AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #1 Skrevet 30. mai 2019 Trenger litt råd og hjelp her. Vi har en katt, verdens beste som vi virkelig elsker og som aldri har manglet noe. Han ble funnet ute i en pappeske og vi tok han til oss og matet i mange uker hver 2. time med katte MME og plastsprøyte. Jeg jobbet like i nærheten av der jeg bodde og tok avspassering fra jobb for å gjøre dette i 2014. Inne har han klorestativ (sånnt stort ett med flere etasjer) sandkasse som rengjøres hver dag og byttes sand på minst hver 14. dag om sommeren og hver 3. dag om vinteren, masse kvalitetsfor for aktive katter, alltid tilgang på rent dagsfeskt vann, en stol han elsker å chille i og får masse kos og kjærlighet. I 2014-2017 bodde vi på samme sted ca 4 timer nord for Oslo, og katten elsker å være ute. Vi hadde rekkehus, hage og lett å få han inn og ut etter behov. Aldri hatt kattedør. Det har ofte skjedd at vi plystrer på katten i ett spessielt tonefall, så kommer han slik at vi ser han, og så stikker han av igjen. Da er klokka gjerne 2300 på kvelden, og vi lar han være ute om det ikke blir mer enn -1 grader. Men vi prøver virkelig å få han inn, lokker med våtfor og snacks uten hell. Aldri vært ett problem, og han har alltid komt inn på morningen. Aldri vært mer enn 24 timer ute om gangen om sommeren, og da var det fordi han ikke ville inn. Vi har aldri reist vekk fra han mer enn 12 timer uten tilsyn fra en god nabo. Nå bor vi i leilighet utenfor Oslo nær marka med skog og masse gress. Rolige barnevennlige omgivelser. Vi bor noen etasjer opp, og det har gått over all forventning. Fått koselige kommentarer fra naboer om hvor søt han er, og hvor koselig det er at han (vi) tar heisen. Vi humrer litt over "bykatten" som er så sofistikert. Når han er ute sjekker vi minst hver 2. time om han sitter med ytterdøren om vår/sommer, og om vinteren sjekker vi hvert 20. minutt. Denne gamle nabodamen mente at vi drev dyreplageri i vinter når vi slapp han ut når det var -10 grader, og jeg forklarte til henne på en hyggelig måte at han selv vil ut, han fikk kjenne på terassen først om det var for kaldt, at vi sjekker på han hvert 20. min og at han hadde vært inne i flere dager og måtte få lov å utføre naturlig adferd. Hun likte det ikke, men ville ikke prate om det og bare gikk. Nå har nabodamen meldt oss til dyrevernet. Jeg gikk bort til henne for å spørre hvorfor hun var beskymret, og jeg var vennlig, høflig, nyskjerrig, lot henne prate og vil opprinnelig ha ett godt naboskap. Hun stappet kjeftefingen opp i ansiktet mitt, fortalte om hvor uansarlige vi unge katteeiere var som bare reiser vekk og kaster katten ut. Jeg ba henne om å vennligst ikke ta meg i ansiktet, for jeg oppfattet det litt aggresivt. Det brydde hun seg ingenting om sa hun. Plutselig spotter jeg katten min INNE HOS HENNE (klokken var 2130) og han virket redd og veldig lettet over å se meg. Han pilte mellom bena mine og ut på området. Hun hadde visstnok forsøkt å ringe på ringeklokken vår flere ganger, men vi har eksamensperiode og er hjemme hele tiden uten å ha hørt noe. Ingen problemer med dørklokken, vi testet. Hun har drevet å lokket han inn til seg med kattesnop (sa hun) for å ha han inne hos seg om nettene. Hun driver å gir han store mengder sei, og da er det jo ikke rart at katten vil inn til henne å få fisk istedenfor tørrfor fra Royal Canin. Vi har vært dødsbeskymret den siste tiden over matvanene til katten, og hadde det ikke vært for at vi ofte ser katten i nærområdet hadde vi vært redde for at den var påkjørt. Nå vet vi jo at damen tar han inn. Katten har ikke ville kommet inn noe særlig den siste uken, og alle våre forsøk på å få han inn har vært nyttesløse. Vi ba damen om å slutte å ta han inn og slutte å gi han mat. Da sa hun at hun var helt fortvilet over mishandlingen vår av denne katten, og han driver å mjauer utenfor vinduet hennes fordi han fryser og er sulten. Jeg ba henne om å ignorere han en stund, så lærer han at han ikke kan komme til henne for å få behovene sine oppfylt. Hun kastet meg på dør og var svært uhøfelig i hele samtalen. Jeg føler at hun egentlig vil stjele katten vår og ble bustet på det når jeg kom på døra. Er ikke noe beskymret for dyrebeskyttelsen, jeg vet at sannsynligvis har ingen katter i hele verden det så trygt og godt som vår. Vi har også vært midlertidig omplasseringshjem for flere katter der vi bodde før, og har ett godt forhold til dem. Men hva skal jeg gjøre med denne gamle nabodamen??? Bare håpe at hun snart flytter på gamlehjem? Anonymkode: d61bc...abf 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #2 Skrevet 30. mai 2019 Katten er for øvrig en gutt, kastrert og chippet. Veldig kosete, og litt rar fordi han ikke hadde kattemamma de første leveukene. Anonymkode: d61bc...abf 2
Krakilsk Skrevet 30. mai 2019 #3 Skrevet 30. mai 2019 Åh, men så teit at hun skal henge seg opp i deres pus som har det så godt! Hun kunne godt funnet seg en pus som trengte omsorgen mer, det er jo nok av dem. Jeg vet ikke helt hva jeg kan råde deg til, du har jo håndtert dette så fint og ryddig. Men om det fortsetter, og du ser at godt naboskap er tapt så kan du anmelde henne. Får jo håpe at du slipper det da, men sånne kattetyver er et fenomen. Lykke til, og kos med pus fra meg 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #4 Skrevet 30. mai 2019 Jeg hadde anmeldt henne til politiet. For kidnapping av kjæledyr, og trusler mot dere. Og satset på at det roet henne ned ti hakk. Anonymkode: 7a545...bd6 26
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #5 Skrevet 30. mai 2019 Man kan ikke melde folk til dyrebeskyttelsen, man må melde til mattilsynet Anonymkode: cb523...fb7 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Si at du anmelder henne om hun fortsetter å ta inn katten deres og mate den. Det er faktisk forsøk på tyveri. Hadde samme problem med noen naboer for flere år siden. Ba dem slutte å ta inn katten vår da den ble forvirret over hvor den faktisk bodde. De sluttet og katten kom hjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 Fy faen! Blir så sint av å lese sånn. Æsj vet ikke hva jeg hadde gjort, er jo ikke så lett å bare flytte, men tror jeg ville vurdert det... hun kommer nok ikke til å slutte. Og det skal vel mye flaks til før hun skal på hjem/går bort. Ta kontakt med politiet og meld i fra om at hun stjeler katten, så er det registrert i hvert fall om hun en dag ikke vil ‘gi den tilbake’. Kanskje også ta kontakt med barna til denne dama og forklare situasjonen? Anonymkode: 18ce8...a23 5
Diamant20 Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 Kan dere sette på en GPS på katten så dere kan se hvor den er? 5
Emmelise Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 Dyrebeskyttelsen har ikke "makt" til å gjøre noe. De er en frivillig organisasjon. Mattilsynet er dit man anmelder dyreforhold og der tar det gjerne sykt lang tid. Det betyr at om hun truer med å "anmelde dere til db" så er du rimelig trygg ettersom de ikke får gjort noe. Men du kan alltids fortelle henne i retur at du kommer til å politianmelde henne om hun ikke slutter å stjele katten din og trusler mot deg. Og hver gang du ikke får inn katten så står du og hamrer på døren hennes for å "sjekke" om den er der. Blir det plagsomt og ubehagelig nok i lengden så slutter hun nok mest antagelig. Siden katten er chippet så har du bevis for eierskap. Heldigvis, for noen folk der ute er helt skrudd. Forøvrig kan man få halsbånd med gps på som kobler til en mobilapp slik at man alltid vet hvor katten er. Det kan alltids være verdt en liten investering. 16
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Just now, AnonymBruker said: Jeg hadde anmeldt henne til politiet. For kidnapping av kjæledyr, og trusler mot dere. Og satset på at det roet henne ned ti hakk. Anonymkode: 7a545...bd6 Skal si de har mye bevis å vise til politiet, nå som katten ikke lengre er hos den kjerringa. TS burde ha på lyd på ringeklokka nå for tiden, selv om hun er i eksamensperiode, nå når hun har disse utfordringene. Kjerringa som er nabo prøver å ha en viss form for kommunikasjon, virker det som, og da bør man prøve å imøtekomme det. Endret 30. mai 2019 av Mrs. Random Nick
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 Tror den gamle kjerringa er sjalu, og vil ha katten selv. Anonymkode: 0afae...d3f 5
Jensine Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 10 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev: Skal si de har mye bevis å vise til politiet, nå som katten ikke lengre er hos den kjerringa. TS burde ha på lyd på ringeklokka nå for tiden, selv om hun er i eksamensperiode, nå når hun har disse utfordringene. Kjerringa som er nabo prøver å ha en viss form for kommunikasjon, virker det som, og da bør man prøve å imøtekomme det. Følg med da - ringeklokka virket fint. Poenget var at dama løy. 18
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 I alle sameier og borettslag jeg har bodd i har styret fungert som en slags mekler under konflikter som beboerne ikke har klart å ordne opp i selv. Jeg hadde ringt dem for å høre om det er noe de kan bistå med. Du skal ikke se bort i fra at hun har gjort dette før. Hvis dere fortsetter å slippe han ut kan dere investere i gps, det hadde nok jeg gjort. Anonymkode: 34cac...f6a 9
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 25 minutter siden, Emmelise skrev: Dyrebeskyttelsen har ikke "makt" til å gjøre noe. De er en frivillig organisasjon. Mattilsynet er dit man anmelder dyreforhold og der tar det gjerne sykt lang tid. Det betyr at om hun truer med å "anmelde dere til db" så er du rimelig trygg ettersom de ikke får gjort noe. Men du kan alltids fortelle henne i retur at du kommer til å politianmelde henne om hun ikke slutter å stjele katten din og trusler mot deg. Og hver gang du ikke får inn katten så står du og hamrer på døren hennes for å "sjekke" om den er der. Blir det plagsomt og ubehagelig nok i lengden så slutter hun nok mest antagelig. Siden katten er chippet så har du bevis for eierskap. Heldigvis, for noen folk der ute er helt skrudd. Forøvrig kan man få halsbånd med gps på som kobler til en mobilapp slik at man alltid vet hvor katten er. Det kan alltids være verdt en liten investering. Dette! Og skriv logg. Når går katten ut, når kommer den tilbake, hvilke klokkeslett dere har sjekket ved døra, vær og temperatur i aktuelt tidsrom - og ikke minst når dere går og spør naboene om de har sett ham/sluppet ham inn og om dere fant ham hos naboen. Dere gjør ikke noe galt. Naboen gjør. Anonymkode: fe3f2...283 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #15 Skrevet 30. mai 2019 Takk for tipa, alt fra å bruke borettslaget som megler til GPS halsbånd til å banke på døra hennes når katten ikke vil inn og ikke minst muligheten for å anmelde henne tilbake! Har bestillt ett GPS halsbånd nå, og jeg skal ta kontakt med styret i borettslaget i kveld for å fortelle om situasjonen. Skal også begynne å sjekke om katten er inne hos henne dersom GPSen tilsier at den er det, og hun får ett brev av meg hvor jeg forklarer situasjonen på en formell måte. I brevet skal jeg også rose henne for at hun bryr seg om dyr og at jeg forstår at intensjonen er god, men at vi ikke ønsker at hun skal ta den inn eller gi den mat. Å gi den kos ute på verandaen setter den nok pris på, og det går fint. Om hun fortsetter å tar den inn og gi den mat, så gir jeg henne ett strengere brev hvor jeg forklarer at det er ulovlig og tyveri etter straffeloven, og at forholdet kommer til å blir anmeldt neste gang. Takk for tips folkens, setter pris på det Anonymkode: d61bc...abf 12
_popcorn_ Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 Jeg sitter selv i styre i ett borettslag, og jeg hadde gjerne vært behjelpelig med å forklare denne damen at det hun gjør ikke er greit. Du sier også at du har vært fosterhjem, er det for den lokale avdelingen der dere bor nå? Om du har noen i den lokale avdelingen som du kjenner litt, så kan du jo prøve få dem til å varsle denne damen skriftlig eller muntlig om at du er en god katteeier og at denne katten har absolutt alt den trenger. Om dem bekrefter at pus har det fint og ikke mangler noe, så kanskje hun gir seg? Har selv en pus på halvannet år, den er liten av vekst, og går på spesialfor for å holde oppe vekten da den har veldig lett for å bli tynn. Når man ikke kjenner den, så kan det se ut som den er for ung til å være ute alene, og det kan se ut som den ikke får nok mat, så jeg kjenner selv litt på redselen for at noen skal ta den inn eller melde i fra. Men jeg blir beroliget av tanken på at dyrebeskyttelsen her kjenner til pusen, da jeg hadde den i fosterhjem lenge før jeg adopterte den, så dyrebeskyttelsen kjenner historien hennes og kjenner meg, og vet at denne pusen har alt den trenger, selv om den ser tynn ut. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 Hadde ringt på hos naboen, kalt henne en f...e og anmeldt henne til politiet Hun høres helt gæren ut. Anonymkode: 7e46b...b9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 3 timer siden, _popcorn_ skrev: Jeg sitter selv i styre i ett borettslag, og jeg hadde gjerne vært behjelpelig med å forklare denne damen at det hun gjør ikke er greit. Du sier også at du har vært fosterhjem, er det for den lokale avdelingen der dere bor nå? Om du har noen i den lokale avdelingen som du kjenner litt, så kan du jo prøve få dem til å varsle denne damen skriftlig eller muntlig om at du er en god katteeier og at denne katten har absolutt alt den trenger. Om dem bekrefter at pus har det fint og ikke mangler noe, så kanskje hun gir seg? Har selv en pus på halvannet år, den er liten av vekst, og går på spesialfor for å holde oppe vekten da den har veldig lett for å bli tynn. Når man ikke kjenner den, så kan det se ut som den er for ung til å være ute alene, og det kan se ut som den ikke får nok mat, så jeg kjenner selv litt på redselen for at noen skal ta den inn eller melde i fra. Men jeg blir beroliget av tanken på at dyrebeskyttelsen her kjenner til pusen, da jeg hadde den i fosterhjem lenge før jeg adopterte den, så dyrebeskyttelsen kjenner historien hennes og kjenner meg, og vet at denne pusen har alt den trenger, selv om den ser tynn ut. Vi var fosterhjem på det gamle stedet vi bodde, så kjenner ingen på avdelingen i Oslo. Men det kan være en ide å ta kontakt med dem uansett og høre hva de har å si. Godt du passer på pusen din, det er minst like vanskelig å ha en tilsynelatende underernært pus som det det er å ha en tilsynelatende overvektig pus. ❤️ 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ringt på hos naboen, kalt henne en f...e og anmeldt henne til politiet Hun høres helt gæren ut. Anonymkode: 7e46b...b9e haha, drømte det i natt. Og at jeg stjal rullatoren hennes. Blir nok med drømmen, men var befriende 😁 Anonymkode: d61bc...abf 2
_popcorn_ Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi var fosterhjem på det gamle stedet vi bodde, så kjenner ingen på avdelingen i Oslo. Men det kan være en ide å ta kontakt med dem uansett og høre hva de har å si. Godt du passer på pusen din, det er minst like vanskelig å ha en tilsynelatende underernært pus som det det er å ha en tilsynelatende overvektig pus. ❤️ haha, drømte det i natt. Og at jeg stjal rullatoren hennes. Blir nok med drømmen, men var befriende 😁 Anonymkode: d61bc...abf Jeg har hele spektret Dem har fri tilgang på Light tørrfor, så får minstepus tilleggsforing. Største er noe overvektig, og går fortsatt opp selv på light og uten tenner. Mellomste holder vekten perfekt på light for, mens minste må ha tilleggsforing. Men overvekten er ikke spesielt synlig på største siden han er en stor og fluffy kar! Minste derimot er korthåret så det synes godt på henne når hun går ned i vekt. Og folk flest reagerer mer på undervektige dyr enn overvektige, selv om begge deler er like skummelt... Ingen ringer mattilsynet for en tjukk pus, men alle ringer for en tynn liksom... 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #20 Skrevet 30. mai 2019 OPPDATERING: (vi slapp katten ut kl 16:30, og det har vært en regnbyge i mellomtiden på 20 min) Naboen ringte på ringeklokken vår nettopp. Hun mente at siden vi var så ansvarsløse å ikke hentet katten inn når det regnet så måtte vi hente den nå. Den satt visstnok utenfor døra og mjauet og var kjempekald. Jeg gikk ned, møtte damen og ingen katt. Spurte hvor katten var, og hun pekte bort i ett buskkratt utenfor leiligheten hennes. Jeg spurte "Pus, vil du inn?", pusen tasset bort til oss og så en annen retning. Som han ofte gjør når han bare vil hilse på. Jeg sa til naboen at han ikke ville inn, og ba henne om å stole på at vi tok han inn når han ville inn. Hun menta at katten banket på binduet hennes "hele tiden" og frøs, så jeg svarte at det er nok fordi hun har gikk han god mat. Dette trodde ikke hun var grunnen. Jeg sa at dersom hun klarer å ignorere han, så slutter han å banke på og tigge. Da gikk hun til leilgiheten hennes, og jeg fulgte etter mens jeg sa navnet hennes 4 (fukkings) ganger. Hun "hørte" meg siste gangen siden jeg omtrent ropte, og snudde seg. Jeg fulgte opp med å spørre om vi kunne ha en samtale om problemet istedenfor at hun bare veiver meg bort. Hun sa at hun måtte slippe katten inn og at hun slapp han inn i stad og ga han lunket vann. (OMFG, hvor fukkings treig går det ann å bli???????). Jeg ba henne om å slutte å slippe han inn, sluppe å gi mat, slutte å gi vann. Han får alt han trenger hos oss. Da sa hun at dette gadd hun ikke å bruke tid på lenger, mens hun lukket og låste døra si rett i ansiktet på meg. For ei respektlaus drittkjerring! Håper hun har en diagnose eller noe som kan unnskylde den latterlige oppførselen hennes. Har prøvd å få tak i boretsslagslederen i hele dag, men han er ikke hjemme. GPS halsbånd er bestillt og jeg gleder meg til å få det på stell. Dette gidder jeg ikke mer av. Håper enten at hun slutter tvert, at boretsslagslederen klarer å få henne itl å slutte, eller at jeg kan ita en skikkelig prat med henne hvor hun ikke løper vekk og gjemmer seg når det blir ubehagelig. Så skal jeg fortelle at neste gang hun gjør noe med katten min så anmelder jeg henne. Dette går ikke ann. Anonymkode: d61bc...abf 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå