AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Hei! Har en valp i hus og lurte på et par ting: hvor lenge skal de sove sånn ca i løpet av en dag? Hvor langt går det greit å gå? Så lenge hunden ønsker selv? Hva er det viktig å huske på i forhold til trening og sånt (alenetrening og sånne ting feks)? Hun skal kanskje brukes til utstilling, er det noe spesielt man bør tenke på i forhold til det? Hvordan bør man trene inn innkalling og triks? Hvis man bør bruke klikker, hvordan lærer man hunden å forstå hva den betyr? Hvordan bør man lære hunden å la være å hoppe og bite på andre? Og hvordan skal man hindre herjing med andre? Anonymkode: 896cf...522
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Dette var mange og omfattende spørsmål. Jeg ville heller kjøpt en bok om valper. Har selv en på 4,5 mnd i hus og liker boken 100% positiv hverdagslydighet. Anonymkode: 69728...76b 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Synes også du burde kjøpe en bok. Du nevner ikke hvilken rase det er? Anonymkode: d5124...219
altflyter Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 (endret) Gratulerer med valp i hus! Valpene sover mye. Det er litt som en baby... Min hund sov nesten konstant da han var valp. La den sove når den vil og ikke vekk den. Bare husk å gå ut for å tisse etter søvn, lek og mat. Kjøp en bok om hundehold og meld deg på et valpekurs. Selv erfarne hundeeiere går på kurs. Der får du både øvd på sosialisering og oppdragelse, så det bør du absolutt melde deg på så fort som mulig. 😊 Husk at valper lett blir overstimulert. Den trenger ikke lange turer. Den trenger ro og kos med nærmeste familie Endret 29. mai 2019 av altflyter 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var mange og omfattende spørsmål. Jeg ville heller kjøpt en bok om valper. Har selv en på 4,5 mnd i hus og liker boken 100% positiv hverdagslydighet. Anonymkode: 69728...76b Jeg har flere bøker, men lurte på om andre hadde noe tips 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes også du burde kjøpe en bok. Du nevner ikke hvilken rase det er? Anonymkode: d5124...219 Jeg har som nevnt bøker, det er en golden retriever 31 minutter siden, altflyter skrev: Gratulerer med valp i hus! Valpene sover mye. Det er litt som en baby... Min hund sov nesten konstant da han var valp. La den sove når den vil og ikke vekk den. Bare husk å gå ut for å tisse etter søvn, lek og mat. Kjøp en bok om hundehold og meld deg på et valpekurs. Selv erfarne hundeeiere går på kurs. Der får du både øvd på sosialisering og oppdragelse, så det bør du absolutt melde deg på så fort som mulig. 😊 Husk at valper lett blir overstimulert. Den trenger ikke lange turer. Den trenger ro og kos med nærmeste familie Syntes bare at det er litt vanskelig å vite hvor lenge vi kan holde på med noe før hun må sove. Vi har en fin tur på ca 1,5km unna huset vårt, men jeg er litt usikker på om det blir for langt å gå. Vi skal på valpekurs også😊 Anonymkode: 896cf...522
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 1,5 km er mye hvis dere nettopp har fått valpen - start med små ting, som leking, litt trening og litt rusling hver dag, hvor gåingen kan være så lite som opp/ned en bakke til postkassa og tilbake, også øke litt og litt hver dag med gåtur. De blir fort trøtte og hvis de er leken, som valper flest er, går mye av energien med på det også. Alt er nytt og spennende! Det blir jo en god del turer utenfor uansett for å trene dem på å bli stueren Hvis hunden får løpe/gå "så lenge den ønsker" vil den kunne sprenge seg, så du må være "av-knapp" hehe Anonymkode: 148ec...06f
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1,5 km er mye hvis dere nettopp har fått valpen - start med små ting, som leking, litt trening og litt rusling hver dag, hvor gåingen kan være så lite som opp/ned en bakke til postkassa og tilbake, også øke litt og litt hver dag med gåtur. De blir fort trøtte og hvis de er leken, som valper flest er, går mye av energien med på det også. Alt er nytt og spennende! Det blir jo en god del turer utenfor uansett for å trene dem på å bli stueren Hvis hunden får løpe/gå "så lenge den ønsker" vil den kunne sprenge seg, så du må være "av-knapp" hehe Anonymkode: 148ec...06f Valpen er 11 uker i dag. Når hun skal tisse foretrekker hun gresset og skogen på nedsiden av plenen. Søsteren bor ca 800-meter unna så tenkte vi kunne gå bort dit en dag så de kunne herje litt. Takk for alle tips❤️ Anonymkode: 896cf...522
altflyter Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere bøker, men lurte på om andre hadde noe tips Jeg har som nevnt bøker, det er en golden retriever Syntes bare at det er litt vanskelig å vite hvor lenge vi kan holde på med noe før hun må sove. Vi har en fin tur på ca 1,5km unna huset vårt, men jeg er litt usikker på om det blir for langt å gå. Vi skal på valpekurs også😊 Anonymkode: 896cf...522 1.5 km høres veldig mye ut for en liten valp. Den trenger hyppige og korte turer 😊
Tabris Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 Det viktigste for en valp er ikke å gå tur, men å få miljøtrening og god sosialisering. Med valper tenker man ikke antall meter eller minutter når man er ute, men antall inntrykk. Svaner, joggere, fremmede hunder, barn, statuer, anleggsmaskiner, trafikk... Alt en valp trenger å bli vant med og trygg på i sitt tempo, på en måte som gjør at den får positive erfaringer og ikke blir overveldet.
Portvinpiken Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Valper i den alderen sover og trenger mye søvn. Inntil 18 - 20 timer i døgnet enda.
Diamant20 Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 (endret) Slettet Endret 30. mai 2019 av Diamant20
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 7 timer siden, altflyter skrev: 1.5 km høres veldig mye ut for en liten valp. Den trenger hyppige og korte turer 😊 Da venter vi litt med den turen😉 7 timer siden, Tabris skrev: Det viktigste for en valp er ikke å gå tur, men å få miljøtrening og god sosialisering. Med valper tenker man ikke antall meter eller minutter når man er ute, men antall inntrykk. Svaner, joggere, fremmede hunder, barn, statuer, anleggsmaskiner, trafikk... Alt en valp trenger å bli vant med og trygg på i sitt tempo, på en måte som gjør at den får positive erfaringer og ikke blir overveldet. Hun blir raskt trygg på ting heldigvis, men vi jobber fremdeles med sosialiseringen 5 timer siden, Portvinpiken skrev: Valper i den alderen sover og trenger mye søvn. Inntil 18 - 20 timer i døgnet enda. Takk for svar, hun skal sove ca like mye som en katt da🐱 Anonymkode: 896cf...522
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå