LilleBille Skrevet 28. april 2005 #1 Skrevet 28. april 2005 Bør vi tåle at de bråker spiller høy musikk i tre-fire uker på våren??? Jeg forstår jo at det er deilig å være ferdig med 12 års skolegang osv.. og at de selvfølgelig må få ha det litt morro - behøver vel ikke "resten av verden" måtte lide for det. At man som russ skal ha en selvfølgelig rett til å bråke akkurat så mye som man har lyst til å gi totalt f... i alle som er rundt provoserer meg mer enn godt er. En ting er høy musikk på dagtid - og litt utover kvelden .. men det bør være visse grenser .. - når musikken dundrer i huset så det banker i gulvene og glassene klirrer i skapene til 2-3 tiden om natten (og jeg bor ca 1 km. i luftlinje fra der de "parkerer" bussene sine - tenker med gru på de stakkarene som bor nærmere) - og de tydeligvis bare blir stille når politiet kommer, kjenner jeg at jeg nærmer meg sterkt "sur gammel kjerring"-imaget. ... og når roen endelig senker seg ... og man tror man får sove sånn ved 4-5 tiden .. drar de en skikkelig runde med full guffe på bassen .. før de blir stille. :evil: Jeg unner russen å ha det morro - men man bør kunne kreve en viss hensyntagen til andre mennesker også - eller hva synes dere .. skal russen være "fredet" - og få feste og herje så mye de vil i de "få" vårukene???
Arkana Skrevet 28. april 2005 #2 Skrevet 28. april 2005 Nei, jeg synes ikke russen skal få bråke i fred. På dagtid kan de egentlig gjøre som de vil. Men når de kjører opp og ned gatene kl 3 på natta, med musikken på full guffe, da ser jeg rødt. :evil: Det bor mange eldre her, som (heldigvis) ringer politiet. Men hva hjelper det når de to minutter etterpå har skrudd lyden opp igjen.
Piglet Skrevet 28. april 2005 #3 Skrevet 28. april 2005 Ja, det bør man! Bl.a. fordi det ikke er hver dag i tre uker. Fordi det ikke er værre enn annen bråk (fest hos naboen, irriterende søppeltømmere tidlig om morgenen, bråkete barn, isbilen etc. etc. - Ja, jeg vet at det ikke er hver dag...). Fordi dette er de ungene menneskene som skal bære samfunnet fremover og det kommer til å bli en ganske tung byrde, så de fortjener absolut å få feste litt nå. Fordi det er tradisjon. Fordi de har det gøy! Fordi jeg er så UTROLIG lei av det jeg begtegner som barne - og ungdomsdiskriminering. Hvorfor er det at det er helt ok å klage over unge menneskers bråk, nekte dem å komme inn i matbutikker, nekte dem å ha det gøy ut (det er ikke bare russen), fjerne alle stedene de kan være... Piglet *sur på vegne av russen hvert eneste år, når disse latterlige diskusjonene kommer opp*
Superlammet Skrevet 28. april 2005 #4 Skrevet 28. april 2005 Kjøp vannballonger, rød- og blåmaling, fyll respektiv maling i vannballongene og ha oppi egg. Sett på deg sorte klær, smyg deg ut om natten og kast dette på bussene og bilene. Trikset er å kaste rødt på blått og vica verca. Det er et helvete å få bort.. spesielt for de som har brukt mye tid og penger på et eller annet slags kunstverk på bilen/bussen.. Evnt kan du punge dekka dems.. Problemet da er at de gjerne blir stående lenger. Knerter du generatoren bussen har derimot får du nok fred. Men husk, det kan koste deg mye dersom de får tak i deg.
Arkana Skrevet 28. april 2005 #5 Skrevet 28. april 2005 Bl.a. fordi det ikke er hver dag i tre uker. Her er det hver dag. Fordi det ikke er værre enn annen bråk (fest hos naboen, irriterende søppeltømmere tidlig om morgenen, bråkete barn, isbilen etc. etc. Jeg har aldri opplevd en fest, isbil, søppeltømmere eller andre som bråker så mye. Det eneste måtte være når de sprenger et eller annet sted. Og forøvrig har jeg ikke nektet noen å handle mat eller nektet dem feststeder, jeg ønsker bare å slippe øredøvende musikk om natten.
Piglet Skrevet 28. april 2005 #6 Skrevet 28. april 2005 Her er det hver dag. Jeg har aldri opplevd en fest, isbil, søppeltømmere eller andre som bråker så mye. Det eneste måtte være når de sprenger et eller annet sted. Og forøvrig har jeg ikke nektet noen å handle mat eller nektet dem feststeder, jeg ønsker bare å slippe øredøvende musikk om natten. Da jeg var russ, var det ingen sted vi fikk lov til å være. Derfor ble det til at vi kjørte rundt, ble klaget på, politiet jaget oss vekk og så fant vi et nytt sted. Hvor vanskelig kunne det være å si at på den eller den stranden, eller den eller den p-plassen kan russen få lov til å være? Og jeg nekter simpelthen og tro at russen bråker hver dag i tre uker... Og hele bråke-problemet ville løst seg, hvis de fikk de overnevnte stedet de fikk lov til å være... Piglet
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2005 #7 Skrevet 28. april 2005 Hvordan man opplever russen kommer selvsagt an på hvor man bor. Jeg har ikke sett en eneste russebil i år, og der jeg studerte skal det ærlig innrømmes at vi studentene bråkte mer enn russen. Russen der var nesten søt i forhold til oss, tror jeg, dessuten var vi sikkert flere studenter enn russ. Men å bli plaget av russ hver bidige natt skjønner jeg godt man blir irritert på, det husker jeg jo selv fra noen år tilbake. Jeg synes det burde vært strengere mhp lydnivå nattestid både på biler og festing, i hvert fall i tettbygde områder. Forresten vil jeg tro det er farlig å kjøre bil med sinnsykt høy musikk, man blir jo ganske ukonsentrert?
Arkana Skrevet 28. april 2005 #8 Skrevet 28. april 2005 At noen ikke klarer å gi russen et sted de kan gjøre som de vil gir dem faktisk ingen rett til å ta seg til rette alle andre steder. Det er faktisk ingen menneskerett å feste hemningsløst fordi man er ferdig med videregående.
Superlammet Skrevet 28. april 2005 #9 Skrevet 28. april 2005 Ja, det bør man! Bl.a. fordi det ikke er hver dag i tre uker... ...Fordi det er tradisjon. Fordi de har det gøy! ....Fordi jeg er så UTROLIG lei av det jeg begtegner som barne - og ungdomsdiskriminering.... ...Hvorfor er det at det er helt ok å klage over unge menneskers bråk... Jeg liker dem ikke (Og jeg anser meg selv som forholdsvis ung) fordi: - Det er dunking og helvete midt på natten hver dag i tre uker, hvertfall her jeg bor. - Det er ingen gammel tradisjon å ha russebuss med det feiteste anlegget som kan underholde en middels stor bygd. Gøy er det sikkert, men det kan de ha på dagen også. Midt på natta burde det taes hensyn til slikt. - Vil ikke kalle dette barne- og ungdomsdiskriminering. Når 19-åringer drikker seg sanseløst bedugget, råner rundt i busser til mer enn jeg tjener i året og spiller høy musikk midt på natta vil jeg påstå at de diskriminerer alle de rundt seg. - Fordi det er like ok å klage på eldre mennesker bråk, som f.eks boring i vegg tidlig på morningen, høylytt krangel, 40-50 års lag som spiller danseband til langt på natt i samkjør med rødvinsfylla. Og en aldri så liten ting til, hvorfor skal jeg respektere russen når de ikke respekterer nattesøvnen min?
Mrs. K Skrevet 28. april 2005 #10 Skrevet 28. april 2005 Jeg fatter ikke helt vitsen med russefeiringen. Hva er det egentlig man feirer? At det er kort tid igjen til eksamen? Hvorfor velger man å herje og feste og brenne bort masse hjerneceller og energi f ø r eksamen og ikke etter? Etter eksamen har de jo alverdens med tid til fest. Hadde det bare vært en helg, men det er jo i ukesvis de holder på. Hilsen Trille
Gjest Piglet i.i. Skrevet 28. april 2005 #11 Skrevet 28. april 2005 Arkana: Nei, det er ingen menneskerett å feste. Helt enig. Men isteden for å klage og ringe til politiet og lage en generelt dårlig stemning, burde man (synes jeg) fokusere på å finne en løsning på problemet. Og en løsning kunne være å finne et sted hvor russen kunne være, og så kunne de bruke dette stedet noen uker i mai, og resten av året kunne det være en skatepark eller noe annet som unge mennesker kunne ha glede av. Og fordi å klage og ringe til politet vil ikke få dem til å slutte og bråke, derfor vil det være bedre for alle parter og finne en løsning. Superlammet: Det er like ok å klage på voksene mennesker, ja, men gjør man det? Et eks.: Jeg reiste en gang på en ganske lang togtur med en dame-gruppe (40+) på tur. De drak vin, veltet rundt, snakket, lo og ropte. Hvor mange tror du klaget på dem? Hvor mange tror du ville klaget, omtrent før toget hadde forlatt perongen, hvis det hadde vært en gruppe unge mennesker, og ikke minst hvis de hadde sett litt skumle ut? Det er ingen gammel tradisjon med russebusser, nei. Men det er en gammel tradisjon og feire at man er ferdig med videregående (eller andre overgangsritualer, for den saks skyld). Derfor mener jeg at det er en tapt sak og nekte russefeiringen, og man bør arbeide på å finne en løsning som kan tilfredsstille alle, som beskrevet overfor. Hvorfor er jeg så sur på russens vegne, tenker kanskje noen? Fordi jeg husker hvordan det var å være russ. Aldri har jeg blitt behandlet dårligere. Jeg var en snill russ, drakk meg litt full, festet litt, men uten store konskvenser hverken for meg selv eller andre. Fikk gode karrakterer, plaget ingen (bortsett fra med litt bråk, men tror ikke vi var så ille), gjorde ingenting jeg har angret på, men allikevel ble jeg klappjaget. Fikk ikke komme inn på resturanter, fikk ikke lov til å grille på stranden, fikk ikke lov til å sitte uten for skolen vår og hygge meg i noen timer, og fikk ihvertfall ikke lov til å forsvare meg eller tale min sak. Så nå taler jeg russen 2005s sak... Piglet i.i.
Gjest Piglet i.i. Skrevet 28. april 2005 #12 Skrevet 28. april 2005 Det er før eksamen, fordi noen tenkte at hvis vi flytter eksamen til etter 17. mai, så slutter russen og feire. Det funket jo alle tiders... Så jeg er helt for å flytte eksamen tilbake, og så la russefeiringen starte omkring 17. mai. Og ellers er det jo masse og feire. Videregående er faktisk ikke helt lett, og så er man jo 19, ung og klar til å gå i gang med en ny fase i livet... Piglet *på vei til skolen*
Mrs. K Skrevet 28. april 2005 #13 Skrevet 28. april 2005 Men det er en gammel tradisjon og feire at man er ferdig med videregående Er de virkelig ferdige på skolen når de begynner å feste? Har de ikke en måned med eksaminer etterpå? Nå har jeg ikke gått på skole i Norge. Da vi var ferdige med eksamen og alle hadde fått luerne sine - først da var det ut på byen og feste. Hilsen Trille
LilleBille Skrevet 28. april 2005 Forfatter #14 Skrevet 28. april 2005 Her har russen fått et område å parkere busser - under forutsetning av at de respekterte natteroen til de omkringboene på en "rimelig" måte .. så det varer vel ikke lenge før de blir kastet vekk - for sånn som det er nå er ikke akseptabelt. Russen er ikke interessert i å dra alt for langt uti hutiheita .. for hadde de "giddet" - finnes det nok av store parkeringsplasser ved utfartsstedene - ca 15 minutters kjøring fra der de nå står .. men det er "for tungvint"... - de skal være "midt i "sentrum"..
Superlammet Skrevet 28. april 2005 #15 Skrevet 28. april 2005 Superlammet: * Hvor mange tror du klaget på dem? Hvor mange tror du ville klaget, omtrent før toget hadde forlatt perongen, hvis det hadde vært en gruppe unge mennesker, og ikke minst hvis de hadde sett litt skumle ut? *Det er ingen gammel tradisjon med russebusser, nei. Men det er en gammel tradisjon og feire at man er ferdig med videregående (eller andre overgangsritualer, for den saks skyld). Derfor mener jeg at det er en tapt sak og nekte russefeiringen, og man bør arbeide på å finne en løsning som kan tilfredsstille alle, som beskrevet overfor. Hvorfor er jeg så sur på russens vegne, tenker kanskje noen? Fordi jeg husker hvordan det var å være russ. Aldri har jeg blitt behandlet dårligere. Jeg var en snill russ, drakk meg litt full, festet litt, men uten store konskvenser hverken for meg selv eller andre. Fikk gode karrakterer, plaget ingen (bortsett fra med litt bråk, men tror ikke vi var så ille), gjorde ingenting jeg har angret på, men allikevel ble jeg klappjaget. Fikk ikke komme inn på resturanter, fikk ikke lov til å grille på stranden, fikk ikke lov til å sitte uten for skolen vår og hygge meg i noen timer, og fikk ihvertfall ikke lov til å forsvare meg eller tale min sak. Så nå taler jeg russen 2005s sak... Piglet i.i. *Jeg vet om veldig mange som ville klaget på dem, spesielt unge mennesker. Og jeg vet også at det er få som går bort til en gjeng ungdommer som er høylytte og ber dem om å dempe seg, spesielt dersom de er skumle på noen måte. Tror det argumentet går begge veier jeg gitt.. *De er absolutt ikke ferdig med vgs enda. Og ikke nok med det, tradisjonen ved å feire har tatt litt vel av, ja faktisk så mye at du ikke kan sammenligne russefeiring før med nå. Ja mulig det må finnes løsninger, men jeg er skremt over at dette er generasjonen som skal bære landet videre når de ikke respekterer medmenneskene sine! Og det er strengt tatt ikke vanlig Ola Dunk som vil sove sitt ansvar for å sørge for at russen har et sted de kan bælme øl, spy, spille musikk og knulle i skauen. Det får de stå for selv, men de gidder ikke fordi det er like greit å kjøre rundt og holde alle våkne. Fretidens bærere sier du? Grøss sier jeg.
Morea Skrevet 28. april 2005 #16 Skrevet 28. april 2005 Her jeg bor er det bråk hver dag ja. Vanligvis er det bare bussene som står der og dunker, eller så vrimler de ut fra Mezzo eller hva faen det stedet heter, og spyr og pisser i busker og trær i gata hos oss. Det synes jeg da er helt greit å reagere på. Har vanligvis ganske lang lunte når det kommer til bråk (har tross alt bosatt meg midt i Bogstadveien), men gruer meg til mai hvert år. Har også et stort problem med å godta at en rød eller blå dress skal gi folk amnesti fra vanlige regler og folkeskikk. Og hva er det forresten å feire? At de har klart å fullføre videregående ( )? Og det også før de faktisk er ferdige?
nallemaja Skrevet 29. april 2005 #17 Skrevet 29. april 2005 Liker ikke russen jeg. De bråker med bilene sine om nettene, og her er det nesten hver natt. Vekker ungene mine og det liker jeg DÅRLIG, men det aller verste er at de kjører rundt på dagtid og spruter vann på uskyldige folk! i fjor var jeg ute og gikk tur med barna mine i vogn, og vi ble spruta på! Slikt finner jeg meg ikke i! sprute på små små barn! og vanlige mennesker! Bare de lar være å plage meg slik kan de heller få bråke litt på kveldstid. Liker å kunne føle meg trygg når jeg går tur på fortauet jeg
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #18 Skrevet 29. april 2005 Jeg unner absolutt russen å feire. Men med måte. Jeg skjønner godt at de liker å ha musikk i bussene, og at de parkerer og fester og spyr i buskene. Men når de plasserer høytalere på taket, og spiller musikken utover, virker det jo som om de spiller musikk for å lage mest mulig lyd, ikke for å høre på den selv eller danse til den eller hva de nå enn gjør. Vi andre har ikke noe ønske om å høre musikken deres, så hvorfor har de høytaler utenpå bussen??? De må bare feste, men de må da fatte og begripe at alle andre ikke har lyst til å bli inkludert i festen.
LilleBille Skrevet 29. april 2005 Forfatter #19 Skrevet 29. april 2005 Det er nesten så man synes det er helt ok at det regner - for da blir det mindre bråk (samtidig som jeg jo synes litt synd på russen som har gledet seg lenge til å feire .. og så regner de bort ) - men nå har de fått rimelige tøffe skraper her i området - og trusler om beslag i forsterkere osv. - så nå har det vært relativt stille i halvannet døgn
Gjest Aurélie Skrevet 30. april 2005 #20 Skrevet 30. april 2005 Fordi dette er de ungene menneskene som skal bære samfunnet fremover og det kommer til å bli en ganske tung byrde' date=' så de fortjener absolut å få feste litt nå. [/quote'] Skulle dette fungere som et argument? Hehe. Hva med oss stakkarer som sitter og forbereder oss til eksamen ved høyskoler og universiteter rundt om i landet, eller bedriver siste finpuss på oppgave våre? Vi som er enda et hakk nærmere å "bære samfunnet fremover" enn det disse snekkerbukse-bekledde rølpe-rompene er? Jeg vil ha lesero for fanden! Og det hadde ikke vært så dumt å få sovet natta igjennom også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå