AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Hei! Jeg byttet nylig jobb, og har fått god kontakt med samtlige i bedriften. Vi er kanskje seks stykker på jobben som har samme stilling, og en fem andre som jobber under oss som medarbeidere og skal bistå oss. Jeg er relativt nyutdannet med lite fartstid i bransjen, og ble spurt av en av medarbeiderne hva jeg har fått i lønn. Jeg ga kollegaen min et cirka tall, uten å tenke meg om. Da ble jeg fortalt hva h*n tjente, og prosessen h*n hadde hatt med å forhandle høyere lønn. Denne personen har omtrent ti år lengre erfaring enn meg, og jeg tjener i overkant av 100 000 mer enn h*n i året. Så slo det meg at det kanskje var forferdelig dumt av meg å avsløre hva jeg tjener. Vi ha jo ulike stillinger, ulikt ansvar, ulik utdanning og ulik erfaring. Da føler jeg at det ikke blir rettferdig å kunne sammenligne opp mot hverandre, men det var jo akkurat det h*n holdt på med når vi hadde denne samtalen. Jeg lurer på om du forteller kollegaen din hva du tjener, og hvis ja, hvordan har det gått i ettertid? Hvis nei, hvorfor ikke? Anonymkode: d3df7...0cc
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 I det offentlige får man vite det uansett. Hvis jeg finner ut at noen sammenlignbare tjener mer enn meg, ser jeg det som en god mulighet til å forhandle min egen lønn. Mest irriterende er det å høre hva ledelsen tjener 😛 Anonymkode: 6f904...70c 8
Duftavsommerregn Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Nei, mange prøver å fiske. De har bare ikke noe med det å gjøre! De får søke samme stilling selv da, så får de vite det når de har klart å vinne den, og viser den interessen og den innsatsen som du selv har vist. Hva jeg tjener skal vel de egentlig drite i! De kan ikke gjøre noe med det, og jeg kan ikke gjøre noe med det. Dette er personlige ting som jeg aldri forteller noe om. Jeg unner mine kolleger sin lønn, om de tjener mer en meg? Bryr meg ikke. Jeg gjør min jobb med lidenskap og profesjon. Så får ledere bestemme hva det er verdt, om jeg er misfornøyd? Da tar jeg dette opp, eventuelt søker ny jobb.
Duftavsommerregn Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det offentlige får man vite det uansett. Hvis jeg finner ut at noen sammenlignbare tjener mer enn meg, ser jeg det som en god mulighet til å forhandle min egen lønn. Mest irriterende er det å høre hva ledelsen tjener 😛 Får man vel ikke! Iallefall ikke om det er lederstillinger. Det lønnes helt individuelt ofte, og fastlegges i kontrakter når man trer inn i jobben, og avlønnes med stigning i lønn etter gitte forhandlinger videre. Så kan ledere over deg faktisk gi mer om de finner ut at du fortjener det. Dette legges aldri ut til noen! Selv ikke i "selvangivelser" eller skattemeldinger er dette noe informasjon som gis ut.
Cuddles Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 Synes det er uhørt av kollegaen din å spørre deg om et slikt privat spørsmål i utgangspunktet. Ville aldri spurt om noe slikt, selv. Meen, godt vi er forskjellige.. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 10 minutter siden, Duftavsommerregn said: Får man vel ikke! Iallefall ikke om det er lederstillinger. Det lønnes helt individuelt ofte, og fastlegges i kontrakter når man trer inn i jobben, og avlønnes med stigning i lønn etter gitte forhandlinger videre. Så kan ledere over deg faktisk gi mer om de finner ut at du fortjener det. Dette legges aldri ut til noen! Selv ikke i "selvangivelser" eller skattemeldinger er dette noe informasjon som gis ut. Protokollen over lønnsforhandlingene legges ut i bedriften, så man kan sjekke hvem som har fått hva. Gjelder også ved forhandlinger på særskilt grunnlag. Anonymkode: 6f904...70c 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 11 minutter siden, Duftavsommerregn said: Får man vel ikke! Iallefall ikke om det er lederstillinger. Det lønnes helt individuelt ofte, og fastlegges i kontrakter når man trer inn i jobben, og avlønnes med stigning i lønn etter gitte forhandlinger videre. Så kan ledere over deg faktisk gi mer om de finner ut at du fortjener det. Dette legges aldri ut til noen! Selv ikke i "selvangivelser" eller skattemeldinger er dette noe informasjon som gis ut. Hvem som helst kan be om innsyn i lønnsopplysninger til offentlig ansatte. Anonymkode: 341a5...629 14
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 Jobber i det private, synes jeg har greit betalt og forteller ingen hva jeg tjener. Jeg har hatt en god lønnsutvikling gjennom over 20 år i samme bedrift (blant de beste i bedriften) og det er fordi jeg fortjener det. Jeg jobber hardt, har (og tar) ansvar, presterer resultat, endringsvillig, omgjengelig, lojal osv. Jeg synes «lik lønn for likt arbeid» er umulig, selv om man har like arbeidsoppgaver utfører man dem ulikt. Og de som presterer best fortjener best lønn. Jeg har også blitt spurt av kollegaer om lønn, jeg har svart at det er en privatsak. Anonymkode: bca2a...6fe 5
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 Jeg tjener vesentlig mer enn tilsvarende utdannede på min arbeidsplass fordi jeg har forhandlet lønn selv. Jeg forteller aldri lønnen min til de andre, i fare for misunnelse og sure miner. Anonymkode: d8367...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Jeg jobber i det offentlige, så har ikke noe imot å si det til mine kolleger. Vi har en lønnsliste som alle kan be om, så de får jo vite det uansett. Synes egentlig det er ganske greit at det er så åpent - blir lettere å diskuere lønn og hva man bør prøve å nå sammen med kolleger. Om jeg får vite at noen jeg kan sammenligne meg med har fått mer enn meg, ser jeg det som noe som kan brukes til å dytte opp min egen lønn i lønnsforhandlingene. Anonymkode: 3ed8d...4c5 6
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 Hvor får man tak i disse lønnslistene? Jeg jobber i kommunen og VET de andre med lik ansiktet tjener mer enn meg. Det har de også sagt, men skulle hatt noe håndbevist.. Anonymkode: f5a67...40d
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 Tror egentlig at å holde lønn hemmelig i aller største grad gagner arbeidsgiver.. Som personen over her som tror h*n har hatt en av de beste lønnsutviklingene i bedriften, hvordan skal man vite det om det er hemmelig for alle? Kanskje alle andre går rundt og tenker det samme? Anonymkode: 0586a...86a 19
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 Tror nok det gagner arbeidsgiver mest. Derfor snakket jeg om lønn med et par stykker og kontaktet fagoforeningen. Jeg tjente lite i forhold til andre. Arbeidsgivet liker ikke dette fordi de blir skviset. Eneste grunnen til å ikke snakke om det, er å gå lykkelig uviten Anonymkode: 9c096...b96 8
Gjest Villfisker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 Synes det var frekt å spørre deg om det.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2019 #15 Skrevet 18. desember 2019 På 30.5.2019 den 9.39, Villfisker skrev: Synes det var frekt å spørre deg om det. Åpenhet skaper samhold! Anonymkode: 80c84...746 1
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2019 #16 Skrevet 18. desember 2019 På 29.5.2019 den 20.29, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg byttet nylig jobb, og har fått god kontakt med samtlige i bedriften. Vi er kanskje seks stykker på jobben som har samme stilling, og en fem andre som jobber under oss som medarbeidere og skal bistå oss. Jeg er relativt nyutdannet med lite fartstid i bransjen, og ble spurt av en av medarbeiderne hva jeg har fått i lønn. Jeg ga kollegaen min et cirka tall, uten å tenke meg om. Da ble jeg fortalt hva h*n tjente, og prosessen h*n hadde hatt med å forhandle høyere lønn. Denne personen har omtrent ti år lengre erfaring enn meg, og jeg tjener i overkant av 100 000 mer enn h*n i året. Så slo det meg at det kanskje var forferdelig dumt av meg å avsløre hva jeg tjener. Vi ha jo ulike stillinger, ulikt ansvar, ulik utdanning og ulik erfaring. Da føler jeg at det ikke blir rettferdig å kunne sammenligne opp mot hverandre, men det var jo akkurat det h*n holdt på med når vi hadde denne samtalen. Jeg lurer på om du forteller kollegaen din hva du tjener, og hvis ja, hvordan har det gått i ettertid? Hvis nei, hvorfor ikke? Anonymkode: d3df7...0cc Gjort er gjort. Det forskjellsbehandles stort sett alltid, så slike samtaler ender bare med missunnelse. Denne gangen i din favør. Bedriften måtte betale mer for å få deg. Det vil de selvsagt ikke ut med for da vil alle andre også ha mer. Det er en kjent sak at ansatte blir bedt om å holde lønnsopplysningene sine for seg selv for at dette ikke skal komme ut med unntak av de bedriftene som har helt bestemte lønnstrinn.
ErGlad Skrevet 19. desember 2019 #17 Skrevet 19. desember 2019 På 18.12.2019 den 19.55, theTitanic skrev: Gjort er gjort. Det forskjellsbehandles stort sett alltid, så slike samtaler ender bare med missunnelse. Denne gangen i din favør. Bedriften måtte betale mer for å få deg. Det vil de selvsagt ikke ut med for da vil alle andre også ha mer. Det er en kjent sak at ansatte blir bedt om å holde lønnsopplysningene sine for seg selv for at dette ikke skal komme ut med unntak av de bedriftene som har helt bestemte lønnstrinn. Det er det beste. Jeg elsker lønntrinn, og da har man rettferdig behandling av ansatte. 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2019 #18 Skrevet 19. desember 2019 På 29.5.2019 den 21.02, AnonymBruker skrev: Jeg tjener vesentlig mer enn tilsvarende utdannede på min arbeidsplass fordi jeg har forhandlet lønn selv. Jeg forteller aldri lønnen min til de andre, i fare for misunnelse og sure miner. Anonymkode: d8367...e1a Jeg tror ikke de blir misunnelige. prøver bare å forhandle mer aggressivt etterhvert.... jeg har både spurt og blitt spørt. Uten dette ville jeg aldri visst at jeg er ekstremt underbetalt. Min kollega mente jeg fortjente mer når jeg som lærte opp vedkommende tjener langt mindre. Anonymkode: 445b3...178
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 På 29.5.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev: Tror egentlig at å holde lønn hemmelig i aller største grad gagner arbeidsgiver.. Som personen over her som tror h*n har hatt en av de beste lønnsutviklingene i bedriften, hvordan skal man vite det om det er hemmelig for alle? Kanskje alle andre går rundt og tenker det samme? Anonymkode: 0586a...86a Helt enig!! jeg blir glad når mine kollegaer i andre avdelinger får et lønnshopp. Jeg vet hvordan det er å tjene for lite..man blir demotivert. den eneste som tjener på å holde slikt henmelig er arbeidsgiver. Jobber man i en stor bedrift har ikke nærmeste leder så mye å si eller bryr seg heller... vedkommende har tross alt ikke 100% makt til å bestemme annet enn å sende saken videre opp og til HR Anonymkode: 445b3...178 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 Jeg ville ikke blitt fornærmet om noen spurte meg, men så har det noe med å være tidlig i arbeidslivet å gjøre. Jeg spør også gjerne andre "unge" i tilsvarende stilling. Men er kanskje litt merkelig når voksne folk som har jobbet i mange år med helt annen bakgrunn lurer på hva hverandre tjener. Anonymkode: d0e08...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå