Gå til innhold

Søsken som ikke leker sammen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har to gutter på 3 og 6 år. Jeg hadde trodd at de etter hvert skulle begynne å leke litt sammen, og få litt interesse av de samme tingene. Nå er det først og fremst krangling. Jeg kan forstå at 6-åringen synes det er kjedelig med en treåring, men jeg hadde trodd de kunne leke litt. 

Dere med barn med samme aldersforskjell, leker de bra sammen? Når begynte de evt å leke sammen. 

Hilsen mor som er sliten av krangling

Anonymkode: 03146...609

Videoannonse
Annonse
Gjest Dorey
Skrevet (endret)

Jeg har to gutter med samme aldersforskjell. De er nå 4 og 7 år og det er først det siste halve året de har begynt å leke sammen. De krangler heldigvis veldig lite, men det kan fort bli små konflikter når de skal leke sammen. Det er jo fordi yngstemann ikke alltid skjønner prinsippene for leken enda, men han lærer hele tiden 😉 

Det hender jeg må hjelpe dem i gang, har du prøvd det? Det går seg sikkert til snart! 

Endret av Dorey
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Mannen min og lillebroren hans kom aldri overens. De kranglet hele oppveksten og i dag har de ikke noe kontakt. Sees hovedsakelig til jul og selv da prater de knapt sammen. Ikke noe fiendtlige greier, men de har ikke noe å si til hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, Dorey skrev:

Jeg har to gutter med samme aldersforskjell. De er nå 4 og 7 år og det er først det siste halve året de har begynt å leke sammen. De krangler heldigvis veldig lite, men det kan fort bli små konflikter når de skal leke sammen. Det er jo fordi yngstemann ikke alltid skjønner prinsippene for leken enda, men han lærer hele tiden 😉 

Det hender jeg må hjelpe dem i gang, har du prøvd det? Det går seg sikkert til snart! 

Så godt å høre. Jeg håper der får seg til, for det er ganske intenst til tider😂

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Mannen min og lillebroren hans kom aldri overens. De kranglet hele oppveksten og i dag har de ikke noe kontakt. Sees hovedsakelig til jul og selv da prater de knapt sammen. Ikke noe fiendtlige greier, men de har ikke noe å si til hverandre. 

Så trist,men sånn er det vel av og til. Hvis de har veldig ulike personligheter

AnonymBruker
Skrevet

Seksåringen er jo dobbelt så gammel som treåringen, så selv om det «bare» er snakk om tre år så er dette en ganske stor aldersforskjell. 

Har to gutter med tre år i mellom selv og NÅ begynner de å få mye glede av hverandre (7 og 10 år).  De lekte sammen da de var yngre også, men da var det mer slik at jeg veiledet eldste på hvordan han kunne aktivisere lillebror, med mye ros når han fikk det til. 

Typiske leker som storebror kan vise lillebror er jo gjemsel, sisten, førstemann og hjelpe til med å finne frem tegnesaker eller bygge togbane/lego og vise minsten hva man kan gjøre.

Passet på å aldri presse storebror inn i lek hvis han heller ville leke på egne premisser der lillebror ikke forstår. 

Anonymkode: 01e83...bd3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

To gutter i samme alder, og føler vel livet er en slags krigssone for tida. De kan leke fint sammen en sjelden gang, men for det meste er det bråk, krangling og egling dem mellom. Til tider ganske heftige slåsskamper som vi må bryte opp. 

Anonymkode: 86011...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme aldersforskjell på mine. De blir 4 år og 8 år i vinter. Der er det krangling fra morgen til kveld 😅 men de leker mye sammen. Spiller Pokémon sammen, hekler, bygger lego sammen, leker med Lego-toget til storebror, spiller fotball sammen, sykler osv. Lillebror får til og med "lov" til å være med når både han har venner på besøk og når han skal til vennene sine(som er våre naboer). De er og mye adskilt siden eldste er mye med venner uten lillebror også,  men de liker å ringe til hverandre når de er fra hverandre og det er alltid gjensynsglede når de ser hverandre. Men fy hvor de kan slåss også! 

Anonymkode: 25d7f...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare 1,5 års forskjell på mine, de har lekt sammen helt siden minsten begynte å leke. Men det er også mye krangling! At de leker sammen betyr ikke at de ikke krangler ;) 

Anonymkode: 3d778...33e

Skrevet

Mine er jente og gutt. 3 års aldersforskjell. Godt forhold og nå sitter de å tegner sammen. Men har forstått det slik at det kunne like gjerne vært konstant krangling. Hører om andre hvor det ikke er slik. Kanskje en fordel at har en storesøster? 

Mine har lekt sammen hele tiden. Dvs begrenset av utvikling selvsagt. Men hatt fin samhandling sånn ifht. 

Det er selvsagt også krangling men kortvarig og blir fort venner igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to jenter på samme alder som dine. De leker masse sammen, mye familielek for tiden. Krangler mye også da😅

AnonymBruker
Skrevet

Mine to eldste, med tre års aldersforskjell, har alltid kranglet voldsomt. Aldri lekt sammen. De snakker ikke sammen. De har ingen felles interesser. De er 18 og 21 nå. 

Nummer to og tre er gode venner. Litt krangling kan det være, men de tilbringer mye tid sammen. Snakker mye sammen. Har mange felles interesser. Nummer tre er 14.

Nummer en og tre enser ikke hverandre. De har ingen felles interesser. Snakker ikke sammen. 

Alle gutter. 

Anonymkode: d6801...ab0

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, ss82 skrev:

Jeg har to jenter på samme alder som dine. De leker masse sammen, mye familielek for tiden. Krangler mye også da😅

Ja, jeg ser at jenter med samme aldersforskjell leker mer. De leker gjerne rollelek, det er ikke 6-åringen interessert i i det hele tatt..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to jenter med 21 mnd.mellom. Alltid lekt bra sammen, aldri vært krangling, noen små irritasjoner innimellom. Men aldri skikkelig krangling. Heldigvis. Nå er de 16 og 18 og fortsatt veldig gode venner. Så deilig. Prater sammen, hjelper hverandre med skolearbeid, kan dra på shopping sammen. Og utrolig deilig når vi er på ferie, da har de alltid hatt hverandre

Anonymkode: 18f5d...3c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sier ikke at dette gjelder TS, men mange tror at barn har så godt av å vokse opp med søsken så de har noen å leke med. Jeg og søsteren min lekte aldri sammen under oppveksten og kranglet nok en del fordi vi var såpass ulike i personlighet. Så det er ingen garanti for at søsken går godt over ens med hverandre...

Anonymkode: 370bf...c06

• Liker 5
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at dette gjelder TS, men mange tror at barn har så godt av å vokse opp med søsken så de har noen å leke med. Jeg og søsteren min lekte aldri sammen under oppveksten og kranglet nok en del fordi vi var såpass ulike i personlighet. Så det er ingen garanti for at søsken går godt over ens med hverandre...

Anonymkode: 370bf...c06

Det er absolutt ingen selvfølge at barna leker fint sammen. Hørt noen historier om dette. 

• Liker 1
Skrevet

Mine har samme aldersforskjell, og har lekt veldig mye sammen siden minsten begynte å leke. De krangler mye også, men de har et veldig nært søskenforhold.

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 4 og en annen på 2... de leker sammen en del, men i grunn så er 2.åringen i veien for 4. Åringen. Hvis det er snakk om herjelek, så leker de sammen. Men rollespill går ikke enda da 2 åringen er ikke på samme nivå. Tegne sammen går heller ikke da minstemann ødelegger mye. Hehhe vil tegne over broren sitt ark. 

Men jeg merker de begynner å krangle litt mer. De kan slå hverandre og blir mer og mer av dette selv om eldsten er forsiktig. 

Gud hjelpe meg når minstemann vokser litt til og får mer krefter.

Anonymkode: 9cf6d...c78

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en på 4 og en annen på 2... de leker sammen en del, men i grunn så er 2.åringen i veien for 4. Åringen. Hvis det er snakk om herjelek, så leker de sammen. Men rollespill går ikke enda da 2 åringen er ikke på samme nivå. Tegne sammen går heller ikke da minstemann ødelegger mye. Hehhe vil tegne over broren sitt ark. 

Men jeg merker de begynner å krangle litt mer. De kan slå hverandre og blir mer og mer av dette selv om eldsten er forsiktig. 

Gud hjelpe meg når minstemann vokser litt til og får mer krefter.

Anonymkode: 9cf6d...c78

Kjenner igjen den der med minsten som plutselig får mer krefter. Det var plutselig ikke noe gøy når minsten herjet på størstemann. De er jo snart like tunge 😆. Jeg begynte å si fra når merket selv at nå begynte det å bli tyngde på hoppa 😂. Men det måtte litt erfaring til før de skjønte at ikke kunne leke slik mer. 

Skrevet

Mine to største er gutter med tre år mellom. De har igrunn alltid lekt sammen, er hverandres bestevenn, og krangler svært sjelden.

Nå er minsten 5 år og største 8, og største vil sjelden leke rollelek og liknende, men da forhandler de om hva de skal gjøre (hvis du spiller litt FIFA/fotball med meg så kan vi leke etterpå?) og så finner de ut av det. Ellers prater, fjaser og tuller de mye sammen, eller spiller eller ser tegneserier sammen på tabletene.

Jeg trur det er litt uvanlig med et såpass harmonisk søskenforhold som deres er, da. De fleste søskenpar jeg kjenner krangler mye. Mine er ekstremt knytta til hverandre, sover på samme rom og savner hverandre fort når de er fra hverandre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...