Gå til innhold

Hvilken hunderase passer meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som er flinke på hunderaser her? Jeg lurer litt på hva som kan passe meg.

jeg liker ikke å stå opp grytidlig, men kanskje i 9-10 tiden om jeg ikke er på jobb/skole. Jeg ønsker ikke å gå super lange turer de dagene jeg jobber (går selvfølgelig flere vanlige turer og leker, får være ute i hage osv fritt), men tar gjerne med hunden på badeturer, skogsturer, byturer osv når jeg har fri. Lurer også på om det kan være noe å ha 2 hunder i stedet for 1 da de vil ha selskap i hverandre når jeg er på jobb.

jeg har hatt golden før, men han var veldig stor så ønsker noen av litt mindre i størrelse:)

Anonymkode: c4635...e7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ingen spesifikke raser som liker å stå opp i 9-10tiden. Dette kommer helt an på hunden og er ikke noe du finner ut før du har fått deg hund. Dette kan også endre seg med alderen. F.eks må valper gjerne oftere ut for å tisse, samme med eldre hunder. 

Du kan heller ikke tenke at hunden får være mye ute i hagen fritt (med mindre den er inngjerdet). Dette må hunden lære. Den må komme på innkalling f.eks. Og det er ikke slik at alle hunder automatisk kan dette, det må læres, og enkelte kan f.eks aldri være helt løs ute i det fri. 

Hva tenker du med "byturer"? Å gå rundt i byen med masse folk er ikke alltid så optimalt for en hund. 

På canis.no tror jeg det er noe som heter "rasevelger" hvor du kan få anbefalt raser. Ser for meg at "selskapshund" er noe for deg, men husk på at selskapshunder krever det samme som andre hunder (pelsstell, trening, lek, nok turer osv). Det er også enkelte selskapshunder som er uetisk å avle på pga de får mange problemer, så ikke velg disse rasene. 

Jeg ville egentlig først skaffet meg en hund og sett hvordan det er. Er du uheldig kan du ende opp med en "problemhund" som du må trene MYE med. Da holder det med en inntil du har kontroll på første hunden. Selv skaffet jeg meg to uten å ha hatt hund før. Nettopp pga. selskap. MEN det er MYE jobb. To hunder krever ofte ulike ting. Ulik trening f.eks, fordi de har ulike ting de strever med. Det er også ofte vanskeligere å få hjelp til pass av to i stedet for en. 

Et alternativ er å kjøpe omplasseringshund, f.eks 2-3 år gammel. Da kan du prate med eieren om hvordan hunden er, f.eks hvor lange turer den trives med, om den feks liker å hvile litt på morgenen før tur osv. Du kan også få en "innlært" hund (men du må også trene selv med den). Det er også ofte mulig å ha en prøvetid slik at du kan levere hunden tilbake etter en viss tid dersom du likevel ikke ønsker hunden. 

• Liker 1
Skrevet

Vurder en av rasene som går kategorien «selskapshund». Oppfordrer også til å vurdere å omplasseringshund fremfor valp. Utrolig mange voksne hunder som trenger et nytt,godt hjem. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Julie skrev:

Oppfordrer også til å vurdere å omplasseringshund fremfor valp.

Du har så rett. Følelsen av å gi en hund som fikk feil start på livet, en annen og lykkeligere fremtid er uvurderlig:) En annen fordel. Det vil trolig aldri bli bortskjemt.

Dog-01-2.jpeg

Endret av MortenMinstelønn
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...