Gå til innhold

Eid feiring i barnehage

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan vi ikke bare adoptere helligdagene til alle kulturer og religioner. Det er et forslag jeg er veldig mye med på å støtte. Trenger litt fri en gang i blant jeg også.

Anonymkode: f0148...c6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp i et flerkulturelt miljø, hvor vi feiret høytider fra alle mulige religioner. Selv er jeg etnisk norsk, og har kristen mor. Jeg selv har aldri vært troende.

Jeg ble ikke spesielt troende av å feire de kristne høytidene, eller de andre høytidene. Det jeg derimot ble er opplært. Åpen, tolerant, nysgjerrig, utdannet. Det har hjulpet meg i det voksne livet, både profesjonelt og privat. 

• Liker 5
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke forpliktet til å «markere og representere» nei. Kan man tenke seg at man kan lære om verdier som kommer til utrykk i ulike religioner uten å selv delta i religiøse ritualer? 

Vi er helt enige om at det er kjempebra at barnehagen bidrar til mangfold og hindrer fremmedfrykt, men det er måten det her blir gjort på. 

Ts

Anonymkode: 4f314...81e

Rammeplanen for barnehager, altså styringsdokumentet barnehagene retter seg etter innbefatter markering (ikke feiring) av ulike høytider. Både kristne, jødiske, muslimske mm. Man står dog fritt til å gi barnet en fridag dersom man ikke ønsker at eget barn skal delta, men detter er noe barnehagene forplikter seg til. Hilsen barnehagelærern, som har dette som arbeidsforskrift...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 30.5.2019 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Nei det blir jo ikke det. Barnehager  har en kristen formålsparagraf «Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon», https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64#KAPITTEL_1

Derfor er det naturlig at kristne høytider markeres. Det er forskjell på å lære om og det å delta på andre religioners religiøse feiringer. 

Ts

Ja, forskjellen er at når man LÆRER så husker man ikke en dritt. Når man deltar så får man virkelig være med og erfare - superflott!

Anonymkode: b503b...91b

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moskeer hører til i muslimske land, ikke i Europa. Dersom det er mangfold vi ønsker er vi nødt til å bevare de ulike landenes særegenheter. Hvor blir det av mangfoldet dersom alle europeiske byer må ha en moske? 

Du sa jo selv at nordmenn drar til utlandet for å se på vakre katolske kirker, hvorfor er det tror du? Er det fordi vi ikke har nøyaktig det samme her hjemme? Er det fordi vi har noe annet, som er særegent for Norge? Det er det som er mangfold! Vi trenger ikke alt "mangfoldet" i en by, da er det ikke lenger mangfold om alle skal ha det samme og se like ut.

Anonymkode: c3ca6...7e5

Du vet at muslimske land er i Europa også? Sist jeg sjekket var Tyrkia, Albania, Kosovo og Bosnia-Hercegovina i Europa...

Skrevet
3 minutter siden, Mnjah skrev:

Du vet at muslimske land er i Europa også? Sist jeg sjekket var Tyrkia, Albania, Kosovo og Bosnia-Hercegovina i Europa...

Etter x antall halshugginger ble disse landene muslimske ja. Du får glede deg til samme valget blir gitt dine barn her i Norge.

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev jo at forbud mot enkelte allergener er helt innafor. Når det kommer til kantiner på jobb så er det noe helt annet enn servering i barnehager, som jeg snakker om. I en bedrift som lever av å selge mat så tilbyr de det som selger og de kan tjene penger på.

I de fleste barnehager serveres det mat og det betales matpenger. Dersom man ikke kan spise maten som blir servert av kulturelle og religiøse hensyn så bør man måtte ta med seg egen mat og ikke forvente at resten av foreldrene skal måtte betale ekstra for ditt barns særheter. Med mitt barn måtte jeg ta med egen melk fordi laktosefri var så dyrt så det var urimelig å få det innenfor eksisterende matpengebudsjett og det var også urimelig å be de andre foreldrene betale mer fordi mitt barn drakk, si to liter laktosefri melk i uka. Den laktosefrie melka koster kanskje 5-10 kroner mer enn vanlig melk.

Hvorfor er det rettferdig å øke alles matpenger fordi noen få barn krever ingen animalske produkter, halal og kosher?

Skal man øke matprisene bare fordi ditt barn på død og liv skal ha i seg melk den fiser av?

Hvis det var vegetar/veganer-barn i barnehagen så kunne vel barnet ditt fått havremelk isteden? Det er jo akkurat samme innhold som vanlig melk, minus voldtekten av en ku og jod. Å kreve at barnehagen tilrettelegger for ditt barns intoleranse (ikke allergi), men reagere på andre tilrettelegginger er negativitet delux.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, OlsenHansen skrev:

Etter x antall halshugginger ble disse landene muslimske ja. Du får glede deg til samme valget blir gitt dine barn her i Norge.

Ah yessss, for det gikk rolig for seg i 1020 da Norge ble et kristent land, såklart.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah yessss, for det gikk rolig for seg i 1020 da Norge ble et kristent land, såklart.

Korsferdene var også koselige charterturer med solkrem i bagasjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne snikislamisifiseringen av landet har jeg lite sans for.. Aldri i verden om noe kristent hadde blitt markert i en barnehage i et land i Midtøsten... Dette blir tredd over hodene våre her oppe i nord. 

Anonymkode: 413bf...52c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, MoKath skrev:

Det handler vel ikke om å måtte tilpasse seg fremmede ritualer. Barnehagen skal vel ikke bli muslimsk? 

Det er EN dag hvor man markere/ feirer en annen kulturs høytid. Dette kan vel være spennende og lærerikt for barn som kanskje har eller vil komme til å få muslimske venner. 

Hva hvis du blir bedt i bryllup til din muslimske nabo? Kan de ikke feire det i Norge fordi du synes det er er upassende og ekkelt?

Vi er alle mennesker og må uansett respektere og tilpasse oss hverandre på et vis. Er jo forskjell på nordmenn og!

Det handler om tvang og frivillighet. Dersom det er i barnehagen så kan man ikke unngå det uten å ta barnet ut fra barnehagen og evt miste en arbeidsdag selv. Er man bedt i et bryllup blir det noe annet, det er et frivillig arrangement i privat regi.

15 minutter siden, Mnjah skrev:

10 minutter siden, OlsenHansen skrev:

What he said!

10 minutter siden, Mnjah skrev:

Skal man øke matprisene bare fordi ditt barn på død og liv skal ha i seg melk den fiser av?

Hvis det var vegetar/veganer-barn i barnehagen så kunne vel barnet ditt fått havremelk isteden? Det er jo akkurat samme innhold som vanlig melk, minus voldtekten av en ku og jod. Å kreve at barnehagen tilrettelegger for ditt barns intoleranse (ikke allergi), men reagere på andre tilrettelegginger er negativitet delux.

Jeg hadde ikke noe problem med å ta med egen melk. Intoleranser og allergier syns jeg likevel man skal ta hensyn til. Livsvalg man selv tar får man stå for tilretteleggingen av selv.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en god grunn til å ta en ny runde med avrettinger mener du?

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 timer siden, Zoey skrev:

Korsferdene var også koselige charterturer med solkrem i bagasjen. 

Naivt flaut svar.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om tvang og frivillighet. Dersom det er i barnehagen så kan man ikke unngå det uten å ta barnet ut fra barnehagen og evt miste en arbeidsdag selv. Er man bedt i et bryllup blir det noe annet, det er et frivillig arrangement i privat regi.

What he said!

Jeg hadde ikke noe problem med å ta med egen melk. Intoleranser og allergier syns jeg likevel man skal ta hensyn til. Livsvalg man selv tar får man stå for tilretteleggingen av selv.

Allergier, ja. Intoleranse? Lytt til kroppen og Finn et annet alternativ. 

Endret av Mnjah
Skrevet
8 timer siden, OlsenHansen skrev:

Bosnia er ikke ett muslimsk land. Krigen på Balkan var forferdelig. Virkelig forferdelig.  Både serbere, kroater, og bosnere må ta sin del av skylden der. Og de gjør det. 

AnonymBruker
Skrevet

Islam får stadig mer fotfeste i Norge. Og det ser det ut som veldig mange er positive til, dessverre. 

Anonymkode: 02863...4cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne snikislamisifiseringen av landet har jeg lite sans for.. Aldri i verden om noe kristent hadde blitt markert i en barnehage i et land i Midtøsten... Dette blir tredd over hodene våre her oppe i nord. 

Anonymkode: 413bf...52c

Ehhh i Pakistan for alle barna JULEFERIE!!!! Og du blir ikke muslim av å feire Eid,ei heller ikke kristen av å feire juleaften. Det handler mer om å være sosial,ha det gøy, og oppleve andre kulturer. Bli litt OPEN MINDED PLZ!!! 

Anonymkode: 9ef87...b1b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 5/30/2019 at 3:35 PM, AnonymBruker said:

Så ville du ha syntes det var helt greit å feire Sabbat, Rosh Hashanah, Yom Kippur eller en dag for å feire de jødiske barn som går i barnehagen? TVILER STERK!  Dere muslimer er superflink å skrike at vi skal godta deres religion men når det gjelder andre religioner er dere hyklerer.  Jeg kan love deg at dere og alle andre muslimske foreldre ville ha tatt barna ut av barnehagen om de skulle feire Rosh Hashanah! 

Anonymkode: 74e4f...6ff

Jeg synes nå norske (kristne) også er ganske flinke til å rope ut når det er noe som har med andre religioner (spesielt islam) å gjøre.

"...blablabla , julefeiring må vike men vi skal bli tvunget til å feire muslimske høytider, ..."

Anonymkode: 24d04...f71

Skrevet
På 30.5.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Nei det tror ikke jeg heller, men jeg misliker at mitt barn skal DELTA på en religiøs feiring som vi ikke identifiserer oss med. 

Ts

Tror ikke ditt barn identifiserer seg med noen andre religiøse feiringer heller.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Unicorn1337 skrev:

Jeg vokste opp i et flerkulturelt miljø, hvor vi feiret høytider fra alle mulige religioner. Selv er jeg etnisk norsk, og har kristen mor. Jeg selv har aldri vært troende.

Jeg ble ikke spesielt troende av å feire de kristne høytidene, eller de andre høytidene. Det jeg derimot ble er opplært. Åpen, tolerant, nysgjerrig, utdannet. Det har hjulpet meg i det voksne livet, både profesjonelt og privat. 

Jeg har akkurat samme erfaring, bare med kristen far og selv ikke troende. Jeg har mange fine minner fra blant annet Eid-feiring og føler meg heldig som har fått oppleve det.

Anonymkode: ddc7b...51f

Skrevet

Ro deg ned, en markering av Eid er ingenting å ta på vei for. "Vår" barnehage marketer også Vesak og Holi, alle religionene som blir representert av barn og ansatte i bhg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...