Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min har en god kamerat som også er vår nabo. I går da de var her sa jeg at de kunne ta seg en is. Glemte helt at denne kameraten faster. 

Så skulle vi ha litt kveldsmat, valgte å utsette til han måtte hjem. Men, hvor mye hensyn skal en ta? Disse barna er 9 og 10 år.

Anonymkode: e4c87...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer vel helt an på om hvorvidt det er religiøst, medisinsk eller dietarisk faste og om foreldrene har gitt beskjed, eller om du bare vet om fasten likevel.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er religiøst. Han spiser frokost og på skolen, så faster han til kl 22.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen kommunikasjon med foreldrene? Det er ikke helt vanlig at barn i den alderen faster 100%, og om de gjør det er det merkelig at de er borte fra hjemmet i timesvis. Jeg kjenner noen muslimske familier, og barna der faster ikke hele dagen. Da greier de ikke å fungere på skolen. Ungdommene jeg kjenner forsøker å faste en del, men spiser et måltid midt på dagen. Det er kun de voksne som faster hele dagen. 

Deres måltider må gå som normalt uansett. Dere kan jo ikke la være å spise selv om dere har en fastende gjest i huset. Hva sier gutten selv? Har han snakket om fasten? 

Anonymkode: ab515...26b

AnonymBruker
Skrevet

Gutten som fortalte meg om fasten.  Prater ikke med foreldrene.

Er flere  barn på skolen som faster hele dagen noe som gir uro i klassen. 

Skrevet

Jeg synes ikke man skal trenge å ta hensyn med tanke på egne måltider.  Det skulle tatt seg ut om arbeidsplasser, barnehager og skoler skulle sympatifaste.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke latt være å spise selv, eller gi ungene mine mat, fordi noen andre faster. Da får de vente på rommet eller gå hjem i mens hvis de ikke tåler det. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med siste taler. Det ser ikke ut til at gutten eller foreldrene har krevd noen tilrettelegging fra din side, så da er det egentlig ikke noe problem. Gutten får gå hjem eller vente i et annet rom mens ditt barn spiser. 

Anonymkode: ab515...26b

Gjest WhisperingWind
Skrevet
5 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg hadde ikke latt være å spise selv, eller gi ungene mine mat, fordi noen andre faster. Da får de vente på rommet eller gå hjem i mens hvis de ikke tåler det. 

Enig.

Men synes det er er hårreisende at barn skal faste. Burde vært 18 års aldersgrense. Spesielt barn i den alderen trenger masse mat.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud...stakkars barn

Anonymkode: 47f63...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Gutten burde være stor nok til å si fra at han faster. Synes ikke du trenger å ta noe særlig hensyn. Barnet ditt kunne tatt seg en brødskive på kjøkkenet. Og skulle dere spise middag, kunne gutten kommet etter middag eller ventet på rommet.

Anonymkode: c4c42...316

Skrevet

Hadde noen muslimske barn hos oss også. De fikk is og saft. Etterpå kom jeg på at de kanskje faster.  De sa ingenting og da kan jeg heller ikke vite det.  Foreldrene har jeg ikke truffet.

Skrevet

Mange muslimske barn faster ikke. Samme med menstruerende, eldre, syke. Anbefaler å snakke med foreldrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...