AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #1 Skrevet 29. mai 2019 Mor er bipolar. Far har ADHD, angst, og er også bipolar. Hva er egentlig sjansen for at barna arver noe? Anonymkode: 0f936...df1
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mor er bipolar. Far har ADHD, angst, og er også bipolar. Hva er egentlig sjansen for at barna arver noe? Anonymkode: 0f936...df1 Sjansen er stor,men husk at adhd ikke en psykisk lidelse. Anonymkode: d77dd...e83 1
Kittykat Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 Både arv og miljø er årsaker til dette. På min side av familien er det mange som sliter psykisk (angst, depresjon). Min mor slet også med dette og jeg sliter også med det pr i dag. Min datter igjen sliter også med litt angst. Så det er mye som kan ligge til grunn for dette.
malifika Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, aiba skrev: 80 % sjanse for bipolar iallfall Langt ifra. Les deg opp før du svarer! 6
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #6 Skrevet 30. mai 2019 Det er arvelighet når det gjelder bipolaritet, men med arvelig menes det at man er mer utsatt for å få det hvis man havner i traumatiske situasjoner/ har et dårlig oppvekstmiljø etc. Terskelen for å få det er dermed mindre enn hos de med «friske» foreldre. Det betyr ikke at flesteparten arver det. Anonymkode: 7b457...57d 2
Kvalitet Skrevet 30. mai 2019 #7 Skrevet 30. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Mor er bipolar. Far har ADHD, angst, og er også bipolar. Hva er egentlig sjansen for at barna arver noe? Anonymkode: 0f936...df1 Genetisk arvelighet ganske høy, miljøpåvirkning svært høy. Antagelig ikke forenelig med å gi barnet en emosjonelt stabil oppvekst.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #8 Skrevet 30. mai 2019 Både bipolar lidelse og ADHD regnes som noen av de mest arvelige psykiske lidelsene. Det er vanskelig å si om arveligheten skyldes biologi, miljøpåvirkning eller en kombinasjon, men faktum er at det relativt sett er mye høyere risiko for at man får disse lidelsene hvis en av foreldrene, eller begge, har dem. Generelt er det større risiko for psykiske lidelser hos barn med foreldre med psykiske lidelser. Dette betyr jo IKKE at man er garantert å få psykiske lidelser hvis foreldrene har det, eller at man slipper unna hvis det ikke er genetiske disposisjoner. Men jeg tenker jo at et foreldrepar med de problematikkene som beskrives her kanskje kan få glede av veiledning og hjelp til å takle foreldreskapet best mulig, nettopp for å forebygge vanskeligheter hos barnet. Anonymkode: ffaf1...a7a
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #9 Skrevet 30. mai 2019 Men bør to foreldre som sliter med så mye, få barn? Da er det både det genetiske arvelige, og miljø. Går disse i behandling, og hva mener behandleren om å få barn, med en annen som sliter. Er jo lurt å tenke på hva om både mor og far får en skikkelig tøff periode samtidig. Og det å være foreldre til barn som sliter, er og svært krevende. Jeg har selv et barn som har slitt med depresjon, angst og har ADHD. Og det har jo vært veldig mentalt krevende. Selv om jeg ikke sliter psykisk, så gikk jeg på en liten smell, etter den verste perioden var over. Anonymkode: 4eb37...067 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #10 Skrevet 30. mai 2019 Psykisk helse handler om måten vi lever på. I dag lever vi helt feil, mennesket er ikke laget for det moderne livet som er i dag. Ta deg 1mnd i naturen, alene. Så skal jeg love deg at hjernen din endrer seg til det bedre. Anonymkode: defa4...ebd
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #11 Skrevet 30. mai 2019 Adhd er arvelig, men det er ikke en psykisk sykdom, men en tilstand. Viktig forskjell. Bipolar er vel også arvelig. Når det gjelder adhd, så er ikke adhd i seg selv en sykdom, men den kan bringe med seg mange tilleggsutfordringer som avhengighet, angst, depresjon eller dysleksi. Her i familien er adhd sterkt representert på pappas side av familien, og jeg har selvfølgelig fått det, og det har nok minst et av barna mine gjort og. Litt for ung for utredning enda men viser mye tegn. På mammas side er det angst og depresjoner som er gjeldene, og det har både jeg, mamma og mormor, pluss flere av mormors søsken og deres etterkommere. Anonymkode: 30ed7...c7c
aiba Skrevet 30. mai 2019 #12 Skrevet 30. mai 2019 11 timer siden, malifika skrev: Langt ifra. Les deg opp før du svarer! Er nettopp det jeg har gjort!
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #13 Skrevet 30. mai 2019 Vet ikke med bipolar lidelse. Men her har pappa og en onkel adhd. Jeg og en av mine 3 brødre, samt 2 av mine barn. Her har det nada med oppvekst å gjøre. Jeg har hatt en god og trygg oppvekst. Det samme har mine barn 😊 Anonymkode: 496aa...793 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #14 Skrevet 30. mai 2019 ADHD er en arvelig nevrologisk tilstand. Ikke psykisk sykdom, selv om den påvirker psykiske og kognitive ferdigheter i varierende grad. Anonymkode: d1ec6...ae3 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #15 Skrevet 30. mai 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Men bør to foreldre som sliter med så mye, få barn? Da er det både det genetiske arvelige, og miljø. Går disse i behandling, og hva mener behandleren om å få barn, med en annen som sliter. Er jo lurt å tenke på hva om både mor og far får en skikkelig tøff periode samtidig. Og det å være foreldre til barn som sliter, er og svært krevende. Jeg har selv et barn som har slitt med depresjon, angst og har ADHD. Og det har jo vært veldig mentalt krevende. Selv om jeg ikke sliter psykisk, så gikk jeg på en liten smell, etter den verste perioden var over. Anonymkode: 4eb37...067 Vel, kan ta meg selv som et eksempel: Mamma og pappa fikk ikke diagnose før de var godt voksne. Pappa når han var i 40-åra, og mamma når hun var i midten av 50-åra. Jeg var allerede voksen da. Anonymkode: 0f936...df1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #16 Skrevet 30. mai 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Både bipolar lidelse og ADHD regnes som noen av de mest arvelige psykiske lidelsene. Det er vanskelig å si om arveligheten skyldes biologi, miljøpåvirkning eller en kombinasjon, men faktum er at det relativt sett er mye høyere risiko for at man får disse lidelsene hvis en av foreldrene, eller begge, har dem. Generelt er det større risiko for psykiske lidelser hos barn med foreldre med psykiske lidelser. Dette betyr jo IKKE at man er garantert å få psykiske lidelser hvis foreldrene har det, eller at man slipper unna hvis det ikke er genetiske disposisjoner. Men jeg tenker jo at et foreldrepar med de problematikkene som beskrives her kanskje kan få glede av veiledning og hjelp til å takle foreldreskapet best mulig, nettopp for å forebygge vanskeligheter hos barnet. Anonymkode: ffaf1...a7a Adhd er sinn nevnt flere ganger IKKE en psykisk lidelse Anonymkode: d77dd...e83 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #17 Skrevet 30. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Adhd er sinn nevnt flere ganger IKKE en psykisk lidelse Anonymkode: d77dd...e83 Jo, ADHD klassifiseres som en psykologisk lidelse. Sjekk for eksempel psykologforeningens nettsider om diagnosen. Og ja, alle de psykiske lidelser du nevner har moderat eller høy arvelighet. Men det betyr ikke at du er garantert å ha/få noen av lidelsene, det betyr bare at du er ekstra utsatt/sårbar for å få det. Anonymkode: acc55...cb8
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #18 Skrevet 30. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, ADHD klassifiseres som en psykologisk lidelse. Sjekk for eksempel psykologforeningens nettsider om diagnosen. Og ja, alle de psykiske lidelser du nevner har moderat eller høy arvelighet. Men det betyr ikke at du er garantert å ha/få noen av lidelsene, det betyr bare at du er ekstra utsatt/sårbar for å få det. Anonymkode: acc55...cb8 Det er en nevrologisk forstyrrelse. https://adhdnorge.no/voksen/hva-er-adhd/ https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/differensialdiagnostikk-og-tilleggslidelser-ved-adhdhyperkinetisk-forstyrrelse/andre-nevrologiske-lidelser-og-adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse Anonymkode: d77dd...e83 2
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #19 Skrevet 30. mai 2019 På min mors side er veldig mange bipolare (sånn i farta vil jeg si ca. halvparten av dem): morfar, to av mine onkler og tanta mi + de fem barna de har, jeg og mine to søsken (mamma er ikke bipolar). Mormor var bare alkoholiker som jeg vet om. Det er også andre psykiske lidelser inne i bildet, og alle i familien (unntatt muligens to) har en eller flere sykdommer. En onkel, tante, og morfar er schizofrene. Mamma har unnvikende PF, er kronisk deprimert og har vært suicidal flere perioder i livet sitt. Jeg og ene søsteren min har også vært suicidale. En onkel er periodevis suicidal. Mamma og hennes fire søsken har vært utenfor arbeidslivet i hele sitt voksne liv. Min mor har vært ufør hele mitt liv. Ene onkelen min klarte seg lengst, han jobbet i 30 år (til tross for at han var veldig syk hele veien) - før ryggproblemene gjorde det umulig. Jeg synes skikkelig synd på dem, alle fem har PTSD den dag i dag, etter en helt grusom barndom. Så jeg tenker at miljøet også spilte inn for dem. Vi er tolv barn (inkludert meg) i 'min' generasjon (som jeg kommer på i farta) - kun to av mine søskenbarn har et tilsynelatende vanlig liv. De har iallfall ikke vært like 'hardt rammet' som vi ti andre, og har en vanlig hverdag. Alle oss andre sliter på ulike måter, og så vidt jeg vet har ingen av de andre hatt en jobb over lengre tid. Min storesøster er den smarteste jeg kjenner og gikk på NTNU syv år, men måtte droppe ut til slutt fordi hun hadde det for vanskelig og fikk ikke hjelp. Jeg synes det er skikkelig trist, tror hun ville nådd langt hvis hun ikke hadde så store problemer. Hun har iallfall hatt mange ulike jobber via NAV, men ikke klart å holde på dem lenge. Jeg er kun en masteroppgave unna å bli ferdig, etter å ha presset meg lenge, men har slitt veldig i disse årene. Vet ikke om all strevet med utdannelse har vært verdt det egentlig, lege og psykiater sier at jeg ikke må bli 'overrasket' om jeg havnet utenfor arbeidslivet til slutt. På pappa sin side er det ingenting derimot, ikke som jeg vet om. Alle sammen har et A4-liv iallfall. Så jeg kan jo si at jeg og mine søsken var uheldige som fikk mammas gener. Så for å svare på ditt spørsmål, så er det arvelig, ja. Hvor arvelig vet jeg ikke, men min familie har iallfall vært uheldige. Miljø er muligens like viktig som gener - ifølge min psykiater er det lavere sjanse for at genene 'slår inn' hvis man har en trygg oppvekst og ikke opplever traumatiske ting. Jeg har hørt om folk som har 'blitt' bipolare i trettiårene, uten at det var symptomer som ungdom. En ting vet jeg iallfall, og det er at jeg ikke skal ha barn. Veldig mye pga. jeg er livredd for at mine barn skulle arvet dette her. Anonymkode: 50154...df7 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2019 #20 Skrevet 30. mai 2019 På 29.5.2019 den 20.23, AnonymBruker skrev: Mor er bipolar. Far har ADHD, angst, og er også bipolar. Hva er egentlig sjansen for at barna arver noe? Anonymkode: 0f936...df1 Her blir spørsmålet hva barnet arver av gener og hva barnet arver av negativ miljøpåvirkning. Sannsynlighetsberegning av menneskers psykiske helse angående arv er umulig å regne ut. Et annet spørsmål er om foreldre med en slik problematikk er i stand til å se sine egne begrensninger i forhold til å ta seg av et barn 24/7 og å gi et barn alt det et barn trenger av positivitet både psykisk og fysisk. Anonymkode: 0e0a7...add 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå