AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #181 Skrevet 30. mai 2019 2 minutter siden, Dumi skrev: Norge er ett sekulært samfunn. Norge har religiøsfrihet. Alle kan utøve sin tro. Dessuten så synes jeg at mange moskeer er veldig fine bygninger. Normenn drar jo til Spania og Italia og beundrer katolske kirker selv om de ikke er katolske. Så bra for deg at du syns moskeer er fine, jeg syns rent objektivt at de kan være fine, men da i sitt rette element. Norge er ikke et sted hvor moskeer passer inn, syns jeg. At nordmenn drar til andre land for å beundre vakre, historiske bygninger ser jeg ikke noe rart ved. Det er turister som kommer hit for å beundre våre stavkirker også. Det er nettopp det som er så fint med særegenheter, at man kan reise andre steder og se hvordan andre folk har det. Slik det blir nå vil alle europeiske storbyer se like ut, alle vil ha stygge moderne bygninger og moskeer. Vi får ikke lenger det mangfoldet Europa er kjent for. Anonymkode: c3ca6...7e5 4
Gundaen Skrevet 30. mai 2019 #182 Skrevet 30. mai 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja- sier dette til de stakkars kristne som ble brent levende i midt-østen fordi de ba i kirken. Jeg har vært i midtøsten selv og egentlig har jeg begynt å få samme følelser når jeg gå ned gaten i Grorudistan - at jeg gjør noe feil fordi jeg går uten hodeplagg, er hvit og har ikke en mann ved siden av meg som skal gi meg samtykke å handle. Når moskéne tilbyr sine medlemmer markering av jul på julaften blir jeg åpen for å feire EID i barnehager. Anonymkode: 74e4f...6ff Sammenligner du virkelig moskéer og barnehager? Mine barn går i en barnehage hvor en stor andel av barna har minoritetsbakgrunn og annen kultur og religion, og de er med og markerer jul og påske. Ikke bare barna, men de voksne er jammen meg med på juletrefester og går rundt juletreet de også. Jeg håper mine barn vokser opp og blir kjent med, og får kunnskap om hvordan ulike religioner markerer sine høytider, og evner å respektere andres tro. Jeg er redd fremmedfrykten i dette landet igjen øker og øker fordi foresatte ikke godtar at egne barn møter og ser andres kultur. At frykten for at de skal bli så påvirket av en markering i en barnehage gjør at de ikke får delta i det fellesskapet som dannes mellom mennesker. For det er det barnehagebarna er: mennesker. Mennesker som lar seg påvirke av voksnes holdninger. Og for å være ærlig, så skremmer noen av de holdningene vannet meg. Langt mer enn en feiring eller markering av Eid i en barnehage gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #183 Skrevet 30. mai 2019 Hvis foreldrene er imot på å markere eid, er de da komfortable med at barnehagen skal droppe å markere jul, påske ol? Jeg tenker at det er bra at barn lærer om andre kulturer og religioner, så kan de selv ta et valg når de blir stor nok. Stakkars barn som har foreldre som ikke evner å se lengre enn sin egen nesetipp. Anonymkode: e15da...67d 3
Dumi Skrevet 30. mai 2019 #184 Skrevet 30. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så bra for deg at du syns moskeer er fine, jeg syns rent objektivt at de kan være fine, men da i sitt rette element. Norge er ikke et sted hvor moskeer passer inn, syns jeg. At nordmenn drar til andre land for å beundre vakre, historiske bygninger ser jeg ikke noe rart ved. Det er turister som kommer hit for å beundre våre stavkirker også. Det er nettopp det som er så fint med særegenheter, at man kan reise andre steder og se hvordan andre folk har det. Slik det blir nå vil alle europeiske storbyer se like ut, alle vil ha stygge moderne bygninger og moskeer. Vi får ikke lenger det mangfoldet Europa er kjent for. Anonymkode: c3ca6...7e5 Du fil ha mangfold? Mangfold som Europa er kjent for? Hvordan er ikke moskeer mangfold? 1
frk.Helene Hare Skrevet 30. mai 2019 #185 Skrevet 30. mai 2019 Om det er viktig å kun feire norske tradisjoner - hva med et skikkelig midtvintersblot i barnehagen? Og om Eid ikke er OK - hva så med Vesak? Barn elsker å lære om hverandres bakgrunn. De hører vennene snakke om sine forskjellige høytider, og blir nysgjerrige. Tenk hva det betyr for neste generasjon nordmenn med innvandrerbakgrunn å bli inkludert og respektert helt fra barnehagealder. Det er integrering i praksis. 7
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #186 Skrevet 30. mai 2019 Siden du skriver «eid feiring» regner jeg med at ikke du er etnisk norsk selv, men du skriver et par ting riktig, og for å lære om norsk språk har du sikkert deltatt i norsk kultur. Det blir lettere å få barn til å lære om norsk kultur hvis de selv får litt anerkjennelse for den de kom fra. Hvordan føltes det for deg da familien din kom til Norge at noen viste interesse for kulturen deres? Anonymkode: ecd6e...a26
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #187 Skrevet 30. mai 2019 7 minutter siden, Dumi skrev: Du fil ha mangfold? Mangfold som Europa er kjent for? Hvordan er ikke moskeer mangfold? Moskeer hører til i muslimske land, ikke i Europa. Dersom det er mangfold vi ønsker er vi nødt til å bevare de ulike landenes særegenheter. Hvor blir det av mangfoldet dersom alle europeiske byer må ha en moske? Du sa jo selv at nordmenn drar til utlandet for å se på vakre katolske kirker, hvorfor er det tror du? Er det fordi vi ikke har nøyaktig det samme her hjemme? Er det fordi vi har noe annet, som er særegent for Norge? Det er det som er mangfold! Vi trenger ikke alt "mangfoldet" i en by, da er det ikke lenger mangfold om alle skal ha det samme og se like ut. Anonymkode: c3ca6...7e5 3
frk.Helene Hare Skrevet 30. mai 2019 #188 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi trenger ikke alt "mangfoldet" i en by, da er det ikke lenger mangfold om alle skal ha det samme og se like ut. Anonymkode: c3ca6...7e5 Har du noensinne vært i en større by? Og ordet «mangfold» tror jeg ikke du helt skjønner betydningen av. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #189 Skrevet 30. mai 2019 1 minutt siden, frk.Helene Hare skrev: Har du noensinne vært i en større by? Og ordet «mangfold» tror jeg ikke du helt skjønner betydningen av. I mikroperspektiv blir det så klart mangfold i selve byen, i makroperspektiv blir det ikke mangfold dersom hver eneste storby ser nøyaktig lik ut. De har de samme bygningene, de samme menneskene, de samme restaurantene og de samme butikkene. Hvorfor skal man da gidde å dra til Berlin, når man kan få akkurat det samme i Oslo? Anonymkode: c3ca6...7e5 1
Gundaen Skrevet 30. mai 2019 #190 Skrevet 30. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moskeer hører til i muslimske land, ikke i Europa. Dersom det er mangfold vi ønsker er vi nødt til å bevare de ulike landenes særegenheter. Hvor blir det av mangfoldet dersom alle europeiske byer må ha en moske? Du sa jo selv at nordmenn drar til utlandet for å se på vakre katolske kirker, hvorfor er det tror du? Er det fordi vi ikke har nøyaktig det samme her hjemme? Er det fordi vi har noe annet, som er særegent for Norge? Det er det som er mangfold! Vi trenger ikke alt "mangfoldet" i en by, da er det ikke lenger mangfold om alle skal ha det samme og se like ut. Anonymkode: c3ca6...7e5 Mangfold handler jo ikke om å holde en kultur her eller der og separat fra hverandre. Hadde det vært sånn hadde ikke vi sittet her og skrevet på det språket vi gjør nå. Jeg er med på at man må ha noe særegent for at man skal kunne ha mangfold, men det trenger ikke styres av landegrenser. Om en moské er i Norge eller i et muslimsk land, så er det fremdeles mangfold. På samme måte som det i Norge er synagoger, templer, kirker og andre kristne forsamlingshus. 2
Gundaen Skrevet 30. mai 2019 #191 Skrevet 30. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mikroperspektiv blir det så klart mangfold i selve byen, i makroperspektiv blir det ikke mangfold dersom hver eneste storby ser nøyaktig lik ut. De har de samme bygningene, de samme menneskene, de samme restaurantene og de samme butikkene. Hvorfor skal man da gidde å dra til Berlin, når man kan få akkurat det samme i Oslo? Anonymkode: c3ca6...7e5 Dette blir jo en annen debatt som man da må ta opp med kjeder som H&M, Primark, IKEA, Søstrene Grene, ulike flyselskaper, arkitekter og Internett, ikke minst. (osv. osv.) Ettersom teknologi og det økonomiske markedet har ført til endring, så ville det vært rart om det ikke var endring på andre områder også. (Og jeg skal ikke begynne å skrive om kriger, konflikter og miljøkatastrofer asom i stor grad har bidratt til at folk har vært nødt til å flytte på seg)
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #192 Skrevet 30. mai 2019 Jeg synes det er helt greit å ferire eid, medmennekelihet. Anonymkode: ee050...dca 1
Jolene Skrevet 30. mai 2019 #193 Skrevet 30. mai 2019 2 timer siden, NBA skrev: Jeg er oppvokst blant ikke-troende, protestanter, katolske, ortotokse, jøder, muslimer, hinduister og buddhister. Aldri har jeg blitt «påtvunget» noen religion av hverken vennene mine eller familien deres. Det er et lite fåtall som forsøker å gjøre Norge til en islamsk stat, men dessverre får disse vokse frem pga den latterlige fremmedfrykten vi har i Norge. Da kan jeg anbefale deg å lese koranen blant annet. 2 timer siden, 007_008_007 skrev: Stikkordet er islam, ikke sant? Du er så blendet av frykt at du kun ser det som bekrefter det du tror at du vet. Tydeligvis vet du ikke nok. Men det går det an å gjøre noe med, ikke sant? Lese bøker, bli kjent med det man frykter osv? Jeg har ingen bestemt tro, jeg stoler på det jeg har lest eller vitenskap. Jeg har lest koranen, har du? 2
MoKath Skrevet 31. mai 2019 #194 Skrevet 31. mai 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Det her er jo ikke noe problem for de aller fleste. De aller fleste har et åpent sinn og kan respektere andres ritualer uten å kjenne at det er ekkelt, dersom det er i deres rette element. Dersom man er i et jødisk bryllup i Israel, så ter man seg deretter. Er man i et hinduistisk bryllup i India, så ter man seg deretter. Er man i et muslimsk land, så ter man seg deretter. Er man i Norge så ter man seg deretter og følger de ritualer og skikker vi har her. Det er ikke vi, igjen, som skal måtte tilpasse oss de fremmede ritualene. Anonymkode: c3ca6...7e5 Det handler vel ikke om å måtte tilpasse seg fremmede ritualer. Barnehagen skal vel ikke bli muslimsk? Det er EN dag hvor man markere/ feirer en annen kulturs høytid. Dette kan vel være spennende og lærerikt for barn som kanskje har eller vil komme til å få muslimske venner. Hva hvis du blir bedt i bryllup til din muslimske nabo? Kan de ikke feire det i Norge fordi du synes det er er upassende og ekkelt? Vi er alle mennesker og må uansett respektere og tilpasse oss hverandre på et vis. Er jo forskjell på nordmenn og!
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #195 Skrevet 31. mai 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en stor diskusjon i en fb gruppe jeg er med i. En kommunal barnehage skal feire Id/Eid. De har begge reagert på dette og faren ønsker å ta ungen ut av barnehagen den dagen. I kommentarfeltet er det neste utelukkende kommentarer om hvor positivt det er at barn lærer om andre kulturer, at man må omfavne mangfoldet, at muslimske barn i barnehagen jo er med på julefeiring etc. Jeg må si jeg er ganske enig med denne moren ( og faren) det er forskjell på å lære om andre religioner og å delta i religiøse høytider. Ja, man må/skal/bør omfavne et flerkulturelt samfunn, men barnehagen har faktisk en kristen formålsparagraf, og man kan derfor ikke sidestille at muslimske barn deltar på julefeiring. Ungen tar sikkert ikke skade av det, men jeg skjønner godt at de reagerer. Det er ikke helt min greie å kommentere med eget navn på fb, men jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som syntes dette er helt uproblematisk og eller positivt. Hva mener dere? Anonymkode: 4f314...81e Stiller meg helt uforstående til problemet. Kristne, jøder og muslimer tror på samma gud. Om du tollererer julegudstjeneste tolererer du Eid. Gud gir faen uansett (det kan jeg garantere deg - han finnes nemlig ikke). Herrefred, ts - den eneste grunnen til at du er kristen er at du er født her. Hadde du vært født hvor som helst ellers ville du trodd på deres lokale tannfe. Blir så dumt. 🤦♀️ Anonymkode: a3daf...f1a 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #196 Skrevet 31. mai 2019 Jeg syns det er helt uproblematisk. Det er én dag hvor de lærer om en annen kultur. Neppe noen som tar skade av det for å si det sånn.... Anonymkode: 06a0c...6fc
Edie Skrevet 31. mai 2019 #197 Skrevet 31. mai 2019 Ryddet for innhold med opphavsrett, hatefulle innlegg, avsproringer, krenkende innlegg, brukerangrep og svar til dette. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #198 Skrevet 31. mai 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei det tror ikke jeg heller, men jeg misliker at mitt barn skal DELTA på en religiøs feiring som vi ikke identifiserer oss med. Ts Anonymkode: 4f314...81e Jeg er litt på gjerdet her selv. Men identifiserer du deg med kristendommen da? Går du jevnlig i kirken, snakker dere om Jesus på julaften og er fokuset på Jesus og ikke først og fremst gaver og det materielle? For det tviler jeg litt på. Da blir det litt dobbeltmoralsk om du heller ikke er kristen synes jeg. I mine øyne er det like idiotisk å feire påske om man ikke er kristen, som det er å feire Eid om man ikke er muslim. Så da tenker jeg integrer alle religiøse høytider inn i barnehagen eller ingen. Viktig at barn lærer om andre religioner, det skaper toleranse. Men vanskelig spørsmål egentlig, tror jeg ville latt mitt barn delta. Anonymkode: 0220d...ee7 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #199 Skrevet 31. mai 2019 Jeg er ateist, og irriterer meg kraftig over den kristne formålsparagrafen. For meg er det like ille med julespill og påsketing som med eid. Greit å lære om religioner, men ikke å praktisere. Anonymkode: bf959...83f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #200 Skrevet 31. mai 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Skade? Nei, mest sannsynlig ikke, men det blir dyrt og et helvetes logistikkmareritt. Hvem er interessert i å betale 1000kr+ i matpenger kun fordi det skal serveres kosher, halal, vegansk, vegetarisk, kjøtt, svin, soyamelk osv osv? Ikke jeg i hvert fall! Mitt barn måtte ha med egen melk i bhg fordi det ble for dyrt ifht matpengene. Kan tenke meg dette er økonomisk forsvarlig, NOT! Kommer an på om man er allergisk eller ikke. Spøk til side, det argumentet der kan brukes andre veien også. Hvorfor skal vi som har et normalt, norsk kosthold måtte betale for alle andres spesialtilpasninger? Hvorfor kan ikke jøder og muslimer spise den samme maten vi spiser? Anonymkode: c3ca6...7e5 Nå er det vel begrenset hvor mange høytider man egentlig kan feire da. Og vegansk og vegetariansk mat er faktisk billigere enn kjøttmat, jeg levde vegetariansk et helt år og matbudsjettet ble halvert... Hva er et normalt norsk kosthold egentlig? Det blir flere og flere nordmenn som ikke spiser kjøtt f.eks. Men jeg forstår argumentet med at det kan bli et salig kaos for barnehageansatte etterhvert. Et par barn som er vegetarianere, et jødisk barn med kosher kosthold, et par barn som ikke tåler melk, et par barn med cøliaki, og et par barn som ikke spiser svin. Det kan bli en utfordring! Anonymkode: 0220d...ee7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå