Gå til innhold

Eid feiring i barnehage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en stor diskusjon i en fb gruppe jeg er med i. En kommunal barnehage skal feire Id/Eid. De har begge reagert på dette og faren ønsker å ta ungen ut av barnehagen den dagen. 

I kommentarfeltet er det neste utelukkende kommentarer om hvor positivt det er at barn lærer om andre kulturer, at man må omfavne mangfoldet, at muslimske barn i barnehagen jo er med på julefeiring etc. 

Jeg må si jeg er ganske enig med denne moren ( og faren) det er forskjell på å lære om andre religioner og å delta i religiøse høytider. Ja, man må/skal/bør omfavne et flerkulturelt samfunn, men barnehagen har faktisk en kristen formålsparagraf, og man kan derfor ikke sidestille at muslimske barn deltar på julefeiring. 

Ungen tar sikkert ikke skade av det, men jeg skjønner godt at de reagerer. Det er ikke helt min greie å kommentere med eget navn på fb, men jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som syntes dette er helt uproblematisk og eller positivt. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: 4f314...81e

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gort det samme som den faren, tatt ungen ut av barnehagen den dagen.

AnonymBruker
Skrevet

helt uproblematisk! Blir det samme som julefeiring og påskefeiring. 

Har de virkelig en kristen formålsparagraf? Det hørtes ikke ut som en vanlig kommunal barnehage. Og hvis det er en kristen bhg sp vil jeg ikke tro at muslimske barn går i den? 

Anonymkode: ef38f...14a

• Liker 47
AnonymBruker
Skrevet

Men hva er egentlig poenget med å ha noe som helst religiøst opplegg i en barnehage??  

Anonymkode: 71ff6...201

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Så kjekt for barna, tenker jeg :) Utrolig morsomt å få være med og feire en annen religions høytid. Hadde det blitt like stort spetakkel om det var Holi i hinduismen som ble feiret?

Anonymkode: a0405...bfe

• Liker 44
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helt uproblematisk! Blir det samme som julefeiring og påskefeiring. 

Har de virkelig en kristen formålsparagraf? Det hørtes ikke ut som en vanlig kommunal barnehage. Og hvis det er en kristen bhg sp vil jeg ikke tro at muslimske barn går i den? 

Nei det blir jo ikke det. Barnehager  har en kristen formålsparagraf «Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon», https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64#KAPITTEL_1

Derfor er det naturlig at kristne høytider markeres. Det er forskjell på å lære om og det å delta på andre religioners religiøse feiringer. 

Ts

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare de med positive ting å si som kommenterer fordi andre, i likhet, med deg selv er redd for å bli støtt ut av "samfunnet" for å mene noe annet. Redd for å stikke seg ut og ikke lenger bli akseptert. "Alle" de som ikke svarer er nok enige med deg.

Jeg hadde ikke syns noe om det, og hadde det skjedd i min barnehage hadde jeg tatt det opp med ledelsen, og hvis de fortsatt hadde gjennomført det hadde det blitt fridag på mine barn.

Anonymkode: c3ca6...7e5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde syntes det var hyggelig. :) Tror ikke barna blir muslimer av det akkurat.

Anonymkode: 57d41...dac

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan blir det feiret da? Masse spennende mat og en fest? Det er jo bare hyggelig. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare de med positive ting å si som kommenterer fordi andre, i likhet, med deg selv er redd for å bli støtt ut av "samfunnet" for å mene noe annet. Redd for å stikke seg ut og ikke lenger bli akseptert. "Alle" de som ikke svarer er nok enige med deg.

Jeg hadde ikke syns noe om det, og hadde det skjedd i min barnehage hadde jeg tatt det opp med ledelsen, og hvis de fortsatt hadde gjennomført det hadde det blitt fridag på mine barn.

Ja, mulig det. Hun som skrev tråden turte jo heller ikke skrive under fult navn, men fikk en admin til å legge den ut anonymt. 

Jeg hadde nok ikke holdt barnet hjemme, men jeg hadde reagert. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke dette er greit. Ja man skal akseptere andre kulturer og alt det der. Men vi bor faktisk i Norge, dette er ikke et muslimsk land. Muslimer som kommer til Norge «må» delta i ulike feiringer vi har her i Norge når de går i barnehage/skole, men det betyr ikke at vi skal måtte akseptere og delta i feiringer som ikke hører hjemme i Norge. Vi bor i Norge, her deirer vi jul, påske, 17 mai, som vi har gjort i mange år, men Eid hører ikke hjemme i Norge, og vi skal virkelig måtte slippe å bli tvunget med på noe slikt.

Beklaget til dem som blir fornærma av denne meningen. Feir Eid så mye dere vil hjemme, men ikke dra det inn i Norge og tving det norske folket til å delta. 

Aldri i verden om en barnehage i et muslimsk land hadde tillat at vi feiret en av våre kristne høytider der. 

Anonymkode: dfcbb...c8f

• Liker 25
Skrevet

Jeg har vokst opp med at muslimske elever ble med på skolegudstjeneste, og at vi fikk feire Eid. 

Man blir ikke akkurat syk eller hedning av å overvære en annen religiøs handling. En sjømannsprest jeg kjenner har en imam som god venn og de overværer ofte hverandres handlinger og events i kirke og moské. Det er jo ikke akkurat å konvertere, og en fin måte å lære på. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde syntes det var hyggelig. :) Tror ikke barna blir muslimer av det akkurat.

Anonymkode: 57d41...dac

Nei det tror ikke jeg heller, men jeg misliker at mitt barn skal DELTA på en religiøs feiring som vi ikke identifiserer oss med. 

Ts

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt skuffet over en barnehage som ikke anerkjente at barna kommer fra ulike religioner og sørget for å markere de ulike. Jo mer vi kjenner hverandres kultur, jo mindre fremmedfrykt blir det.

Anonymkode: 2080f...720

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zoey skrev:

Jeg har vokst opp med at muslimske elever ble med på skolegudstjeneste, og at vi fikk feire Eid. 

Man blir ikke akkurat syk eller hedning av å overvære en annen religiøs handling. En sjømannsprest jeg kjenner har en imam som god venn og de overværer ofte hverandres handlinger og events i kirke og moské. Det er jo ikke akkurat å konvertere, og en fin måte å lære på. 

Nei, og det er det heller ingen som påstår, men de overværer ikledd deltar. Der er det en forskjell for meg. 

Ts

• Liker 2
Gjest Sansol
Skrevet

Hvordan feirer de Eid da? Er forskjell på markering og feiring. I min bhg markerer vi Eid, det er naturlig da mange av barna har muslimsk bakgrunn. Noen av de ansatte lager mat de tradisjonelt spiser på Eid, også snakker vi om hvordan og hvorfor muslimer feirer. Ingen tilbedelse,men tydelighet på at dette er noe noen tror på og samtaler med barna om tro og respekt for hverandres livssyn.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde blitt skuffet over en barnehage som ikke anerkjente at barna kommer fra ulike religioner og sørget for å markere de ulike. Jo mer vi kjenner hverandres kultur, jo mindre fremmedfrykt blir det.

Anonymkode: 2080f...720

Så det skal feires alle religionenes høytider? Skal det serveres både kosher, halal, vegetar og veganmat, i tillegg til vanlig mat, svin og kjøtt? Hvor setter du grensa liksom?

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...