AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #21 Skrevet 29. mai 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men what ever: «C’s gets degrees» Anonymkode: bd745...590 Det bør sies at en utenlandsk C ofte er mye dårligere enn en norsk C. Skal man søke master i Norge må man ha minimum C i snitt. Enkelte skoler har satt krav om B i snitt eller tilsvarende for søkere fra USA/UK, fordi deres B deles omtrent ut på lik linje med den norske C'en. Anonymkode: 37a20...397 7
Alvario Skrevet 29. mai 2019 #22 Skrevet 29. mai 2019 Selv har jeg ca halvparten B’er og C’er på vitnemålet mitt. Eneste de har påvirket er snittet mitt når jeg søkte på høyere utdanning. Har selv ansatt utrolig mange opp gjennom tidene og når de har en grad er karakterene noe av det siste jeg ser på. Har tidligere opplevd å ansette A’er kandidater som fungerte dårlig i det virkelige arbeidslivet og ser det er så mye annet som er mye viktigere!
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #23 Skrevet 29. mai 2019 Det kommer an på hvilken skole du går på. Får du en C på NHH er du på grensen til psykisk utviklinghemmet. Får du en C på NTNU er det en strålende karakter, fordi A og B er forbeholdt folk som Hawking, Einstein og Abel. Anonymkode: f8a1a...4ce 6
Gjest Fjeud Skrevet 29. mai 2019 #24 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hvilken skole du går på. Får du en C på NHH er du på grensen til psykisk utviklinghemmet. Får du en C på NTNU er det en strålende karakter, fordi A og B er forbeholdt folk som Hawking, Einstein og Abel. Anonymkode: f8a1a...4ce Dette var en sær generalisering å gjøre på tvers av utdanningsinstitusjoner. En A på NHH ligger nok omtrent like høyt som en A på NTNU for de som siviløkonomi, mens for ingeniørfag ligger den høyere på NTNU da vanskelighetsgraden på emnene er høyere og dermed må det mer til for å nå taket.
Gjest Fjeud Skrevet 29. mai 2019 #25 Skrevet 29. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bull shit. Dette er et het team innen rekrutteringsfaget. Det er ingen garanti for at med A i snitt gjør en bedre jobb enn en med C i snitt. C er en ok karakter. Den er helt grei. Personlig syns jeg ikke C er bra. Jeg vet at jeg kan prestere bedre. Men dette er jo forskjellig fra person til person. Men what ever: «C’s gets degrees» Anonymkode: bd745...590 Hva er rekrutteringsfaget?
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #26 Skrevet 29. mai 2019 2 minutter siden, Fjeud skrev: Dette var en sær generalisering å gjøre på tvers av utdanningsinstitusjoner. En A på NHH ligger nok omtrent like høyt som en A på NTNU for de som siviløkonomi, mens for ingeniørfag ligger den høyere på NTNU da vanskelighetsgraden på emnene er høyere og dermed må det mer til for å nå taket. Du har både rett (uthevet) og feil. Forskjellen på en del universitetsudannelser og handelshøyskoler er at sistnevnte sjelden bruker normalfordeling. Anonymkode: 37a20...397 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #27 Skrevet 29. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du har både rett (uthevet) og feil. Forskjellen på en del universitetsudannelser og handelshøyskoler er at sistnevnte sjelden bruker normalfordeling. Anonymkode: 37a20...397 Mja, hadde NTNU også transformert karakterene etter normalfordeling, så hadde ikke f.eks Ind.Øk vært fylt med A og B studenter. Snittet på f.eks Ind.Øk er B (alle fag). Anonymkode: 4e87e...a1c 1
Gjest Fjeud Skrevet 29. mai 2019 #28 Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har både rett (uthevet) og feil. Forskjellen på en del universitetsudannelser og handelshøyskoler er at sistnevnte sjelden bruker normalfordeling. Anonymkode: 37a20...397 Som du ser tar du totalt feil. En tips til neste gang er at du vet hva du snakker om før du uttaler deg. Videre er det i dag nesten ikke praktisk forskjell på høyskoler og universitet, og NHH har utvilsomt høyere faglig kvalitet på sitt siviløkonomistudie sammenlignet med mange andre, ettersom de er den mest anerkjente innenfor økonomi og har elever med høyest snitt.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #29 Skrevet 29. mai 2019 5 minutter siden, Fjeud skrev: Som du ser tar du totalt feil. En tips til neste gang er at du vet hva du snakker om før du uttaler deg. Videre er det i dag nesten ikke praktisk forskjell på høyskoler og universitet, og NHH har utvilsomt høyere faglig kvalitet på sitt siviløkonomistudie sammenlignet med mange andre, ettersom de er den mest anerkjente innenfor økonomi og har elever med høyest snitt. Jeg har diskutert med deg før, og føler ikke noe stort behov for å gjøre det igjen. Bildet du legger ut er statistikk over masteroppgaver (antar jeg). Jeg uttaler meg om emner. På NHH (og delvis BI og mange andre også for den saks skyld), er det lagt opp til at flertallet skal gjøre det bra, mens på studier som bruker normalfordeling er det motsatt. Dette har ingenting med faglig kvalitet å gjøre, eller kvaliteten på studentene. På BI og NHH gjenspeiler karakteren du får i større grad hva du kan i absolutte termer i forhold til pensum, mens på universiteter som bruker normalfordeling gjenspeiler karakteren hva du kan relativt til dine medstudenter. Anonymkode: 37a20...397 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #30 Skrevet 30. mai 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mja, hadde NTNU også transformert karakterene etter normalfordeling, så hadde ikke f.eks Ind.Øk vært fylt med A og B studenter. Snittet på f.eks Ind.Øk er B (alle fag). Anonymkode: 4e87e...a1c Nei, det har du rett i. Jeg vil heller ikke påstå at det er noen studier som følger normalfordelingen slavisk, men at det er forskjeller i praksis ved skolene er det ingen tvil om. Anonymkode: 37a20...397
Gjest Fjeud Skrevet 30. mai 2019 #31 Skrevet 30. mai 2019 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har diskutert med deg før, og føler ikke noe stort behov for å gjøre det igjen. Bildet du legger ut er statistikk over masteroppgaver (antar jeg). Jeg uttaler meg om emner. På NHH (og delvis BI og mange andre også for den saks skyld), er det lagt opp til at flertallet skal gjøre det bra, mens på studier som bruker normalfordeling er det motsatt. Dette har ingenting med faglig kvalitet å gjøre, eller kvaliteten på studentene. På BI og NHH gjenspeiler karakteren du får i større grad hva du kan i absolutte termer i forhold til pensum, mens på universiteter som bruker normalfordeling gjenspeiler karakteren hva du kan relativt til dine medstudenter. Anonymkode: 37a20...397 Det du gjør akkurat nå er å diskutere med meg. Som statistikken tydelig viser følger handelshøyskolen BI en normalfordelingskurve nærmere enn både NTNU og andre universitet, på de studiene som er inkludert. Ergo er den tidligere slutningen din om at handelshøyskoler generelt ikke gjør dette feil. Uansett hvordan du prøver å bortforklare det. Avslutningen på innlegget ditt er totalt irrelevant, da universitetene heller ikke følger normalfordelingskurven spesielt strengt, som tydelig illustrert av statistikken. Ergo er også den tidligere slutningen min om sammenlignbar vanskelighetsgrad på sivøk NTNU og sivøk NHH fremdeles gyldig. Endret 30. mai 2019 av Fjeud
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #32 Skrevet 30. mai 2019 Har studert psykologi profesjon og jus. På psykologi var det ikke vanskelig å få A eller B. Dette klarte jeg fint med 3 ukers lesing. På jussen kunne jeg få C med 4 måneders lesing. Anonymkode: daf73...176 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #33 Skrevet 31. mai 2019 På 29.5.2019 den 23.11, AnonymBruker skrev: Jeg syntes i utgangspunktet ikke C var en god karakter, men så begynte jeg på jussen der majoriteten sitter på lesesalen hver eneste dag, og likevel får de fleste D-C Anonymkode: daf73...176 På 29.5.2019 den 23.33, mammamora90 skrev: Jeg blir ikke fornøyd med c de gangene jeg har fått det, og har tatt de fagene opp året etter når det har skjedd. Det betyr ikke at C er dårlig og noen sensorer er strengere enn andre. Du må også se på karakterfordelingen i det faget det gjelder. I et av emnene jeg hadde da jeg gikk på bachelor var det (av ca 40 stykker) så fikk ingen A, 2 fikk B, ca 10 fikk C, 15 fikk D, 8 fikk E og resten strøk. Første forelesning i det nye semesteret hadde vi et annet fag med samme foreleser og han sa at grunnen til at det var så dårlige resultater på den eksamenen var at alle som hadde valgt en av oppgavene hadde misforstått den (vi skulle velge 3 av 4 oppgaver), og at han egentlig var ute etter at man skulle drøfte noen poenger fra en bestemt artikkel som ingen hadde tatt utgangspunkt i da han hadde formulert hele oppgaven som en veldig vid drøfteoppgave som man står friere til å bestemme selv. De aller fleste fikk B, og kanskje bare en dårligere enn C. Jeg har jobb og kan jobbe der, jeg vet det ikke påvirker jobbmulighetene, det går bare så veldig ut over selvfølelsen og samvittigheten. Kjenner også på forventninger, vet mange trodde jeg skulle gjøre det bedre. Anonymkode: 27b0e...a80
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #34 Skrevet 31. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste fikk B, og kanskje bare en dårligere enn C. Jeg har jobb og kan jobbe der, jeg vet det ikke påvirker jobbmulighetene, det går bare så veldig ut over selvfølelsen og samvittigheten. Kjenner også på forventninger, vet mange trodde jeg skulle gjøre det bedre. Anonymkode: 27b0e...a80 Det betyr at jeg var under snittet god. Anonymkode: 27b0e...a80
mammamora90 Skrevet 31. mai 2019 #35 Skrevet 31. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller fleste fikk B, og kanskje bare en dårligere enn C. Jeg har jobb og kan jobbe der, jeg vet det ikke påvirker jobbmulighetene, det går bare så veldig ut over selvfølelsen og samvittigheten. Kjenner også på forventninger, vet mange trodde jeg skulle gjøre det bedre. Anonymkode: 27b0e...a80 Jeg skjønner skuffelsen, men du har jobb utenom og da blir det uansett mye knapper med tid til å lese til eksamener enn om du kun var student. At du fikk en C tror jeg i såfall henger mer sammen med at døgnet kun har 24 timer enn at det sier noe om dine evner. Jeg synes ikke du skal ta det så tungt, det er uansett mulig å ta det emnet opp igjen neste gang det holdes dersom det er viktig for deg å få bedre karakter. Vil også legge til at jeg tror ikke at du er alene om å oppleve å få en karakter du blir skuffet over, tror de fleste opplever å gå på en smell i løpet av studietiden.
Hedersbrukeren Skrevet 31. mai 2019 #36 Skrevet 31. mai 2019 På 29.5.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev: For meg er C en dårlig karakter. Da ingen av de store bedrifter ansetter folk med karakteren C. Anonymkode: 9df3d...8e8 Det kommer an på faget og på de øvrige karakteren. Selv tok jeg master i statistikk, med mange tunge fag innen matematikk, statistikk og finans, og selv om jeg hadde tre C’er i for meg uinteressante fag på vitnemålet, så veide ti A’er opp for dette, og blant 70 søkere var det visst ingen som hadde tilsvarende innenfor det fagfeltet. Men har man flust av C og D osv., så ligger man tynt an med mindre man har noe annet å vise til. Men jeg har også to dyktige kolleger som av ulike grunner ikke hadde så gode karakterer fra universitetet, det betyr ikke at man ikke kan lande en god jobb, selv om sjansene for å bli innkalt til intervju f.eks vil være lavere
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2019 #37 Skrevet 31. mai 2019 Er fornøyd med min første karakter fra dette semesteret som ble en A 😊 Litt mer skeptisk til de neste eksamenene , men håper på det beste. Ellers er jeg en middels flink student så C er ikke en dårlig karakter for min del. Kommer an på innsatsen av faget også. Anonymkode: be1a6...496
Skeivskank Skrevet 31. mai 2019 #38 Skrevet 31. mai 2019 C er som regel tilsvarende det studiet forventer at du skal klare. Altså har du vist at du har oppnådd læringsmålene. B er at du har oppnådd læringsmålene og enda litt til, mens A er er at du har oppnådd læringsmålene pluss mer enn forventet. Sånn sett er C en helt ok karakter. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2019 #39 Skrevet 1. juni 2019 C er ikke en dårlig karakter. Hvis du ser på den kvalitative beskrivelsen av de ulike karakterene, står det «god» på C. Anonymkode: fce97...733
Hedersbrukeren Skrevet 1. juni 2019 #40 Skrevet 1. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: C er ikke en dårlig karakter. Hvis du ser på den kvalitative beskrivelsen av de ulike karakterene, står det «god» på C. Anonymkode: fce97...733 Den beskrivelsen er nokså verdiløs. Det er mange studier hvor er snitt på C ikke holder mtp. attraktive jobber, dvs. potensielle arbeidsgiver er da neppe enige i universitetets beskrivelse av hva som er «godt» C er ikke en god men en brukbar karakter som man kan ha noen av, men helst så få som mulig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå