner uten å selv delta i religiøse ritualer? Vi er helt enige om at det er kjempebra at barnehagen bidrar til mangfold og hindrer fremmedfrykt, men det er måten det her blir gjort på. Ts Anonymkode: 4f314...81e Men herregud da... skal barna ha med seg bønneteppe, jenter ta med slør og så be til Allah eller? Tror ikke det... de skal vel bare ha en markering... kanskje lære litt om at dette er en muslimsk høytid.. thats it. Ro deg helt ned no... Anonymkode: 2681c...6f1 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #34 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke forpliktet til å «markere og representere» nei. Kan man tenke seg at man kan lære om verdier som kommer til utrykk i ulike religioner uten å selv delta i religiøse ritualer? Vi er helt enige om at det er kjempebra at barnehagen bidrar til mangfold og hindrer fremmedfrykt, men det er måten det her blir gjort på. Ts Anonymkode: 4f314...81e Hva er problemet? Måten det blir gjort på? Hvorfor er det så himla mye verre å delta i en feiring, enn å bare bli fortalt at det finnes en feiring? Hva lærer folk mest av, teori eller praksis? Anonymkode: 1a72d...a27
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #35 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig går det muslimske barn også i private kristne barnehager. Det går jo også muslimske elever på kristne skoler som f.eks. Kristelig Gymnasium i Oslo. Som personlig kristen har jeg ikke noe problem med at barna deltar på opplegg som dette for islam eller andre religioner. Jeg tror at for å unngå fordommer mot hverandre og bygge ned barrièrer så må vi omgås hverandre og kjenne hverandres skikker, verdier og tradisjoner. En viktig del av det er å kjenne hverandres høytider. Personlig er jeg mer redd for amerikansk påvirkning enn påvirkning fra islam. Anonymkode: 21980...62e Ser du forskjellen på å kjenne hverandres høytider og å delta på dem? Å delta på et religiøst rituale er vesensforskjellig fra å «kjenne til». Å si at det er helt det samme som at muslimske barn i barnehage deltar på julefeiring kan ikke sammenlignes, så lenge barnehagene har en kristen formålsparagraf. Ts Anonymkode: 4f314...81e 4
Jobbermedbarn Skrevet 30. mai 2019 #36 Skrevet 30. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er ikke forpliktet til å «markere og representere» nei. Kan man tenke seg at man kan lære om verdier som kommer til utrykk i ulike religioner uten å selv delta i religiøse ritualer? Vi er helt enige om at det er kjempebra at barnehagen bidrar til mangfold og hindrer fremmedfrykt, men det er måten det her blir gjort på. Ts Anonymkode: 4f314...81e Men kan du fortelle hva de skal gjøre i barnehagen for å feire/markere? Jeg synes det har alt å si for hva jeg mener om det! 5
Pipaluk Skrevet 30. mai 2019 #37 Skrevet 30. mai 2019 Bare ikke barnehagen har ramadan så må vel det være innafor? Er det noe særlig religiøst over Eid? Bare mat?? 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #38 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men herregud da... skal barna ha med seg bønneteppe, jenter ta med slør og så be til Allah eller? Tror ikke det... de skal vel bare ha en markering... kanskje lære litt om at dette er en muslimsk høytid.. thats it. Ro deg helt ned no... Anonymkode: 2681c...6f1 Nei det skal de helt sikkert ikke, men det handler om prinsippet. Man kan søte det til med at «herre Gud de skal sikkert bare spise kaker», men det er ikke det det handler om. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det en arransjering av og deltakelse i et religiøst rituale. Ts Anonymkode: 4f314...81e 4
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #39 Skrevet 30. mai 2019 Jeg tviler på at de lærer/feirer så mange kulturer. Det er nok bare islam. Og da blir det mer forkynnelse enn lærdom. Akkurat som den barnehagen i Oslo som skulle lære barna å bruke hijab. Bare for å lære om andre kulturer altså. Ikke andre kulturer generelt, egentlig bare islam. Er det rart foreldre begynner å lure? Anonymkode: 446ca...f5b 5
absinthia Skrevet 30. mai 2019 #40 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Barnehagen skal markere høytider som tilhører religionene til de som er medlem av barnegruppa. Man markerer den, man feirer den ikke - akkurat som man ikke feirer jul i barnehagen, men markerer jul. Det er ingen forkynning, bare informasjon om hvorfor de feirer dette. Vi har også nissefest i barnehagen, uten at dette betyr at vi tror på de underjordiske. Vi setter ut nissegrøt, uten at det er vanlig at vi driver med offer til de underjordiske og de gamle gudene. Endret 30. mai 2019 av absinthia 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå