Gå til innhold

Har du plantet ut tomatene dine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg venter på at temperaturen skal gå litt opp igjen, syns det er for kaldt til dem ute nå med under 5 grader. Håper å få gjort det snart for de setter allerede frukt :P Bor ved Mjøsa.

Har du plantet ut dine? :) 

Anonymkode: f697d...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bor i Trøndelag, så nei 😂 snødde ikke langt fra området her i natt...

Anonymkode: 2a711...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Trøndelag, så nei 😂 snødde ikke langt fra området her i natt...

Anonymkode: 2a711...902

Ja huff der var det meldt snø :fryser: Vi får håpe på varmere vær snart! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle plante de ut før helga, men så kom jo snøen...tror ikke det blir mye tomat i år, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plantet de ut, men har en del tomater klare på de jeg har, så tror nok det skal bli tomater. Men håper det snart blir varmere i været🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, de har stått en stund på terrassen. Har fått noen blomster. (Nøtterøy)

Anonymkode: f8144...7eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bor ved kysten i Østfold, og her har tomatplantene stått på inntil husveggen på verandaen i snart to uker. De vokser godt og har flere blomster som har fått brsøk av insekter.

Har ikke plantet dem ut i krukkene ennå pga. av vind. Det pleier å blåse kraftig i slutten av mai, og tidligere har tomatplantene blåst delvis i stykker (knekt, mistet mange greiner m.m.) Vi har hatt flere dager med sterk vind, og det er også meldt veldig kraftig vind i dag som nok hadde ødelagt plantene om de var plantet ut. Klok av skade venter jeg derfor til litt ut i juni i år.

Anonymkode: 7c3a2...be3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har mine i drivhus, og der skal de få stå!

Anonymkode: ade9f...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei men håpte å gjøre det i kveld, men nå er det kaldt, og regn, og blåser mye :( Østlandet. 

Anonymkode: 204ae...a14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var godt i gang med herdingen helt til det begynte å blåse så jæklig oppå den kulda. Da mistrivdes de så mye at de har fått ferie innendørs for nå.

Anonymkode: b824d...b57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, de har stått en stund på terrassen. Har fått noen blomster. (Nøtterøy)

Anonymkode: f8144...7eb

Sukk...kunne tenke meg å flytte til Vestfold, Nøtterøy må være fantastisk.

Regner med å få mine ut på søndag, de bare må ut nå da de vokser ut av pottene. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her var det hvitt ute i går kveld. Så her er det ennå for kaldt. Så tomatplanten står ennå på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg fått ut fire planter, resten er planter som passer bedre til potter, og så noen til som skal ut på friland. De står ute i regnet nå, ikke spesielt kaldt så jeg regner med det er ok vær for både tomater og gresskar, som også skal plantes ut ganske kjapt.
Litt spent på bedene mine da det er mye halvkompostert kompost og en del jord, lurer på hvordan de kommer til å trives i det.

Jeg halvveis satte dem og halvveis la dem ned i bedet slik for å få mere røtter på dem. Har lite erfaring med dette så jeg lærer på youtube-akademiet: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg fått ut fire planter, resten er planter som passer bedre til potter, og så noen til som skal ut på friland. De står ute i regnet nå, ikke spesielt kaldt så jeg regner med det er ok vær for både tomater og gresskar, som også skal plantes ut ganske kjapt.
Litt spent på bedene mine da det er mye halvkompostert kompost og en del jord, lurer på hvordan de kommer til å trives i det.

Jeg halvveis satte dem og halvveis la dem ned i bedet slik for å få mere røtter på dem. Har lite erfaring med dette så jeg lærer på youtube-akademiet: 

Ah, den første versjonen med å pakke dem inn i plast virker jo superpraktisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nå fått ut fire tomatplanter i en pallekarm med "drivhus" i plast over, og 6 stykker i et litt større bed på friland som jeg tenker å ha plast-tunnell over til de blir for høye til det. Jeg har også noen busktomater og paprika som jeg ikke vet om jeg skal sette i potter eller om jeg skal putte dem inn til tomatene...blir det for lite lys under plantene i pallekarmen til noen paprika eller busktomater? Tenker jeg kan ta av ganske mye bladverk på tomatene og de plantene blir jo ikke så høye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine flytter inn og ut fremdeles, er litt for kaldt på nettene til at jeg våger å ha dem ut!

Anonymkode: 58dab...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bor i Indre østfold. Plantet ut mine tomatplanter i April, og så langt alt vel, de har dog ligget under fiberduk.

Anonymkode: 41861...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor i Indre østfold. Plantet ut mine tomatplanter i April, og så langt alt vel, de har dog ligget under fiberduk.

Så fantastisk, har du tomater enda?

Mine her på Hedmark har nettopp kommet ut men jeg tror jeg kunne plantet dem ut en del tidligere. De ble så store inne at noen faktisk begynte å få tomater, vet ikke hvor heldig det er når jeg ikke vet hvordan jeg skal gjødsle dem riktig i potte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jada, de produserer stadig vekk, nå har de fått selskap av enda noen artsfrender :)

Men ser også at han som fikk trekk på seg er litt mindre og spinklere i veksten enn resten av flokken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fortsatt ikke satt ut mine om natten men nå nærmer det seg for de tøffeste typene. Hvor kaldt har deres tomater det nå på det verste uten beskyttelse?

Anonymkode: b824d...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...