Gå til innhold

Til dere som er utro...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg avslørte nylig at hun har hatt en affære i 2 mnd. Hun har vært sammen med typen i 1 år, men er allerede lei. Føler at han ikke 'ser' henne, gir henne nok oppmerksomhet og føler de har sex for lite. Hun møtte en eldre mann på jobb (jobber på cafe) og startet affæren. Til meg gråt hun når hun fortalte dette, og sa at hun ''tror'' hun kommer til å forlate typen om ting ikke blir bedre.

Jeg satt vel igjen som et stort spørsmålstegn. Mitt spørsmål går derfor ut til dere som er utro: hvorfor? Hvorfor gjør dere ikke deg selv og partneren deres en tjeneste, og bare slår opp med dem? Hvorfor ikke slå opp og ha sex med et annet menneske med god samvittighet? Er det det at dere trenger begge deler? ''Have your cake and eat it too'' - dere bare MÅ ha en kjæreste og en elsker? Dere tenner på faren og det faktum at dere bryter en 'regel' av å ha dere med andre? Hva er greia? 

Anonymkode: 40064...da4

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er umulig å prøve å forklare til folk som har laget seg en forestilling om at dette er så fælt.

Sorry, men det går bare ikke. Utallige tråder har prøvd.

Anonymkode: 2e5c0...5db

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Enig med vedkommende over.

Anonymkode: 5d2da...f07

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor folk er utro. Eller jeg kan forstå, men jeg synes likevel utroskap er galt. Hvis forholdet ikke fungerer, så fungerer det hvertfall ingenting bedre ved å være utro. Om man vil innlede forhold eller ha sex med andre så er det bedre å avslutte forholdet.

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet

Du tror alle er utro på samme måte, av samme årsaker og i samme omstendigheter som din venninne?

Jeg var ikke litt lei av mannen min, jeg hadde vært hans dørmatte og søppelkasse i nesten 15 år. Likevel prøvde jeg å holde ut, av hensyn til felles barn. Han truet nemlig med alt fra selvmord til kidnapping hvis jeg ymtet frampå om å gå. 

En dag møtte jeg en mann som gå meg styrke til må gå. Sorry not sorry. 

Det var min historie, spør du fem andre personer får du fem andre historier som kan ligne mye, lite, eller ikke i det hele tatt.

Anonymkode: fbb78...e62

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Folk som ikke evner å forstå at folk kan være utro mangler en god del empati, spør du meg.

Anonymkode: 5d2da...f07

• Liker 9
Skrevet

Mange liker seg i offerrollen rett og slett. Et år og lei er helt greit og realt , men selvsagt burde hun slått opp først. Skal ting bli bedre så må også hun gi mer innsats istedet for å hoppe på nærmeste tilgjengelige mann. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Meh. Man kan være utro også i et lykkelig forhold. Jeg gleder meg til å dele resten av livet med samboeren, men jeg gleder meg også til neste gang jeg og kollegaen min finner en mulighet til å stikke oss unna på jobbreise. Jeg gleder meg til romantisk sommerferie med samboer og et vennepar, men jeg gleder meg også til en annen avtale jeg har helgen før. Om folk forstår er så uinteressant. Jeg har det bedre og det er bare jeg som kan være ansvarlig for min egen lykke. Så enkelt er det for meg.

Anonymkode: edcc4...a8f

• Liker 7
Gjest Impressa
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meh. Man kan være utro også i et lykkelig forhold. Jeg gleder meg til å dele resten av livet med samboeren, men jeg gleder meg også til neste gang jeg og kollegaen min finner en mulighet til å stikke oss unna på jobbreise. Jeg gleder meg til romantisk sommerferie med samboer og et vennepar, men jeg gleder meg også til en annen avtale jeg har helgen før. Om folk forstår er så uinteressant. Jeg har det bedre og det er bare jeg som kan være ansvarlig for min egen lykke. Så enkelt er det for meg.

Vil forsøke å forstå likevel jeg da. Hadde det vært enda bedre for deg om du kunne hatt disse sidesprangene helt åpent, altså åpent forhold? Eller er selve utroskapen (les: løgn og svik) en del av pakka som gjør at du får det bedre? 

For vi er mange som kunne tenke oss å beskrive sommerferien på samme måte som du gjør, bare uten at det involverte å gå bak ryggen på den viktigste personen i livet sitt.

AnonymBruker
Skrevet

Noen gjør det som hevn for å ikke bli sett, hørt og respektert. Det er noe sadistisk over det også utallige amdre unnskyldinger. 

Anonymkode: 8b6ba...041

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel like mange årsaker som det finnes utro personer. 

Det virker som om oppfatningen på KG er at det er lett å bryte ut av et forhold, at man ikke lenger er forelsket nok om man også får følelser for en annen. Og at det da alltid er best å bryte. 

Det er en person jeg klaffer med på alle plan, der vi har alle muligheter til å innlede et forhold og holde det skjult. Så hvorfor ikke bryte ut, og satse på nytt? Jeg er også i et lykkelig ekteskap, der vi har bygd et liv sammen, der vi leser hverandre godt, uten konflikter, der vi har vært familie mange år. Og satser jeg på nytt vet jeg at hverdagen vil komme også der, men da har man all bagasjen på toppen. 

Så selvfølgelig har jeg forståelse for at "pose og sekk" tanken frister mange. Lidenskap og spenning hos den andre, og det trygge i et forhold. Men som noen allerede har påpekt, av respekt for den viktigste personen i livet gjør man det ikke. 

Anonymkode: b72df...6b7

• Liker 1
Skrevet

Noen mennesker er rett og slett bare dårligere enn andre, rett og slett.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Impressa skrev:

Vil forsøke å forstå likevel jeg da. Hadde det vært enda bedre for deg om du kunne hatt disse sidesprangene helt åpent, altså åpent forhold? Eller er selve utroskapen (les: løgn og svik) en del av pakka som gjør at du får det bedre? 

For vi er mange som kunne tenke oss å beskrive sommerferien på samme måte som du gjør, bare uten at det involverte å gå bak ryggen på den viktigste personen i livet sitt.

Irrelevant. Åpent forhold er noe helt annet som krever at man revurderer hele måten man tenker forhold på. Det vi gjør nå er mye mindre komplisert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare på det. Det bunner i ren skjære egoisme. En som er utro vil alltid prøve å skjule det, fordi han/hun vet det er galt, men driter selvfølgelig i det.

Den som er utro hadde likevel ikke tålt at det gikk andre veien. Dette handler nemlig om at den utro har bestemt seg for hva han/hun fortjener, og baserer seg kun på egne følelser og egoistiske lyster. Resten av verden er det liksom ikke så farlig med.

Anonymkode: 8b0f8...32e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Æsj. Jeg håper dere blir oppdaget.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan svare på det. Det bunner i ren skjære egoisme. En som er utro vil alltid prøve å skjule det, fordi han/hun vet det er galt, men driter selvfølgelig i det.

Den som er utro hadde likevel ikke tålt at det gikk andre veien. Dette handler nemlig om at den utro har bestemt seg for hva han/hun fortjener, og baserer seg kun på egne følelser og egoistiske lyster. Resten av verden er det liksom ikke så farlig med.

Feil. Jeg håper at samboer også er utro, både fordi jeg tror hen også får et lykkeligere liv av det og fordi det hadde vært en lettelse for meg.

Men at det handler om egoisme har du rett i. Som jeg skrev over er det kun jeg som kan være ansvarlig for min egen lykke. Vi er egoistiske hele tiden på alle mulige andre områder, du også. Så det er egentlig ikke noe spesielt ved det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Jeg håper at samboer også er utro, både fordi jeg tror hen også får et lykkeligere liv av det og fordi det hadde vært en lettelse for meg.

Men at det handler om egoisme har du rett i. Som jeg skrev over er det kun jeg som kan være ansvarlig for min egen lykke. Vi er egoistiske hele tiden på alle mulige andre områder, du også. Så det er egentlig ikke noe spesielt ved det.

Ja du bekrefter det som blir skrevet om egoisme, selv om du vinkler det som noe positivt. Hvis du ønsker partneren din også skal ha andre, ja da er dere vel i et åpent forhold da? Som han også vet om? Det hjelper ikke at DU har bestemt deg for noe, hvis du ikke også kommuniserer det til partner🙂

Anonymkode: 1f974...320

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gift i mange år, og sexlivet med mannen min har dabbet skikkelig av. Vi har så å si aldri sex. Likevel er han en av de fineste jeg vet om, og jeg tror han føler likedan for meg. Vi har ikke et åpent forhold sånn at vi har avtalt at det er ok å ha sex med andre. Men på en måte håper jeg han har det. Jeg føler meg ikke truet av at han eventuelt blir kåt og knuller en annen dame. Men jeg føler intet behov for å vite om det, i så fall. Dette er kanskje rart?

Anonymkode: a7d80...cb1

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den enes lykke, den andres ulykke.

Hva hvis din lykke gjør at andre blir ulykkelig. Er det fortsatt da en lykke for deg? 

Ser du skriver om at alle er egoister. Jeg er til dels enig med deg. Alle har mer eller mindre det egoistiske i seg. Likevel vil jeg si at de aller fleste mennesker også har empati og medfølelse i seg og derfor vil de helst ikke skade sine medmennesker. Jo mer man elsker et menneske, jo mer empati for man også for vedkommende.

Så jeg tenker at hvis det er kjærlighet, så vil som regel empatien vinne over egoismen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hartroa skrev:

Den enes lykke, den andres ulykke.

Hva hvis din lykke gjør at andre blir ulykkelig. Er det fortsatt da en lykke for deg? 

Ser du skriver om at alle er egoister. Jeg er til dels enig med deg. Alle har mer eller mindre det egoistiske i seg. Likevel vil jeg si at de aller fleste mennesker også har empati og medfølelse i seg og derfor vil de helst ikke skade sine medmennesker. Jo mer man elsker et menneske, jo mer empati for man også for vedkommende.

Så jeg tenker at hvis det er kjærlighet, så vil som regel empatien vinne over egoismen. 

Gode poenger. Jeg ville nok ikke vært utro mot én jeg visste ble helt knust av å finne det ut. Jeg har en sterk og forståelsesfull partner og jeg er overbevist om at vi hadde kommet oss gjennom det ganske fort. Den tryggheten er helt avgjørende for meg.

Det kan godt hende at jeg scoret lavt på empati. Men i såfall er det jo det som er mitt utgangspunkt i min søken etter et godt liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...