Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

jeg trenger sårt noen råd.

jeg har et yrke der jeg sitter foran pcen på eget kontor og trives godt med det.

jeg har opplevd 3 ganger på jobb der hvor alle kollegaene må samle seg for å ta bilde/film som legges ut på hjemmesiden. Jeg har av personlige årsaker som inkluderer mobbing da jeg var barn ikke lyst til dette. Jeg har bilde av meg selv på hjemmesiden selv om jeg ikke vil dette fordi jeg fikk beskjed om at dette skal alle og sånn er det. Det gikk jeg med på men nå nylig kom sjefen i kjeden og ba alle møte på møterommet fordi vi skulle filme til hjemmesiden noe jeg sa klart nei til, fordi jeg har et annet utseende enn andre og har blitt mobbet for dette. Jeg kan forstå at ikke alle klarer å sette seg inn i dette, men for meg er dette svært ubehagelig og i og med at dette ikke er en del av min jobb/kontrakt så sto jeg på mitt. Da sto alle mine 19 kollegaer og pushet meg, og sa at ingen vil dette men nå må jeg slutte å tulle. Mine kollegaer er 50-60 år og jeg er 30 år. Derfor var grunnlaget at jeg som er så «ung og pen» skulle stå lengst fremme i kameraet.

Jeg forstår som sagt at dette kan virke veldig «pinglete» av meg for mange, men når bilder av deg går rundt skolen og klassekameratene dine står og peker og ler så sitter det igjen i et menneske.

jeg lurer på om noen har noen gode råd om hva jeg kan gjøre. Jeg har prøvd å ta dette opp med sjefen, men får til svar at «jeg er så pen så dette er bare tull». Hvordan skal jeg forklare at for meg er dette helt forferdelig? Og det ødelegger ikke for noen at jeg ikke blir med på dette. Men de gangene dette skjer så har jeg det veldig kjipt.

Takker for råd! 😊

Anonymkode: 4e497...f3b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg faktisk bare mannen meg opp PG blitt med på bildene/filmen. Du går ikke i grunnskolen lenger og voksne folk mobber ikke, uansett grunn (med mindre de har diverse personlighetsforstyrrelser) Dersom sjefen din sier du er pen, og de ønsker at du skal stå fremst nettopp av denne grunnen, så er du nok det. 

Dersom det for deg er helt uutholdelig å skulle gjøre dette på tross av hva jeg skrev ovenfor, så ville jeg bedt om en samtale med sjefen hvor du forklarer problemstillingen. Fortell om bildene som ble spredt i barndommen, at alle pekte og lo av deg, og at du fortsatt sliter pga. dette. Da verken kan, eller bør, sjefen tvinge deg.

Anonymkode: ca504...4ef

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg ville ha bedt om et møte med sjefen og forklart han akkurat det du skriver her. Jeg hater å bli tatt bilde eller film av så jeg skjønner deg godt. 

Endret av Oktoberknøttet
Leif...
  • Liker 6
Skrevet

Det er nok et stort problem for deg, siden du sier det. Men hvis du tenker etter er det så mange andre ting som virkelig er store problemer. Så dette klarer du sikkert å stå igjennom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full sympati med deg, men jeg forstår sjefen og kollegaene dine også. Det blir jo litt rart når voksne mennesker holder på sånn. Klart det er vanskelig for mange å forstå. 

Jeg ville bare gjort alt jeg kunne for å ha klart å gjennomføre. Og så bare latt det være, ikke se på filmen og la det ligge. Husk at det som skjedde på skolen ikke kommer til å skje nå!

Hvis jeg var deg, ville jeg nok også gått til en psykolog. For din egen del altså. Kan ikke være noe godt å slite med dette så lenge etterpå. Klem til deg

Anonymkode: f32a0...8e5

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tusen takk for gode råd. 

«Manne meg opp» og «psykolog» er for all del gode råd det også, men jeg tenkte mer på råd over hva jeg kan fortelle/forklare sjefen/kollegaene. Det er ikke veldig lett å åpne seg slik som jeg gjorde i dette innlegget.

Jeg er født med en feil som gjør at jeg ikke ser ut som folk flest. Jeg har det veldig bra på jobb, men jeg har det ikke veldig bra med bilder/film som skal legges ut på nett. Det går an å leve veldig fint uten Instagram og bilder av seg selv på nett. Jeg forstår også at voksne ikke mobber, men dette er for alle til å se og jeg mener at jeg må få lov til å slippe å gjøre dette når det ikke er en del av min jobb. Eller høres det helt dumt ut?

Endret av veronika0001
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen har ikke lov til  å tvinge deg pga den nye personvernloven. Sier du nei så er det nei. Sjefen skal ha skriftlig samtykke av deg hvis det er greit. 

Anonymkode: 5254d...98b

• Liker 6
Skrevet
11 timer siden, veronika0001 skrev:

Tusen takk for gode råd. 

«Manne meg opp» og «psykolog» er for all del gode råd det også, men jeg tenkte mer på råd over hva jeg kan fortelle/forklare sjefen/kollegaene. Det er ikke veldig lett å åpne seg slik som jeg gjorde i dette innlegget.

Jeg er født med en feil som gjør at jeg ikke ser ut som folk flest. Jeg har det veldig bra på jobb, men jeg har det ikke veldig bra med bilder/film som skal legges ut på nett. Det går an å leve veldig fint uten Instagram og bilder av seg selv på nett. Jeg forstår også at voksne ikke mobber, men dette er for alle til å se og jeg mener at jeg må få lov til å slippe å gjøre dette når det ikke er en del av min jobb. Eller høres det helt dumt ut?

Vil du ikke, så vil du ikke. Det må både sjef og kollegaer forholde seg til. Så må de bare synes hva de vil om din avgjørelse. Min søster er slik, og jeg vet mange i familien syns det er tullete, men hun må få lov å velge selv. Hun stilte opp på konfirmasjonsbilde for datterens skyld, og det vet jeg kostet. Ellers fins det svært få bilder av henne. Det ligger gjerne noe bak. 

• Liker 4
Skrevet

Det virker som ditt mentale selvbilde på en måte er blitt igjen i barndommen på akkurat dette området. slik du oppfattet deg selv som barn og hva andre barn mente om deg på et gitt tidspunkt har du tatt med deg inn i en voksen alder. Det er klart at om du har fengslet deg selv i en slik oppfattelse, så vil du også reagere og møte problemer i hverdagen som voksen med utgangspunkt i den oppfattelsen. Har du noen gang reflektert over dette?   

• Liker 1
Gjest LaptopPute
Skrevet

Sjefen og kollegaene dine suger. Jeg hadde hata det selv, og jeg har ikke noe spesielt med utseendet mitt. Høres ut som et pressende og stressa miljø og jobbe i. Jeg hadde og snakke med sjefen alene og sagt at dette gikk utover trivselen på jobb, at det selvfølgelig virker rart for de andre, men at det er sånn det er for deg, og gir sjefen seg ikke der så hadde jeg henvist til den nye personvernloven hvor de må ha ditt samtykke.

Gjest LaptopPute
Skrevet

Og at sjefen din sier til deg at du er pen, vel det er ikke greit. Har du noen tillitsvalgt du kan snakke med? Er du eventuelt fagorganisert? Å ikke respektere dine grenser ved å si at du er pen, vel det er hersketeknikk og et overtramp. Synes ikke dette er greit.

Gjest Made4u
Skrevet

Jeg tenker at å utfordre deg selv ved å forlate comfort-sonen er en bra ting.

Skjønner at tidligere mobbing i skoleårene er noe som preger deg, men litt synd at det skal begrense deg i dag for det er en vesentlig forskjell på den gang du gikk på skole og omgikk andre barn kontra nå som du er voksen og som 30 åring er blant de yngre på din jobb. Jeg tenker i den første settingen så var du mer utsatt enn hva du er nå...

Synes som jeg nevnte i innledningen, at du skal gå ut av comfort-sonen og utfordre deg selv, jeg tror at det vil bidra til å endre mye, for jeg tror at du vil oppleve at å bli tatt bilder av og video slett ikke er så farlig som det kan oppleves som... Tenker at de som besøker bedriften du jobber i sin hjemmeside langt fra har en intensjon om å ramme deg på noen måte, altså ved mobbing. Altså er det en trygg greie, det er jo bare en side for dem som på ett eller annet vis er tilknyttet firmaet du jobber i, eller kanskje kunder?

At de vil ha deg i front skal du bare ta som et kompliment egentlig, det viser jo bare at de anser deg som ung og energisk (noen de vil vise frem) og muligens også pen som det ble sagt til deg... Vanlig det, at fremtiden i et firma vil være mest naturlig å reklamere med, heller enn de som nærmer seg pensjonistalder. Du burde så avgjort ta ubehaget du føler med slikt som dette, bare for å finne ut at det ikke var farlig... Tenker at det er en mye bedre opplevelse for deg, enn å lage et oppstyr med å stille seg tverr, er jo mye større sjanse for at slikt slår negativt tilbake på deg og sjansene for å bli ansett som rar er jo større med det. På sett og vis kan man nesten si at man er mer anonym med å stille opp på en video eller et bilde, enn det man blir om man motsetter seg dette (for gjør man det så synliggjør man seg i alle fall på en negativ måte).

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Oktoberknøttet skrev:

Jeg ville ha bedt om et møte med sjefen og forklart han akkurat det du skriver her. Jeg hater å bli tatt bilde eller film av så jeg skjønner deg godt. 

hun har snakket med sjefen.

Anonymkode: e5e28...8b4

Gjest LaptopPute
Skrevet
3 minutter siden, Made4u said:

Jeg tenker at å utfordre deg selv ved å forlate comfort-sonen er en bra ting.

Skjønner at tidligere mobbing i skoleårene er noe som preger deg, men litt synd at det skal begrense deg i dag for det er en vesentlig forskjell på den gang du gikk på skole og omgikk andre barn kontra nå som du er voksen og som 30 åring er blant de yngre på din jobb. Jeg tenker i den første settingen så var du mer utsatt enn hva du er nå...

Synes som jeg nevnte i innledningen, at du skal gå ut av comfort-sonen og utfordre deg selv, jeg tror at det vil bidra til å endre mye, for jeg tror at du vil oppleve at å bli tatt bilder av og video slett ikke er så farlig som det kan oppleves som... Tenker at de som besøker bedriften du jobber i sin hjemmeside langt fra har en intensjon om å ramme deg på noen måte, altså ved mobbing. Altså er det en trygg greie, det er jo bare en side for dem som på ett eller annet vis er tilknyttet firmaet du jobber i, eller kanskje kunder?

At de vil ha deg i front skal du bare ta som et kompliment egentlig, det viser jo bare at de anser deg som ung og energisk (noen de vil vise frem) og muligens også pen som det ble sagt til deg... Vanlig det, at fremtiden i et firma vil være mest naturlig å reklamere med, heller enn de som nærmer seg pensjonistalder. Du burde så avgjort ta ubehaget du føler med slikt som dette, bare for å finne ut at det ikke var farlig... Tenker at det er en mye bedre opplevelse for deg, enn å lage et oppstyr med å stille seg tverr, er jo mye større sjanse for at slikt slår negativt tilbake på deg og sjansene for å bli ansett som rar er jo større med det. På sett og vis kan man nesten si at man er mer anonym med å stille opp på en video eller et bilde, enn det man blir om man motsetter seg dette (for gjør man det så synliggjør man seg i alle fall på en negativ måte).

Hvorfor er det forventa i dag at man alltid skal ut av komfortsonen sin? På absolutt alt? Det er sunt med grenser. Det er sunt å ikke la seg bli tråkka på. Vi vet ikke mye om TS og hva slags arbeidsmiljø hun lever i, men når de fleste er i 50- og 60-åra så sier det seg selv at de har mye makt ovenfor henne. De avfeier henne, forteller henne at hun er pen, bruker følelsene hennes imot henne. Jeg vil ikke si at det er her komfortsonen hennes skal jobbes med. Den kan jobbes med i trygge omgivelser, og ikke minst PÅ HENNES EGNE PREMISSER.

Gjest Made4u
Skrevet
18 minutter siden, LaptopPute skrev:

Hvorfor er det forventa i dag at man alltid skal ut av komfortsonen sin? På absolutt alt? Det er sunt med grenser. Det er sunt å ikke la seg bli tråkka på. Vi vet ikke mye om TS og hva slags arbeidsmiljø hun lever i, men når de fleste er i 50- og 60-åra så sier det seg selv at de har mye makt ovenfor henne. De avfeier henne, forteller henne at hun er pen, bruker følelsene hennes imot henne. Jeg vil ikke si at det er her komfortsonen hennes skal jobbes med. Den kan jobbes med i trygge omgivelser, og ikke minst PÅ HENNES EGNE PREMISSER.

Fordi ved å gjøre det så endrer man egne grenser og utvikler seg som menneske.

Å utfordre egen comfort-sone har intet med mangel på grenser, man kan fint ha mange grenser for diverse og like fult utfordre egen comfort-sone og med det utvikle seg som menneske.

Her er noe som regelrett hemmer henne når hun møter en forventning som er helt normalt å evne å møte, selvfølgelig må hun utfordre seg og utvikle seg i retning av å kunne innfri en slik bagatell.

Man kommer ingen vei, dersom man aldri skal utfordre det man føler ubehag med, snarere tvert imot så vil man da oppleve at ting på sikt blir enda vanskeligere - så du tar feil!!

Skrevet

Det går an å leve veldig fint uten Instagram og bilder av seg selv på nett.

Det går også fint an å leve uten instagram og uten å være aktiv noen steder, men at noen har et jobbbilde av deg der ute.

Jeg forstår også at voksne ikke mobber, men dette er for alle til å se og jeg mener at jeg må få lov til å slippe å gjøre dette når det ikke er en del av min jobb. Eller høres det helt dumt ut?

Nei, det høres ikke dumt ut i det hele tatt. Men jeg synes det er litt trist. I hvert fall med med dem som ikke har et helt vanlig utseende eller ikke er skjønnhetsidealet. 

Jeg er ikke et skjønnhetsideal Og det synes jeg faktisk er helt greit nå. Jeg synes faktisk det er viktig at de som ikke er et typisk nåtidens skjønnhetsideal, viser at de er komfortabel med det, og at de fremstår som seg selv på bilder. Nettopp for å vise at det ikke bare er disse normale billed "idealene" som det er bilder av overalt. Men at det faktisk er normalt og fint at vi er mange som ser vanlige ut. Kanskje da nettopp dette kan bli sett på som "normalt". Nå er det jo massevis av biler av folk som redigerer utseende, sminker seg til å ligne mest mulig på skjønnhetsidealet. 

Når jeg skal legges ut på sosiale medier, må jeg innrømme at jeg med vilje ikke vil fremstå sminkete og redigert. Være mest mulig meg selv, og gjerne med et skjevt og kanskje i noens øyne latterlige smil. Dette også med tanke for at jo flere som viser at de er seg selv, jo bedre. Kanskje andre og føler seg vel med at de ikke har det "perfekte/vanlige" utseende.

Men jeg forstår ungdommen godt. Vær med å endre idealet det, da vel :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det godt. Jeg hadde syntes det var ekstremt ubehagelig. Jeg har ikke et spesielt utseende, men fikk mye kommentarer på barneskolen om at jeg var stygg. Var spesielt uheldig med tennene mine, og fikk mye kommentarer angående det. En medelev kunne plutselig komme bort til meg å si: ''Du vet at Anders synes at du er den styggeste jenta i klassen'' eller ''Broren min synes du er dritstygg''. Er du sikker på at du ikke er lesbisk, når du ikke har sjanse hos en gutt. Dette allerede på barneskolen. Sjokkerende å tenke på. 

Men følgene har vært at jeg hater å bli fotografert/filmet. Ubehaget jeg føler kan ikke beskrives. JEG HATER DET.

Skulket alltid skolen da vi hadde fotografering. Takler ikke å bli fotografert eller at bildet ender opp i en årbok som alle kan se. Jeg har aldri hatt instagram og klarer heller ikke ha profilbilde på facebook. Ikke fordi jeg er redd for likes, men fordi det et ekstremt stort ubehag for meg at et bilde av meg kommer opp i feeden til folk. Det går liksom ikke. Vet ikke hva jeg kan gjøre for å bli kvitt ubehaget. 

Har møtt folk opp gjennom årene som sier at de føler seg ''så stygge'' og har dårlig selvtillit. Tenk litt på hvordan selvtilliten din da blir dersom du har opplevd å få konkrete kommentarer på at du er stygg. 

Anonymkode: 7a437...d32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det kan virke ubehagelig. Jeg liker heller ikke å bli tatt bilde av. Men igjen, hvis sjefen/kollegaer sier at du er pen og vil ha deg fremst, så er det en grunn til det. Hvis du hadde ett helt avskrekkende utseende, ville ingen foreslått å sette deg fremst..

Anonymkode: 4b427...883

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mislikt den kommentaren om at jeg var pen, så mye at jeg hadde gått til sjefens sjef og klaget. Sånne kommentarer er virkelig ikke OK. Å kreve at ansatte skal ha bilde av seg selv på jobbens nettsider er ulovlig. Tenk på folk som lever på hemmelig adresse eller har en stalker. Utifra hvordan du beskriver din arbeidsplass høres det ut som et sted jeg virkelig ikke hadde ønsket å jobbe, her er det altfor mye ulumskheter. 

Anonymkode: 8f1e3...1de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde mislikt den kommentaren om at jeg var pen, så mye at jeg hadde gått til sjefens sjef og klaget. Sånne kommentarer er virkelig ikke OK. Å kreve at ansatte skal ha bilde av seg selv på jobbens nettsider er ulovlig. Tenk på folk som lever på hemmelig adresse eller har en stalker. Utifra hvordan du beskriver din arbeidsplass høres det ut som et sted jeg virkelig ikke hadde ønsket å jobbe, her er det altfor mye ulumskheter. 

Tydeliggjøring: Det er altså ulovlig for arbeidsgiver å legge ut bilde av en arbeidstaker uten dennes samtykke. Det er heller ikke lov til å presse arbeidstakeren til å gå med på dette. Dersom en arbeidstaker tidligere har gitt samtykke til å ha bilde av seg selv på bedriftens nettsider, men siden endrer mening om dette, kan han/hun kreve at bildet fjernes fra nettsiden. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...