Gå til innhold

Noen som har drivhus inni stua? Tips mottas.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har kjøpt meg drivhus. Det kan flyttes enkelt inn i stuen, så jeg tenkte å flytte det inn når det blir kaldt og gro grønnsaker hele året. Men da trenger jeg kanskje en plantelysrør. Burde jeg ha en som avgir varme eller kun lys? 

Har noen noe tips med dette å ha veksthus inne i stua? 

Anonymkode: dc1b0...4cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det må være bortkastet å ha drivhus inne. Poenget med drivhus er at det blir oppvarmet av sola ute, og innetemperaturen i seg selv er jo nok i stua.

Hovedproblemet om vinteren er nok lys og daglengde. Jeg har ingen erfaring med plantelysrør, så håper du får svar om det.

Anonymkode: 34421...96e

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt plantelys i stuen. Det fungerer for plantene, men personlig syntes jeg lyset var forferdelig (kaldt hvitt/blått intenst lys) og utenfra så det ut som vi drev en hasjplantasje.

• Liker 3
Skrevet

Blir det ikke for fuktig å ha mange drivhus planter innendørs?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, exictence skrev:

Blir det ikke for fuktig å ha mange drivhus planter innendørs?

Neh, er bare en liten hylle med 3 platåer.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Nuttery skrev:

Jeg har hatt plantelys i stuen. Det fungerer for plantene, men personlig syntes jeg lyset var forferdelig (kaldt hvitt/blått intenst lys) og utenfra så det ut som vi drev en hasjplantasje.

Ja, kjedelig med lyset, men det blir bare i hjørnet. Jeg skal lage et hjørne med innefontene, da blir det ganske kult med det drivhuset også. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det må være bortkastet å ha drivhus inne. Poenget med drivhus er at det blir oppvarmet av sola ute, og innetemperaturen i seg selv er jo nok i stua.

Hovedproblemet om vinteren er nok lys og daglengde. Jeg har ingen erfaring med plantelysrør, så håper du får svar om det.

Anonymkode: 34421...96e

Ja, det er nettopp det, at det blir lys lenge nok for plantene. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres for meg veldig rart ut å bruke et drivhus inne i stua. Er det så kaldt hos deg på vinteren? Jeg dyrker litt hele året, men jeg har eget rom og plantelys, plantene trenger ventilasjon/vifte for å unngå sykdom og sopp. Lysrøret bør ikke stråle varme da plantene bør være nært lyset. Du kan også lage en reflekterende skjerm for lyset for å unngå å bli blendet av det og utnytte lyset mest mulig.

Anonymkode: b2fe6...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lest om sånne grønnsakshage vindu, hvor man bruker vinduene til tomater og annet plukk.

Anonymkode: 128e6...3e8

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 30.5.2019 den 7.06, Nuttery skrev:

Da har du riktig lys. Det skal være kaldt hvitt lys, et sted mellom 4000 til 6000 kelvin.

Skrevet
Akkurat nå, DEN NAKNE GARTNER skrev:

Da har du riktig lys. Det skal være kaldt hvitt lys, et sted mellom 4000 til 6000 kelvin.

Ja, riktig var det nok :) planten koste seg. Derimot gjorde ikke vi det, og fra gaten så det ut som vi drev ulovlig virksomhet. Det ble med det ene året.

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, kjedelig med lyset, men det blir bare i hjørnet. Jeg skal lage et hjørne med innefontene, da blir det ganske kult med det drivhuset også. 

Ja, det er nettopp det, at det blir lys lenge nok for plantene. 

12 til 14 timer er perfekt lys for planter. Man kan sette en timer på lyset slik at det slukkes og tennes automatisk. Lys er viktigere enn varme. De fleste planter klarer seg fint så lenge det ikke er frost. 

Gjest padawan
Skrevet

Jeg har hatt plantelys på et ubrukt soverom i leiligheten. Som nevnt over er det ganske kaldt lys og ikke noe å ha i stuen.

Gjest Lily_88
Skrevet (endret)

Varme har du jo, evt flytt drivhuset nærmere en varmekilde. Grønnsakene mine koser seg året rundt.

Bruk hvit lys, hadde lilla, og naboen (ung mann) spurte hva faen jeg gror året rundt 😂

Endret av Lily_88
Autokorrekt
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med drivhus er å forlenge sesongen ute, så man tar det ikke inn. Inne er det varmt nok uansett.

Anonymkode: cfa70...595

Skrevet
På 31.5.2019 den 9.02, DEN NAKNE GARTNER skrev:

6500K er vel det som normalt brukes :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...